Я досліджую світ. 2 клас.
Тема: Вода. Властивості води. (природнича)
Галузі, що інтегруються: мовно-літературна, громадянська та історична, природнича.
Зміст програмового матеріалу: робота над коміксом, робота в групах: гра - експериментарій «Молекула води» , досліди «Властивості води»
Мета: дати учням уявлення про властивості води ( прозора, рідка, без кольору , без запаху), про зміни станів води (твердий, рідкий, газоподібний);
розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води;
сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодшого школяра;
виховувати вміння працювати в групах, закріплювати бажання збереження природи навколишнього світу.
Предметні компетентності, що формуються на уроці: працювати над ціннісними орієнтирами учня, його здатністю бачити та розуміти навколишній світ, орієнтуватись у ньому, усвідомлювати свою роль і призначення, творчу спрямованість, уміти вибирати цільові та значеннєві установки для своїх дій і вчинків, приймати рішення.
Ключові компетентності, що формуються на уроці: опановує креативні навички продуктивної діяльності: добуванням знань безпосередньо з реальності, володінням прийомами дій у нестандартних ситуаціях, евристичними методами рішення проблем; визначає вимоги відповідної функціональної грамотності: уміння відрізняти факти від домислів, володіння вимірювальними навичками, використання ймовірнісних, статистичних та інших методів пізнання.
Хід уроку
Встаньте всі скоріше, діти!
Привітайтеся миліше.
Скажем дружно «Добрий день!»
Психологічна розминка
Продовжіть речення:
Я хочу, щоб урок був…Успішним!
Радісним!
Особливим!
Корисним!
2. Обмін інформацією.
3. Очікування:
- Для чого нам потрібно мати знання про воду?
- А де в природі існує вода?
- Кластер «Вода»
В природі вода буває у морях, річках, болотах, хмарах, дощику, веселці, росі, озері, бурульці, сніжинці.
Робота з підручником с. 51
Вода : солона, прісна ( Інтерактивна вправа «Прісна вода»)
А в якому з цих об’єктів знаходиться вода, яку можна пити та вживати в їжу?
Стан води: рідкий, твердий, газоподібний.(Перегляд відео)
Фізкультхвилинка
Сніжинка у небі кружляє,
На руку мені сідає,
Не встигла роздивиться,
А на руці водиця,
Ми на льоду поїздимо
На ковзанах швидких,
Замерзли носик й пальчики.
А як зігріти їх?
Матуся гріє чайника,
Здіймає чайник пар,
А у бабусі гріється
Чарівний самовар.
Запахло глодом, м’ятою
Й лимончиком смачним.
Зігріємося зараз ми
Напоєм запашним.
4. Робота чарівної лабораторії.
- А зараз ми займемося дослідницькою діяльністю. Тому наш клас знову перетвориться на лабораторію.
― Пригадайте, що роблять у лабораторіях?
― У нашій лабораторії працюватимуть учені. Ученими-дослідниками будете ви. Для дослідів нам потрібна вода.
Дослід 1.
Візьміть пляшку з водою і налийте воду у склянку під № 1
Дослід 2.
Як визначити її запах?(Понюхати).
Як правильно визначити запах рідини?(На відстані 20-30см від обличчя тримати посудину з рідиною. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік.)
Чому потрібно робити саме так,а не наближати ніс до ємностей, щоб понюхати?(Можна різким запахом обпекти носову порожнину)
Дослід 3.
- Взяли дві склянки, №1, та №2
-Опустіть ложку в склянку з водою, іншу – в склянку з соком
- Що ви помітили. (У склянці з соком ложечки не видно, а в склянці з водою її добре видно.)
Висновок: чиста вода прозора.
Цю властивість води добре видно ясного літнього дня, коли ми можемо
спостерігати риб, які плавають на глибині. (Каламутна вода - не прозора.)
У багатьох водоймах вода така чиста, що добре видно все, що робиться на дні
Дослід 4.
Вода |
|||
№п/п |
Властивості води |
Знали |
Дізналися |
1. |
Текуча. Займає форму посуду |
+ |
|
2. |
Немає смаку |
|
+ |
3. |
Немає запаху |
|
+ |
4. |
Прозора |
+ |
|
- Так що ми дізналися про воду під час своїх досліджень (на дошці схеми)
- Який колір має вода? (Вода кольору не має, вона – прозора.)
- Чи має вода запах? (Вода запаху не має.)
- Чи має вода смак? (Вода смаку не має.)
- Я вам дякую за роботу. Всі молодці. І на вас уже з нетерпінням чекає Світлана Іванівна , щоб повести вас на вулицю і продовжити досліджувати воду. Встали. Сказали всім До побачення і вийшли
Дитина за своєю природою — дослідник, експериментатор. Вона намагається пізнати цей світ у всьому його розмаїтті. Щоб задовольнити природну потребу учня в пізнанні сучасного світу, потрібно у своїй роботі використовувати інноваційні та розвивальні технології, різноманітні методики, застосовувати різні методи та прийоми. Ви побачили методики, які я використала на фрагменті уроку, а зараз настав час познайомити вас з іншими методами та стратегіями, які можна застосувати при вивченні даної теми.
Для актуалізації опорних знань та повідомлення теми уроку можна використати стратегію «Шифрувальник.»
Відгадайте закодоване слово (картки лежать на партах). Утворіть його з букв, які не повторюються. Прочитайте. Давайте поміркуємо, про що будемо сьогодні говорити на уроці, що будемо досліджувати?
ББББББББББВББ |
В |
ААААОАААААА |
О |
ПППППППДППП |
Д |
ГГГГГГГГАГГГГГ |
А |
Гра «Пазли» (склади картинку)
А як Ви гадаєте, якою буде тема нашого уроку?
Стратегія «Передбачення»
Учитель перед уроком кладе картки зі стислим зображенням основних ідей уроку, а учні мають їх прокоментувати.
Вивчаючи стани води можна
Фокуси про стан води.
Учитель перетворюється на чарівницю
І ось, фокуси закінчились. Давайте, пригадаємо, яку ми бачили воду – (тверду, рідку і газоподібну.)
Метод входження в картину.
Це чудова сюжетна картина для діалогу з малятами про воду в природі, її агрегатні стани та наше ставлення до різної погоди, а також про осінь, життя людей у цю пору року, життя у місті, звуки довкілля
-Погляньмо на картину. Пошукаємо воду на ній.
А ще на картині вода заховалася в різних агрегатних станах..
Можна використати навчальне відео з медіатеки «Корисні підказки».
З цієї ж медіатеки можна використати навчальне відео про дослідження властивостей води.
А можна провести інші досліди на виявлення властивостей води.
На столі розташовані 4 склянки, 2 з них з водою. Як, що не переставляючи склянки зробити так, щоб склянки з водою чергувалися? Перелити. Це доводить ще одне властивість води. Плинність.
Який колір у води?
- На столі у вас лежать смужки кольорового паперу. З їх допомогою ми визначимо колір води. Давайте, прикладемо смужки до склянки з водою і порівняємо колір води і колір кожної смужки.
- Чи можна сказати, що вода синя, блакитна, чорна, червона?
(Ні. Колір води не збігається з жодною паперовою смужкою.)
-Який висновок ми можемо зробити?
Висновок: Вода не має кольору. Вона безбарвна.
Який смак води?
- А чи знаєте ви яка на смак цукерка? А лимон? А сіль?
- Чи можна назвати воду солоноюї, кислою, солодкою, гіркою?
Висновок: Жоден із знайомих нам смаків не можна віднести до води, значить вона не має смаку.
Який запах води?
- Ви пам'ятаєте, як пахнуть навесні квіти? Який апетитний запах у маминих пирогів? Який аромат видають духи?
- А чим пахне вода?
Висновок: Вода нічим не пахне, значить, вона не має запаху.
На закріплення набутих знань використовуємо.
Асоціативний кущ
- назвати предмети або інші слова, пов’язані зі словом «вода»,що оточують людину.
(відро, мило, зубна щітка, склянка, водопровідний кран, рушник, річка, озеро, струмок, дощ , райдуга тощо)
Гра «Хто я»
- Зараз витягніть будь-яку картку. Уявіть, що ви той, хто на ній намальований. Розкажіть, чи потрібна вам вода? Для чого?
Наприклад, Я – бабуся. У воді я мию посуд.
1. Я – квітка. Вода мені потрібна, бо я хочу пити.
2. Я – риба. Я живу у воді.
3. Я – мама. У воді я перу білизну.
4. Я – кухар. Вода мені потрібна для приготування страв.
5. Я – шофер. Водою я мию машину.
6. Я – плавець. У воді проходять мої змагання.
7. Я – продавець. Влітку я продаю багато напоїв, цим захищаю людей від перегрівання.
8. Я – пожежник. Вода потрібна, щоб гасити пожежі.
-- За що ми можемо подякувати водичці? (за те, що вона дає життя на планеті Земля, а без води усе загине)
Кейс-метод «Ситуаційний аналіз». Розбір ситуацій, представлених ілюстраціями. Розвиток обчислювальних навичків.
Ситуація 1
Прочитайте. Поставте запитання. Запропонуйте іншим групам дати на них відповіді.
Ситуація 2
Прочитайте. Поставте запитання. Запропонуйте іншим групам дати на них відповіді.
Можна використати Комікс про збереження природи.
Запитання і завдання для бесіди з дітьми за коміксом “Як гукнеться, так і відгукнеться”
Чи будуть наші озера й річки завжди прозорими та чистими, а їхні береги — охайними і доглянутими, чи житимуть біля них довгоногі чаплі та лупаті жабки? Це залежить від нас.
Не смітіть на природі, збережіть її для себе та для інших! А ті, хто порушують це правило, обов’язково пошкодують. Саме про це йдеться в коміксі.
- Чому ведмедики викинули казанок? Чи добре вони вчинили? Чому?
- У чому помилка ведмедиків? Як діяли б ви? Чому саме так?
- Яке “відлуння” мав цей учинок? Чому?
- Можливо, краще було б викинути казанок в інше місце, наприклад на березі річки?
- А який гарний вчинок ведмедики могли б зробити? Яке “відлуння” він мав би? Тільки для ведмедиків чи й для інших теж?
- Чи варто думати тільки про себе, чи треба дбати й про інших також? Чому?
- Куди треба нести дірявий посуд? Чому?
- Куди слід викидати те, що вам уже ніколи не знадобиться? Чому не можна викидати сміття на подвір’я?
- Чому кажуть: “Що посієш, те й пожнеш”? Що “посіяли” ведмедики?
- Уявіть себе на прогулянці в лісі, у парку, біля річки чи озера. У вас лишилося сміття, а контейнера для сміття ви не можете знайти. Що слід робити?
- Чому треба берегти природу? Як саме?
А можна створити свої комікси.
На підсумок уроку використовуємо такі стратегії.
Вправа «Злови помилку»
· Вода — найбільш поширена речовина на Землі.
· Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі.
· Вода може бути у двох станах.
· Без води можна жити.
· Водойми бувають природними і штучними.
· Вода буває солоною і прісною.
· У природі немає зовсім чистої води.
· Усі розчини прозорі.
· Усі розчини каламутні.
А можна скласти сінквейн, темою якого стане вода.
Нагадаю, сінквейн - це невеликий вірш, що складається лише з 5 рядків, без чіткої рими.
Вода,
Дивовижна, чарівна.
Напоїть, умиє, зцілить.
Як час непомітно минає.
Творче проектування: створення гіпотези про появу води на планеті Земля.
-Перед вами модель нашої планети Земля – глобус. (А можна використати відео Вигляд Землі з космосу)Уважно подивіться на
нього і скажіть, який колір переважає на глобусі? (синій, блакитний).
Правильно. Це колір, яким позначають воду. А чому, на вашу думку, переважає синій колір? (тому що найбільшу частину Землі займає вода).
пояснити це однозначно. Багато вчених схиляються до думки, що воду на Землю принесли інші небесні тіла, зокрема комети, астероїди та метеорити.
• Згідно іншої теорії з космосу на Землю потрапила не сама вода, а хімічні елементи, з яких вона складається. На нашу планету постійно потрапляють заряджені частинки, серед яких значну частку займають протони – ядра атомів водню. У верхніх шарах атмосфери вони захоплюють електрони і перетворюються на водень, який вступає в реакцію з атомами кисню, утворюючи молекули води. Вчені підрахували, що таким чином формується півтори тони води за рік.
Вправа «Фантазери»
_ Як же виглядає молекула води?
Алфавіт
Завдання
· Написати якнайбільше фактів про тему навчання, кожне слово-факт має починатися з літер абетки
А |
аква |
Б |
болото |
В |
водоспад |
Г |
гідростанція |
Ґ |
ґлей |
Д |
дистиляція |
Е |
екологічно чиста |
Ж |
жорстка |
З |
замерзає |
І |
іній |
К |
кругообіг води |
Л |
лід |
М |
море |
Н |
напій |
О |
океан |
П |
пара |
Р |
річка |
С |
стан |
Т |
туман |
У |
унікальна |
Ф |
фільтрація |
Х |
хмара |
Ц |
цикл |
Ч |
чайник |
Ш |
шкала |
Ю |
юнга |
Я |
явище |
Вони всього лиш діти, просто діти.
Наївні, добрі, радісні, смішні.
Їх нам потрібно вчити і любити,
Щоб очі в них світилися ясні.
Всьому потрібно мудро їх навчати:
І щирості, й любові, й доброті…
І витівки невинні їх прощати,
А душу їх тримати в чистоті.Н. Красоткіна