Урок. Вірші – загадки українських поетів. Л. Глібов «Котилася тарілочка,» «Хто доня?», М. Підгірянка «Загадка», О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку», Т. Коломієць «Загадка».2 кл.

Про матеріал

Ознайомить учнів з віршами – загадками та особливостями їх побудови; вчити виділяти у них головний зміст; вчити загадувати і відгадувати загадки; виявляти незрозумілі слова і вирази; розвивати зв'язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; показати на прикладах загадок красу рідного слова, влучність мови, розвивати увагу, кмітливість.

Перегляд файлу

Тема уроку. Вірші – загадки українських поетів. Л. Глібов «Котилася тарілочка,»  «Хто доня?»,  М. Підгірянка «Загадка», О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку», Т. Коломієць «Загадка».

 

Навчальні цілі: ознайомити учнів з віршами – загадками та особливостями їх побудови; вчити виділяти у них головний зміст; вчити загадувати і відгадувати загадки; виявляти незрозумілі слова і вирази; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; показати на прикладах загадок красу рідного слова, влучність мови, розвивати увагу, кмітливість.

 

Обладнання уроку: портрети Л. Глібова, М. Підгірянки, Т. Коломієць,                      О. Сенатович; виставка малюнків про зиму; ребуси; індивідуальні завдання; мікрофон; предметні малюнки; таблиця слів; карта подорожі Країною Читання.

 

Хід уроку.

 

І.    ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель. Добрий день, дорогі діти, гості!

Учні

Добрий день Вам, наш учителю, Добрий день вам, любі друзі, Добрий день вам, добрі люди, Хай вам щастя й доля буде! Не на день і не на рік, А на довгий-довгий вік!

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Сьогодні у нас незвичайний урок — урок-подорож Країною Читання. Ми будемо мандрувати Долиною творчості, перейдемо через Дитячий місточок зайдемо до Лісу оповідань, пограємось на Галявині ігор та забав, піднімемось на Гору мислення. А тоді до Водоспаду загадок.
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Про це напишіть на сердечках, що лежить у вас на парті.

III. АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ

 Вирушаймо у подорож!

   Читання чистомовки

-1-

МА-МА-МА — ось прийшла до нас... (зима).

ВА-ВА-ВА — біла вся і... (снігова).

ДЕМ-ДЕМ-ДЕМ — всі на гору ми... (підем).

 РУ-РУ-РУ — почнемо веселу... (гру).

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.

 

  • Виходимо на зупинці «Долина творчості».

 

  1. Опис малюнків.

Заздалегідь у класі оформлена виставка учнівських малюнків за темою «Зимонька - зима». Учні описують свої малюнки.

ЗИМА

Прийшла зима біловолоса…

Неначе білим полотном

Блискучим снігом одяглося

Село і поле за селом.

Усе заснуло поневолі,

Зачарувала все зима.

 

                        А. Бобенко

 

2) Описування зими.

Сонце низько розташовується над землею. Небо вкрили темні хмари. Дме пронизливий холод­ний вітер. На землю падає сніг. Річка, озера, став­ки вкрилися кригою. Лютує мороз. Навколо все в білому вбранні.

  1. Розгадування ребусів, ""берези + мак' (зима) "вози + мак' (зима)
  2. Описування малюнків за допомогою прикмет­ників.

Гра « Мікрофон»

  •     Опишіть усно малюнок, використовую­чи прикметники. (Зима біла, пухнаста, м'яка, холодна, вітряна, тепла, льодова, скрипуча, весела, морозна, люта, сніжна тощо).

V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Прочитайте, що заховалося у цих рядках: ки за гад ші р ві

- Якими, по вашому, мають бути такі вірші?

- Ось ми потрапили на Дитячий місток. Сьогодні ви ознайомитесь з віршами – загадками, навчитесь їх відгадувати, виділяти в них головний зміст, побачите на прикладах віршів- загадок красу рідного слова, багатство та влучність мови.

 

VI. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ

 

1.Бесіда з учнями.

 

- Пригадайте, що ви знаєте про загадки? (Відповіді учнів)

 

-  Загадка це один із жанрів. Загадки бувають не лише народні, а їх складають поети. Із такими віршами-загадками ви сьогодні ознайомитесь. Їх написали        Л. Глібова, М. Підгірянки, Т. Коломієць, О. Сенатович.

 

  1. Робота над віршем  Л. Глібова «Котилася тарілочка» .    

 

   1. Слухання вірша-загадки.

Учитель читає вірш до слів "стало жаль усім" .

  • Як ви думаєте, скільки буде слів-відгадок?
  • У яких словах сховались відгадки? (Золота тарілочка і чорна баба.)

2. Словникова робота.

Жупан — Старовинний верхній одяг. .1. Самостійне читання вірша учнями (мовчки). Аналіз змісту. Підготуйтеся прочитати вірШ вголос, називаючи слова-відгаДки. Прочитайте слова, що допомогли відгадати загадку. У якому значенні вжито слово "золота"?

Доберіть слова, близькі за значенням до слова "ясне" (світле, яскраве), любі (дорогі, милі), постихали (замовкли, притишились).

Доберіть слова, протилежні за значенням до слів: "діти" (дорослі),горить (гасне), "чорна" (біла).

  1. Вправляння у виразності читання.

VII. ФІЗХВИЛИНКА

  • А ось Галявина ігор та забав. Діти, пограємо у гру «Домалюй малюнок»!
  • Гра «Зачаровані слова»
  • Фізкультхвилинка (за вибором вчителя).

 

VIII. РОБОТА В ГРУПАХ

  • Перед нами – Гора мислення. Піднімемось на неї групами. Об’єднайтесь , будь-ласка, у групи за кольором сердечка і отримайте завдання:

І група

  1. Виразно прочитай вірш «Хто доня» і відгадай.
  2. Прочитай в яких рядках заховалась загадка
  3. Пригадайте, як називаються такі вірші?

4. Знайдіть слова, що римуються.               

 

II група

 

  1. Виразно прочитай вірш «Загадка» і відгадай.
  2. Поясніть значення слова «сіра мжичка».
  3. Про яких «зелених птахів» йдеться у вірші.
  4. Закресли слова, яких немає у вірші М. Підгірянки «Загадка».

 

         III група

 

  1. Виразно прочитай вірш «Бігли діти повз ялинку».
  2. Хто ця пустунка?
  3. Що ви знаєте про неї?
  4. Загадайте загадку про неї.

 

IV група

  1. Виразно прочитай вірш «Загадка».
  2. Скільки дійових осіб у вірші?
  3. Хто ця крикля - зникля?
  4. Пригадайте, які ще вірші Т. Коломієць ви читали?

 

 

  1. Презентація роботи групами.

 

  1.  Перейдемо до мальовничого куточка Водоспаду загадок (діти слухають спів пташок і шум води).

 

  • Ви переконались, що відгадка криється у загадці, що потрібно подумати пригадати, порівняти, щоб правильно відгадати загадку.

   Є ще загадки-ребуси, загадки-кросворди, шаради, анаграми, акровірші.

Загадки присутні в казках, деякі збігаються з прислів’ями. Зустрічаються загадки, побудовані у формі діалогів, а багато – у формі простого запитання.

 Наприклад 1. Від чого гуска пливе? (від берега)

                                       2. Рідке, а не вода, біле, а не сніг? (молоко)

                                       3. В нірку враз сховалась тиша,

                                           То не тиша, може…  (миша)

  • Діти, а ви любите загадувати і відгадувати загадки?

 

  1. Гра  «Ти котись веселий м’ячик »

 

 

 

IX. ПІДСУМОК УРОКУ

 

  • Чи сподобався вам урок?
  • Про що ви сьогодні дізналися?
  • Що таке загадка?
  • Чим загадка відрізняється від інших жанрів?
  • З яких віршів –загадок ці рядки? З’єднай їх.

 

  1. «Крикля-зникля за горою

Забавляється зі мною»

«Загадка» (Т. Коломієць)

2. «Летіли птахи зелені, сіли спочити на клені».

«Загадка» (М. Підгірянка)

3. «… ківш грибів подарувала,

а тоді себе назвала»

«Бігли діти повз ялинку…»

 

  • Чи здійснились ваші сподівання від уроку?
  • Тоді прикрасимо цими сердечками наше деревце у Підсумковому гаю, щоб у світі стало більше доброти і тепла.

 

Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
1665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку