Ознайомить учнів з віршами – загадками та особливостями їх побудови; вчити виділяти у них головний зміст; вчити загадувати і відгадувати загадки; виявляти незрозумілі слова і вирази; розвивати зв'язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; показати на прикладах загадок красу рідного слова, влучність мови, розвивати увагу, кмітливість.
Тема уроку. Вірші – загадки українських поетів. Л. Глібов «Котилася тарілочка,» «Хто доня?», М. Підгірянка «Загадка», О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку», Т. Коломієць «Загадка».
Навчальні цілі: ознайомити учнів з віршами – загадками та особливостями їх побудови; вчити виділяти у них головний зміст; вчити загадувати і відгадувати загадки; виявляти незрозумілі слова і вирази; розвивати зв’язне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; показати на прикладах загадок красу рідного слова, влучність мови, розвивати увагу, кмітливість.
Обладнання уроку: портрети Л. Глібова, М. Підгірянки, Т. Коломієць, О. Сенатович; виставка малюнків про зиму; ребуси; індивідуальні завдання; мікрофон; предметні малюнки; таблиця слів; карта подорожі Країною Читання.
Хід уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель. Добрий день, дорогі діти, гості!
Учні
Добрий день Вам, наш учителю, Добрий день вам, любі друзі, Добрий день вам, добрі люди, Хай вам щастя й доля буде! Не на день і не на рік, А на довгий-довгий вік!
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
III. АРТИКУЛЯЦІЙНІ ВПРАВИ
— Вирушаймо у подорож!
Читання чистомовки
-1-
МА-МА-МА — ось прийшла до нас... (зима).
ВА-ВА-ВА — біла вся і... (снігова).
ДЕМ-ДЕМ-ДЕМ — всі на гору ми... (підем).
РУ-РУ-РУ — почнемо веселу... (гру).
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Заздалегідь у класі оформлена виставка учнівських малюнків за темою «Зимонька - зима». Учні описують свої малюнки.
ЗИМА
Прийшла зима біловолоса…
Неначе білим полотном
Блискучим снігом одяглося
Село і поле за селом.
Усе заснуло поневолі,
Зачарувала все зима.
А. Бобенко
2) Описування зими.
Сонце низько розташовується над землею. Небо вкрили темні хмари. Дме пронизливий холодний вітер. На землю падає сніг. Річка, озера, ставки вкрилися кригою. Лютує мороз. Навколо все в білому вбранні.
Гра « Мікрофон»
V. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Прочитайте, що заховалося у цих рядках: ки за гад ші р ві
- Якими, по вашому, мають бути такі вірші?
- Ось ми потрапили на Дитячий місток. Сьогодні ви ознайомитесь з віршами – загадками, навчитесь їх відгадувати, виділяти в них головний зміст, побачите на прикладах віршів- загадок красу рідного слова, багатство та влучність мови.
VI. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1.Бесіда з учнями.
- Пригадайте, що ви знаєте про загадки? (Відповіді учнів)
- Загадка це один із жанрів. Загадки бувають не лише народні, а їх складають поети. Із такими віршами-загадками ви сьогодні ознайомитесь. Їх написали Л. Глібова, М. Підгірянки, Т. Коломієць, О. Сенатович.
1. Слухання вірша-загадки.
Учитель читає вірш до слів "стало жаль усім" .
2. Словникова робота.
Жупан — Старовинний верхній одяг. .1. Самостійне читання вірша учнями (мовчки). Аналіз змісту. Підготуйтеся прочитати вірШ вголос, називаючи слова-відгаДки. Прочитайте слова, що допомогли відгадати загадку. У якому значенні вжито слово "золота"?
Доберіть слова, близькі за значенням до слова "ясне" (світле, яскраве), любі (дорогі, милі), постихали (замовкли, притишились).
Доберіть слова, протилежні за значенням до слів: "діти" (дорослі),горить (гасне), "чорна" (біла).
VII. ФІЗХВИЛИНКА
VIII. РОБОТА В ГРУПАХ
І група
4. Знайдіть слова, що римуються.
II група
III група
IV група
Є ще загадки-ребуси, загадки-кросворди, шаради, анаграми, акровірші.
Загадки присутні в казках, деякі збігаються з прислів’ями. Зустрічаються загадки, побудовані у формі діалогів, а багато – у формі простого запитання.
Наприклад 1. Від чого гуска пливе? (від берега)
2. Рідке, а не вода, біле, а не сніг? (молоко)
3. В нірку враз сховалась тиша,
То не тиша, може… (миша)
IX. ПІДСУМОК УРОКУ
Забавляється зі мною» |
«Загадка» (Т. Коломієць) |
2. «Летіли птахи зелені, сіли спочити на клені». |
«Загадка» (М. Підгірянка) |
3. «… ківш грибів подарувала, а тоді себе назвала» |
«Бігли діти повз ялинку…» |
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ