Урок з теми: "Атмосфера". Формує знання про вітер причини його утворення, вчить учнів визначати напрямок та силу вітру; будувати та аналізувати розу вітрів; сприяє розумінню учнями важливості спостереження та вивчення вітрів своєї місцевості та світу.
Тема: Вітер. Види вітрів. Роза вітрів.
Мета: Сформувати в учнів уяву про вітри, їх походження;
розуміння учнями причини утворення вітру, сили вітру;
ознайомити з такими вітрами, як мусони, бризи;
розглянути прилад, яким вимірюється сила та напрям вітру –
флюгер; навчити учнів будувати розу вітрів;
ознайомити з цікавими природними явищами, причиною яких є
вітер;
розвивати вміння у роботі з атласом, схемами, малюнками
підручника.
Обладнання: фізична карта півкуль, таблиця “Утворення бризу”,
атласи, практичні зошити.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи: евристична бесіда, практична робота.
Хід уроку.
а) зв’язок з курсом “Рідний край”
Згадати дослід з запаленою свічкою (про наявність руху повітря).
б) відкрити підручник стор. 137
(зачитати визначення вітру). Вітер – це горизонтальний рух повітря з області високого тиску в область низького тиску.
Розглянути стор. 136. Схема утворення вітру
Питання до класу.
(Причина утворення вітру - це різний атмосферний тиск, який в свою чергу залежить від нерівномірного нагрівання Землі Сонцем.
Питання
Від чого залежить сила вітру?
Сила вітру залежить від різниці атмосферного тиску. Якщо між двома місцями на земній кулі різниця в атмосферному тиску не велика, то вітер слабкий. Якщо різниця в тиску велика, то вітер сильний.
(Пояснити на карті за допомогою магнітних стрілок, та кружечків з позначенням різного атмосферного тиску).
Сила вітру вимірюється в балах.
Швидкість вітру в м/с. (Розглянути таблицю – роздатковий матеріал).
Робота з підручником стор. 135
Будова флюгера:
Питання з повторення
Робота в групах.
За допомогою опорних схем та мал. 140 стор. 134, мал. 141 стор. 135 пояснити утворення змінних вітрів: I, III групи – бризу, II, IVгрупи – мусонів.
а) бриз – це вітер, який двічі на добу змінює свій рух.
Вдень – суша нагрівається швидше ніж вода і повітря над нею легше, воно піднімається в гору, отже тиск менший. Над водою повітря холодніше, важче, отже й тиск вищий. Тоді повітря рухається з моря на сушу – це денний бриз.
Вночі – земна поверхня швидко охолоджується, тому повітря стає важким, зростає атмосферний тиск; а над водою повітря легше, бо вода ще не віддала тепло, тому тиск менший. Тоді повітря рухається з суши на море – це нічний бриз.
б) мусони – сезонні вітри, які двічі на рік змінюють напрям.
Літній мусон – влітку суша нагрівається швидше за океан, тому повітря легше, тиск знижується, а над океаном повітря холодніше, важче, тиск вищий. Тоді вітер рухається з океану на сушу, приносячи опади.
Зимовий мусон – взимку суша швидко віддає тепло, повітря охолоджується, стає важким, зростає атмосферний тиск; а океан тепло ще зберігає, повітря над ним тепліше, легше, отже менший тиск. То повітря рухається з суші до океану приносячи суху погоду.
(Розглянути карту атласу №14. визначити для якої території землі характерні мусони).
Робота з опорною схемою: „Утворення пасатів”.
в) пасати – це вітри , які дмуть 300 широт до екватора.
(Позначити ці вітри на карті).
Практична робота
Спостереження за погодою: складання рози вітрів
Користуючись календарем погоди накреслити розу вітрів – креслення за допомогою якого можна визначити, які вітри переважали в тому місяці.
Пн-Зх Пн
Пн-Сх
Зх Сх
Пд-Зх
Пд-Сх
Пд
(повідомлення учнів)
Закріплення
Домашнє завдання:
§ 34, стор. 134 - 137
виконати завдання №6 стор. 137