Історія України. 7 клас
Тема. Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого
Мета уроку: ознайомити учнів з діяльністю князя Володимира Святославовича, проаналізувати основні напрями політики князя, визначити роль його діяльності для зміцнення держави на Русі; розвивати вміння учнів працювати з історичною картою, історичними документами, складати схему-портрет історичного діяча, розвивати критичне мислення учнів; поглиблювати розуміння учнями державотворчих процесів; формувати вміння аналізувати історичні факти та події, оцінювати їх значення; сприяти формуванню патріотичної свідомості учнів, шанобливому ставленню до історичного минулого, усвідомленню себе як частини українського етносу, розвитку почуття гордості за свій народ.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання:історичні атласи, підручники, портрет князя Володимира Великого, уривки з «Повісті минулих літ».
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Епіграф уроку: Головна риса діяльності Володимира полягає у захисті
Руської землі, але, крім того, власний характер Володимира
був здатний викликати сильну народну приязнь.
С. М. Соловйов. «Русь изначальная»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вітання з учнями, побажання їм хорошого дня. Також учитель повідомляє учням тематичні оцінки за тему №1.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
1.Учитель повідомляє, що буде вивчатися розділ 2 –«Київська держава (Русь-Україна) наприкінці Х – у І половині ХІ ст.», всього буде 6 уроків, а 7-й урок – урок узагальнення матеріалу.
2. Повідомлення теми уроку, завдань. Учні записують тему в зошити.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-Пригадайте, що таке держава? Які ознаки держави?
(Коли учні дадуть відповіді, потрібно підсумувати їх: держава – це особлива форма організації соціально неоднорідного суспільства, вона має територію, армію, закони, апарат управління, податки.)
-Сьогодні на уроці ми ще з’ясуємо, чи було князівство Володимира Великого державою.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
( Учні в зошитах відмічають у схемі-портреті військову реформу князя.)
Робота з історичним джерелом: з «Літопису руського» про походи князя Володимира (учні працюють з уривком тексту, який отримують на картках) :
« У рік 6488 (980). Прийшов Володимир з варягами до Новгорода і сказав посадникам Ярополковим « Ідіте до брата мойого і скажіте йому: «Володимир іде на тебе, готуйся насупроти, битися».
І сів він у Новгороді, і послав до Рогволода, князя полоцького, мовлячи: « Хочу взяти дочку твою за жону.» Він тоді запитав дочку свою: « Чи хочеш ти за Володимира?» А вона сказала: « Не хочу я роззувати Володимира, а Ярополка хочу». Рогволод же прийшов був із-за моря і мав волость свою в Полоцьку. А Тур ( сів) у Торові; од нього ж і туровці прозвалися…
У рік 6489 (981). Пішов Володимир до ляхів і зайняв городи їх – Перемишль, Червен та інші городи, які є до сьогодні під Руссю.
Сього ж року і в’ятичів він переміг, і поклав на них данину од плуга, як отець його брав.
У рік 6491 (983). Пішов Володимир на ятвягів і взяв землю їх. І вернувся він до Києва, і приносив жертву… із людьми своїми.
У рік 6492 (984). Пішов Володимир на радимичів. А був у нього воєвода Вовчий Хвіст, і послав перед собою Володимир Вовчого Хвоста. І стрів він радимичів на річці Піщані, і побідив Вовчий Хвіст радимичів…
У рік 6493 (986). Рушив Володимир на болгар з Добринею, вуєм своїм у човнах, а торків берегом (Волги) привів на ношах, і там переміг болгар».
Запитання до тексту:
Пояснення вчителя:всі східнослов’янські землі опинилися під владою Володимира. Завершився процес формування державної території Русі, яку, на думку істориків, можна вважати імперією, подібною до імперії Карла Великого. Володимир також приєднав Закарпатську Русь і Тмутараканське князівство.
Робота з історичним джерелом. Завдання: прочитайте уривок з літопису та знайдіть на карті історичного атласу географічні назви, про які згадується.
« І сказав Володимир: « Се недобре є, що мало городів навколо Києва. І став він городи зводити по Десні, і по Остру, і по Трубежу, і по Сулі, і по Стугні. І став він набирати мужів ліпших із словен, із кривичів, із чуді, із в’ятичів, і ними населив він городи, бо була війна із печенігами. У рік 6500 заклав город Білгород…Року 6501…заклав город на броді тому і назвав його Переяславом…»
( Учні в зошитах відмічають у схемі-портреті « Будівництво міст- фортець» )
Адміністративна реформа князя Володимира. Розповідь вчителя:
( Учні в зошитах відмічають у схемі – портреті «Адміністративна реформа»)
Судова реформа (відмічають учні у схемі-портреті) :
Грошова реформа ( учні відмічають у схемі- портреті):
Учні опрацьовують відповідний текст підручника та доповнюють схему-портрет про князя.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з хронологічною таблицею: учні записують роки правління Володимира Великого ( 980 – 1015 рр.).
2. Обговорення проблемного питання уроку:
-- За що князь Володимир дістав ці прізвиська: Ясне Сонечко, Святий та Великий ?
VІ. Підсумки уроку.
-- Складіть сенкан «Князь Володимир».
VІІ. Домашнє завдання.