Мета: проаналізувати проблематику повісті « Гобсек» , образ головного героя повісті, прийоми його зображення у творі, простежити показ автором руйнівного впливу грошей на особистість та характер людей;дослідити, як розв'язує автор проблему уявних та істинних життєвих цінностей; розвивати в учнів вміння працювати з текстом; формувати уміння самостійно мислити, робити обґрунтовані висновки, виховувати високі та моральні якості.
Обладнання:мультимедійне обладнання, тексти творів, «учнівські векселі»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Тема. Влада золота та її філософія в повісті «Гобсек». Романтичні й реалістичні риси неоднозначного образу «філософа й скнари» Гобсека. Зіставлення образів Фанні Мальво і Анастазі де Ресто. Роль Дервіля в розгортанні й відтворенні подій повісті. Композиція твору.
Мета: проаналізувати проблематику повісті « Гобсек» , образ головного героя повісті, прийоми його зображення у творі, простежити показ автором руйнівного впливу грошей на особистість та характер людей;дослідити, як розв’язує автор проблему уявних та істинних життєвих цінностей; розвивати в учнів вміння працювати з текстом; формувати уміння самостійно мислити, робити обґрунтовані висновки, виховувати високі та моральні якості.
Обладнання:мультимедійне обладнання, тексти творів, «учнівські векселі»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Жити без грошей можна. А прожити?
Володимир Шамша
Хід уроку
І. Організація класу ( 2 хв) ( слайд 1, 2)
- Доброго дня, шановне панство!
На минулому уроці ми почали знайомство з творчістю Оноре де Бальзака. Прочитавши його повість «Гобсек», ви, напевно, помітили, що в ній дуже часто вживається слово "вексель"? А що це таке? (Вексель - це безумовне зобов'язання сплатити якійсь особі певну суму грошей у визначеному місці у визначений термін). Отже, я буду сьогодні збагачуватися за ваш рахунок, але не в грошовому еквіваленті, а вашими знаннями. Тобто, ви мені-знання, я вам-оцінки. На своїх партах ви бачите аркуші. Це ваші майбутні векселі, які ми з вами заповнимо. (Я,…., учень (ця) 10-Б класу, беру в борг … балів і зобов'язуюсь погасити його протягом наступних 45 хвилин. У разі порушення перерахованих вище умов договору, прошу продовжити термін здачі матеріалу з умовою зниження оцінки на 3 бали за один відтермінований день. Дата, підпис). Зібрати векселі
ІІ. Актуалізація опорних знань ( 7 хв)
1. Гра «Лови помилку». ( слайд 3)
1) Бальзак – справжнє прізвище письменника.
2) Бальзак – великий англійський письменник. (французький письменник)
3) Дитинство його було щасливим. (З самого дитинства мати не цікавилася дитиною і влаштувала його в інтернат)
4) Твір «Кромвель» приніс йому світову славу. (твір виявився невдалим )
5) Бальзак був прихильником Наполеона. (По своїм політичним переконанням був прихильником династії Бурбонів, які повернулися до Франції після падіння Наполеона I.)
6) Шлях до слави був легким і не тернистим.
7) «Людську комедію» можна назвати енциклопедією сучасного Бальзаку життя Франції.
8) Бальзак ніколи не був на Україні.( кілька разів був)
9) Перебування на Україні пов’язане із службовими справами письменника. (Евеліна Ганська)
10) Бальзак помер незадовго до свого одруження. ( у тому ж році після одруження)
2. Бесіда
- Коли написана повість “ Гобсек”, який історичний період у ній відображено? (1848 рік. Дія відбувається взимку 1829 - 1830 року. Це Франція напередодні Липневої буржуазної революції )
- Складовою частиною якого твору є повість «Гобсек»?( Її вміщено до сцен приватного життя
“Етюдів про звичаї” “Людської комедії ”)
- Повість складається з трьох історій. Назвіть їх. (Історія оповідача Дервіля- адвоката , сусіда і повіреного в справах Гобсека; друга - історія про старого лихваря Гобсека - центральна; третя – історія родини де Ресто)
- «Типова людина за типових обставин» - це характеристика якого літературного напрямку? ( Реалізму)
- Які ознаки реалізму наявні в повісті? (Найголовніші типові образи: Гобсек- людина, що накопичує гроші, Анастазі де Ресто, Максим де Трай - ті, що витрачають гроші. Ці контрастні образи – єдине ціле, душа і тіло ” суспільства.
Типові обставини : Франція першого періоду капіталістичних відносин.
3. Стратегія «Порушена послідовність» . ( слайд 4)
Завдання: скласти сюжетну лінію з фрагментів тексту:
Ґ. Історію? - вигукнула Камілла. - Починайте ж мерщій, пане Дервіль.
Є. Нещасна жінка зомліла. Вмираючий дістався до ліжка, ліг і за кілька годин знепритомнів. Прийшли священики й причастили його.
(Ґ, А,Б,В, Г, Д, Е, Є, Ж)
4.Композиція повісті «Гобсек» ( слайд 5)
- Звернемося до композиції твору. Що ви помітили?
- Як називається такий композиційний прийом? В яких творах ви вже зустрічали прийом «оповідання в оповіданні»?
- Навіщо автору був потрібен Дервіль?
- Хто стоїть в центрі повісті?
5. Продовжіть речення: «У повісті ми сприймаємо Гобсека у трьох іпостасях: ( слайд 6)
а) Гобсек – очима… його клієнтів
б) Гобсек - очима… Дервіля
в) Гобсек… як він сприймає себе сам
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та завдань уроку ( слайд 7) ( 2 хв)
- «Життя прожити – не поле перейти», - говорить народна мудрість. А прожити його так, щоб про тебе ще довго пам’ятали, щоб залишити слід по собі, ще важче. Життя – це безцінний дар, яким ощасливив кожного з нас Всевишній. Як ми приймемо цей подарунок і в яке русло вплетемо його, залежить тільки від нас. Як сказав свого часу відомий письменник Бернард Шоу: « Хочеш у пекло – пливи за течією, а хочеш у рай - греби». Кожна людина, якщо хоче досягнути мети свого життя, повинна виховувати в собі завзятість та рішучість, творити добро у світі, де зараз панує хаос. Адже головне у житті не те, що ми від нього одержуємо, а те, що ми йому даємо.
Щодня ми маємо справу з грошима, постійно від них залежимо. Гроші визначають статок родини, заможність фірми, благополуччя держави. Якщо у вас хто-небудь запитає, що таке гроші, то ви, напевно, дуже здивуєтесь, адже навіть маленькій дитині зрозуміло, що гроші – це такі папірці або монетки, за які можна купити майже все, в залежності їх кількості. З дитинства ви знаєте, що гроші завжди потрібні і що найчастіше їх не вистачає. Здавна люди помітили, що не існує тих, хто був би щасливим у всьому. Хто має багатство, той не має душевного спокою, і навпаки. А що краще? Бути багатим і нещасливим? Чи бідним, але щасливим? Важко сказати. Із життєвого досвіду ми помічаємо, як на формування характеру людини впливають гроші, багатство. Ця тема була і є актуальною в усі часи. Тому доречними є слова Володимира Шамші: «Жити без грошей можна. А прожити?», які і є епіграфом до нашого уроку. Тож давайте сьогодні продовжимо нашу мандрівку художнім світом повісті О. де Бальзака « Гобсек» для того, щоб зрозуміти, яку роль у житті людей відіграють гроші.
Ключове питання: Гроші – благо чи зло для людини? Запис у зошити)
ІV. Сприйняття навчального матеріалу ( 19 хв)
1.Бесіда ( слайд 8)
- Визначте, які соціальні верстви представлені Бальзаком у повісті «Гобсек». (Аристократія – сім’я де Ресто, сімя де Гранльє, граф де Борн, Максим де Трай (графи, віконтеси тощо). Буржуазія – Гобсек та його спільники, вихідці з низьких та середніх прошарків суспільства, що нажили величезних статків (Жигонне, Вербруст та інші, з Гобсеком усього десять на весь Париж). Середній прошарок – адвокат Дервіль, швачка Фанні Мальво. Низький прошарок – воротарка, інвалід, служниця у домі де Ресто.)
- Визначте, який із цих прошарків історично стоїть на верхівці французького суспільства у 30-ті роки ХІХ ст..? (Аристократія)
- А хто є володарями життя у повісті «Гобсек»? (Десять «живоглотів», що таємно володіють усім Парижем завдяки скупченню у їхніх руках величезної кількості грошей.)
- Чому істинними господарями Парижа є такі, як Гобсек? ( бо гроші керують усім у капіталістичному суспільстві)
2. Характеристика Гобсека, складання таблиці «Неоднозначність образу героя» ( слайд 9)
- Який головний принцип, за яким живе Гобсек?
- Звернiть увагу на деталi портрета Гобсека: волосся, риси обличчя, очi , нiс , голос. Якi порiвняння використовує Бальзак, описуючи зовнiшнiсть свого героя?
- Знайдiть у текстi приклади використання деталей побуту як засобу проникнення у внутрiшнiй свiт героя. Зачитайте описи помешкання Гобсека. Як iнтер’єр характеризує героя?
- Що означас iм’я Гобсек у перекладi? Опишiть спосiб життя Гобсека i доведiть, що iм’я персонажа вiдповiдає його сутностi. Яка пристрасть визначає логiку вчинкiв героя?
- Розкажiть передiсторiю героя. Як “романтична бiографiя” лихваря розкриває його характер?
- А як Гобсек сам до себе ставиться? Що говорить про себе? Як це його характеризує? (зачитування цитат, обговорення.)
- Чи справді Гобсек «володіє світом, не стомлюючи себе», а світ не має над ним жодної влади спростуйте або доведіть правомірність цього твердження героя.
- Чому Гобсек жив на самоті? Чи страждав він через свою самотність?
- Чому Гобсек довірився адвокату Дервілю?
- Як ставився Гобсек до своїх клієнтів? Чи можна їх назвати його жертвами?
- Чи існують для Гобсека такі поняття, як людяність, чесність, співчуття, милосердя, шляхетність?
- Чим пояснити поведінку Гобсека у спальні Анастазі де Ресто? Що здивувало вас у поведінці лихваря після отримання діаманта?
- Що, на вашу думку, вчинив би Гобсек, якби Фанні Мальво не мала грошей у визначений термін?
- Гобсек – філософ. У чому ж полягала його філософія?
- Він прагнув розбагатіти і розбагатів. А чи можна назвати Гобсека щасливою людиною? Що потрібно людині для щастя?
- Що може бути абсурднiшим за смерть вiд голоду посеред незлiченного багатства? Чому саме такий фінал історії Гобсека?
Неоднозначність образу Гобсека. ( в зошити)
Негативні якості: Позитивні якості:
1.скупість 1. працелюбність
2. жадібність 2. гострий розум
3. байдужість 3. прозорливість
4. жорстокість 4. скромність
5. владолюбство 5. енергійність
6. честолюбство 6. самовладання
7. знання психології людини
- Як використовує Гобсек свої кращі якості?
- Що перемагає в душі Гобсека?
- Які проблеми порушує автор у творі?
- В образі головного героя Бальзак поєднав риси реалізму (детально описавши механізм позичання грошей, кількість відсотків) і романтизму (самотність і загадковість багатія — достеменно невідомо, хто він, звідки приїхав, де нажив свій величезний капітал; цей персонаж по-романтичному контрастний — «скнара і філософ, створіння нице і створіння шляхетне»).
V. Закріплення вивченого матеріалу ( слайд 10)
1. Проектна робота ( презентація) ( 10 хв)
Чи дійсно все у житті зводиться до грошей?
Щоб дати відповіді на ці та інші непрості запитання, які стосуються людини і грошей, запрошую вас до участі у проекті « Людина і гроші в повісті О. де Бальзака « Гобсек» та в сучасному житті». Ви напередодні об’єдналися у групи, кожна група отримала завдання.
1 група - Як, з погляду Бальзака, гроші впливають на духовність людини? Простежте це на прикладі Анастазі де Ресто і Фанні Мальво .
2 група - Проблема влади грошей у житті людини у творчості різних митців.
VІ. Підсумок уроку ( слайд 23) ( 5 хв)
- Чи можна твір «Гобсек» назвати актуальним? Золото – душа нашого нинішнього суспільства?
- Гроші – благо чи зло для людини? ( сенкан)
Домашнє завдання: ( слайд 24)
- Оцінювання ( розрахунок за векселями)