Урок "Вміння прощати"

Про матеріал

Навчати дітей прощати образи і не тримати зла у серці; допомогти усвідомити, що силу й здатність прощати людина черпає в Бога; розвивати вибачати образи й помилки; виховувати християнські якості й чесноти на прикладі біблійних персонажів, толерантність у ставленні до інших людей, здатність відгукуватися на прохання простити, любов до Бога та до ближнього.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Перегляд файлу

Мета: навчати дітей  прощати образи і не тримати зла у серці; допомогти усвідомити, що силу й здатність прощати людина черпає в Бога; розвивати  вибачати образи й помилки; виховувати християнські якості й чесноти на прикладі біблійних персонажів, толерантність у ставленні до інших людей, здатність відгукуватися на прохання простити, любов до Бога та до ближнього.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Біблійна основа: Бут. 37-42; Мт. 18:21; Лк. 11:4; 23:34; Еф. 4:32.

Ключовий вірш: «Бо як людям ви простите прогріхи їхні, то простить і вам ваш Небесний Отець. А коли ви не будете людям прощати, то й Отець ваш не простить вам прогріхів ваших» (Мт. 6:14-15).

Основні поняття і терміни: провина, прощення, гнів, гріх, вибачення.

Обладнання:  конверти із завданнями для роботи в групах,  Біблія, фільм про Йосипа та його братів, картки з віршами Святого Письма, плакат з серцем Йосипа, проектор, зошити з друкованою основою, дошка.

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, географія,  музика.

Література

Біблія.

Християнська етика і педагогіка: статті та уроки. — Острог, 2001. — 312 с.

Уроки з християнської етики для школярів. — Острог, 2002. — 352 с.

Основи християнської етики. Посібник для 5 класу. — К.: Літера, 2007.

Християнська етика. Посібник для вчителів, учнів 5 класу. — К. : Літера, 2007.

Морально-духовні орієнтири у навчально-виховному процесі [методичні рекомендації з досвіду роботи вчителів основ християнської етики навчальних закладів міста Луцька] / Упорядник Н. В. Шпалерчук. — 2010.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Учитель. Добрий день, діти.

- Притуліть свою долоньку до сердечка. Відчуйте в собі тепло, доброту. Потріть долоньки одна об одну, щоб відчути ще більше тепло. «Зліпіть кульку» з вашого тепла і добра та передайте її товаришу.

IІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Вам іноді доводилося терпіти образи від інших людей?(Відповіді учнів) . Хтось може образити дошкульним словом, а хтось – вчинити щось зле проти вас.

Вправа «Чарівні перетворення»

Учитель. Уявіть собі, що вас розсердили. Ви роздратовані, засмучені, скривджені. На яку тварину (птаха, рибу) ви стали схожі? Зобразіть невербально цю тварину, рухайтеся деякий час по кімнаті в цій ролі.

( діти якийсь час рухаються по кімнаті, зображаючи різних тварин. Через декілька хвилин ко­мічність ситуації абсолютно природно викликає сміх.)

Рефлексія

Що ви відчували?  Як виглядають злі люди зі сторони?

Як має поводити себе у цьому випадку людина, яку образили? Відповісти злим словом на образу? Добряче дошкулити кривднику, щоб довести йому свою власну правоту? Чи, може, загасити пожежу конфлікту на самому початку і не дати їй розгорітися, тобто не відповідати злом на зло, витримати образу і простити? Як Святе Письмо дає відповідь на це питання?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель. Саме сьогодні на уроці  ми будемо мудрецями і на основі Святого Письма вчитимемося прощати.  Отже, тема нашого уроку «Вміння прощати».

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Дуже важко жити людині, якщо вона не вміє прощати. Біблейська мудрість каже: якщо ти простиш, то і тобі проститься. Прощати своїх ближніх – це веління Самого Господа.

  1. Робота в групах.

«Веселка» (ключовий вірш)

Учитель.

На ваших партах знаходиться послання  до вас самого євангеліста Матвія. Ви прочитаєте це послання, коли розкладете його за зразком веселки.(Діти складають послання: «Бо як людям ви простите прогріхи їхні, то простить і вам ваш Небесний Отець. А коли ви не будете людям прощати, то й Отець ваш не простить вам прогріхів ваших») .  Зачитайте що у вас вийшло. Як ви його розумієте?  Діти, саме це послання і є ключовим віршем нашого уроку.

   

 

  1. Робота в зошиті

Будь ласка, розгорніть робочі зошити на ст.34 і виконайте завдання №1 уроку 13.

Учитель.

Діти,   часто доводиться чути такі слова: «Я тобі ніколи цього не прощу!» Але Біблія нас вчить: «А ви один до одного будьте ласкаві, милостиві, прощаючи один одному» ( послання святого апостола Павла до ефесян. 4:32). Пригадаймо молитву «Отче наш». У яких рядках ідеться про прощення? («І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим» (Лк. 11:4)). 

Як ви розумієте ці слова? Отже, в основі нашої здатності прощати лежить Боже прощення.

     3.  Словникова робота

— Як ви думаєте, що таке провина? (Це — гріх.)

— А що ж таке гріх? Прочитаймо визначення в підручнику на с. 102.

Гріх — це провина, яка виникає через нехтування Божими заповідями.

— Отже, щоб не грішити й не мати провин, слід виконувати Божі Заповіді.

Учитель.

  • Як ви думаєте, що відбувається з серцем людини, коли її ображають? (Воно стривожене, наповнене образою, злістю, аж кипить і, здається, хоче вискочити із грудей).
  • А що може повернути спокій у серце людини? (Спокій у серце людини може повернути прощення).
  • А що ж таке прощення?

4.Словникова робота

  • Розгорніть підручники на с. 102. Знайдіть і прочитайте вголос, що таке прощення.

Прощення  здатність людини першою пробачити свого кривдника й примиритися з ним; більше не згадувати образ та завданої шкоди.

Учитель.

 Як ви думаєте, у кого ми беремо силу прощення? (у Бога).

 

5.Робота з картками

Учитель. У кожного з вас на партах є аркуші з завданням. Дайте відповіді на запитання.

Як ви думаєте, скільки разів ви могли б пробачити другові, який:

випадково налетів на вас у коридорі, переповненому людьми?____

насміхався над вами або пустив наклеп, поговір? ___

позичив олівець, а потім «загубив» його? _____

навмисне вас ображав? ____

Учитель. Майже дві тисячі років тому те ж саме запитання поставив Ісусові один із Його учнів, якого звали Петро. Він сказав:

Учитель Мт. 18:21: «Господи, скільки разів брат мій може згрішити проти мене, а я маю прощати йому? Чи до семи раз?» Ісус промовляє до нього: «Не кажу тобі — до семи раз, але аж до семидесяти раз по семи!».

Іншими словами: не рахуйте чужих провин, будьте милосердними й завжди вибачайте іншим.

Ісус не тільки навчав прощенню, але й прощав Сам. Коли Він страждав на хресті, замість того, щоб проклясти Своїх убивць, молився: «Отче, прости їм, бо не знають, що чинять вони!» (Лк.23:34)

 

6. Валеохвилинка

Тому зараз подамо один одному руки і промовимо: «Я тобі прощаю, - забуваю зло. Потиснімо руки, щоб добро було».

 Учитель. Любі діти! Бог дав людям наймудрішу книгу в світі. Її назва – Біблія. Давайте переглянемо історію про доброго юнака на ім’я Йосип та зробимо висновки з його поведінки та поведінки інших героїв біблійного оповідання.

7. Перегляд  фільму про Йосипа та його братів (  музика Massenet Meditacione)

 8. Бесіда. (Обговорення біблійного оповідання) .

-         Чому брати продали Йосипа до Єгипту?

- Яку посаду займав Йосип у Єгипті?

- Чому брати Йосипа прийшли до Єгипту?

- Чи пам’ятав Йосип образу на братів? Чому?

- Як вчинив Йосип зі своїми братами?

- Як би ви вчинили на місці Йосипа?

-       Чи варто примирятися зі своїми кривдниками?

9. Практична робота

 На дошці ви бачите серце - це серце Йосипа.

Завдання.

Прикріпіть до цього серця  лише ті чесноти, які притаманні Йосипу.

Характеристики поведінки, написані на маленьких сердечках:

 

слухняність               уміння прощати                 вірність                     

поступливість

неслухняність           повага до батьків                ненависть                  щирість

заздрість                    справедливість                  лицемірство               скромність

жорстокість               працелюбність                   жорстокість               вдячність

користолюбство        чесність                              зарозумілість             молитва

жадібність                 терплячість                         гординя                      злість

брехливість                доброта                              смирення                  

боязливість                милосердя                          любов

(Діти виконують завдання).

Учитель

 Висновок . У люблячому серці немає місця для образ.

Належить брати приклад з Йосипа і з любов’ю ставитися до тих, хто вас ображає.

 

10. Розігрування ситуацій морального вибору

Учитель. Мабуть, немає такої людини, якій не доводилося б переживати образи, коли горло ніби щось стискає, хочеться плакати, і сльози ось-ось покотяться з очей.

Робота в групах(кожній групі дається завдання)

1.До вас прийшов товариш погратися і зламав вашу улюблену іграшку. Ви можете розгніватися, накричати на нього і наказати купити нову. Але ви можете і пробачити йому. Ваші дії…

2.У школі ваші друзі почали насміхатися з вашого одягу, придумали неприємне прізвисько і почали  дражнитися. Ваші дії…

 

 

Учитель. Мудра людина не тримає зла у серці, тому що зло шкодить передусім їй самій, а потім і оточуючим. Та коли ми з терпінням подолаємо біль образи, тоді серце сповниться радості й любові до всього світу.  

Які ліки від образ ви могли б запропонувати? Перед вами амфора, у яку ви помістите свої ліки від образ.    (не засуджую, не тримаю зла, вмію ділитися, вмію просити пробачення, радію за тебе, хочу дружити, дружба дорожча, хочу бути хорошим другом, радію дружбі, не тримаю довго образи, разом веселіше, вмію поступатися, радіти примиренню, не сердитися, не докоряти, першим підійти і примиритися, бути добрим )                                              

 

VІ. Закріплення та удосконалення знань

Учитель

У  Прощену неділю: в останню неділю перед Великим постом у храмах читається Євангеліє про прощення образ ближнім. Потім  усі християни, які перебувають на богослужінні, звершують хвилюючий, благочестивий звичай просити один в одного прощення, незалежно від того, образив ти когось чи ні. Таким чином, віруючі стають на шлях посту з повною надією на прощення Господом Богом наших гріхів. “Простіть мені,” – просить священик у людей у храмі. “Простіть мені!” -  просять люди один в одного. У відповідь звучить: “Бог прощає, і я прощаю”!” Так християни вчаться просити прощення і прощати першими. І коли ці слова промовляються, серця людей наповнюються радістю.

За допомогою яких слів ми можемо просити вибачення? («Вибач, будь ласка», «я був неправий», «я більше так не буду», «мені дуже прикро», «я не хотів тебе образити», «вибач, я ненавмисно», «мені дуже соромно» тощо).

 

VII. Підсумок уроку, оцінювання учнів.

Учитель.

-Яку важливу для нас істину відкрив сьогоднішній урок? ( зачитують ключовий вірш).

- Назвіть головні ознаки поведінки християнина (поступливість, терплячість, милосердя).

Рефлексія

  • Подумайте, що було б зі світом, якби  люди не прощали один одному, не спілкувалися між собою через образу, ходили всі злими , непривітними, похмурими? (скрізь панувала б ворожнеча і неприязнь)
  • Ви  хотіли б жити у такому світі? (Ні)

Учитель. Життя може бути сумним, безрадісним, а може бути радісним. Все залежить від вас! Давайте вчитись прощати один одного, пам’ятаючи, що мудра людина має мир у душі. Творіть добро! Віддавайте тепло свого серця іншим! Зробіть світ кращим: світ без образ, ненависті і війни!

Висновок:

      Ніколи не забувайте християнську відповідь на «Простіть» - «Бог простить!». Майте на увазі, що негайно забувати зло і завжди пам’ятати добро є ознакою великої душі.

 

 

 

 

VIII. Домашнє завдання

  1. Опрацювати підручник (с. 101-107).
  2. Виконати завдання в зошиті на с. 34-36.
  3. Вивчити напам’ять ключовий вірш — Мт. 6:14-15.
  4. 4. Пригадати свої злі вчинки й попросити пробачення за них у Бога й у тих, кого образили, простити іншим їхні погані вчинки стосовно нас.

 

 

     C:\Users\Oksana\Desktop\392960_5.jpeg

 

 

Вправа «Як виразити образу і досаду» (15 хв)

Мета: усвідомити можливість різних стилів реагування. Навчитися ефективних способів виражати незадоволення.

Матеріали: З—4 однакові комплекти листівок (по 3, залежно від кількості учасників), ножиці (листівки розрізаються навпіл, на половинках записуються ролі), «Чарівна скринька».

Тренер. Зараз ви з «Чарівної скриньки» витягнете половинки листівок. Ваше завдання — знайти другу половинку.

Інформація для тренера: на половинках листівок записана роль кривдника (у чому вона полягає) і роль скривдженого (ре­акція). На одну роль кривдника є три ролі скривдженого (упев­неної, невпевненої і грубої людини). Орієнтовні варіанти:

 

Роль кривдника

Варіанти реакцій

Упевнений

Невпевнений

Груба відповідь

1. «Не гратимеш з

нами у футбол, всі говорять, що ти — розтяпа!»

Ви завжди вірите тому,

що кажуть? Давайте

зіграємо — я впевнений, що в мене все вийде!

В-)

Хто таке казав? Ну хто, скажіть! Ну, будь ласка, візьміть мене!

:'(

Ой, та ви самі всі розтяпи і граєте, як

дівчатка! Мазили, от ви хто!

:-Р

2. «Хтось вчора зламав лавку. Це ти, Пашко, ти вічно все ламаєш!»

Я абсолютно точно знаю, що не робив цього. Але можу допомогти полагодити.

                    </div>
                </div>
                                                                                                            </div>
                    

                    

                                    </div>

                <div class=

docx
Пов’язані теми
Етика, Розробки уроків
Додано
6 лютого 2021
Переглядів
7855
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку