1
УРОК ФІЗИКИ 10 КЛАС.
Тема уроку: Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння.
Мета уроку: пояснити учням закономірності падіння тіл у гравітаційному полі Землі; увести поняття прискорення вільного падіння та формули, що описують рух тіл по вертикалі вгору та вниз; ознайомити учнів з історією дослідження даного явища; розвивати інтерес учнів до вивчення фізики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: мультимедійна презентація до теми уроку; падіння тіл у повітрі та розрідженому повітрі (трубка Ньютона); два аркуші паперу та підручник.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
Вітання викладача з учнями, виявлення відсутніх та чергових.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Проведення аналізу лабораторної роботи №1«Визначення прискорення тіла під час рівноприскореного руху».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення учням теми та мети уроку (слайд 1)
Що вирозумієте під вільним падінням тіл? (учні дають відповіді на поставлене запитання).
А тепер давайте з’ясуємо особливості руху тіл які падають і для цього звернемось до історії дослідження цього явища (слайд 2)
Великий учений давнини Арістотель на основі власних спостережень побудував теорію, яка доводила наступне: чим важче тіло, тим швидше воно падає. Ця теорія проіснувала 2 тисячі років, адже наприклад підручник падає швидше ніж аркуш паперу.
Дослід1. Падіння підручника і аркуша паперу з однакової висоти на поверхню столу
Висновок: Чим важче тіло, тим швидше воно падає.
Отже, двоє тіл однакової маси мають впасти на поверхню столу одночасно.
Дослід 2.Падіння двох однакових аркушів паперу.
Висновок: Тіла однакової маси падають з однаковою швидкістю.
Дослід 3.Один аркуш паперу зім’яти і повторити дослід 2.
Висновок: Отже справа не в масі.
Повернемось знову до історії. Вкінці ХVІ століття видатний італійський учений Галілео Галілей, щоб розв’язати дану суперечність вирішив нехай відповідь на це запитання знайде сама природа (слайд 3).
Галілей поставив дослід з Пізанською вежею: скидав одночасно кулю й гарматне ядро. Хоча маси цих тіл відрізняються в багато разів, куля і ядро падали одночасно (слайд 4).
Проведемо і ми дослід з трубкою Ньютона (вперше провів даний дослід Ісаак Ньютон – видатний англійський вчений фізик ХVІІ століття нашої ери) (слайд 5).
Це трубка довжиною 1м і діаметром 8см з краном. В ній знаходяться троє тіл різної маси: металева кулька, шматочок поролону та кусочок тканини(демонстрація трубки Ньютона).
Виходячи з міркувань Арістотеля, та й наших міркувань ці тіла мають рухатися з різними швидкостями. Давайте розташуємо по черзі, хто як фінішуватиме при русі вниз? (Учні дають відповіді)(слайд 6).
Дослід 4.Падіння тілу розрідженому повітрі (трубка Ньютона).
Що ми спостерігаємо? (Учні роблять висновок, що тіла фінішують майже одночасно).
А тепер впустимо повітря в трубку, відкривши кран, і повторимо дослід.
Дослід 5.Падіння тіл у повітрі (трубка Ньютона).
Що тепер ми спостерігаємо? (Учні роблять висновок, що тіла фінішують по черзі починаючи від тіла з більшою масою).
Що ж заважає руху тіл і чому в природніх умовах вони падають з різними швидкостями?(Учні дають відповідь, що це – повітря).
Чи змінюється швидкість тіла під час його руху вниз і вгору? (Учні дають відповіді, що змінюється: при русі вниз – збільшується, а при русі вгору – зменшується).
Зробимо висновки:(слайд 7).
g = 9,8 м/с2.
Що показує дане число g = 9,8 м/с2? (При вільному падінні через кожну секунду руху швидкість тіла змінюється на 9,8 м/с).
А чи однакове значення прискорення вільного падіння в різних місцях нашої планети? Виявляється це залежить від відстані до центру Землі. І хоча ми вважаємо, що форма Землі – куля, насправді вона має форму – еліпсоїда, тому і значення прискорення вільного падіння різне (слайд 8).
Формули вільного падіння тіл у порівнянні з рівноприскореним рухом
Рівноприскорений рух |
Вільне падіння |
|
Рух вниз |
Рух вгору |
|
υ = υ0 + at |
υ = υ0 + gt |
υ = υ0 - gt |
S= υ0 t + at2/2 |
h= υ0 t + gt2/2 |
h = υ0 t - gt2/2 |
S= υ2- υ02 /2a |
h = υ2- υ02 /2g |
h = υ2- υ02 /-2g |
ІV. Закріплення нових знань і вмінь
Розв’язання задач
V. Домашнє завдання
Опрацювати §3 підручника ст. 38-39.
Розв’язати задачі: