Урок. Вода на Землі. Кругообіг води в природі. Три стани води.

Про матеріал
Мета цього уроку-поглибити знання учнів про поширення води на Землі, її агрегатні стани у природі, з'ясувати умови, за яких вода переходить з одного агрегатного стану в інший, згадати порядок її кругообігу, бережне ставлення до води – колиски та основи життя.
Перегляд файлу

Тема: Вода на Землі. Кругообіг води в природі. Три стани         води.

                                                                                Прийшло з води, пішло з водою.

                                                                                                                                Українське прислів'я.

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про поширення води на Землі, її

агрегатні стани  у природі, з'ясувати умови, за яких вода переходить з                                       одного агрегатного стану в інший, згадати порядок  її  кругообігу;

розвивальна: розвивати дослідницький підхід до вивчення природних явищ, вміння виявляти властивості води; розвивати вміння готувати доповіді,         міні - презентації;

виховна: виховувати пізнавальний інтерес до явищ природи, бережне ставлення до води – колиски та основи  життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта півкуль, підручник, зошити, картини водних    об'єктів, комп'ютер (презентація).

Очікувані результати: учні зможуть пояснювати походження води, її поширення, властивості та умови, за яких вода міняє агрегатні стани.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Перевірка домашнього завдання.

 1.  Прийом " Мікрофон".

­­­­­­­­­­–– Як люди піклуються про чистоту  повітря?

­–– Як людина використовує повітря?

––Яке значення має повітря?

––Як називається повітряна оболонка Землі?

2. Завдання. Запишіть на дошці складові елементи повітря.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Прийом " Віршовані рядки".

Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться. (Слайд 1,2)

                                                Відома здавна рідина,

                                                Усяк її вживає.

                                                Буває хмаркою вона,

                                                Сніжинкою буває ,

                                                Бува як скло, крихка, тверда,

                                                Звичайно, це…

                                       ВОДА

 

                                                Я падаю на ваші хати,

                                                Я білий, білий, волохатий,

                                                Я прилипаю вам до ніг

                                                 І називаюсь просто ––… ( сніг).

 

                                                 Ніжна зірка, срібно–біла

                                                 На руки згори злетіла,

                                                 Я приніс її сюди,

    Стала крапелька…(води).

IV. Актуалізація опорних знань.

Прослухайте уривок з казки "Маленький принц" Антуана де Сент–Екзюпері.

Колодязь до якого ми прийшли, був не такий, як усі колодязі в Сахарі. Звичайно тут колодязь – просто яма в піску. А цей скидався на справжній сільський колодязь. Але поблизу не було жодного села, і я подумав, що це сон.

"От чудасія , – сказав я маленькому принцові, – тут усе наготовлено і корба, і цебро, і вірьовка…"

Він засміявся, торкнув вірьовку, почав крутити корбу. І корба заскрипіла, як старий флюгер, що довго іржавів у безвітрі.

"Чуєш? – мовив маленький принц. –Ми збудили колодязь, і він співає…"

Я боявся, що він утомиться.

"Я сам витягну, – сказав я, – тобі це не до снаги".

Повільно витяг я повне цебро і поставив його на кам'яне цямриння. У вухах ще бринів спів корби, вода в цебрі ще тремтіла і в ній бігали зайчики.

"Мені хочеться цієї води, – сказав маленький принц, – дай напитись…"

І я зрозумів чого він шукав. Я підніс цебро до його вуст. Він пив, заплющивши очі. Було гарно, як на банкеті. Була то незвичайна вода. Вона народилася від довгої дороги під зорями, від рипу корби, від зусилля моїх рук, люба серцеві, як дарунок. Так у дитинстві, коли я був пахолятком, мені висявали різдвяні гостинці: вогниками свіч на ялинці, органною музикою обідні, лагідними усмішками.

"Люди на твоїй планеті, – промовив маленький принц, – викохують п'ять тисяч рож в одному саду… і не знаходять чого шукають".

"Не знаходять", – погодився я.

"А те, чого шукають, можна знайти в одній – єдиній троянді, у ковтку води…"

"Авжеж" – погодився я.

І маленький принц додав: "Але очі не бачать. Шукати треба серцем".

Я напився. Дихалось легко. На світанні пісок такої барви, як мед. І від цієї барви меду я теж був щасливий. Чого б то мені журитись.

 Слово вчителя.  А чи замислювались ви над тим, як би було на Землі без води? Намалюйте в уяві Землю без води. Опишіть цю планету.

        Нерідко люди не помічають простих і прекрасних речей навколо себе лише тому, що вважають їх надто звичними та буденними, сприймають їх як належне.

V. Вивчення нового матеріалу.

         Вода є унікальною природною речовиною на нашій планеті. Вона також є продуктом, який використовують у господарській діяльності та продають. Вода є предметом різноманітних економічних інтересів і складних соціальних взаємозв'язків. (Слайд 3).

Робота з картою.  Погляньте на фізичну карту півкуль. Вода позначається блакитним кольором. Скажіть, якого кольору більше? Більша частина поверхні Землі вкрита водою, саме тому Землю називають "блакитною планетою". На жаль,  97 % води на Землі – це солона вода морів і океанів, непридатна для безпосереднього споживання людьми. Решта 3% – прісна вода, тобто "несолона".

 

 

 

 

Завдання. Скласти схему . (Слайд 4).

"Вода у природі"

 

 

підземні     річки               моря           озера болота льодовики  океани води           

Завдання. На малюнку простежити, скільки  води у відсотках міститься в зображених предметах. (Додаток 1)

         Прісну воду знаходимо в річках і озерах, під земною поверхнею, в живих організмах і в льодовиках, розташованих на полюсах і верхів'ях гір. За даними досліджень люди використовують лише 1% загальної кількості води, що існує на планеті. Всі води на нашій планеті утворюють єдину водну оболонку – гідросферу. Місця, де зберігається вода, називають водними об'єктами.

Робота з картою. Завдання. Відшукайте та назвіть найбільші водні об'єкти Землі у Світовому океані та на суходолі.

Вчитель пропонує одному з учнів випити склянку питної води та визначити її вік.

Вік води становить ≈ 4,5 мільярди років (такий вік має і наша планета), вона перебуває у постійному русі між Землею та атмосферою.

          Завдяки сонячній енергії вода випаровується з поверхні суходолу, океанів, морів, різних водойм. Повітря нижніх шарів атмосфери нагрівається і насичується водяною парою, піднімається вгору, де водяна пара конденсується, утворюються хмари. Вітер переносить хмари з одних місць до інших. Так, наприклад, вода, яка випарувалась з океану, опиняється над суходолом і випадає дощем, снігом або градом.  Атмосферні опади частково випаровуються, частково утворюють тимчасові та постійні водотоки і водойми, частково просочуються в землю і утворюють підземні води. Вітер приносить вологу з океану, а річки знову повертають її до океану.

           Вода може перебувати у трьох агрегатних станах: твердому (крига), газоподібному (пара), рідкому (вода). У природі відбувається перетворення води з одного агрегатного стану в інший. Отже, завдяки здатності води переходити з одного агрегатного стану в інший відбувається кругообіг води в природі. (Слайд 5,6)

 

Три стани води

 

 

       Твердий                              Рідкий                           Газоподібний

Роздати учням аркуші  із завданням "Кругообіг води" та разом з ними вписати у клітинки цифри, які відповідають назвам різних етапів кругообігу води. (Додаток 2)Кругообіг води виконує чималу роботу: він перерозподіляє тепло й вологу між різними ділянками Землі, здійснює обмін мінеральних речовин, змінює рельєф земної поверхні. Це одне з природних явищ, що пов'язує природні компоненти Землі в єдине ціле. Вода на Землі перебуває в безперервному русі, бере участь у безлічі процесів, які відбуваються в неживій і живій природі. Температура кипіння води – 100˚С, температура закипання – 0˚.

У верхніх шарах атмосфери з крапельок води формується град, а взимку з кристаликів криги – сніжинки. Коли вода переходить з рідкого стану у твердий, її об'єм збільшується. Узимку водойми вкриваються кригою, яка, перебуваючи на поверхні, захищає в такий спосіб водяні організми від переохолодження й загибелі.

VI. Узагальнення й систематизація знань.

Бесіда. (Слайд 7).

1. Де на Землі поширена вода?

2.Чому воду називають вічною мандрівницею?

3.Як називають найбільші водойми нашої планети?

4.Часто, коли ми слухаємо прогноз погоди, звучать слова: "опадів не очікується" або "очікуються опади у вигляді …". Які опади випадають на Землю? В якому агрегатному стані в них може перебувати вода? Наведіть приклади.

VII. Підсумок уроку. Рефлексія. (Слайд 8).

           Вода – найпоширеніший мінерал Землі.

          Вода – єдина речовина, що існує в природі у трьох станах: твердому, рідкому, газоподібному.

          Без води життя на Землі було б неможливим.

VIII. (Слайд 9).  Д/з. Опрацювати відповідний параграф підручника, підготувати міні – проект  "Мій посильний внесок у збереження води".

 Додаток 1

 

C:\Users\Oksana\Pictures\img026.jpg

                                                                                                            

 Додаток 2

  

C:\Users\Oksana\Pictures\img027.jpg

docx
Додано
16 січня 2023
Переглядів
801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку