Тема: Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори
Мета: систематизувати знання про літосферу, розглянути рухи літосферних плит, сформувати поняття «літосферна плита», розвивати вміння працювати з тематичними картами.
Обладнання : атласи, підручники, розрізана контурна карта світу (домашня заготівка), слайди.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Очікувані результати: називати та показувати основні літосферні плити Землі; вміти давати визначення поняття «літосферна плита»; називати наслідки рухів літосферних плит;
Хід роботи
Багато явищ природи можуть даватися незвичайними і загадковими: з вершини гори слайд 1 вириваються хмари чорного диму і стовпи вогню, з під землі б’є фонтан води температурою 1000 С, слайд 2 земля раптом приходить у рух і руйнує все на поверхні. Наші предки боялися таких проявів природи. Але ці та інші природні явища, що відбуваються в надрах землі мають пояснення.
На сьогоднішньому уроці ми розпочинаємо знайомство з ними .
Тема уроку : Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори слайд 3 слайд4
Зараз я пропоную вам на кілька хвилин стати дослідниками. Перед вами розрізана по контурах материків контурна карта півкуль. Спробуйте її скласти.
Як ви вважаєте , яке відношення вона має до сьогоднішньої теми уроку?
Запитання для обговорення.
Слайд 5 Мал.72 стр.86 підручник В.М.Бойко .
Розповідь учителя.
100 років тому в 1912 році німецький вчений Альфред Вегенер перший висунув теорію , що 200-250 мільйонів років тому існував єдиний материка на Землі – Пангея, який був оточений єдиним океаном-Панталасса. З часом Пангея розкололася і утворилися 2 материки – Лавразія і Гондвана, які згодом розпалися на ще менші материки, яких сьогодні є 6, а між ними утворилися западини океанів.
Завдання. Перерахувати по карті материки.
Але Вегенер не зміг пояснити тоді, чому рухалися материки?
Запитання для обговорення.
Розповідь учителя.
Значно пізніше вчені дійшли до висновку, що земна кора не суцільна. Вона утворена з окремих величезних блоків, які постійно рухаються. Слайд 6 Вони розділені глибинними розломами і щільно прилягають один до одного. Ці літосферні плити лежать на в’язкій поверхні астеносфери і дуже повільно ковзають по ній.
Робота з картами атласу
Робота з словником. Слайд 8
Літосферні плити – це великі частини літосфери, розділені глиокими тріщинами на величезні блоки, що повільно переміщуються по в’язкому шару мантії.
Більшість плит включають як материкову, так і океанічну земну кору.
Запитання для обговорення. Слайд 10
Робота з підручником. Загальна географія 6 кл. М.В.Бойко стр. 87
2 абзац. Дати відповідь на запитання.
1. Яка причина руху літосферних плит по астеносфері?(розпад радіоактивних елементів, що спричиняє переміщення розплавленої речовини у верхній мантії).
2. Які існують рухи літосферних плит?(вертикальні і горизональні).
Робота з картами. Слайд 10
Слайд 11 Висновок 1 Межі розсування літосферних плит проходять по дну океанів, речовина мантії піднімається і застигає. Утворюються серединно –океанічні хребти.
Слайд 12 Висновок 2 Отже літосферні плити здійснюють горизонтальні рухи одна відносно іншої.
Робота з підручником.
Опрацювати стр. 88 підручника В.М.Бойко і дати відповідь на запитання: Де відбуваються повільні вертикальні рухи?
Розповідь учителя. Слайд 13
На літосферних плитах знаходяться порівняно стійкі ділянки земної кори – платформи та рухомі ділянки земної кори – сейсмічні пояси.
Завдання.