Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 7-го класу
на тему «Виникнення варварських королівств»
Підготувала учитель історії
КЗ «Пасічанська гімназія»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Виникнення «варварських королівств». Франкська держава
Мета: пояснити значення вислову «варварські королівства»; визначити, які «варварські королівства» виникли на території Західної Римської імперії та їхні території; з’ясувати хронологічні межі існування Франкського королівства; охарактеризувати організацію влади у «варварських королівствах» та Франкській імперії; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку; удосконалювати навички роботи з атласом та контурними картами; формувати інтерес до вивчення теми.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати хронологічні межі існування Франкського королівства;
-
показувати на карті територію «варварських королівств», імперії Карла Великого;
-
характеризувати організацію влади у «варварських королівствах», Франкській імперії.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, контурна карта, атлас, кольорові олівці.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Бліц-опитування.
Із мішечка чи конверта діти обирають картку та відповідають на запитання.
-
Яку назву отримав рух племен і народів Європи, що розпочався із вторгнення гунів у північну частину Римської імперії в 375 р. (Велике переселення народів)
-
Назвіть хронологічні межі Великого переселення народів. (4-7 ст.)
-
Як греки називали усіх, хто не належав до їхньої народності? (Варвари)
-
Кого називали колонами? (Напівзалежних селян у Римській імперії доби її занепаду)
-
Які питання вирішували германці на народних зборах?
-
Кого у германців називали знаттю? (Вождя і старійшин)
-
Хто міг стати вождем племені? (сміливий, мудрий та досвідчений воїн)
-
Як називали організацію влади на стадії переходу від первісного ладу до держави? (Воєнна демократія)
-
Назвіть наслідки Великого переселення народів. (падіння Риму (410 р.); розорення Риму вандалами (455 р.); загибель Західної Римської імперії (476 р.); виникнення на території Європи нових народів та держав)
-
Назвіть хронологічні межі епохи Середньовіччя. (5 -15 ст.)
-
Назвіть періодизацію епохи Середньовіччя.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Морський бій».
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А
|
Г
|
К
|
Х
|
Ж
|
Н
|
Я
|
Ф
|
Д
|
І
|
В
|
Б
|
С
|
У
|
Ю
|
О
|
Ф
|
Ч
|
І
|
Ж
|
А
|
Е
|
В
|
М
|
Н
|
И
|
Ь
|
К
|
С
|
І
|
Є
|
П
|
Ю
|
Г
|
И
|
І
|
Ч
|
Р
|
З
|
Ю
|
С
|
О
|
Д
|
Л
|
Д
|
Я
|
К
|
Р
|
Л
|
А
|
И
|
П
|
С
|
Щ
|
Ч
|
Е
|
І
|
М
|
Б
|
З
|
П
|
Т
|
О
|
С
|
Р
|
В
|
Є
|
Ц
|
У
|
Ю
|
І
|
О
|
Ь
|
Ж
|
С
|
К
|
Г
|
Ж
|
Ф
|
Ш
|
Д
|
Р
|
А
|
Б
|
Т
|
Л
|
О
|
У
|
З
|
Т
|
З
|
І
|
Є
|
В
|
Ю
|
Е
|
Д
|
Н
|
Ш
|
І
|
А
|
Х
|
К
|
Ь
|
Ж
|
О
|
З
|
Ї
|
В
|
У
|
Ключ: Д1; Б4;Д3; Є5; Г10; Г2; З5; І6 _ А10; Д5; Е9; І9; Б9;Д3; Г2; З5
(Королівство варварів)
-
Як ви розумієте даний вислів?
-
Кого називали варварами?
-
Сьогодні ви дізнаєтеся які королівства заснували варвари, познайомитеся з видатними постатями тієї епохи.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з текстом підручника.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 8 та заповніть таблицю.
Територія
|
Королівство
|
Роки існування
|
Галлія
|
Бургундське
Франкське
|
457 – 534
486 – 843
|
Іспанія
|
Тулузьке
|
418 – 511
|
Італія
|
Остготське
Королівство Одоакра
|
493 – 554
476 – 493
|
Північна Африка
|
Вандальське
|
429 – 545
|
-
Кероване читання. (с. 9-10 підручника).
-
Опрацюйте текст підручника. Знайдіть відповіді на запитання та коротко занотуйте їх у зошит.
-
Кого називали «франками»? (германські племена, які жили по нижній течії річки Рейн)
-
Хто започаткував першу династію франків? (Меровей – Меровінги)
-
Хто став найславетнішим представником династії Меровінгів? (Хлодвіг (481 – 511 рр.)
-
У наслідок яких подій утворилася Франкська держава?
-
Як Хлодвіг став королем?
-
Яку роль у королівстві виконували графи? (Збирали податки та підтримували порядок)
-
Що називали звичаєвим правом?
-
Який документ став найдавніших у Європі пам’яток звичаєвого права? («Салічна правда»)
-
Якою була доля королівства після смерті Хлодвіга?
-
Чому, на вашу думку, період отримав назву «час лінивих королів»?
-
Хто управляв королівством? (майордом)
-
Словникова робота.
-
Анаграми.
-
Розшифруйте анаграми та знайдіть у підручнику пояснення.
ОЛДА (алод)
ХАРМОН (монарх)
АВЛАС (васал)
АРЦИР (рицар)
ОНРЕЙСЬ (сеньйор)
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=goQSlMcvNIk (з 2.48 с.)
-
Перегляньте відеоролик.
-
Про кого йдеться у відео?
-
Про які імена та події ви дізналися?
-
Доведіть або спростуйте твердження про те, що Карл Великий дійсно був великим.
-
Знайдіть у підручнику та запишіть, що ж зробив Кар Великий.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота з історичною картою.
-
Розгляньте історичну карту.
-
Знайдіть та покажіть:
-
країну франків у 5 столітті;
-
території, приєднані до Франкського королівства за правління Хлодвіга;
-
Франкське королівство за часів правління династії Меровінгів;
-
Території, приєднані до королівства за часів перших Каролінгів;
-
Території, завойовані Карлом Великим;
-
Подфл Франкської імперії за Верденським договором.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Три слова».
-
Назвіть три слова, що запам’яталися з вивченої теми.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 2 підручника.