Урок "Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори.

Про матеріал
Конспект уроку з географії для 6 класу. Урок має чітку структуру, має всі етапи уроку. Містить інтерактивні вправи та прийоми навчання. Урок містить цікаві факти та інформацію до теми, словник термінів, таблиці. Також є робота в групах, робота з малюнками. Вважаю, що урок підійде і для проведення традиційного уроку, і для уроку у НУШ.
Перегляд файлу

ТЕМА. ВНУТРІШНІ ПРОЦЕСИ, ЩО ЗУМОВЛЮЮТЬ ЗМІНИ В ЗЕМНІЙ КОРІ ТА НА ПОВЕРХНІ ЗЕМНОЇ КУЛІ. РУХИ ЗЕМНОЇ КОРИ.

Словник термінів

 

Землетру́си — короткотривалі, раптові струси земної кори, викликані перемінним переміщенням мас гірських порід у надрах Землі, чому сприяє порушення розтяжності осередка гірських порід і виникнення сейсмічних хвиль.

Сейсмічні хвилі — пружні хвилі, що виникають у земній корі і мантії Землі внаслідок землетрусів, вибухів і ударів і поширюються в гірських породах у вигляді згасаючих коливань.

Епіцентр землетрусу – це точка на поверхні Землі відразу над глибинною областю, де землетрус насправді відбувся.

Сейсмо́граф  – прилад для автоматичного запису коливань земної поверхні, зумовлених сейсмічними хвилями (при землетрусах та сейсморозвідці). Шкала Ріхтера  використовується для оцінки порядкової величини землетрусу.

Сейсмічний пояс — це місце розташування або зіткнення літосферних плит, де найчастіше трапляються землетруси.

Магма (від грец. μάγμα — тісто) — природний, переважно силікатний високотемпературний розплав, який утворюється в надрах Землі.

Гейзер  — джерело, що періодично фонтанує гарячою водою та парою і є одним із проявів пізніх стадій вулканізму.

Терма́льні во́ди — підземні води, що мають підвищену температуру (вище 20 °C).

 Грязьови́й вулкáн — геологічні утворення над тріщинами в осадових відкладах, що вміщають поклади газу з високим тиском. З ними пов'язане постійне або періодичне виверження грязьових мас, горючих газів тощо.

 

Цікава інформація

 

Практично всі острови, які знаходяться в Атлантичному океані, вулканічного походження.

За останні 500 років, в результаті вулканічної активності, загинуло близько 200 000 чоловік.

Одне з нажахливіших вивержень на планеті відбулося на Філіппінах в 1991 році. Вулкан Пінатубо викинув близько 22 млн. тонн двоокису сірки, що призвело до зниження температури на всій планеті на 0,5 ° C.

Всі пам’ятають виверження вулкана в Ісландії в квітні 2010 року. В результаті цього виверження були скасовані авіарейси практично по всій Європі, величезна хмара попелу накрила не тільки саму Ісландію, але й інші країни західної Європи. Однак це виверження ніщо, порівняно з тим, яке відбулося в 1783 році. Величезна кількість магми і попелу, які виривалися з вулкана Скаптар, знищили всі посіви сільського господарства, що призвело до голоду. Були також знищені всі запаси рибальства. Загинула приблизно п’ята частина населення Ісландії.

Найбільші вулкани називають — супервулкани. Супервулкани можуть викидати лаву на сотні кілометрів. Вони так само здатні призвести до кліматичних змін, наприклад,  до різкого похолодання по всій планеті. Зниження температури відбувається через те, що величезна маса попелу в атмосфері не дає проникнути сонячному промінню, тим самим не даючи змогу повітрю прогрітися в повній мірі. Подібні монстри прокидаються приблизно один раз на кілька тисяч років. У Йелоустонському національному парку якраз і знаходиться подібний вулкан. На думку вчених, найближчим часом, він може знову відновити свою активність.

Згаслими вулканами називаються тільки ті вулкани, які, на думку вчених, більше ніколи не будуть активними. Вулкани, активність яких затихла тільки на деякий час, прийнято називати сплячими.

Температура лави при виверженні вулкана досягає 1200 ° C.

Найвищий діючий вулкан у світі Котопахі знаходиться в Еквадорських Андах на висоті 5 897 м. Найнижчий вулкан Даллол, розташований в Ефіопії, його кратер знаходиться на позначці 48 метрів нижче рівня моря.

У Європі країною гейзерів вважають Ісландію – великий острів в Атлантичному океані, покритий льодовиками, над якими підносяться вулкани.

Долина гейзерів також зустрічається в Росії на Камчатці, в США, Новій Зеландії, Японії.

Найвищий фонтан гейзера – 500 м – спостерігали з 1901 по 1904 р. в Новій Зеландії. Фонтани висотою від 30 до 60 м звичайні.

На Камчатці на території  біосферного заповідника в глибокому каньйоні розкинулася Долина гейзерів. Вона простягається на відстань 3,5 км вгору за течією річки Гейзерної.

У районах вулканічної діяльності в надрах Землі ґрунтові води нагріваються від розплавленої магми і утворюють гарячі джерела. Для того щоб вода закипіла, її температура на глибині повинна перевищувати 100 ° С – як у скороварці, де вода доводиться до кипіння під високим тиском. Тільки в гейзері замість кришки каструлі – шар більш холодної води, що залягає ближче до земної поверхні.

Великий обсяг перегрітої пари захоплює за собою воду у вигляді киплячого фонтану, що злітає до неба.

 

 

 

 

 

 

 

 

ОРІЄНТОВНА МОДЕЛЬ УРОКУ

 

Мета: ознайомити учнів з особливостями протікання внутрішніх процесів, що зумовлюють зміни в земній корі; продовжити формувати систему знань про літосферу та земну кору; розвивати вміння робити висновки та формулювати свою точку зору; поглибити вміння працювати з малюнками та додатковими джерелами інформації.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: атласи, підручник, малюнки, таблиці, схеми.

Опорні та базові поняття:  землетрус, сейсмічні хвилі, епіцентр землетрусу, сейсмограф, шкала Ріхтера, сейсмічний пояс, магма, гейзери, гарячі джерела, грязьові вулкани.

Методи і прийоми роботи: розповідь, бесіда, робота в малих групах, робота з малюнком, робота на контурній карті.

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

Завдання

У ланцюжку термінів знайдіть зайвий і поясніть, чому він зайвий.

  1. Вода – золото – вапняк – кальцит – алмаз (вапняк);
  2. Граніт – глина – слюда – вапняк – вугілля – гнейс (слюда);
  3. Вугілля – граніт – лабрадорит – базальт (вугілля);
  4. Глина – вугілля – крейда – черепашник – торф (глина).

Фронтальне опитування

  1. Що таке літосфери?
  2. Назвіть і покажіть на карті основні літосферні плити Землі.
  3. Чим відрізняється земна кора від літосфери?
  4. Які сили спричиняють рухи літосферних плит?
  5. Які зміни виникають на Землі внаслідок дії внутрішніх сил Землі?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя

 Чи стабільною і непорушною є земна поверхня, на якій ми живемо? Чи весь час материків на Землі було шість, а океанів чотири? Чи завжди там, де тепер тягнуться безкраї рівнини поверхня була рівною, а там, де гори, завжди злітали до неба їх гострі шпилі? Чи можна зазирнути в середину нашої планети? Якщо Вас зацікавили усі ці питання, то дана тема дасть на них відповіді.

Ми спробуємо з’ясувати, як виникли товщі гірських порід, що складають поверхню нашої планети. Дізнаємося, чому бувають землетруси і чи можна їх передбачити. Заглянемо в середину діючого вулкану і вивчимо, як він працює. Познайомимося з процесами, які відбуваються всередині Землі. Дізнаємося, чому з-під землі б’є фонтан води температурою близько 1000 С. А може й сядемо у машину часу та здійснимо мандри у минуле нашої планети, визначимо її вік.

І все це не лише заради простої цікавості, а щоб зрозуміти процеси, які відбуваються в надрах Землі та на її поверхні, для того, щоб не лише поставити їх на службу людині, але й не нашкодити природі, молодшою дитиною якої ми є.

ІІІ. Вивчення нового навчального матеріалу

Розповідь учителя

Крім повільних горизонтальних та вертикальних рухів літосфери існують раптові розривні рухи, які тривають лише кілька секунд, але іноді мають катастрофічні наслідки. Одним з проявів розривних рухів в літосфері є землетруси, які приголомшують людей своєю неочікуваністю. “З раннього дитинства ми звикли вважати стійкою поверхню, на якій стоїмо”, – писав видатний німецький природознавець ХІХ ст. Олександр Гумбольдт. “Проте, коли вона починає коливатися, перед нами зненацька постають таємничі невідомі сили природи, які рухають землю. Одна мить розбиває ілюзії всього попереднього життя...”

 

Робота в малих групах

Завдання. Працюючи з текстом та малюнками підручника, учні виконують завдання:

1 група. Працюють з термінами та поняттями.

2 група. Готують блок запитань до пункту параграфа «Чому здригається Земля». Кожне запитання починається зі слів «Чи вірите ви, що…»

3 група. Працюють з малюнком «Шкала землетрусів»

Для роботи груп відводиться 15 хвилин. Потім кожна група отриману і опрацьовану інформацію доносить до всіх учнів класу.

Варіант можливих запитань:

  1. Чи вірите ви, що землетруси – це підземні поштовхи і коливання земної поверхні? (Так)
  2. Чи вірите ви, що внутрішні сили Землі спричиняють глибинні розриви земної кори? (Так)
  3. Чи вірите ви, що осередок землетрусу знаходиться в надрах Землі? (Так)
  4. Чи вірите ви, що землетрусів не може бути на дні моря? (Ні)
  5. Чи вірите ви, що землетруси не можуть змінити земну поверхню? (Ні)
  6. Чи вірите ви, що хвиля цунамі спричинена підводним землетрусом? (Так)

Учні третьої групи пояснюють малюнок «Шкала землетрусів». Такий малюнок буде доцільно роздати учням інших груп. Можна також використати додаткові малюнки із зображенням зруйнованих будинків.

Робота з малюнком «Основні райони землетрусів і вулканів» чи картами атласу.

Бесіда за запитаннями:

  1. Як позначені на карті вулкани та землетруси?
  2. Чи рівномірно розташовані по земній кулі райони землетрусів?
  3. Назвіть райони де скупчення вулканів найбільші.
  4. З якими одиницями рельєфу вони співпадають?
  5. Як ви гадаєте, чому саме до гірських систем приурочені землетруси і вулкани?
  6. Яким ділянкам земної кори  відповідають гори?
  7. Назвіть сейсмічні пояси Землі.
  8. Чи є на території України регіони де можуть відбуватися землетруси?

Робота в малих групах

Конкурс на кращу презентацію до теми «Вулканізм і вулкани. Гейзери»

Кожна група обирає завдання  «Вулканізм чи вулкани» або  «Гейзери». Складає стислий опис умовної мандрівки. Можна виконати завдання у вигляді малюнка, плаката. Далі групи представляють свої роботи всім учням класу.

IV. Закріплення нових знань і умінь

Практична робота №3

  1. Позначте на контурній карті вулкани Везувій, Етна, Кракатау, Ключевська Сопка,  та зазначте їх назви.
  2. Визначте географічні координати вулканів Етна та Ключевська Сопка.

V. Підсумок уроку. Домашнє завдання

Прийом «Мене вразило…»

Учні називають по черзі один факт, з вивченого упродовж уроку матеріалу, який їх вразив найбільше.

Підсумкове слово вчителя:

1. Внутрішні сили Землі виявляються в раптових катастрофічних руйнуваннях. Вони пов'язані з розривними рухами в літосфері (землетруси).

2. Магматизм — процес утворення магми та її переміщення. Розрізняють два види магматизму: внутрішній (магма застигає в земній корі) і зовнішній, або вулканізм.

3. Вулканізм — катастрофічне явище природи, коли магма виливається на поверхню. Спричиняє руйнування споруд, загибель людей, тварин, рослин.

4. Діючі вулкани супроводжують гарячі джерела та гейзери.

Домашнє завдання:

Опрацювати відповідний параграф підручника. Підготувати цікаві факти по темі.

 

 

docx
Додано
28 березня
Переглядів
65
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку