Урок "Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого"

Про матеріал
Розробка уроку "Внутрішня та зовнішня політика Володимира Великого" дасть змогу детальніше розглянути та проаналізувати основні напрями політики князя, визначити роль його діяльності для зміцнення держави на Русі.
Перегляд файлу

Історія    України.  7  клас

Тема. Внутрішня  і  зовнішня політика  Володимира Великого

Мета уроку: ознайомити учнів з діяльністю князя Володимира Святославовича, проаналізувати основні напрями політики князя, визначити роль його діяльності для зміцнення держави на Русі; розвивати вміння учнів працювати з історичною картою, історичними документами, складати схему-портрет історичного діяча, розвивати критичне мислення учнів; поглиблювати розуміння учнями державотворчих процесів; формувати вміння аналізувати історичні факти та події, оцінювати їх значення; сприяти формуванню патріотичної свідомості учнів, шанобливому ставленню до історичного минулого, усвідомленню себе як частини українського етносу, розвитку почуття гордості за свій народ.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання:історичні атласи, підручники, портрет князя Володимира Великого, уривки з «Повісті минулих літ».

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  1. знати роки правління князя Володимира Великого;
  2. знати територію Київської держави (Русі-України) за часів правління Володимира Великого;
  3. розуміти Русь часів Володимира Великого як середньовічну централізовану монархію-імперію;
  4. описувати й аналізувати зовнішню та внутрішню політику князя Володимира Великого.

Епіграф уроку: Головна риса діяльності Володимира полягає у захисті 

                           Руської землі, але, крім того, власний характер Володимира

                           був здатний викликати сильну народну приязнь.

                                     С. М. Соловйов. «Русь изначальная»

                                                 Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вітання з учнями, побажання їм хорошого дня. Також учитель повідомляє учням тематичні оцінки за тему №1.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

1.Учитель повідомляє, що буде вивчатися розділ 2 –«Київська держава (Русь-Україна) наприкінці Х – у І половині ХІ ст.», всього буде 6 уроків, а 7-й урок – урок узагальнення матеріалу.

 2. Повідомлення теми уроку, завдань. Учні записують тему в зошити.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. П’ятихвилинка.
  • Визначте, яке це століття: 945 р., 882 р., 375 р., 839 р.?
  • Про кого йде мова ?
  • 1) Відомстила за смерть свого чоловіка. Провела низку реформ, спрямованих на зміцнення Київської держави. ( Княгиня Ольга)
  • 2) Походить із східнослов’янського племені полян. На старокиївській горі засновує місто Київ, яке стає центром об’єднання східнослов’янських племен у єдину державу. (Князь Кий)
  • 3) Майже все життя провів у походах, метою яких було зміцнення Київської держави та розширення її кордонів. Загинув біля порогів Дніпра у битві з печенігами. (Князь Святослав)
  1. Бесіда:

-Пригадайте, що таке держава? Які ознаки держави?

(Коли учні дадуть відповіді, потрібно підсумувати їх: держава – це особлива форма організації соціально неоднорідного суспільства, вона має територію, армію, закони, апарат управління, податки.)

-Сьогодні на уроці ми ще з’ясуємо, чи було князівство Володимира Великого державою.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя про князя Володимира, якого народ називав Ясним ( Червоним, Красним) Сонечком; церква канонізувала його як Святого, історики ж назвали Великим.
  2. Проблемне питання уроку:
  • За що князь Володимир дістав ці прізвиська: Ясне Сонечко, Святий та Великий?
  • А щоб легше було нам це з’ясувати, давайте з вами в ході уроку намалюємо схему-портрет  князя Володимира.
  1. Розповідь вчителя про походження Володимира, а також про те, що князь найняв варягів у своє військо, які допомогли йому здобути владу. Після того, як Володимир став київським князем, він провів військову реформу.

( Учні в зошитах відмічають у схемі-портреті військову реформу князя.)

  1. Внутрішня політика Володимира.

Робота з історичним джерелом: з «Літопису руського» про походи князя Володимира (учні працюють з уривком тексту, який отримують на картках) :

      « У рік 6488 (980). Прийшов Володимир з варягами до Новгорода і сказав посадникам Ярополковим « Ідіте до брата мойого і скажіте йому: «Володимир іде на тебе, готуйся насупроти, битися».

       І сів він у Новгороді, і послав до Рогволода, князя полоцького, мовлячи: « Хочу взяти дочку твою за жону.» Він тоді запитав дочку свою: « Чи хочеш ти за Володимира?» А вона сказала: « Не хочу я роззувати Володимира, а Ярополка хочу». Рогволод же прийшов був із-за моря і мав волость свою в Полоцьку. А Тур ( сів) у Торові; од нього ж і туровці прозвалися…

        У рік 6489 (981). Пішов Володимир до ляхів і зайняв городи їх – Перемишль, Червен та інші городи, які є до сьогодні під Руссю.

        Сього ж року і в’ятичів він переміг, і поклав на них данину од плуга, як отець його брав.

         У рік 6491 (983). Пішов Володимир на ятвягів і взяв землю їх. І вернувся він до Києва, і приносив жертву…  із людьми своїми.

          У рік 6492 (984). Пішов Володимир на радимичів. А був у нього воєвода Вовчий Хвіст, і послав перед собою Володимир Вовчого Хвоста. І стрів він радимичів на річці Піщані, і побідив Вовчий Хвіст радимичів…

          У рік 6493 (986). Рушив Володимир на болгар з Добринею, вуєм своїм у човнах, а торків берегом (Волги) привів на ношах, і там переміг болгар». 

 

 

Запитання до тексту:

  • Які племена підкорив Володимир?
  • З якою метою Володимир ходив у ці походи?

Пояснення вчителя:всі східнослов’янські землі опинилися під владою Володимира. Завершився процес формування державної території Русі, яку, на думку істориків, можна вважати імперією, подібною до імперії Карла Великого. Володимир також приєднав Закарпатську Русь і Тмутараканське князівство.

Робота з історичним джерелом. Завдання: прочитайте уривок з літопису та знайдіть на карті історичного атласу географічні назви, про які згадується.

   « І сказав Володимир: « Се недобре є, що мало городів навколо Києва. І став він городи зводити по Десні, і по Остру, і по Трубежу, і по Сулі, і по Стугні. І став він набирати мужів ліпших із словен, із кривичів, із чуді, із в’ятичів, і ними населив він городи, бо була війна із печенігами. У рік 6500 заклав город Білгород…Року 6501…заклав город на броді тому і назвав його Переяславом…»

( Учні в зошитах відмічають у схемі-портреті « Будівництво міст- фортець» )

Адміністративна реформа князя Володимира. Розповідь вчителя:

  • У найголовніших містах – центрах княжінь і земель – намісниками стали сини князя. Вони володіли князівствами, управляли землями, збирали данину, здійснювали судочинство від імені київського князя. Таким чином, родоплемінний поділ держави замінювався на територіальний.

( Учні в зошитах відмічають у схемі – портреті «Адміністративна реформа»)

Судова реформа (відмічають учні у схемі-портреті) :

  • було розмежоване княже й церковне судочинство;
  • прийнято закон « Устав земляний»;
  • запроваджується, а потім скасовується смертна кара.

Грошова реформа ( учні відмічають у схемі- портреті):

  • розпочалося карбування перших золотих і срібних монет ( златників і срібляків). Це сприяло розвитку торгівлі, зміцненню економіки держави.
  1. Зовнішня політика Володимира Великого.

Учні опрацьовують відповідний текст підручника та доповнюють схему-портрет про князя.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота з хронологічною таблицею: учні записують роки правління Володимира Великого ( 980 – 1015 рр.).

2. Обговорення проблемного питання уроку:

   -- За що князь Володимир дістав ці прізвиська: Ясне Сонечко, Святий та Великий ?

VІ. Підсумки уроку.

     -- Складіть сенкан «Князь Володимир».

VІІ.  Домашнє завдання.

  1. Опрацювати  відповідний параграф підручника.
  2. Виконати завдання на контурній карті: показати територію Київської Русі за часів Володимира Великого.  

 

doc
Додав(-ла)
Гитюк Людмила
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
2569
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку