Урок " Виявлення форм пластичними засобами. Рельєф " Морські істоти"

Про матеріал
Розробка уроку з образотворчого мистецтва для учнів 5 класу. В ігровій формі ознайомлення учнів з скульптурою, її видами, рельєфом. Показані прийоми виконання риб в об*ємі та створення тематичної композиції.
Перегляд файлу

Урок  з образотворчого мистецтва  в 5 класі

 

Тема : Виявлення форм пластичними засобами.

           Рельєф „ Морські істоти ”.

 

Мета :

 а ) навчальна : ознайомити учнів з скульптурою , її видами , рельєфом ; навчити виконувати рельєфну композицію „ Морські істоти ”  .

б) розвиваюча : розвивати знання , уміння та навички по виявленню форм пластичними засобами ; увагу , спостережливість , логічне мислення .

в) виховна : виховувати естетичні смаки , любов до природи , бережне відношення до морської фауни .

Тип уроку : комбінований

Наочність : плакат з зображенням риб, морської фауни, мушлі, рапани , скульптури малих форм з зображенням риб та підводних жителів , морські камінці , мікрофон , м’яка іграшка дельфін , акваріум з рибками , музичне оформлення.

 

 

Хід уроку

 

І . Організаційний момент .

ІІ . Актуалізація опорних знань .

 

  1. Що таке скульптура ?

Скульптура – ( з латинської „ висікати ” , „ вирізати ” ) , вид мистецтва , пов’язаний зі створенням об’ємних художніх форм з різних матеріалів .

  1. З яких  твердих матеріалів висікають скульптуру  ? ( мармур , граніт , вапняк , дерево , слонова кістка ) .
  2. З чого відливають або карбують скульптуру ? ( з металу ) .
  3. З чого видувають скульптуру ? ( зі скла ) .
  4. Назвіть м’які матеріали  з яких ліплять скульптуру ( глина , віск , пластилін ) .   

                                                    

От саме сьогодні ми і будемо працювати з вами з м’якими матеріалами , з пластиліном .

На відміну від графіки й живопису, де предмети , зображені на площині , можуть лише здаватися об’ємними , скульптура має реальну форму в просторі .

Мистецтво скульптури обирає своїм об’єктом переважно людину , іноді тварину і значно рідше – натюрморт .

 

 

     ІІІ . Подача теми , мети та завдання уроку .

 

Тема : Виявлення форм пластичними засобами .

Рельєф „ Морські істоти ” .

Мета : ознайомитися з видами скульптури : круглою та рельєф , навчитися виготовляти рельєфну композицію „ Морські істоти ” .

Учні повинні знати : види скульптури , розрізняти рельєфи : барельєф , горельєф , контррельєф .

Учні повинні  вміти : виконувати  об’ємне  зображення на площині  використовуючи рельєф .

 

Є два види скульптури – кругла , яку можна споглядати з усіх   боків , та рельєф – об’ємне зображення на площині .( Демонструю круглу скульптуру  і рельєфну  ) .

Декор интерьера. Тайны античной скульптуры | Журнал по дизайну и культуре

Рельєфне зображення , як графіку і живопис , роздивляються з одного боку . Скульптор вирізує чи наліплює зображення на певну площину , тому таке зображення ще називають об’ємною картиною .

 

Барельеф в деталях.Учимся Создавать БАРЕЛЬЕФ | ВКонтакте | Поделки из  штукатурки, Глиняные скульптуры, Настенные скульптуры

 

 

Рельєф –  об’ємне зображення на площині .

 Розрізняють рельєфи : низький – барельєф , високий – горельєф , заглиблений у площину – контррельєф .

( Демонструю види рельєфів ) .

 

 А   тепер подивіться на дошку , на тему уроку . Там написано : Рельєф

 „ Морські істоти ”. З рельєфом ми розібралися , а тепер поговоримо про морські істоти .

 Зараз ми відправимося з вами  у водне царство .

 Уявіть , що всі ми зараз живемо в океані .

 В природі є 4 океани , якщо ви не знаєте , я вам їх назву це : Тихий

 ( найбільший і найглибший ).

 Ще який ви знаєте ?  Атлантичний , Індійський  і Північний Льодовитий

( найменший за площею і глибиною ) . Але ми з вами відправимось в п’ятий океан – казковий  і назвемо його Мирний , тому , що в цьому океані живуть і морські і річкові і акваріумні рибки разом .

Кожен з нас став морською рибою чи істотою .

 Ким би ви хотіли бути ?

 Можливо дельфіном , який рятує людей ,що тонуть , чи піранью , щоб усі боялися вас , бо піраньї , як  зграя вовків  за декілька хвилин можуть напасти і з’їсти цілого бика , який перебрідає річку  , чи просто веселим карасиком , який грає у жмурки з камбалою  у водоростях дна океану  і чому саме цю істоту чи рибку  ви вибрали ?

 

Таким чином ми дізнаємось про види риб , які ви знаєте .

Використовую метод мікрофону . Учні називають ким би вони хотіли бути .

Отже , всі ми плаваємо в нашому океані і тут з’являється дельфін і

говорить , що зла підводна відьма Урсула перетворила всіх мешканців океану на пісок і тепер океан пустий . Нептун , морський цар , на жаль нічого не може вдіяти , він плаче і просить учнів 6 класу виліпити рибок , крабів , раків , морських зірочок і запустити їх в океан , і як тільки 16 морських істот з’явиться в океані , всі риби оживуть і чари Урсули

 лопнуть .

Діти , чи зможемо ми допомогти Нептуну і дельфіну ?

 

Завдання № 1 .

Отож , давайте швиденько зліпимо по одній морській істоті і подаруємо жителям океану щасливе життя . Зліплену рибку ви повинні прикріпити булавкою до океану .

 

≡ Барельеф Рыбы-2 купить в Киеве: цена, отзывы — I-Mebli

 

 

ІV . Практична робота .

Поки ви розминаєте пластилін , давайте розглянемо форму риби .

 

 

 

 

Риби: визначальні ознаки будови, біологічні особливості, різноманітність |  Тест з біології – «На Урок»

Подивіться в акваріум .

     Риби – це водяні хребетні тварини.

 Тіло типової кісткової риби видовжене , обтічне , хоча багато риб мають

      круглу або плоску форму .

       Їхнє тіло складається з трьох відділів : голови , тулуба  і хвоста . Голова риби поступово переходить у тулуб , а тулуб – у хвіст . На загостреному  передньому кінці голови міститься рот з губами , який може широко розкриватися . З боків голови є двоє  великих очей . Форма тіла залежить від місця  й способу життя .

        Тіло в більшості риб вкрите слизом  і лускою . Рухаються вони за допомогою плавців . Основний орган руху і кермо – хвостовий плавець , який дуже розвинений , що дає змогу рибам швидко плавати , коли вони рятуються від переслідування чи женуться за здобиччю .

           Є вузькі риби – голки , плоскі – камбали . Колір їхнього тіла майже такий , як колір морського дна , захисний , маскуючий .

           Риби , які живуть  серед яскравих коралових заростей , самі мають строкате і яскраве забарвлення . У водоймах печер , в умовах повної темряви , водяться безбарвні риби .  Ви можете використовувати різні кольори  пластиліну , адже це у нас казковий  океан.

 Ще є дивовижна рибка – морський коник . Формою тіла вона нагадує коня .

 Перед вами лежать малюнки з зображенням різних видів риб , ви можете вибрати якусь з них , або виліпити ту істоту якою ви хотіли бути на початку уроку .

 

Рибку можна ліпити з цілого куска пластиліну .

    Розкачуємо овал  і перерізаємо його навпіл по довжині . Придавлюємо в області голови майбутньої рибки ,  витягуючи пластилін  і пальцями загладжуємо трикутноподібну форму голови . Формуємо хвіст , розділивши навпіл край заготовки  і приплюснувши верхню і нижню частину хвоста . Добавляємо плавники , око і накладаємо зябра , якими риба дихає . Ми виконуємо рельєф , отже буде видно лише одну сторону риби , тому виліплюємо ніби половину риби .(  Виліплюю рибку і показую етапи виготовлення рибки учням ) .

Барельеф в деталях.Учимся Создавать БАРЕЛЬЕФ | ВКонтакте | Поделки из  штукатурки, Глиняные скульптуры, Настенные скульптуры

 

 

Готові рибки учні прикріплюють булавками до плитки –пінопласта  –  „океана ” .

 

Отже , море вже має своїх жителів і тепер всі чари старої відьми минулися. Тепер знову в океані всі живі істоти стали жити своїм життям . за те , що ви врятували Нептуну океан , він кожному з вас дарує море . Закрийте на 2 секунди очі  подивіться на підводний світ свого моря .

Відкрийте очі .  А тепер передайте зображенням в об’ємі , те , що ви побачили  у своєму морі . Які рибки пропливали , які мушлі лежать на

 дні , які водорості там ростуть . Нам дуже цікаво побачити ваше море . Зобразіть ескіз на листку паперу , а потім передайте  все в об’ємі . 

                                                

Завдання № 2 .

 

Для цього нам потрібно взяти компютерний(компакт) диск , який блистить як вода  в нижній частині його виліпити дно з водоростями , камінцями , мушлями , і запустити по парі різних рибок . Виконуємо роботу використовуючи  рельєфне зображення.  Можна використовувати природні матеріали , а коли закінчите  роботи   то давайте    їх помістимо в спільне море  і подаруємо море радості Нептуну і дельфіну .   

Компакт-диск — Википедия

 Хто закінчить роботу, приносить свій диск і прикріплює до дна океану .

 

Напередодні Нептун приходив до нас в гості і розповідав про свої океанські справи , і ось , що він розповів про своїх друзів .

 

  Пізнавальна хвилинка .

 

         Перші риби з’явилися в океанах близько 540 млн . років тому . Усього відомо близько 20 000 видів риб .За будовою скелета  всіх риб поділяють на хрящових і кісткових .

            У хрящових риб ( акул і скатів ) скелет повністю хрящовий , тобто він не костеніє . Шкіра здебільшого покрита жорсткими лусочками з тієї самої речовини , що й зуби . Набагато численніші  кісткові риби . Їхній скелет складається з кісток , а тіло більшості видів покрите кістковою лускою .

     Близько 60 % видів риб живе у солоній воді .  Деякі можуть жити і у солоній і у прісній воді .

 

Хитрі пристосування .

 

Форма тіла риб буває різною . Вугри схожі на змій . Плоскі риби , як – от , камбала , зовсім молодими плавають спиною до гори , як інші риби , а потім лягають боком на дно і плавають на боку . Згодом одне око камбали зміщується на верхній бік , забарвлений під колір доннного грунту .

 

У риби – їжака шкіра покрита шипами , і коли риба надувається , то стає схожою на колючу кулю . Так вона відлякує хижаків .

 

Деякі риби , такі як скорпена або скат – хвостокол , мають отруйні шипи , укол яких може бути смертельним навіть для людини .

                                      

  Глибоководні риби , що живуть у темряві , світяться . Приміром ,

 риба – вудильник , із світною приманкою на голові . Це допомагає їм розпізнавати родичів , приваблювати здобич або відлякувати ворогів .

      Прісноводна риба бризкун  збиває комах із рослин , що нависають над              водою , влучно стріляючи променем води .

        Деякі риби можуть ненадовго покидати воду . Мулисті стрибуни ,

 спираючись на сильні грудні хребці , вилазять на берег половити комах .

 

      Летючі риби , рятуючись від ворогів , вистрибують із води  і пролітають у повітрі  до 400м , планеруючи  за допомогою жорстких грудних  плавців .

 

У морях і океанах також живе багато різноманітних безхребетних .

 

Відсутність хребта не заважає цим тваринам процвітати . Насправді безхребетних значно більше ніж хребетних .Морські безхребетні можуть бути дуже крупними .

Медузи бувають завбільшки з горошину і з обідній стіл . Рот і щупальця на нижній частині драглистого тіла . За допомогою щупалець медуза ловить здобич . Медузи також мають жалкі клітини . А плавають вони стискаючи купол тіла і виштовхуючи з нього воду .

 

Більшість морських зірок має 5 променів ( рук ) , проте деякі і до 50 . Якщо морська зірка раптом втратить промінь , то замість нього виростає новий , хоч і менший .На нижньому боці кожного променя розміщені ряди дрібних ніжок – трубочок .Їх узгоджені дії дають можливість морській зірці пересуватись .

Діти , ви готували цікаві повідомлення про морських мешканців . Давайте послухаємо вас .

 

     V . Підсумок уроку .

Перевіряю роботи учнів , виставляю оцінки , мотивую . Називаю і показую кращі роботи на клас. Називаю активних учнів .

 

VІ . Домашнє завдання .

Переглянути в Інтернеті види риб.

 

                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Gegelska liliia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 січня 2022
Переглядів
1687
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку