28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Урок "Визначення сторін горизонту. Рух за азимутом"

Про матеріал

- ознайомити учнів з основними положеннями військової топографії, навчити визначати сторони горизонту різними способами і визначати своє місце знаходження відносно місцевих орієнтирів, рухатися за азимутом та обходити перешкоди, -

-розвивати в учнів уміння аналізувати особливості місцевості та її різновиди , прокладати на ній маршрути за азимутом;

- виховувати в учнів необхідність вивчати військову топографію як невід'ємну частину тактичної підготовки.

Перегляд файлу

Визначення сторін горизонту. Рух за азимутом

 

 

Мета:

- ознайомити учнів з основними положеннями військової топографії, навчити визначати сторони горизонту різними способами і визначати своє місце знаходження відносно місцевих орієнтирів, рухатися за азимутом та обходити перешкоди,                                                                                                         -

 -розвивати в учнів уміння аналізувати особливості місцевості та її різновиди , прокладати на ній маршрути за азимутом;

- виховувати в учнів необхідність вивчати  військову топографію як невід’ємну   частину тактичної підготовки.

 Обладнання: підручники, компас Адріанова, рідинні компаси,  бусоль, ручний годинник, плакати , ТЗН: комп’ютер, мультимедійна дошка.

Місце проведення: комп’ютерний клас, відкрита місцевість.

Методи проведення: розповідь, демонстрація, тренування.

ХІД    УРОКУ

І. Організаційна частина

1.Шикування.

2.Рапорт командира відділення.

3.Привітання.

4.Стройовий тренаж:

                  - повороти на місці;

                  - шикування з одношеренгового строю в двошеренговий;

                  - рух стройовим кроком.

ІІ.Перевірка домашнього завдання./ тестування на компютері /

                               (оцінки після завершення тестування на моніторі комп’ютера)

1.За умовами спостереження і маскування місцевість поділяють на:

          а) рівнинну ;                в) відкриту ;        д)напіввідкриту;

          б)лісисту  ;                   г)пересічену;      е)закриту.

2. Кутові величини можна визначити за допомогою:

         а) лінійки;                     в)бінокля;            д) метра;

         б)кроку;                         г)олівця  ;            е) усі відповіді вірні.

3.Вікна в будинках розрізняють з :

          а)  700м;                       в) 1000м;                 д)1500м;

          б)1300м;                       г)700-800м;             е)2000м                                            4.З якої відстані  АК-74 стає видимим:

          а)  250-300м;               в) 350-400м;

          б) 300-350м;                г) 400-500м.

 5.Вкажіть , які з елементів наведених нижче можна розрізнити з відстані

           100 м?

           а) цеглина в стіні;    в) листя на деревах;     д) елементи одягу;

           б) очі людини;          г) пальці людини ;       е) усі відповіді вірні.

6.Чи можливо почути одиночний постріл з відстані 4000м?

            а) так ;                               б) ні.

7.З якої відстані можна почути заряджання зброї?

            а) 100м;                         в)300м;                д)500м;

            б) 200м;                         г)400м;                 е)550м .

8.З якої відстані можна розрізнити «на слух» рух танків?

            а) 1-2км;                       в)3-4км;

            б) 2-3км;                       г) 4-5км.

9.Якою є кутова величина мушки автомата Калашникова?

            а) 0-02;                           в) 0-06;

            б) 0-04 ;                          г) 0-08.

10.Якою буде відстань до обєкту, якщо його ширина 3м, і вона перекривається двома    великими поділками бінокля?

             а) 500м;                         в)400м;                  д)300м;                     ж)200м;

             б) 450м;                         г) 350м;                 е)250м;                      з)150м.

  11.У бінокль спостерігається людина, ширина її фігури перекривається малим діленням

шкали бінокля , яка відстань до неї?

               а)100м;                       в)300м;                  д)500м;

               б)200м;                       г)400м;                  е)600м;

 

 

КОД    1-9 питання    по 1  балу

                                               10-11  питання    по  1,5 бала 

 

1 -в,д,е                                      7-  б  

2 - а,в,г                                     8 -  б

3 -  в                                          9 -  а

4 -  а                                         10 - з

5 -  а                                          11- а

6 –б

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Тема (сповіщення теми уроку)

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

У бойовій діяльності підрозділів орієнтування на місцевості необхідне при доведенні бойових завдань підрозділам , дотриманні напрямку руху, визначенні досягнутих рубежів і місця розташування цілей тощо,а саме для цього необхідно вміти визначати сторони горизонту різними способами. У сучасному бою ,який характеризується швидкоплинністю, навіть тимчасова втрата орієнтування призводить до порушення управління підрозділами та ставить під загрозу виконання бойового завдання.

 

           3.Співбесіда з учнями.

 

-Пригадайте з уроків географії,  що називається орієнтуванням ?

-Які види орієнтирів  ви знаєте ?

-Як, на вашу думку, можна визначити  сторони горизонту? 

 

           4.Пояснення нового матеріалу

 

Сторони горизонту можна визначити :

  • компасом;
  • за розташуванням Сонця;
  • за Сонцем і годинником;
  • за розташуванням Місяця;
  • за Місяцем і годинником;
  • за Полярною зіркою;
  • за різними ознаками місцевих предметів.

 

 

          5. Будова компаса  Адріанова

 

З цим чудовим приладом більшість з нас вперше знайомиться ще в школі. Сконструйований ще в XIX столітті російським військовим топографом Петром Адріановим, він дійшов до наших днів майже без змін. Колись його виготовляли з латуні, нині їй на зміну прийшла пластмаса. Такий компас можна знайти практично в будь-якому спортивному магазині. Незважаючи на солідний вік і деяку старомодність, компас Адріанова все ще використовується військовими, спортсменами тощо.

 

 

F:\Фото\index.jpg 1. Корпус

                                                                                              2. Голка зі стрілкою

                                                                                              3.Арретир /ричаг/

                                                                                              4.Кутомірна шкала /лімб/

   120 поділок Х 3

 5.Візуальний пристрій /цілик і мушка/

 

 

 

 

 

6.Визначення азимута. Користування компасом.

 

          Поняття про магнітний та істинний азимут

 

 

  

 

 

Істинний азимут-кут, який утворюється між географічним меридіаном і заданим напрямком.

Магнітний азимут-кут, який утворюється між магнітним меридіаном і заданим напрямком.

 

                              Правила користування компасом

З                    

 1.Пересвідчитись у справності.

 2.Встановити в горизонтальне положення компас.

 3.Розблокувати стрілку.                                                                                                  4.Повертати компас у горизонтальному положенні доти, доки

північний кінець стрілки компаса збіжиться з 0 на лімбі . 

5. Провести візуалізацію на орієнтир

 

G:\Фото\As27.jpg

 

 

 Кут, який утворився між північним напрямком магнітного меридіану і  

напрямком на орієнтир називається  магнітним азимутом

 

 

 

                    7.Рух за азимутом

 

Рух за азимутом – це вміння знайти за допомогою компаса зазначений або накреслений напрям і, дотримуючись його,вийти у потрібний пункт.

 

 

      

 

   Для руху за азимутом призначають ведучого , який визначає за компасом і витримує напрямок руху ,і двох рахівників, які рахують пари кроків.

   Під час руху за азимутом потрібно знати магнітні азимути з кожного пункту на маршруті руху та відстані між пунктами руху «в парах кроків»- «п.кр.» (у чоловіка середнього зросту два кроки приблизно дорівнюють 1,5 м). Ці дані командир відділення й оформляє у вигляді схеми маршруту руху.

 

Визначитися з напрямом руху за магнітним азимутом за допомогою компаса Адріанова можна так: вирахувавши по карті величину магнітного азимута, прокручуємо візир компаса до поділки лімба, яка відповідає цій величині. Компас тримаємо на долоні, відпускаємо аретир і повертаємось до того часу, поки кінець стрілки компаса не сягне точки N лімба, тобто буде показувати на північ. У такому положенні компас є орієнтованим до сторін горизонту. Потім підводимо компас до рівня очей (стежимо, щоб стрілка компаса не відхилилась від точки N) і через візир визначаємося з напрямком руху. 

Визначити напрямок руху (орієнтир, до якого потрібно рухатись) можна і не підводячи компас до рівня очей, а тримаючи руку з компасом на дещо опущеній додолу долоні. Перевіряємо сумісність кінця стрілки компаса з позначкою N, швидким поглядом продовжуємо лінію напрямку візирного пристосування і фіксуємо видимий вдалині чіткий одиночний орієнтир. Такий метод надійний, його застосовують військові, спортсмени-орієнтувальники , але він вимагає тривалого тренування. 

 

 Знаходження зворотного азимута

   Зворотний азимут – це напрям від місцевого предмета до свого місцезнаходження. Від прямого він відрізняється на 180 градусів.

   Щоб визначити зворотний азимут , треба до прямого азимута додати 180 – у тому разі, якщо він менше 180, або відняти, якщо він більше 180.

 

 

 

8.Обхід перешкод

 

 На відкритій місцевості:

 

 1.Запамятати орієнтир на протилежному боці в напрямку руху. 

 2.Визначити до нього відстань і додати  її  до пройденого шляху.

 3.Обійти перешкоду і підійти до  орієнтира, визначити за компасом   напрямок шляху і продовжити рух.

 

 

 

На закритій місцевості:

 

1.Визначити азимут нового напрямку і рухатися вздовж перешкоди за цим

 азимутом до кінця перешкоди

 2.У т.№2 записати пройдену відстань і визначити напрямок за початковим

азимутом і рухатися до т.№3 рахуючи кроки.

 3.З т.№3 визначити зворотний азимут донапрямку т.№1-т.№2і рухатися,ліворучпоки не буде пройдено відстань між точками №1 і№2

 4.У т.№4 визначити початковий азимут і продовжити рух, додавши до пройденої відстані до т.№1 відстань між точками 1 і 2.

 

 

 

 9.Визначення  сторін  горизонту  за  Сонцем

 

 

ПОЛОЖЕННЯ
СОНЦЯ

            МІ

            СЯ

           ЦІ

лютий,березень,квітень

серпень,вересень,жовтень

травень,червень,липень

листопад,грудень,січень

 

 

НА СХОДІ

 

 

О 7 годині

 

 

О 8 годині

 

 

Не видно

 

 

НА ПІВДНІ

 

 

О 13 годині

 

 

О 13 годині

 

 

О 13 годині

 

 

НА ЗАХОДІ

 

 

О 19 годині

 

 

О 18 годині

 

 

Невидно

 

 

  8.Визначення сторін горизонту за Сонцем і годинником

 

 

1.Годинникову стрілку спрямувати на сонце                          

2.Провести умовно бісектрису в куті між напрямком стрілки на Сонце і цифрою   1  на циферблаті годинника. Бісектриса буде вказувати на південь.

 

 

 

 

       10.Орієнтування по Місяцю.

 

 

Фази Місяця

    О  19  годині

      О  1  годині

        О  7  годині

Перша чверть (видно праву половину Місяця)

 

 

      На півдні

 

 

     На заході

 

 

            ----------

Повний Місяць (видно  весь диск Місяця)

 

 

      На  сході

 

 

    На півдні

 

 

     На  заході

Остання чверть (видно ліву половину Місяця)

 

     _________

 

     На  сході

 

      На  півдні

 

  11.Орієнтування за Місяцем і годинником

 

D:\Картинки\Місяць.jpg

 

 

 

1.Умовно поділити діаметр повного диска Місяця на 12 частин.

2. Визначити, скільки частин міститься в Місяці на даний момент.

3. Якщо видно праву частину Місяця (Місяць молодий), то кількість частин відняти від часу спостереження ; якщо видно ліву частину (Місяць старий), то додати . Отриманий результат вкаже на ту годину, о котрій вдень на місці Місяця буде Сонце.

4. Поділку циферблата годинника з отриманим результатом спрямувати на Місяць.

5.Кут , який утворився між цифрою 1 циферблатаі поділкою циферблата спрямованою на Місяць, поділити бісектрисою навпіл. Бісектриса вкаже на південь.

 

12.Орієнтування за Полярною зіркою(вона завжди на півночі)

 

 1. Знайти Велику Ведмедицю.

 

2.Через дві крайні зірки провести умовну пряму лінію і відкласти на ній 5 відрізків , що дорівнюють відстані між крайніми зірками.

3.Кінець пятого відрізка вкаже на Полярну зірку.

 

 

 

  13.Орієнтування за місцевими предметами

-- Кора дерев з півночі грубіша ,вкрита мохом.

--Мурашники з південного боку пенька ,дерева, куща.

--Трава на північних околицях навесні менша,а влітку- зеленіша.

--Сніг навесні тане швидше на південних схилах.

--На галявинах соснового лісу після дощу стовбури дерев стають темнішими з  північного боку.

--Хрести на церквах зорієнтовані  «північ-південь» (піднятий кінець завжди спрямований на північ.

 

ІУ. Закріплення вивченого матеріалу.

 

  1. Що називають азимутом?
  2. Як перевірити справність компаса?
  3. За допомогою чого можна визначити сторони горизонту?
  4. Практичне заняття «Рух за азимутом  на місцевості «Знаходження та доставка пакету за вказаними азимутами».

 

У. Підведення підсумків уроку.

УІ.Домашнє завдання:  опрацювати сторінки підручника  168-175.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Захист Вітчизни (рівень стандарту) 10 клас (Пашко К.О., Герасимів І.М., Щирба Ю.П., Фука М.М.)
Додано
22 жовтня 2018
Переглядів
324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку