Тема: « О слово рідне, України слово»
Мета: Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширити знання про красу і багатство української мови. Розвивати почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови,рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього українського,бажання розмовляти рідною українською мовою.
Обладнання: малюнки, карта України, проєкти, відео, картки з ключовими словами.
Тип уроку: урок закріплення знань, формування вмінь і навичок.
Форма проведення: урок-вікторина.
Освітні галузі: мовно-літературна, соціальна, здоров’язбережувальна, мистецька.
Х і д у р о к у
Клас готовий працювати?
Вчасно руки піднімати?
На питання відповідати?
Яким ви бачите урок? А зробити його таким можете ви самі.
Яке свято відзначали в Україні 21 лютого?
Що вам про нього відомо?
21 лютого увесь світ відзначає Міжнародний день рідної мови. Це свято було запроваджено у листопаді 1999 року згідно тридцятої сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО з метою захисту мовної і культурної спадщини народів світу. Сьогодні в світі існує близько 6000 мов. На жаль майже половина знаходяться під загрозою зникнення. У статті 10 Конституції України сказано, що Державною мовою в Україні є українська мова. Українською мовою розмовляли наші діди, прадіди,бабусі, співали колискові. Шануйте і любіть рідну мову, піклуйтесь про неї, захищайте, розкривайте її велич і силу.
1 уч. Мова - краса спілкування,
Мова - як сонце ясне.
Мова - то предків надбання,
Мова - багатство моє.
2 уч. Мова - державна перлина,
Нею завжди дорожіть:
Без мови немає країни -
Мову як матір любіть.
3 уч. Мова! Українська мова!
Вона співуча лагідна дзвінка.
Мова! Українська мова!
Єдина рідна й дорога така.
4 уч. Мово ж моя мово,
Мово України!
Ти моя казкова
Пісня солов’їна.
5 уч. Розцвітай під небом
Проліском прекрасним.
А любов до тебе
В серденьку не згасне.
6 уч. Йди по світу гідно
В шані і привіті.
Ти для мене рідна
І найкраща в світі.
7 уч. Мово ж моя мово,
Мово-чарівниця.
Не згаса духовна
Батьківська криниця.
8 уч. Ми українці - велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна.
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для нас всіх Україна.
9 уч. Велична, щедра і прекрасна мова,
Прозора й чиста ,як гірська вода.
То України диво барвінкове
Багата мова й вічно молода.
10 уч. Живи, вкраїнське слово, процвітай!
Моє маленьке серце звеселяй!
В кожну сім’ю й оселю завітай,
Де люблять і шанують рідний край.
- Яка мова державна в Україні?
- Яке місце в світі за мелодійністю займає українська мова? (2)
- Скільки слів налічує українська мова? (256 тис.)
- До яких мов подібна українська мова? (до білоруської, польської,сербської)
- Скільки синонімів має слово - бити?(45)
- Яке слово зі зменшувальною формою зустрічається в Гімні України?(вороженьки)
- Зі скількох літер складається найдовше українське слово? (30 літер)
- Хто видав перший український буквар? (Іван Федоров)
- Добери прикметники до слова м о в а.
(Багата, співуча, велична, ніжна, мелодійна, барвиста, солов’їна)
- Добери дієслова до слова м о в а.
( Співаю,думаю,читаю, розмовляю)
,,Гуси,гуси, гусенята!
Візьміть мене на крилята
Та понесіть до батенька’’ (,,Івасик-Телесик’’)
,, Мій котику, мій братику!
Несе мене лиса за кленові ліса,за крутії гори. (,,Котик і півник’’)
,,Що за хатка на узліссі
Вся ворушиться, дрижить.
Де не взявсь кабан біжить. ( ,,Рукавичка’’)
,,Знайшов півник колосок, змолов борошна мішок.
Спік негайно у печі пиріжки та калачі (,,Колосок’’)
,,Я від діда утік, я від баби утік. І від тебе,зайчику,утечу’’ (,,Колобок’’)
Хто мови своєї цурається, той сам себе стидається.
Птицю пізнають по пір’ю, а людину по мові.
Слово до слова - зложиться мова.
Рідна мова - не полова:її за вітром не розвієш.
- Що цікавого дізнались на уроці?
- Що вас найбільше вразило?
- Який висновок ви для себе зробили?
Синій - Ура! Я це зробив.
Жовтий - Я це зробив, але не від разу.
Червоний - Я не міг ( не могла) все зробити.