Урок "Вода - розчинник. Розчини у природі."

Про матеріал
Розробка уроку природознавства 5 клас. На уроці формуємо в здобувачів освіти поняття про воду як речовину, розчинник, розчин, розчинника та розчиненої речовини, значення води в природі як розчинника. Урок спрямований на розвиток в учнів дослідницького підходу до вивчення природних явищ.
Перегляд файлу

Природознавство 5 клас

Тема: Вода  - розчинник. Розчини у природі.

Мета:

  • сформувати поняття про воду як речовину, розчинник, дати поняття розчину, розчинника та розчиненої речовини, показати значення води в природі як розчинника;
  • розвивати дослідницький підхід до вивчення природних явищ, формувати вміння готувати та розрізняти розчини;
  • продовжувати формувати вміння працювати в групі;
  • розвивати вміння аналізувати, робити висновки;
  • формувати навички роботи з лабораторним обладнанням; безпечно, правильно та охайно проводити досліди;
  • дотримуватися правил безпеки під час проведення дослідів;
  • виховувати культуру спілкування

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання:  підручник, зошити, навчальне відео «Вода – розчинник. Розчин і його компоненти», хімічні склянки, вода, пісок, цукор, роздатковий матеріал.

Хід уроку

1.Орієнтація

Є особлива речовина на Землі, що не має кольору, прозора,  без запаху і смаку - це вода. Але сьогодні мова піде про інші її властивості, ті про які ви здогадаєтесь послухавши казку.

Казка «Два віслюки»

Два віслюки йшли однією дорогою, кожний ніс свою поклажу. Одного було нав’ючено сіллю, а іншого — ватою. Перший віслючок йшов дуже-дуже повільно, ледь переплітаючи ноги — такою важкою була його ноша. Інший віслюк був дуже веселий, йшов легко та радіючи.

Невдовзі віслюки підійшли до річки, яку їм слід було подолати. Тварина, що була нав’ючена сіллю, зупинилась у воді й стала викупуватись — віслюк то лягав у воду, то знову піднімався на ноги, плескався як хотів. Коли віслючок вийшов із річки, його поклажа стала набагато легше. Другий віслюк, поглянувши на першого, також почав купатись. Проте, на відміну від першого, чим довше він купався, тим важче ставала його поклажа — вата, що була нав’ючена на нього.

Спробуйте дати відповіді на запитання:

  1. Чому ж так сталося?
  2. Що відбулось із поклажею першого віслюка?
  3. Чому поклажа другого віслюка стала важчою?

Учитель підводить учнів до розуміння того, що сіль розчинилась у воді й частка її просто вимилась із поклажі. Тобто сіль є розчинною речовиною. А вата, навпаки, увібрала в себе воду, тому стала важчою. Отже, вата є нерозчинною.

2. Концептуалізація

Перегляньте відео та складіть питання та відповіді до нашої теми

https://youtu.be/HDMpcz9_B6I

Відомо, що вода має багато властивостей. Однією з них є те, що вода є розчинником. А ось як саме це відбувається ми зараз перевіримо.

  1. Дослідження

    Вода утворює однорідні суміші з багатьма твердими, рідкими, газоподібними речовинами. Такі суміші називаються розчинами. Воду називають розчинником, а іншу речовину розчину — розчиненою речовиною.

Виконання інтерактивної вправи «Приготування розчину»

https://learningapps.org/3736693

Згадаймо казочку, яку ви почули на початку уроку і проведемо дослід.

Дослід 1. Насипаємо до склянки з водою ложку цукру. Розмішуємо його і спостерігаємо.

  • Що відбувається із цукром? (Те ж, що і з сіллю, він зникає.)
  • Чому він «зникає»? (Він розчиняється у воді.)

Отже, цукор є розчинною речовиною.

Дослід 2. У склянку з водою насипаємо ложку чистого промитого річкового піску. Розмішуємо його і спостерігаємо.

  • Що відбувається з водою? (Вона змінила колір та прозорість.)
  • Що відбувається із часточками піску? (Нічого.)

Проціджуємо воду крізь паперовий фільтр.

  • Чи змінюються властивості води? (Так, вона стає прозорою та безбарвною.)
  • Куди подівся пісок? (Він залишився на паперовому фільтрі.)

Отже, пісок є нерозчинною речовиною.

  1. Висновок

Виконайте завдання «Вода – растворитель» перейшовши за посиланням

https://learningapps.org/10376663

Прийом «Поштова скринька»

Обери та помісти до відповідної скриньки «Розчинні речовини» або «Нерозчинні речовини» назви речовин,що розчиняються у воді: пісок,цемент,цукор,олія,кисень,бензин,кухонна сіль,оцтова кислота,нафта,вуглекислий газ,глина,крейда,спирт,крохмаль

  1. Обговорення

Де люди застосовують знання про властивості води в цілому та її здатність розчиняти в собі інші речовини?

         Прийом «Шестикутники Рассела»

Шестикутники неохідно заповнити, висловивши при цьому свою думку щодо заданої проблеми

C:\Users\Александр\Desktop\22-2.png

Д/з:

Діти! Познайомтесь із властивостями води, використовуючи додаткові джерела інформації та матеріали підручника. Підготуйте коротке повідомлення по темі: «Дивовижні властивості води».

docx
Додано
4 червня 2021
Переглядів
783
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку