6 клас Географія
Урок №22
Тема уроку: Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі.
Мета уроку: закріпити і систематизувати знання учнів про літосферу шляхом вивчення видів руху земної кори; розкрити причини руху літосферних плит, з’ясувати наслідки цих рухів; продовжити формувати вміння учнів працювати з картою літосферних плит, поглибити вміння учнів робити логічні висновки на основі отриманої інформації.
Обладнання: атласи, фізична карта світу, малюнки, відео землетрусу, підручники.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учень розкриває причини руху літосферних плит, з`ясовує наслідки цих рухів.
Структура уроку
Хід уроку
Рефлексія (налаштування учнів на позитивні результати)
|
|
|
Запитання:
1. Що називають літосферними плитами
2. Що таке земна кора?
3. Чим мінерали відрізняються від гірських порід?
4. На які групи за походженням поділяються мінерали та гірські породи?
5. Наведіть 6 прикладів гірських порід осадового походження.
6. Що таке корисні копалини?
Розповідь учителя
Багато явищ природи можуть і сьогодні здаватися незвичайними і загадковими. Я гадаю, що кожен із вас хоча би один раз задавав запитання «А чому з під землі б’є фонтан гарячої води?», «Чому з вершини гори вгору викидається чорний дим і стовп вогню з розжареним камінням?», «Чому земля раптово починає рухатися?» і саме на ці запитання ми сьогодні зможемо дати відповідь.
Тема нашого уроку «Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі»
Сьогодні на уроці ми з вами почнемо знайомитися з тими внутрішніми процесами, які впливають на зміни в земній корі та на поверхню земної кулі.
Очікувані результати учнів
Глибинні шари Землі мають дуже високу температуру та перебувають під величезним тиском шарів, що лежать вище. Температура і тиск дуже впливають складні процеси, що проходять у літосфері. Під їх впливом відбуваються такі явища, як рухи літосфери та магматизм - ендогенні процеси, які і називають внутрішніми процесами.
Ендогенні процеси проявляються у вигляді різних тектонічних рухів, процесів магматизму.
З метою повторення теоретичного матеріалу з теми «Літосферні плити» пропоную пограти в гру «Квітка-семицвітка»
2. Гра «Квітка – семицвітка»
Відповідь учнів
3. Інтерактивна вправа «Літосферні плити»
(Учні називають і показують літосферні плити на карті в підручнику ст. 75.)
Випишіть з якою швидкістю і в якому напрямку рухаються літосферні плити?
Літосферні плити дуже повільно повзають по в’язкому шарові мантії – астеносфері. Літосферні плити можуть рухатися один щодо одного в різних напрямках: розсуватися чи зсуватися. Такі рухи оку не помітні їх можна визначити лише за допомогою точних приладів. Тому такі рухи й називають повільними горизонтальними рухами літосферних плит.
Дайте відповідь на запитання:
Коли і як утворюються гори? Наведіть приклади.
Якщо плити рухаються назустріч одна одній, то при їх зіткненні краї мнуться в складки і утворюють гори. Так виникли Карпати, Кримські гори, Гімалаї. Такі вікові горизонтальні рухи літосферних плит називають складкоутворюючими.
Якщо плити розсуваються, то утворюються розломи. Найбільше їх виникає на дні океанів, де земна кора тонша. Через розломи розплавлена речовина мантії піднімається з надр. Розштовхуючи краї плит магма виливається, застигає. У місцях розривів (рифтах) нагромаджуються магматичні породи, які утворюють величезні підводні гірські споруди - серединно-океанічні хребти. (Вчитель наводить приклади і показує на карті серединно-океанічні хребти).
Горизонтальні рухи літосферних плит відбуваються дуже повільно від 2 до 10 см на рік
Проаналізуйте рух Африканської та Північноамериканської літосферних плит
(дані плити розсуваються зі швидкістю 28 мм( 2.8см) за рік). На скільки зблизяться (розсунуться) ці плити за 100, 1000 років?
100*2.8 =280 см = 2.8 м – за 100 років
1000*2.8=2800 см= 28 м –за 1000 років
Плити розсунуться на 2.8 м та 28 м.
1 група. На прибережних схилах гір Скандинавського півострова на висоті понад 150 м над рівнем моря виявлені залізні кільця, до яких більш як 100 років тому на березі прив’язували човни. Про що це свідчить? (Це свідчить про те, що ця територія колись була берегом, а потім піднялася на таку висоту).
2 група. В Криму залишки давньогрецького міста Херсонес наполовину затоплені водами Чорного моря. Чому? (Узбережжя Кримського півострова (регіон Севастополя) опускається)
3 група. Жителі Нідерландів вздовж узбережжя споруджують високі замки й греблі. Як ви гадаєте чому? (Так вірно, узбережжя Нідерландів опускається).
Вертикальні рухи відбуваються і дуже повільно, але повсюди і постійно. Але ці рухи також не можна пояснити, оскільки вони відбуваються протягом століть.
Ділянки земної кори піднімаються, потім, опускаються і навпаки. Тому вертикальні рухи називають – коливальними рухами земної кори.
У разі розриву шарів гірських порід одні ділянки опускаються інші – піднімаються, виникають скиди. Якщо скиди відбуваються обабіч ділянки, яка піднімається, утворюється горст. Якщо між двома розломами місцевість опускається, утвориться грабен (Байкал, Чорне море)
Та іноді внутрішні сили Землі виявляють свою силу в раптових катастрофічних руйнуваннях. Глибокі тріщини розколюють земну поверхню. Внаслідок підземних поштовхів руйнуються будинки в містах і селах, під уламками яких гинуть тисячі людей. І все це відбувається за лічені секунди (відео).
Такі явища називають землетрусами. Але про землетруси ми вивчимо на наступному уроці.
Метод «Гронування»
Чи збулися ваші очікування? Відповіді учнів
Опрацювати параграф 19, відповісти на запитання в кінці параграфа (6* запитання письмово), підготувати повідомлення про землетруси*