Урок з образотворчого мистецтва в 5 класі
Тема : Виявлення форм пластичними засобами.
Рельєф „ Морські істоти ”.
Мета :
а ) навчальна : ознайомити учнів з скульптурою , її видами , рельєфом ; навчити виконувати рельєфну композицію „ Морські істоти ” .
б) розвиваюча : розвивати знання , уміння та навички по виявленню форм пластичними засобами ; увагу , спостережливість , логічне мислення .
в) виховна : виховувати естетичні смаки , любов до природи , бережне відношення до морської фауни .
Тип уроку : комбінований
Наочність : плакат з зображенням риб, морської фауни, мушлі, рапани , скульптури малих форм з зображенням риб та підводних жителів , морські камінці , мікрофон , м’яка іграшка дельфін , акваріум з рибками , музичне оформлення.
Хід уроку
І . Організаційний момент .
ІІ . Актуалізація опорних знань .
Скульптура – ( з латинської „ висікати ” , „ вирізати ” ) , вид мистецтва , пов’язаний зі створенням об’ємних художніх форм з різних матеріалів .
От саме сьогодні ми і будемо працювати з вами з м’якими матеріалами , з пластиліном .
На відміну від графіки й живопису, де предмети , зображені на площині , можуть лише здаватися об’ємними , скульптура має реальну форму в просторі .
Мистецтво скульптури обирає своїм об’єктом переважно людину , іноді тварину і значно рідше – натюрморт .
ІІІ . Подача теми , мети та завдання уроку .
Тема : Виявлення форм пластичними засобами .
Рельєф „ Морські істоти ” .
Мета : ознайомитися з видами скульптури : круглою та рельєф , навчитися виготовляти рельєфну композицію „ Морські істоти ” .
Учні повинні знати : види скульптури , розрізняти рельєфи : барельєф , горельєф , контррельєф .
Учні повинні вміти : виконувати об’ємне зображення на площині використовуючи рельєф .
Є два види скульптури – кругла , яку можна споглядати з усіх боків , та рельєф – об’ємне зображення на площині .( Демонструю круглу скульптуру і рельєфну ) .
Рельєфне зображення , як графіку і живопис , роздивляються з одного боку . Скульптор вирізує чи наліплює зображення на певну площину , тому таке зображення ще називають об’ємною картиною .
Рельєф – об’ємне зображення на площині .
Розрізняють рельєфи : низький – барельєф , високий – горельєф , заглиблений у площину – контррельєф .
( Демонструю види рельєфів ) .
А тепер подивіться на дошку , на тему уроку . Там написано : Рельєф
„ Морські істоти ”. З рельєфом ми розібралися , а тепер поговоримо про морські істоти .
Зараз ми відправимося з вами у водне царство .
Уявіть , що всі ми зараз живемо в океані .
В природі є 4 океани , якщо ви не знаєте , я вам їх назву це : Тихий
( найбільший і найглибший ).
Ще який ви знаєте ? Атлантичний , Індійський і Північний Льодовитий
( найменший за площею і глибиною ) . Але ми з вами відправимось в п’ятий океан – казковий і назвемо його Мирний , тому , що в цьому океані живуть і морські і річкові і акваріумні рибки разом .
Кожен з нас став морською рибою чи істотою .
Ким би ви хотіли бути ?
Можливо дельфіном , який рятує людей ,що тонуть , чи піранью , щоб усі боялися вас , бо піраньї , як зграя вовків за декілька хвилин можуть напасти і з’їсти цілого бика , який перебрідає річку , чи просто веселим карасиком , який грає у жмурки з камбалою у водоростях дна океану і чому саме цю істоту чи рибку ви вибрали ?
Таким чином ми дізнаємось про види риб , які ви знаєте .
Використовую метод мікрофону . Учні називають ким би вони хотіли бути .
Отже , всі ми плаваємо в нашому океані і тут з’являється дельфін і
говорить , що зла підводна відьма Урсула перетворила всіх мешканців океану на пісок і тепер океан пустий . Нептун , морський цар , на жаль нічого не може вдіяти , він плаче і просить учнів 6 класу виліпити рибок , крабів , раків , морських зірочок і запустити їх в океан , і як тільки 16 морських істот з’явиться в океані , всі риби оживуть і чари Урсули
лопнуть .
Діти , чи зможемо ми допомогти Нептуну і дельфіну ?
Завдання № 1 .
Отож , давайте швиденько зліпимо по одній морській істоті і подаруємо жителям океану щасливе життя . Зліплену рибку ви повинні прикріпити булавкою до океану .
ІV . Практична робота .
Поки ви розминаєте пластилін , давайте розглянемо форму риби .
Подивіться в акваріум .
Риби – це водяні хребетні тварини.
Тіло типової кісткової риби видовжене , обтічне , хоча багато риб мають
круглу або плоску форму .
Їхнє тіло складається з трьох відділів : голови , тулуба і хвоста . Голова риби поступово переходить у тулуб , а тулуб – у хвіст . На загостреному передньому кінці голови міститься рот з губами , який може широко розкриватися . З боків голови є двоє великих очей . Форма тіла залежить від місця й способу життя .
Тіло в більшості риб вкрите слизом і лускою . Рухаються вони за допомогою плавців . Основний орган руху і кермо – хвостовий плавець , який дуже розвинений , що дає змогу рибам швидко плавати , коли вони рятуються від переслідування чи женуться за здобиччю .
Є вузькі риби – голки , плоскі – камбали . Колір їхнього тіла майже такий , як колір морського дна , захисний , маскуючий .
Риби , які живуть серед яскравих коралових заростей , самі мають строкате і яскраве забарвлення . У водоймах печер , в умовах повної темряви , водяться безбарвні риби . Ви можете використовувати різні кольори пластиліну , адже це у нас казковий океан.
Ще є дивовижна рибка – морський коник . Формою тіла вона нагадує коня .
Перед вами лежать малюнки з зображенням різних видів риб , ви можете вибрати якусь з них , або виліпити ту істоту якою ви хотіли бути на початку уроку .
Рибку можна ліпити з цілого куска пластиліну .
Розкачуємо овал і перерізаємо його навпіл по довжині . Придавлюємо в області голови майбутньої рибки , витягуючи пластилін і пальцями загладжуємо трикутноподібну форму голови . Формуємо хвіст , розділивши навпіл край заготовки і приплюснувши верхню і нижню частину хвоста . Добавляємо плавники , око і накладаємо зябра , якими риба дихає . Ми виконуємо рельєф , отже буде видно лише одну сторону риби , тому виліплюємо ніби половину риби .( Виліплюю рибку і показую етапи виготовлення рибки учням ) .
Готові рибки учні прикріплюють булавками до плитки –пінопласта – „океана ” .
Отже , море вже має своїх жителів і тепер всі чари старої відьми минулися. Тепер знову в океані всі живі істоти стали жити своїм життям . за те , що ви врятували Нептуну океан , він кожному з вас дарує море . Закрийте на 2 секунди очі подивіться на підводний світ свого моря .
Відкрийте очі . А тепер передайте зображенням в об’ємі , те , що ви побачили у своєму морі . Які рибки пропливали , які мушлі лежать на
дні , які водорості там ростуть . Нам дуже цікаво побачити ваше море . Зобразіть ескіз на листку паперу , а потім передайте все в об’ємі .
Завдання № 2 .
Для цього нам потрібно взяти компютерний(компакт) диск , який блистить як вода в нижній частині його виліпити дно з водоростями , камінцями , мушлями , і запустити по парі різних рибок . Виконуємо роботу використовуючи рельєфне зображення. Можна використовувати природні матеріали , а коли закінчите роботи то давайте їх помістимо в спільне море і подаруємо море радості Нептуну і дельфіну .
Хто закінчить роботу, приносить свій диск і прикріплює до дна океану .
Напередодні Нептун приходив до нас в гості і розповідав про свої океанські справи , і ось , що він розповів про своїх друзів .
Пізнавальна хвилинка .
Перші риби з’явилися в океанах близько 540 млн . років тому . Усього відомо близько 20 000 видів риб .За будовою скелета всіх риб поділяють на хрящових і кісткових .
У хрящових риб ( акул і скатів ) скелет повністю хрящовий , тобто він не костеніє . Шкіра здебільшого покрита жорсткими лусочками з тієї самої речовини , що й зуби . Набагато численніші кісткові риби . Їхній скелет складається з кісток , а тіло більшості видів покрите кістковою лускою .
Близько 60 % видів риб живе у солоній воді . Деякі можуть жити і у солоній і у прісній воді .
Хитрі пристосування .
Форма тіла риб буває різною . Вугри схожі на змій . Плоскі риби , як – от , камбала , зовсім молодими плавають спиною до гори , як інші риби , а потім лягають боком на дно і плавають на боку . Згодом одне око камбали зміщується на верхній бік , забарвлений під колір доннного грунту .
У риби – їжака шкіра покрита шипами , і коли риба надувається , то стає схожою на колючу кулю . Так вона відлякує хижаків .
Деякі риби , такі як скорпена або скат – хвостокол , мають отруйні шипи , укол яких може бути смертельним навіть для людини .
Глибоководні риби , що живуть у темряві , світяться . Приміром ,
риба – вудильник , із світною приманкою на голові . Це допомагає їм розпізнавати родичів , приваблювати здобич або відлякувати ворогів .
Прісноводна риба бризкун збиває комах із рослин , що нависають над водою , влучно стріляючи променем води .
Деякі риби можуть ненадовго покидати воду . Мулисті стрибуни ,
спираючись на сильні грудні хребці , вилазять на берег половити комах .
Летючі риби , рятуючись від ворогів , вистрибують із води і пролітають у повітрі до 400м , планеруючи за допомогою жорстких грудних плавців .
У морях і океанах також живе багато різноманітних безхребетних .
Відсутність хребта не заважає цим тваринам процвітати . Насправді безхребетних значно більше ніж хребетних .Морські безхребетні можуть бути дуже крупними .
Медузи бувають завбільшки з горошину і з обідній стіл . Рот і щупальця на нижній частині драглистого тіла . За допомогою щупалець медуза ловить здобич . Медузи також мають жалкі клітини . А плавають вони стискаючи купол тіла і виштовхуючи з нього воду .
Більшість морських зірок має 5 променів ( рук ) , проте деякі і до 50 . Якщо морська зірка раптом втратить промінь , то замість нього виростає новий , хоч і менший .На нижньому боці кожного променя розміщені ряди дрібних ніжок – трубочок .Їх узгоджені дії дають можливість морській зірці пересуватись .
Діти , ви готували цікаві повідомлення про морських мешканців . Давайте послухаємо вас .
V . Підсумок уроку .
Перевіряю роботи учнів , виставляю оцінки , мотивую . Називаю і показую кращі роботи на клас. Називаю активних учнів .
VІ . Домашнє завдання .
Переглянути в Інтернеті види риб.