Конспект уроку фізики на тему: "Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння".
Обладнання: Трубка Ньютона, стробоскоп, стробоскопічні фотографії вільно падаючих тіл.
Тема: «Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння».
Тема: Вільне падіння тіл. Прискорення вільного падіння.
Мета: З’ясувати суть вільного падіння тіл.
Обладнання: Трубка Ньютона, стробоскоп, стробоскопічні фотографії вільно падаючих тіл.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Х І Д У Р О К У
І. Організаційна частина.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
1. Що таке рівномірний рух? Побудуйте графік швидкості при рівномірному русі.
2. Що таке рівноприскорений рух? Чи змінюється прискорення під час нього?
3. Що таке прискорення? За якою формулою воно обчислюється?
4. Запишіть рівняння переміщення для рівноприскореного руху.
5. Чи можна знайти прискорення, не знаючи часу руху? Запишіть формулу.
6. Індивідуальні завдання (Додаток 1)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
(учні записують тему уроку в зошитах.)
ПЛАН УРОКУ
Слово вчителя (створення проблемної ситуації)
Слово вчителя
Цей очевидний факт змушував багатьох людей спотворено уявляти справжній перебіг явища вільного падіння тіл.
Але видатний англійський вчений Ісаак Ньютон (демонстрація слайду 2)
повторив цей дослід викачавши з колби повітря. (Демонстрація досліду)
З досліду видно що, (демонстрація слайду 3) вільне падіння – це рух тіла лише під дією притягання Землі без інших сторонніх впливів на нього. (учні записують визначення у зошит)
Слово вчителя (створення проблемної ситуації)
Яким видом руху є вільне падіння тіла? (демонстрація слайду 4)
(Вислухати відповіді учнів)
(демонстрація слайду5)
Як ми бачимо з малюнка вільне падіння тіл є рівноприскореним рухом. (демонстрація слайду 6)
Видатний італійський фізик Галілео Галілей (демонстрація слайду7) провівши дослід з гарматним ядром і мушкетною кулею кидаючи їх з Пізанської вежі експериментально встановив, що всі тіла, незалежно від їх маси вільно падають на Землю з однаковим прискоренням. (демонстрація слайду8)
Причому, середнє значення прискорення вільного падіння дорівнює g=9,81м/с2 . Воно залежить від географічної широти місцевості; на екваторі, наприклад, g=9,78м/с2 , на полюсі g=9,83м/с2 . Ця різниця зумовлена обертанням Землі навколо своєї осі.
Оскільки вільне падіння і рух тіла, кинутого вертикально вгору є рівноприскореними рухами, то всі кінематичні рівняння такого руху справедливі і для даного випадку. (демонстрація слайду 9)
Оберемо вісь Y для виведення кінематичного рівняння у разі вільного падіння тіл. Враховуючи знаки проекцій векторних величин на вісь Y, а також те, що проекцію вертикального переміщення (висоту) позначають літерою h одержимо: (учні записують таблицю в зошити.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
V. Домашнє завдання.
Вивчіть §13 ст. 43 Вправа 7 задача 2
Додаток 1
Варіант 1. Велосипедист рухається із прискоренням 0,5 м/с2. Якої швидкості набуде велосипедист через 15 секунд якщо його початкова швидкість 5 м/с? |
Варіант 2. Рівняння переміщення має вигляд: . Знайдіть початкову координату, швидкість і прискорення руху тіла? |
Варіант 3. За який час автомобіль, рухаючись із прискоренням 0,4 м/с2, збільшить свою швидкість із 12 м/с до 20 м/с? |
Варіант 4. Під час аварійного гальмування автомобіль, який рухався зі швидкістю 21 м/с, зупинився через 5 с. Визначити гальмівний шлях? |