Тема. Властивості ссавців і птахів
Мета. Ознайомити учнів зі загальною характеристикою ссавців і птахів, вдосконалювати вміння описувати ці групи тварин, визначати їх за істотними ознаками; розвивати уважність, спостережливість, мовлення, мислення, пізнавальний інтерес; виховувати любов до тварин.
Обладнання: відеоматеріали, зображення тварин і птахів, картки для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день!
На вас чекає чудовий день.
Бачу, всі веселі і здорові
До уроку всі готові?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- На які дві множини діляться тварини?
- Які групи тварин є хребетними?
- Метод ЗХД (знаю, хочу дізнатись, дізнався)
Запишіть в першій і другій колонці, що ви вже знаєте про групи ссавців і птахів, а що хотіли б дізнатись. Останню колонку зможете заповнити в кінці уроку.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Ссавців і птахів на нашій планеті дуже багато. Ці тварини заселяють різноманітні куточки нашої планети. А сьогодні ми ще ближче познайомимось з цими групами тварин і дізнаємося ще більше про властивості ссавців і птахів.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Властивості ссавців
А) Перегляд відео «Ссавці»
Б) Робота з підручником.
Інфографіка «Властивості ссавців» .
Запитання для обговорення:
• Яка основна властивість ссавців? (вигодовування потомства молоком)
• Чим вкрито тіло більшості ссавців? (шерстю або волоссям)
• Яким способом у більшості ссавців з’являється потомство? (народжується)
• Чим ссавці пережовують їжу? (зубами)
• До якої групи хребетних тварин відносяться люди? (також ссавці)
В) Діти розповідають, заздалегідь підготовлені, цікавинки про ссавців. Розповіді супроводжуються презентацією.
• Який ссавець є найбільшою твариною на планеті? (синій кит)
• Який ссавець є найбільшою сухопутною твариною? (слон)
• Який ссавець літає? (кажан)
• Який ссавець відкладає яйця? (качкодзьоб)
• Який ссавець доношує дитинчат в сумці? ( кенгуру)
2. Властивості птахів.
А) Перегляд відео «Птахи»
Б) Робота з підручником
Інфографіка «Властивості птахів»
Назвіть властивості, які відрізняють групу птахів від групи ссавцівє
Запитання для обговорення:
• Який скелет мають птахи? (легкий внутрішній скелет)
• Як народжуються пташенята? (вилуплюються з яєць)
• Як дихають птахи? (легенями)
• Які птахи мають крила, але не можуть літати? (страуси та пінгвіни)
• Чи можна назвати птахами всіх тварин, які літають? (ні, адже існують літаючі ссавці, комахи.)
3. Робота в групах.
1 група
На картці зображена тварина. Потрібно назвати її і пояснити, до якої групи вона належить. Вибрати необхідні властивості, із запропонованих, щоб обґрунтувати свою відповідь.
2 група
На картинках зображені тварини. Знаючи властивості ссавців та птахів, потрібно обвести зайву тварину у кожному ряду.
3 група
Діаграма Венна.
Потрібно порівняти властивості ссавців і птахів. Із запропонованих варіантів діти вибирають спільні і записуть їх всередині діаграми, а інші розділити на дві групи і розташувати у відповідних колах.
Після завершення часу, учні презентують свої роботи.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Вправа «Так чи ні».
• Ссавці і птахи - теплокровні хребетні тварини (Так)
• Всі дитинчата ссавців вилуплюються з яєць (Ні).
• Своє потомство всі ссавці вигодовують молоком (Так).
• Всі птахи мають крила (Так).
• Всі птахи вміють літати (Ні).
VⅠ. Підсумок уроку
Діти заповнюють останню колонку в таблиці ЗХД. Описують, що нового вони дізнались протягом уроку. За бажанням, обмінюються своїми думками з однокласниками.