Тема. Внутрішня будова Землі.
Типи земної кори
Мета: сформувати в учнів поняття про внутрішню будову землі, склад материкової та океанічної земної кори, поняття «літосфера» виховувати бережливе ставлення до природи.
Географічні компетентності, що формуються на уроці:
Обладнання: два шматочка пластиліну, поліетиленовий пакетик, атлас, підручник. Зошит.
Хід уроку
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Конфуцій
І. Організаційний момент
Правила роботи на уроці. Для ефективної роботи на уроці пропоную створити правила.
Повідомлення критеріїв оцінювання (система самооцінювання та взаємооцінювання).
Робота з епіграфом до уроку. Прочитайте епіграф, як ви його розумієте? Як найкраще працювати на уроці?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з відео. Перегляньте фрагмент відео про внутрішню будову Землі і дайте відповідь на запитання: Якого металу найбільше в ядрі?
https://www.youtube.com/watch?v=d0zKaaaXUmQ&list=RDLVd0zKaaaXUmQ&start_radio=1&rv=d0zKaaaXUmQ&t=150 (з 1хв 21 с до 2 хв 20 с)
Слово вчителя. Раніше люди не могли пояснити, чому відбуваються виверження вулканів, утворюються землетруси, відбуваються стихійні явища природи, пояснення було тільки одне: боги гніваються на людей. Здавна усіх цікавило, що ж відбувається під землею; було багато припущень, що надра землі заповнені водою або вогнем. Чому ж людству потрібні знання про внутрішню будову Землі? Чому відбуваються землетруси й виверження вулканів? Як утворюються гори? На ці всі питання ми спробуємо дати відповідь, вивчаючи розділ «Літосфера».
ІІІ. Повідомлення теми, мети
IV. Актуалізація опорних знань
Прийом «Хмаринка слів». (Ядро, земна кора, мантія, астеносфера, літосфера, атмосфера, біосфера, гідросфера). Назвіть поняття, які вам відомі. Що вони означають?
Прийом «Вірю - не вірю»
А чи правильно ви відповіли на ці питання, ми дізнаємося після вивчення нового матеріалу. Отож розпочинаємо.
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя. На жаль, за багато років людство зуміло дізнатися не так уже й багато про внутрішню будову Землі. Основними сучасними методами дослідження надр нашої планети є надглибинне свердлування і сейсморозвідка (створення штучного землетрусу).
Перший метод має переваги в тому, що дає змогу безпосередньо вивчати гірські породи, але він дуже дорогий та й досліджуються лише поверхневі шари планети. Найглибшою (у світі їх 8) є бурова свердловина на Кольському півострові в Росії, вона сягає 12 км, що не дає вивчити внутрішню будову Землі. Порівнюючи її з розмірами нашої планети, бачимо, що свердловина дуже мала. Якщо уявити Землю у вигляді яблука, то ця свердловина навіть не проколює його шкірочку.
Прийом «Творча лабораторія». Візьміть у руки невеличкий шматок пластиліну і зробіть з нього кружечок – це земне ядро, потім - іншого кольору більший шматочок пластиліну, нанесіть його на ядро – ми утворили мантію, а зверху обмотайте все, що ви зробили, поліетиленовим пакетом – це земна кора. Ось таку будову має наша Земля. Порівняйте з малюнком у підручнику.
Робота з підручником (у групах). Кожна група опрацьовує матеріал підручника, дає відповіді на питання, результати роботи представляє у вигляді малюнка чи плаката, та проводять взаємооцінювання.
І група
ІІ група
ІІІ група
Розповідь учителя. Отже, земна кора разом з верхньою мантією утворюють літосферу. Вона є твердою оболонкою нашої планети. Товщина літосфери різна: під океанами – приблизно 50 км, на материках - до 200 км.
За складом і будовою розрізняють материкову та океанічну земну кору. Материкова земна кора складається з трьох шарів гірських порід (осадового, гранітного, базальтового), а океанічна з двох (осадового й базальтового).
Зазирнути вглиб земної кори допомагають шахти, які створені для видобутку корисних копалин. Люди давно помітили, що в шахтах із глибиною температура підвищується (у шахті, яка має глибину 1000 метрів, температура сягає 30 градусів і більше), було підраховано, що на кожні 33 метри температура підіймається на 1 градус, перші 33 метри температура на змінюється.
Розв’язування задачі. Пропоную дослідити, яка температура буде в шахті на глибині 900м, якщо температура шару земної кори, що не залежить від пори року, становить + 10 градусів?
VI. Підбиття підсумків
Інтерактивна вправа. Виконайте вправу, якщо все зробите правильно, отримаєте назву твору, пов’язаного з темою уроку, та ім’я його автора (Жуль Верн «Подорож до центру Землі»).
https://learningapps.org/watch?v=paymk0nwt22
Прийом «Вірю - не вірю». Повернімося до своїх відповідей і перевірмо, чи правильні вони.
Вправа «Відкриття уроку». Продовжіть речення:
VII. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф у підручнику, скласти й записати п’ять запитань за його матеріалом.
Зробити ксерокопію фізичної карти світу, вирізати материки й великі острови, заготовки принести.
Література
Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р. Географія. Довідник для абітурієнтів та школярів. – Киів, 2013. - 654с.
Бойко В. М., Міхелі С.В. Загальна географія. 6 клас. - Київ: «Педагогічна преса», 2006. - 270с.
Довгань Г. Д. Усі уроки географії у 6 класі. - Харків: «Видавнича група «Основа», 2006. - 286с.
Малюнок: електронний ресурс https://cutt.ly/JMLkeVW