Урок "Вітер. Види вітрів. Роза вітрів"

Про матеріал

Урок з теми: "Атмосфера". Формує знання про вітер причини його утворення, вчить учнів визначати напрямок та силу вітру; будувати та аналізувати розу вітрів; сприяє розумінню учнями важливості спостереження та вивчення вітрів своєї місцевості та світу.

Перегляд файлу

  

сканирование0006 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

сканирование0005 

 

 


        Тема:    Вітер.   Види вітрів. Роза вітрів.

  

           Мета: Сформувати в учнів уяву про вітри, їх походження;

                          розуміння учнями причини утворення вітру, сили вітру;

                          ознайомити з такими вітрами, як мусони, бризи;

                          розглянути прилад, яким вимірюється сила та напрям вітру –

                          флюгер; навчити учнів будувати розу вітрів;

                          ознайомити з цікавими природними явищами, причиною  яких є

                          вітер;

                          розвивати вміння у роботі з атласом, схемами, малюнками

                          підручника.

 

            Обладнання: фізична карта півкуль, таблиця  “Утворення  бризу”,

                                     атласи, практичні зошити.

 

            Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

            Методи:     евристична бесіда, практична робота.

   

           Хід уроку.

 

  1. Актуалізація знань.

 

  1. Що таке погода?
  2. Які є елементи погоди? Які з них ми вже вивчили?   
  3. Що таке атмосферний тиск?
  4. В яких одиницях він вимірюється?
  5. Який тиск вважається нормальним?
  6. Чому існує різний атмосферний тиск?
  7. Позначити на карті області з низьким та високим атмосферним тиском.

 

  1. Вітер. Причини утворення вітру.

 

    а) зв’язок з курсом  “Рідний край”

    Згадати дослід з запаленою свічкою (про наявність руху повітря). 

    б) відкрити підручник стор. 137

     (зачитати визначення вітру). Вітер – це горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску.

      Розглянути  стор. 136. Схема утворення вітру

 

    Питання до класу.

  1. Яка ж основна причина утворення вітру.
  2. Чи утворився б вітер, якщо на всій Землі був би однаковий атмосферний тиск.

    (Причина утворення вітру -  це різний атмосферний тиск, який в свою чергу залежить від нерівномірного нагрівання Землі Сонцем.

 

  1. Сила вітру, швидкість вітру

 

    Питання

    Від чого залежить сила вітру?

    Сила вітру залежить від різниці атмосферного тиску. Якщо між двома місцями на земній кулі різниця в атмосферному тиску не велика, то вітер слабкий. Якщо різниця в тиску велика, то вітер сильний.

    (Пояснити на карті за допомогою магнітних стрілок, та кружечків з позначенням різного атмосферного тиску).

    Сила вітру вимірюється в балах.

    Швидкість вітру в м/с. (Розглянути таблицю – роздатковий матеріал).

 

  1. Прилад для вимірювання сили, напрямку та швидкості вітру

 

    Робота з підручником стор. 135

    Будова флюгера:

  1. Стрілка, яка вільно обертається на стержні, показуючи гострим кінцем напрям, звідки дме вітер.
  2. Нижче стрілки нерухомо прикріплено вісім стержнів, які показують основні і проміжні сторони горизонту.
  3. Рамка з металевою пластинкою. Чим сильніший вітер, тим сильніше відхиляється пластинка.

 

  1. Змінні вітри

 

    Питання з повторення

  • Що швидше нагрівається сонцем, вода чи суша?
  • Що швидше охолоджується, земля чи вода?

    Робота в групах.

    За допомогою опорних схем та мал. 140 стор. 134, мал. 141 стор. 135 пояснити утворення змінних вітрів: I, III групи – бризу, II, IVгрупи – мусонів.

    а) бриз – це вітер, який двічі на добу змінює свій рух.

    Вдень – суша нагрівається швидше ніж вода і повітря над нею легше, воно піднімається в гору, отже тиск менший. Над водою повітря холодніше, важче, отже й тиск вищий. Тоді повітря рухається з моря на сушу – це денний бриз.

    Вночі – земна поверхня швидко охолоджується, тому повітря стає важким, зростає атмосферний тиск; а над водою повітря легше, бо вода ще не віддала тепло, тому тиск менший. Тоді повітря рухається з суши на море – це нічний бриз.

    б) мусони – сезонні вітри, які двічі на рік змінюють напрям.

    Літній мусон – влітку суша нагрівається швидше за океан, тому повітря легше, тиск знижується, а над океаном повітря холодніше, важче, тиск вищий. Тоді вітер рухається з океану на сушу, приносячи опади.

    Зимовий мусон – взимку суша швидко віддає тепло, повітря охолоджується, стає важким, зростає атмосферний тиск; а океан тепло ще зберігає, повітря над ним тепліше, легше, отже менший тиск. То повітря рухається з суші до океану приносячи суху погоду.

    (Розглянути карту атласу №14. визначити для якої території землі характерні мусони).

 

  1. Постійні вітри

 

    Робота з опорною схемою: „Утворення пасатів”.

    в) пасати – це вітри , які дмуть 300 широт до екватора.

   (Позначити ці вітри на карті).

 

  1. Роза  вітрів

Практична робота

Спостереження за погодою: складання рози вітрів

 

BD14595_    Користуючись календарем погоди накреслити розу вітрів – креслення за допомогою якого можна визначити, які вітри переважали в тому місяці.

 

BD14595_BD14595_                    Пн-Зх                              Пн                                                                        

BD14595_ 

 

                                                                                                                   Пн-Сх

 

 

 

 

 

    Зх                                                                                                                Сх

 

 

 

 

 

 

       Пд-Зх                                                                                    

                                                                                                      Пд-Сх

 

                                                            Пд

 

 

 

 

 

 

  1. Цікаві природні явища, винуватцем яких є вітер

(повідомлення учнів)

  • 1608 рік – Франція. Пройшов кривавий дощ, який дуже налякав населення. Багатьом людям дощ забруднив одяг. Майже ніхто не мав сумніву в тому, що з неба ллється справжня кров, що цей дощ передвіщає смерть.
  • 1956 рік – в Києві пройшов білий, молочний дощ.
  • 1974 рік – мешканець австралійського містечка Лісморк прокинувся від важких ударів по даху, здавалося, будинок закидали камінням. За хвилину все припинилося. Картина, яку він побачив його дуже здивувала. На даху будинку і навколо нього лежали великі рибини, понад сто п’ятдесят штук.
  • Північний схід Франції. Під час грози на голови людей посипалися тисячі жаб.
  • 1847 рік – Франція, пройшов дощ з павуків.
  • 1940 рік – Росія. Стояли дуже жаркі дні було душно. Вечорами на обрії з’являлися грозові хмари. В один з таких днів пройшла гроза і з першими ж дощовими краплями на землю посипались срібні монети часів Івана IV.

 

Закріплення

 

  1. Що таке вітер?
  2. Від чого залежить сила вітру?
  3. Що таке мусони та бризи?
  4. Що ж є причиною цікавих явищ природи?

 

Домашнє завдання:

§ 34, стор. 134 - 137

виконати завдання №6  стор. 137

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чікаленко Ганна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 січня 2021
Переглядів
1935
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку