Розробка уроку з історії України в 7 класі "Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого".
Мета: розглянути розвиток Київської держави за часів Володимира Великого; проаналізувати основні внутрішні реформи князя, їх значення для Київської Русі; визначити причини та наслідки прийняття християнства князем Володимиром; розвивати вміння робити порівняльний аналіз, висловлювати власну думку, працювати з історичною картою; виховувати інтерес до історичного минулого, повагу до видатних діячів історії, толерантне ставлення до різноманітних релігій.
Тема: Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого
Мета: розглянути розвиток Київської держави за часів Володимира Великого; проаналізувати основні внутрішні реформи князя, їх значення для Київської Русі; визначити причини та наслідки прийняття християнства князем Володимиром; розвивати вміння робити порівняльний аналіз, висловлювати власну думку, працювати з історичною картою; виховувати інтерес до історичного минулого, повагу до видатних діячів історії, толерантне ставлення до різноманітних релігій.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь
Обладнання: карта, атласи, контурні карти, мультимедійні засоби.
Хід уроку
Доброго дня, діти! Протягом уроку ви отримуватимете ось такі гроші за ваші знання. Ці монети належать до доби історичної особи про яку сьогодні Ви дізнаєтесь.
Давайте поглянувши на карти пригадаємо імена київських князів, що правили до кінця Х ст. (Таким чином діти навчаються читати з карти інформацію, використовувати її як підказку)
Історію творять люди своєю діяльністю. Про одних забувають, а інших пам’ятають через віки, особливо тих, хто своєю діяльністю приніс людям добро. Саме про одного з таких українських державотворців ми сьогодні й поговоримо. Погляньте на дві карти (карта територія КР за Святослава та Володимира ) Як ви гадаєте є між ними якась різниця.
Ви праві. Збільшена територія, але відбулися зміни на Русі не тільки зовнішні, а і внутрішні. Детальніше далі.
Учитель. Князь Русі-України –Володимир увійшов в історію як «Великий», «Ясне сонечко», «Святий», «Хреститель», «Рівноапостольний». І не дивно з огляду на його внутрішню політику.
Про дитячі та юнацькі роки інформацію нам донесли легенда та літопис. Вважається, що коли княгиня Ольга ходила на деревлян і помстилася за смерть свого чоловіка, вона взяла до свого двору полонянку Малушу, доньку деревлянського князя. Красуню помітив юний Святослав, але Ольга була проти. Незабаром Малуша народила сина, її вигнали із двору, а сина забрали, вихователькою Володимира стала сама Ольга.
Після смерті Святослава починається братовбивча війна між його синами. Спочатку Ярополк вбиває свого брата Олега і займає Київський стіл, а потім Володимир, при підтримці варяг здобуває його. Таким чином Володимир приходить до влади в 980 році. І починає активну зовнішню і внутрішню політику.
Зараз ми з вами переглянемо відеофрагмент і за допомогою нього і атласу визначимо напрямки зовнішньої політики.
Завдання:
Користуючись атласом і отриманою інформацією з відео позначте на контурній карті землі, що були захоплені Володимиром. (Учитель демонструє відео фрагмент – 1,15 хв.)
Учитель. Володимир проводив активно не тільки зовнішню, а й внутрішню політику, що дозволило зробити тогочасну Русь сильною державою. Він провів ряд реформ, які ви внесете у таблицю «Внутрішня політика Володимира Великого».
Реформа |
Суть реформи |
Наслідки |
Адміністративна |
Проділив країну на округи і волості, де посадив своїх синів або довірених осіб |
|
Військова |
Військо з найманців, мали право володіння земельною власністю |
|
Оборонна |
Будівництво фортець, укріплень навколо Києва для боротьби з печенігами |
|
Фінансова |
Карбував гроші: златники, срібляники |
|
Судова |
Намагався роз’єднати єпископський і градський суди
|
|
Релігійна |
Запровадження християнства
|
|
Учитель демонструє відео фрагмент (0,38 хв.), в якому висвітлено адміністративну і оборонну реформу, учні занотовують у другу колонку. Про військову, судову і фінансову учитель зазначає, а учні вносять у таблицю.
Більш докладніше ми зупинимось на релігійній реформі. У 980 р. Володимир намагався реформувати язичництво, але він зрозумів, що воно не виконує об’єднуючої функції. Князь запросив до себе представників різних релігій, але зупинився на православ’ї. Володимир захопив Корсунь і висунув вимогу про те, що він віддасть місто, якщо сестра візантійських царів Анна вийде за нього заміж. Але вони пообіцяли, що Анна вийде заміж тільки за християнина. Це і стало поштовхом до остаточного вибору релігії. Володимир охрестився в Корсуні. (Демонстрація відеофрагменту – 1,35 хв.)
Завдання:
Позначте на контурній карті:
Вставте пропуски у тексті.
Володимир був сином князя ___________. Він отримав Київський престол у ____ році після братовбивчої війни. Прийшовши до влади провів ряд реформ: __________, __________, _________, _________, __________. Але найголовнішою вважається ___________ реформа, яка була розпочата з хрещення самого князя в місті __________, а Русь охрестили в ________ році в річці _________. Першою церквою, що була збудована Володимиром на десяту частину своїх доходів, стала ____________.
Метод «Мікрофон»
Чи заслужено Володимир отримав свої імена в історії?
Діти підраховують отримані монети під час уроку
Опрацювати параграф підручника, закінчити таблицю (3 колонку)