Навчання грамоти
1 клас
Тема: Буква Ї, ї позначення нею сполучення звуків [йі]. Звуковий аналіз слів. Опрацювання вірша А. Камінчука «В зелені діброва»
Мета: Ознайомити учнів з буквою Ї та її звуковим значенням, формувати навички виразного читання, розвивати мислення, мовлення, увагу, виховувати патріотичні почуття.
В нас зараз почнеться цікавий урок,
про це повідомив веселий дзвінок!
Сказав він на ноті високій,
Вітаю вас, діти, з початком уроку.
(Слайд 1)
У – уважні;
Р – розумні;
О – організовані;
К – кмітливі.
В кінці уроку побачимо чи справдились ваші очікування.
Тож, часу не гаємо, увагу перевіряємо.
Молодці. Зарядку повинні робити всі, щоб бути енергійними і бадьорими.
Вдома ви робили фізичну зарядку, а зараз ми проведемо мовознавчу зарядку. Щоб гарно читати ,треба язичок потренувати.
Ось читання в нас іде-де-де-де.
Цей урок я веду-ду-ду-ду.
Ой, швидка його хода-да-да-да.
Сил дамо ми цій ході-ді-ді-ді.
На уроці не сиди-ди-ди-ди.
А читати з нами йди-ди-ди-ди.
Ось ми підготувалися до виразного читання вірша. Відкрийте Букварики, там де ваші закладини.
А ви уважно слухайте, бо будете оцінювати.
Поки ми читали, нас завдання цікаве чекало.
(Слайд 2) Малюнок їжі.
Давайте налаштуємо наш чутливі вушки і послухаємо .
Скільки ж звуків ми вимовили?
«й-і», ще раз «й-і».
Два звуки [й] і [і].
Де ми чуємо звуки [й] і [і] в цьому слові?
Молодці! З цим завданням ви впорались.
А зараз завдання для кмітливих.
Яку букву треба додати, щоб слово «їжа» перетворилось на назву тваринки?(Їжак)
(Слайд 3). Малюнок їжака.
Які звуки читаються на початку цього слова? [й] і [і].
Ось бачите,ц і слова починаються звуками [й] і [і].
Давайте зробимо звукову модель цього слова.
Діти, попрацюйте в парах, викладіть звукову модель фішками.
А біля дошки буде працювати Олеся.
У кого така ж схема, як на дошці? Просигналізуйте мені.
Молодці!
Ти правильно виконала це завдання, повісь цю стрічечку (п)
Діти послухайте, я вам розкажу одну історію.
Одного разу звук [і] підійшов до звука [й] і каже.
Якщо ми станемо з тобою поруч, то зможемо подарувати Азбуці нову букву. Там ,де ми звучатимемо разом, на папері встане буква «Ї».
Я їй подарую свою фігуру, а ти- свої очі.
Так появилася в Азбуці нова буква-Ї.
Слайд 4
Ось, подивіться, яка вона струнка і тендітна, з кругленькими очима крапочками.
На яку букву вона схожа?
А чим відрізняється від букви І?
Ці дві крапочки, вам будуть підскакувати, що ця буква завжди позначає 2 звуки [й], [і]. Звуків буде два, а буковка – одна.
Давайте научимось правильно її вимовляти. [й-і]
От зараз, ми можемо підписати букви під звуковою моделлю.
= • - • -
Ї ж а к
Де стоїть букова «ї» в цьому слові?
Молодець! Повісь другу стрічку (Р).
А зараз давайте пограємо в гру «Я вам -ви мені», яка допоможе нам з’ясувати, де ще може стояти в слові буква «ї».
Я вам кажу слово, яке називає один предмет, а ви мені вертаєте слово, що називає багато предметів.
Слайд 5,6,7.
Так де ми чуємо звуки [й], [і] в цих словах?
Якою буквою ми позначимо їх на письмі?
Давайте зробимо звукову модель слова «гаї».
У кого така ж схема? Просигналізуйте!
Ви правильно виконали і це завдання.
Повісь стрічечку (А) (П)
Діти, а ви нічого не чули?
А я чула! Хтось каже «Мене забули!»
А про кого ж ми забули? Хто нам привозить букви? (Поїзд)
Давайте викладемо звукову модель слова.
- o = • - -
П о ї з д
Де ми чуємо звуки [й], [і] в цьому слові?
У кого така ж схема? Просигналізуйте.
Підпиши букви під схемою.
Повісь стрічечки. (О) (Р).
Діти, а що це у нас вийшло?
Прочитайте! ПРАПОР.
Якої країни це прапор? (України)
А що означають жовтий і блакитний кольори?
Прапор – символ нашої держави. За цим символом пізнають нашу країну за кордоном.
Фізкультхвилинка.
Ми його виклали, тому що будемо сьогодні читати слова і вірш про Україну.
А правильно прочитати слова в Букварі нам допоможе вправа «Сходинки».
РА КА СЬКА
КРА НКА НСЬКА
УКРА чКА
Ми підготувались до читання нових слів. Перегорніть сторінку в Букварі.
Я прочитаю слова 1 стовпчика.
Пояснюю значення слів.
Давайте прочитаємо разом.
Я беру вас на буксир.
Прочитайте ці слова 1 ряд.
Діти, а ви уважно слухайте і скажете чи дружно вони прочитали.
Прочитайте, як називають дорослу жінку.
Прочитайте, як називають маленьку дівчинку.
Прочитайте найдовше слово.
Зарядка для очей
Я прочитаю слова 2 стовпчика.
А зараз прочитаємо разом.
Прочитайте слова, в яких є буква «я».
Прочитайте слова, які написані з великої букви.
А зараз давайте заплющимо оченята і уявимо, що ми в Києві.
Слайд 8
Київ – древнє місто. За легендою його заснували 3 брати: Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либдь.
Слайд 9
Головна вулиця Києва – Хрещатик.
Слайд 10
Це фото Стели (пам’ятника) на Майдані Незалежності, яка називається Берегиня.
Слайд 11
А це храм Софії Київської.
Слайд 12
Про Україну художники малювали картини, композитори – складали пісні.
Слайд 13.
А поети писали вірші.
Сьогодні на уроці ми познайомимось з віршем, який написав Анатолій Камінчук.
Слайд 14 .Портрет А. Камінчука.
Він народився 19 лютого 1939р. в Києві.
Довгий час працював в журналі «Малятко».
Написав багато віршів для дітей. Ось послухайте один з них.
Як автор називає Україну?
Чи зустрічалися вам незрозумілі слова?
Як ви розумієте вислів: «В зелені діброва»?
Китиці – калина росте пучечками, які інакше називаються китицями.
Потренуйтеся читати вірш самостійно, напівголосно, «як бджілки».
Хто готовий прочитати вірш?
Але пам’ятайте, що автор писав про Україну з любов’ю і ніжністю. І нам потрібно не просто прочитати, а показати, що ми любимо свою країну.
Чи справдились ваші сподівання на урок?
Що було цікавого?
А зараз перевіримо, чи справдились мої очікування.
Яку букву ми сьогодні вивчили?
Скільки звуків вона позначає?
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі.
Щиро дякую вам, друзі!