Природознавство 5клас.
Тема: Вода на Землі. Значення води у природі. Використання води людиною.
Мета: поглибити знання учнів про воду, як найпоширенішу речовину на Землі, встановити роль води в природі та житті людини, довести необхідність бережливого використання води;
розвивати пізнавальний інтерес до вивчення природи, логічне мислення,
критичне мислення, уміння працювати з різними джерелами інформації, вміння аналізувати, робити висновки, працювати з картою;
виховувати дбайливе ставлення до води, як до найціннішого ресурсу на планеті Земля, сприяти вихованню почуття колективізму, поваги до думки однокласників.
Сприяти формуванню компетенцій: Знаннєвий компонент: учні називають властивості води; наводять приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною.
Ціннісний компонент: усвідомлення, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини; висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінюють значення природничих наук для охорони природи; розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини.
Діяльнісний компонент: учні показують на глобусі та географічній карті: океани, моря, озера, річки; складають план досліду і проводить його.
Використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
І. Організаційний момент.
Доброго ранку! Доброго дня!
Я Вам бажаю здоров’я й добра.
Тихо, діти, всі сідайте,
Наш урок природознавства розпочинаємо. Щоб урок пройшов не марно, треба поводити себе гарно, сказати хочеш – не кричи, лише руку підніми.
Відкрийте щоденники, запишіть домашнє завдання:
§ 31 ст. 130
§ 32 ст. 135-137
Написати коротку замітку про сьогоднішній урок, пам’ятаючи, що матеріал повинен дати чітку відповідь на запитання:
Що? Де? Коли? Як? Чому?( 2,3 групи).
Складіть « Третій зайвий» 4 завдання (1 група).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель:
А скажіть мені, що це?
– Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить (дощ)
– Чого в решеті не пронесеш? (вода)
– Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? (вода)
– В небі народився, в землі схоронився (дощ)
Вчитель:
А що народознавці нам підготували.
Вчитель: поясніть прислів’я
1. Вивести його на чисту воду.
2. Без води й борщу не зварити.
3. Під лежачий камінь й вода не тече.
Вчитель:
Вода надзвичайна речовина. Чому?
Яка її хімічна формула?
А які агрегатні стани має вода?
Агрегатні стани води
(Показ презентації).
Учень:
Демонстрація досліду випаровування та конденсації води ( STEM- технології).
А який найпоширеніший стан води в природі? (рідкий)
А де ми в природі зустрічаємося з ним?
Розгадайте кросворд
1. а-в=с-?
2. а×в=с
3. а+в=с -?
4. а+в=с
Прийом «Третє зайве»
А) олія, сіль, сода;
В) кава, цукор, крохмаль.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності;
Вчитель:
Якщо дивитися на карту півкуль, на якій блакитним кольором зображено величезні водні простори, то здається, що хтось припустив помилку і планету назвав Землею, адже ¾ це саме вода.
Де вона є? Як розміщена? Це ми і повинні з вами сьогодні з’ясувати.
Повідомлення теми та мети уроку.
Відкрийте зошити, запишіть число і тему уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Девіз: Краплина води дорожча за алмаз. (Д. Менделєєв).
Діти, що ви очікуєте від нашого уроку?
Вчитель: вода мандрівниця, вона в річці, в повітрі, під землею. Це система охолодження, тонізуючий засіб.
1. Вода в природі (Елементи нейробіки. Вправа « Перевернуті предмети» ,робота з підручником с 130.)
2.Проведемо дидактичну гру «Знайди воду на карті».
Учні діляться на 4 групи « Океан», «Море», «Річка», «Озеро».
( Елементи нейробіки. Вправа «Переверніть предмети» . Карта на дошці, атласи перевернуті ,кожна група досліджує та аналізує свій об’єкт)
Чи є вода в рослинах,в грунті?
Гідросфера- водна оболонка землі
І. Океани. Показати найбільший, найменший.
Відповідність:
1. У повітрі
2. На суходолі
3. Світовий океан
4. На полюсах
5. Підземні води
6. Організми
А) річки, озера, болота;
Б) водяна маса хмари;
В) лід
Г) мінеральні, грунтові;
Д) Індійський, Тихий;
Е) кавун, огірки, людина.
1 Б, 2А, 3Д, 4В, 5Г, 6Е.
ІІ. Моря
Еколог
Два моря омивають територію України - Чорне та Азовське. Води Чорного моря на глибині 100-200 м. позбавлені кисню. Там немає життя. Азовське море не глибоке, максимальна глибина 15 м. воно добре прогрівається. Солоність води нижча ніж у Чорному морі.
Давайте згадаємо правила поведінки на воді.
ІІІ. Річки.
Географ.
Річок в Україні близько 70 тисяч. Найбільші річки: Дніпро, Дунай, Дністер. В Україні 1млн. 300000 га. прісної води, але все рівно наша країна е маловодною країною тому, що зникають малі річки. Пересохла річка Буча в Київській області.
ІV. Озера.
Найбільш відомі озера України- перлина Шацьке озеро. Озеро Світязь – найглибше в Україні. Глибина 7,2 м. Максимальна глибина 58,6 км.
Високогірне озеро Синевир є найбільшим і найглибшим високогірним озером України та відомою туристичною атракцією однойменного національного парку. Розташоване на висоті 989 м над рівнем моря. Озеро утворилося внаслідок перекриття гірського потоку кам'янистими породами після землетрусу 10-11 тисяч років тому. Площа водного плеса становить 4-5 га, його глибина — 8-10 м (найбільша глибина сягає 22 м. Є солоні озера на території Криму. (Відео).
Дякую діти!
1. Фізкультхвилинка
Діти встають та об’єднуються за ознаками, які зачитує вчитель:
• Ми схожі за кольором волосся (діти об’єднуються в групи: біляві, русяві, чорняві, руденькі);
• Ми схожі за зростом (діти об’єднуються в групи: високі, середні, низенькі);
• Ми любимо займатися (діти об’єднуються в групи: гратися, вчитися, плавати);
• Ми схожі за статтю (діти об’єднуються в групи: дівчатка і хлопчики);
• Ми схожі тим, що навчаємося в одному класі (всі стають у коло, беруться за руки і говорять девіз: «Ми всі різні, але всі однакові, бо всі рівні».
1. Значення води у природі.
У природі вода відіграє надзвичайно важливу роль. Випаровуючись вона переноситься на великі відстані і там випадає у вигляді дощу та снігу.
А що скажуть географи?
Географи. Вода змінює зовнішній вигляд земної поверхні, розмиваючи гори і утворюючи долини. Вода – універсальний розчинник. Світовий океан улітку поглинаючи сонячні промені, охолоджує суходіл, а взимку віддає накопичене тепло, зігріваючи землю. Вода впливає на клімат.
Екологи.
Річки висихають із-за зміни клімату, гинуть водні організми. Водойми за останні 4 роки наповнюються всього на 70% від норми. Вода бере участь у процесі фотосинтезу. Без води не з’явилось би і життя.
Біологи.
Саме мінеральне живлення рослин відбувається завдяки воді. Життя тварин залежить від водного середовища.
Вода – дім!
Без води – не може пташка,
Навіть будь-яка комашка, І дерева хочуть пити,
І барвисті квіточки.
Не можна жити без води:
Вона навкруг, вона в тобі.
Озерах, річках, океанах.
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
В сльозах від радощів чи гніву. Й краса природи на Землі Не може жити без води.
Вчитель: У міфологічних уявленнях вода була божеством, з якого починалося життя на Землі. Людина не може уявити своє життя без води Де? Як? І для чого людина використовує воду ми зараз і дізнаємося.
2. Використання води людиною.
Самостійна робота з підручником ( ст.136 (2 абзац), 137)
Вшанування води пов’язане із старовинними святами, які існували ще до християнства, так і християнські. Багато з них святкують сучасні українці.
Що про це нам розкажуть народознавці?
Народознавці:
Вважається, що на Водохреща, з опівночі до опівночі вода набуває цілющих властивостей, і зберігає їх протягом року, лікуючи хвороби . (Перегляд презентації «Структура святої води»).
Стрітенська вода цілюща, нею святили хату, освічували пасіки.
Свято Івана Купала, Великдень не обходились без води.
Криниця й джерело – символи української хати.
Біологи:
Вода і людина нерозривно пов’язані один з одним. Тіло кожного з нас містить 65 – 70% води. Вода – втамовує спрагу. При втраті 12% людині необхідна медична допомога, 20% - настає смерть.
Еколог:
Людина використовує воду:
- У побуті
- Для виробництва електроенергії
- Для сільського господарства
- Для розвитку водного транспорту
- Водойми – зони відпочинку
- Мінеральні джерела мають лікувальне значення.
- Аналіз екологічної задачі.
Географ:
Дефіцит прісної води може бути спричинений забрудненням промисловими відходами, вирубуванням лісів. Тому ухвалено закони про охорону води, за цим стежить держава. І навіть 22 березня оголошено Міжнародним Днем води.
Біолог:
Вживання неякісної питної води призводить до захворювань: хвороби шлунка, хвороби органів дихання, холери, дизентерії.
Найчистіша вода у Фінляндії.
Показ презентації «Негативне значення води».
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом критичного мислення « Фіш боун»
- Опрацювати матеріал та встановити причинно-наслідкові зв’язки. Зробити висновок.
(Аналіз отриманих результатів).
VІ . Ваші очікування здійснились (Відповіді учнів).
VІІ . Прийом «3 М» .
- Виділити 3 моменти, які здивували вас в процесі уроку і про які з них хотілося дізнатися?
- Які моменти на уроці були на ваш погляд невдалими?
Еколог:
Жива вода дає життя
Всьому живому на світі
Якщо живе жива вода
Тоді Земля у цвіті Якщо вода буде чистою –
То нація буде здоровою.
VІІI. Закінчення уроку.
Флешмоб « Чиста вода - чиста нація»
ІХ. Виставлення оцінок.