Урок "Властивості води"

Про матеріал
Матеріал можна використати для ознайомлення учнів 2 класу з властивостями води.
Перегляд файлу

Я досліджую світ. 2 клас.

Тема: Вода. Властивості води. (природнича)

Галузі, що інтегруються: мовно-літературна, громадянська та історична, природнича.

Зміст програмового матеріалу: робота над коміксом, робота в групах: гра - експериментарій «Молекула води» , досліди «Властивості води»

Мета: дати учням уявлення про властивості води ( прозора, рідка, без кольору , без запаху), про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний);

розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; 

сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодшого школяра;

виховувати вміння працювати в групах, закріплювати бажання збереження природи навколишнього світу.

Предметні компетентності, що формуються на уроці: працювати над ціннісними орієнтирами учня, його здатністю бачити та розуміти навколишній світ, орієнтуватись у ньому, усвідомлювати свою роль і призначення, творчу спрямованість, уміти вибирати цільові та значеннєві установки для своїх дій і вчинків, приймати рішення.

Ключові  компетентності, що формуються на уроці: опановує креативні навички продуктивної діяльності: добуванням знань безпосередньо з реальності, володінням прийомами дій у нестандартних ситуаціях, евристичними методами рішення проблем; визначає вимоги відповідної функціональної грамотності: уміння відрізняти факти від домислів, володіння вимірювальними навичками, використання ймовірнісних, статистичних та інших методів пізнання.

Хід уроку

  1. Створення емоційного фону.

Встаньте всі скоріше, діти!

Привітайтеся миліше.

Скажем дружно «Добрий день!»

Психологічна розминка

  • У вас гарний настрій? (жест)
  • Ви готові до уроку? (ритм)
  • Будете активними на уроці? (руки в замок, вгору) Так.
  • Діти, цікаво, а що кожен з вас чекає від цього уроку?

Продовжіть речення:

Я хочу, щоб урок був…Успішним!

Радісним!

Особливим!

Корисним!

2. Обмін інформацією.

  • Що цікаве ви помітили по дорозі до школи?
  • Ішовши до школи, чи звернули ви увагу на небо?
  • Одна хмаринка заблукала і потрапила до нас у клас. Давайте допоможемо повернутися їй до сестричок , закресліть букви, які повторюються, щоб хмаринка стала легшою і повернулася назад..

  • Хмаринка полетіла і залишила слово ВОДА.
  • Темою нашого уроку й справді буде отримання знань про незвичайну рідину воду. Сьогодні ми дослідимо її властивості.

3. Очікування:

- Для чого нам потрібно мати знання про воду?

- А де в природі існує вода?

 

- Кластер «Вода»

 

 

 

 

 

 

В природі вода буває у морях, річках, болотах,  хмарах, дощику,  веселці, росі, озері, бурульці, сніжинці.

Робота з підручником с. 51

Вода : солона, прісна ( Інтерактивна вправа «Прісна вода»)

  • Яка вода у морі?
  • Я впевнена, що кожен з вас влітку купався у річці. І, напевно, всі пірнали. А води напилися річкової при пірнанні?
  • Чи можна таку воду пити чи вживати в їжу? А яку можна?
  • А чи всю воду люди використовують у своєму побуті?
  • Що ще можете додати до цих груп? Поміркуйте, чим відрізняються об'єкти у них.

А в якому з цих об’єктів знаходиться вода, яку можна пити та вживати в їжу?

 Стан води: рідкий, твердий, газоподібний.(Перегляд відео)

  • Так в яких станах буває вода?
  • Де в природі можна зустріти твердий стан води?
  • А де рідкий?
  • А газоподібний?
  • Ви можете побачити процес перетворення пари на воду зранку на нашому вікні. Ніч дихає на вікна холодом і на склі утворюється пара. А на що вона потім перетворюється?

 

Фізкультхвилинка

Сніжинка у небі кружляє,

На руку мені сідає,

Не встигла роздивиться,

А на руці водиця,

Ми на льоду поїздимо

На ковзанах швидких,

Замерзли носик й пальчики.

А як зігріти їх?

Матуся гріє чайника,

Здіймає чайник пар,

А у бабусі гріється

Чарівний самовар.

Запахло глодом, м’ятою

Й лимончиком смачним.

Зігріємося зараз ми

Напоєм запашним.

4. Робота чарівної лабораторії.

- А зараз ми займемося дослідницькою діяльністю. Тому наш клас знову перетвориться на лабораторію.
― Пригадайте, що роблять у лабораторіях?
― У нашій лабораторії працюватимуть учені. Ученими-дослідниками будете ви. Для дослідів нам потрібна вода.

Дослід 1.

Візьміть пляшку з водою і налийте воду у склянку під № 1

  • Чи ллється вода? Чому? (Тому, що вона рідка.).
  • Висновок: Оскільки вода рідка і може текти,тому її називають рідиною.
  • Налийте воду у піалку. ( у мене в графині)
  • Якої форми набула вода?
  • Висновок, що вода текуча і займає форму посудини, у яку її наливають.

Дослід 2.

 Як визначити  її запах?(Понюхати).

Як правильно визначити запах  рідини?(На відстані 20-30см від обличчя    тримати посудину з рідиною. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік.)

Чому потрібно робити саме так,а не наближати ніс до ємностей, щоб понюхати?(Можна різким запахом обпекти носову порожнину)

  • Понюхайте воду.
  •  Чи має вода запах? Висновок, що чиста вода не має запаху.

Дослід 3.

- Взяли дві склянки, №1, та №2  

 -Опустіть ложку в склянку з водою, іншу – в склянку з соком

- Що ви помітили. (У склянці з соком ложечки не видно, а в склянці з водою її добре видно.)

Висновок: чиста вода прозора.      

 Цю властивість води добре видно ясного літнього дня, коли ми  можемо

спостерігати   риб, які плавають на глибині. (Каламутна вода - не прозора.)

У багатьох водоймах вода така чиста, що добре видно все, що робиться на дні

 Дослід 4.

  • Візьміть склянку під номером 1 і 2 .
  • Спробуйте воду через соломинку.
  • Який у неї смак? (Для порівняння даю дітям спробувати, наприклад, сік. )
  • Які органи чуття допомогли  визначити ці властивості води? (ніс, язик. очі),
  • А тепер візьміть зелену та червону цеглинку. Якщо властивість води, яку я буду називати, була вам вже знайома, піднімайте зелену цеглинку, якщо ви про неї дізналися на уроці піднімайте червону.

 

                                        Вода

№п/п

Властивості води

Знали

Дізналися

1.

Текуча. Займає форму посуду

+

 

2.

Немає смаку

 

+

3.

Немає запаху

 

+

4.

Прозора

+

 

- Так що ми дізналися про воду під час своїх досліджень (на дошці схеми)

- Який колір має вода? (Вода кольору не має, вона – прозора.)

- Чи має вода запах? (Вода запаху не має.)

- Чи має вода смак? (Вода смаку не має.)

- Я вам дякую за роботу. Всі молодці. І  на вас  уже з нетерпінням чекає Світлана Іванівна , щоб повести вас на вулицю і продовжити досліджувати воду. Встали. Сказали всім До побачення і вийшли

 

  Дитина за своєю природою — дослідник, експериментатор. Вона намагається пізнати цей світ у всьому його розмаїтті. Щоб задовольнити природну потребу учня в пізнанні сучасного світу, потрібно у своїй роботі  використовувати інноваційні та розвивальні технології, різноманітні методики, застосовувати  різні методи та прийоми. Ви побачили методики, які я використала на фрагменті уроку, а зараз настав час познайомити вас з іншими методами та стратегіями, які можна застосувати при вивченні даної теми.

 

 Для актуалізації опорних знань та повідомлення теми уроку можна використати стратегію «Шифрувальник.»

 Відгадайте закодоване слово (картки лежать на партах). Утворіть його з букв, які не повторюються. Прочитайте. Давайте поміркуємо, про що будемо сьогодні говорити на уроці, що будемо досліджувати?

ББББББББББВББ

В

ААААОАААААА

О

ПППППППДППП

Д

ГГГГГГГГАГГГГГ

А

 

Гра «Пазли» (склади картинку)

  •       Сьогодні кур'єр з Нової пошти приніс до класу чарівні конверти!
  •       Візьміть їх і виконайте завдання.
  •       Хто може сказати, як це пов’язане з сьогоднішнім днем? (Ми будемо говорити про воду)

А як Ви гадаєте, якою буде тема нашого уроку?

 Стратегія «Передбачення»

Учитель перед уроком кладе картки зі стислим зображенням основних ідей уроку, а учні мають їх прокоментувати.

  •       Хто може сказати, як це пов’язане з сьогоднішнім днем? (Ми будемо говорити про воду)

Вивчаючи стани води можна

 Фокуси про стан води.

Учитель перетворюється на чарівницю

  • Давайте разом порахуймо раз, два, три. Погляньте, будь ласка, що у мене є(показує кусочки льоду). Спробуйте їх на дотик, постукайте ними. Так, який же він?(твердий і холодний).
  • Саме так він твердий і холодний і це є вода в твердому стані. Тепер беру цей лід і грію в долоньці, що відбувається.(лід тане і перетворюється на звичайну воду).
  • Продовжуємо чаклувати. Беремо воду і продовжуємо нагрівати в чайнику. Що відбувається з водою?(вода кипить і парує) відбувається випаровування, саме пара – це і є вода. Стан – води газоподібний.

І ось, фокуси закінчились. Давайте, пригадаємо, яку ми бачили воду – (тверду, рідку і газоподібну.)

Метод входження в картину.

 Це чудова сюжетна картина для діалогу з малятами про воду в природі, її агрегатні стани та наше ставлення до різної погоди, а також про осінь, життя людей у цю пору року, життя у місті, звуки довкілля

-Погляньмо на картину. Пошукаємо воду на ній.

А ще на картині вода заховалася в різних агрегатних станах..

  •   Чому немає снігу на землі?
  • У які пори року ми можемо побачити всі агрегатні стани води? Поясніть свою думку.

Можна використати навчальне відео з медіатеки «Корисні підказки».

З цієї ж медіатеки можна використати навчальне відео про дослідження властивостей води.

А можна провести інші досліди на виявлення властивостей води.

На столі розташовані 4 склянки, 2 з них з водою. Як, що не переставляючи склянки зробити так, щоб склянки з водою чергувалися? Перелити. Це доводить ще одне властивість води. Плинність.

Який колір у води?

- На столі у вас лежать смужки кольорового паперу. З їх допомогою ми визначимо колір води. Давайте, прикладемо смужки до склянки з водою і порівняємо колір води і колір кожної смужки.

- Чи можна сказати, що вода синя, блакитна, чорна, червона?

(Ні. Колір води не збігається з жодною паперовою смужкою.)

-Який висновок ми можемо зробити?

 Висновок: Вода не має кольору. Вона безбарвна.

Який смак води?

- А чи знаєте ви яка на смак цукерка? А лимон? А сіль?

- Чи можна назвати воду солоноюї, кислою, солодкою, гіркою?

Висновок: Жоден із знайомих нам смаків не можна віднести до води, значить вона не має смаку.

Який запах води?

- Ви пам'ятаєте, як пахнуть навесні квіти? Який апетитний запах у маминих пирогів? Який аромат видають духи?

- А чим пахне вода?

Висновок: Вода нічим не пахне, значить, вона не має запаху.

На закріплення набутих знань використовуємо.

Асоціативний кущ

- назвати  предмети або інші слова, пов’язані зі словом «вода»,що оточують людину.

 (відро, мило, зубна щітка, склянка, водопровідний кран, рушник, річка, озеро, струмок, дощ , райдуга тощо) 

 Гра «Хто я»

- Зараз витягніть будь-яку картку. Уявіть, що ви той, хто  на ній намальований. Розкажіть, чи потрібна вам вода? Для чого?

Наприклад, Я – бабуся. У воді я мию посуд.

 

1. Я – квітка. Вода мені потрібна, бо я хочу пити.

2. Я – риба. Я живу у воді.

3. Я – мама. У воді я перу білизну.

4. Я – кухар. Вода мені потрібна для приготування страв.

5. Я – шофер. Водою я мию машину.

6. Я – плавець. У воді проходять мої змагання.

7. Я – продавець. Влітку я продаю багато напоїв, цим захищаю людей від перегрівання.

8. Я – пожежник. Вода потрібна, щоб гасити пожежі.

-- За що ми можемо подякувати водичці? (за те, що вона дає життя на планеті Земля, а без води усе загине)

Кейс-метод «Ситуаційний аналіз». Розбір ситуацій, представлених ілюстраціями. Розвиток обчислювальних навичків.

  • А тепер спробуємо розібратись в деяких життєвих ситуаціях.

Ситуація 1

Прочитайте. Поставте запитання. Запропонуйте іншим групам дати на них відповіді.

  • Влітку мама прала білизну протягом 1 години. Білизна висохла за 2 години.
  •  Через скільки годин речі можна одягнути? (через 3 години)
  • Чому речі висохли? (бо з них випарувалася вода)

Ситуація 2 

Прочитайте. Поставте запитання. Запропонуйте іншим групам дати на них відповіді.                                       

  • Петрик приготував чай для всієї родини і витратив 3 л води. Після вечері він вимив увесь посуд, на що витратив ще 5 л води.
  • Скільки всього літрів води витратив Петрик? (8 л води)
  • • Чи можна економити воду під час миття посуду? Яким чином? (мити посуд в окремій ємкості)

Можна використати Комікс про збереження природи.

Запитання і завдання для бесіди з дітьми за коміксом “Як гукнеться, так і відгукнеться”

Чи будуть наші озера й річки завжди прозорими та чистими, а їхні береги — охайними і доглянутими, чи житимуть біля них довгоногі чаплі та лупаті жабки? Це залежить від нас.

Не смітіть на природі, збережіть її для себе та для інших! А ті, хто порушують це правило, обов’язково пошкодують. Саме про це йдеться в коміксі.

- Чому ведмедики викинули казанок? Чи добре вони вчинили? Чому?

- У чому помилка ведмедиків? Як діяли б ви? Чому саме так?

- Яке “відлуння” мав цей учинок? Чому?

- Можливо, краще було б викинути казанок в інше місце, наприклад на березі річки?

- А який гарний вчинок ведмедики могли б зробити? Яке “відлуння” він мав би? Тільки для ведмедиків чи й для інших теж?

- Чи варто думати тільки про себе, чи треба дбати й про інших також? Чому?

- Куди треба нести дірявий посуд? Чому?

- Куди слід викидати те, що вам уже ніколи не знадобиться? Чому не можна викидати сміття на подвір’я?

- Чому кажуть: “Що посієш, те й пожнеш”? Що “посіяли” ведмедики?

- Уявіть себе на прогулянці в лісі, у парку, біля річки чи озера. У вас лишилося сміття, а контейнера для сміття ви не можете знайти. Що слід робити?

- Чому треба берегти природу? Як саме?

А можна створити свої комікси.

logo

На підсумок уроку використовуємо такі стратегії.

Вправа «Злови помилку»

· Вода — найбільш поширена речовина на Землі.

· Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі.

· Вода може бути у двох станах.

· Без води можна жити.

· Водойми бувають природними і штучними.

· Вода буває солоною і прісною.

· У природі немає зовсім чистої води.

· Усі розчини прозорі.

· Усі розчини каламутні.

А можна скласти сінквейн, темою якого стане вода.

Нагадаю, сінквейн - це невеликий вірш, що складається лише з 5 рядків, без чіткої рими.

Вода,

Дивовижна, чарівна.

Напоїть, умиє, зцілить.

Як час непомітно минає.

 

Творче проектування: створення гіпотези про появу води на планеті Земля.

-Перед вами модель нашої планети Земля – глобус. (А можна використати відео Вигляд Землі з космосу)Уважно подивіться на

нього і скажіть, який колір переважає на глобусі? (синій, блакитний).

Правильно. Це колір, яким позначають воду. А чому, на вашу думку, переважає синій колір? (тому що найбільшу частину Землі займає вода).

  • Як же вода з’явилася на нашій планеті? Вчені і досі не можуть

пояснити це однозначно. Багато вчених схиляються до думки, що воду на Землю принесли інші небесні тіла, зокрема комети, астероїди та метеорити.

 

• Згідно іншої теорії з космосу на Землю потрапила не сама вода, а хімічні елементи, з яких вона складається. На нашу планету постійно потрапляють заряджені частинки, серед яких значну частку займають протони – ядра атомів водню. У верхніх шарах атмосфери вони захоплюють електрони і перетворюються на водень, який вступає в реакцію з атомами кисню, утворюючи молекули води. Вчені підрахували, що таким чином формується півтори тони води за рік.

 Вправа «Фантазери»

_ Як же виглядає молекула води?

                                          абрикперсик  абрик                    

  • А що поряд з молекулою за малюнок?
  • Чи можна сказати, що це також молекула води?
  • Давайте створимо свою молекулу води. ( В коробочках предмети, з яких учні моделюють молекулу води)
  • Поясніть, скільки яких предметів ви взяли?

Алфавіт

Завдання

· Написати якнайбільше фактів про тему навчання, кожне слово-факт має починатися з літер абетки

А

аква

Б

болото

В

водоспад

Г

гідростанція

Ґ

ґлей

Д

дистиляція

Е

екологічно чиста

Ж

жорстка

З

замерзає

І

іній

К

кругообіг води

Л

лід

М

море

Н

напій

О

океан

П

пара

Р

річка

С

стан

Т

туман

У

унікальна

Ф

фільтрація

Х

хмара

Ц

цикл

Ч

чайник

Ш

шкала

Ю

юнга

Я

явище

 

Вони всього лиш діти, просто діти.
Наївні, добрі, радісні, смішні.
Їх нам потрібно вчити і любити,
Щоб очі в них світилися ясні.
Всьому потрібно мудро їх навчати:
І щирості, й любові, й доброті…
І витівки невинні їх прощати,
А душу їх тримати в чистоті.Н. Красоткіна

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Майстер-класи
НУШ
Додано
17 грудня 2022
Переглядів
655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку