Урок " Вода на Землі. Значення води уприроді. Використання води людиною".

Про матеріал
Урок поглиблює знання учнів про воду на Землі, про особливості гідросфери та її складу, про значення води в природі та життті людини, доводить необхідність бережливого використання водних багатств. Використані елементи рольової гри, нейробіоніки, STEM - технології, народознавства.
Перегляд файлу

Природознавство 5клас. 

 

Тема:  Вода на Землі. Значення води у природі. Використання води людиною.

 

Мета:  поглибити знання  учнів про воду, як найпоширенішу речовину на Землі, встановити роль води в природі та житті людини, довести необхідність бережливого використання води;

розвивати пізнавальний інтерес до вивчення природи, логічне мислення,

критичне мислення, уміння працювати з різними джерелами інформації, вміння аналізувати, робити висновки, працювати з картою;

виховувати дбайливе ставлення до води, як до найціннішого ресурсу на планеті Земля, сприяти вихованню почуття колективізму, поваги до думки однокласників.

Сприяти формуванню компетенцій: Знаннєвий компонент:  учні називають властивості води; наводять приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною.

Ціннісний компонент:  усвідомлення, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини;  висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища; оцінюють значення природничих наук для охорони природи;  розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини.

Діяльнісний компонент: учні показують на глобусі та географічній карті: океани, моря, озера, річки;  складають план досліду і проводить його.

Використовують додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Доброго ранку! Доброго дня!

Я  Вам бажаю здоров’я й добра.

Тихо, діти, всі сідайте,

Наш урок природознавства розпочинаємо. Щоб урок пройшов не марно,  треба поводити себе гарно,  сказати хочеш – не кричи,  лише руку підніми.

 

Відкрийте щоденники, запишіть домашнє завдання:

§ 31 ст. 130

§ 32 ст. 135-137

Написати коротку замітку про сьогоднішній урок, пам’ятаючи, що матеріал повинен дати чітку відповідь на запитання:

Що? Де? Коли? Як? Чому?( 2,3 групи).

Складіть « Третій зайвий» 4 завдання (1 група).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Вчитель:

А скажіть мені, що це?

   Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить (дощ)

   Чого в решеті не пронесеш? (вода)

   Мене п’ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така? (вода)

   В небі народився, в землі схоронився (дощ)

Вчитель:

А що народознавці нам підготували.

Вчитель:  поясніть прислів’я 

1.     Вивести його на чисту воду.

2.     Без води й борщу не зварити.

3.     Під лежачий  камінь й вода не тече.

Вчитель:

Вода надзвичайна речовина. Чому? 

Яка її хімічна формула?

А які агрегатні стани має вода?

 

Агрегатні стани води

image 

 

(Показ презентації).

 

Учень:  

Демонстрація досліду випаровування та конденсації води ( STEM- технології).

А який найпоширеніший стан води в природі? (рідкий)

А де ми в природі зустрічаємося з ним?

Розгадайте кросворд

1.     а-в=с-?

2.     а×в=с

3.     а+в=с -?

4.     а+в=с

 

Прийом «Третє зайве»

А) олія, сіль, сода;

В) кава, цукор, крохмаль.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності;

 

Вчитель:

Якщо дивитися на карту півкуль, на якій блакитним кольором зображено величезні водні простори, то здається, що хтось припустив помилку і планету назвав Землею, адже ¾ це саме вода.

Де вона є? Як розміщена? Це ми і повинні з вами сьогодні з’ясувати.

Повідомлення теми та мети уроку.

Відкрийте зошити, запишіть число і тему уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу. 

Девіз:     Краплина води дорожча за алмаз. (Д. Менделєєв).

Діти, що ви очікуєте від нашого уроку?

Вчитель:  вода мандрівниця, вона в річці, в повітрі, під землею. Це система охолодження, тонізуючий засіб.

1. Вода в природі (Елементи  нейробіки.  Вправа « Перевернуті предмети» ,робота з підручником с 130.)

2.Проведемо дидактичну гру «Знайди воду на карті».

Учні діляться на 4 групи « Океан», «Море», «Річка», «Озеро».

( Елементи нейробіки.  Вправа «Переверніть предмети» . Карта на дошці, атласи перевернуті ,кожна група досліджує та аналізує свій об’єкт)

Чи є вода в рослинах,в грунті?

Гідросфера- водна оболонка землі

image 

І. Океани.  Показати найбільший, найменший.

Відповідність:

1.     У повітрі

2.     На суходолі

3.     Світовий океан

4.     На полюсах

5.     Підземні води

6.     Організми

А) річки, озера, болота;

Б) водяна маса хмари;

В) лід

Г) мінеральні, грунтові;

Д) Індійський, Тихий;

Е) кавун, огірки, людина.

1 Б, 2А, 3Д, 4В, 5Г, 6Е.

ІІ. Моря

Еколог

Два моря омивають територію України - Чорне та Азовське. Води Чорного моря на глибині 100-200 м. позбавлені кисню. Там немає життя. Азовське море не глибоке, максимальна глибина 15 м. воно добре прогрівається. Солоність води нижча ніж у  Чорному морі.  

Давайте згадаємо правила поведінки на воді.

ІІІ. Річки. 

Географ.

Річок в Україні близько 70 тисяч. Найбільші річки: Дніпро, Дунай, Дністер. В Україні 1млн. 300000 га. прісної води, але все рівно наша країна е маловодною країною тому, що зникають малі річки. Пересохла річка Буча в Київській області.

ІV. Озера.

Найбільш відомі озера України- перлина Шацьке озеро. Озеро Світязь – найглибше в Україні. Глибина 7,2 м. Максимальна глибина 58,6 км.

Високогірне озеро Синевир є найбільшим і найглибшим високогірним озером України та відомою туристичною атракцією однойменного національного парку.  Розташоване на висоті 989 м над рівнем моря. Озеро утворилося внаслідок перекриття гірського потоку кам'янистими породами після землетрусу 10-11 тисяч років тому. Площа водного плеса становить 4-5 га, його глибина — 8-10 м (найбільша глибина сягає 22 м. Є солоні озера на території Криму. (Відео).

Дякую діти! 

 

 

 

1. Фізкультхвилинка

Діти встають та об’єднуються за ознаками, які зачитує вчитель:

       Ми схожі за кольором волосся (діти об’єднуються в групи: біляві, русяві, чорняві, руденькі);

       Ми схожі за зростом (діти об’єднуються в групи: високі, середні, низенькі);

       Ми любимо займатися (діти об’єднуються в групи: гратися, вчитися, плавати);

       Ми схожі за статтю (діти об’єднуються в групи: дівчатка і хлопчики);

       Ми схожі тим, що навчаємося в одному класі (всі стають у коло, беруться за руки і говорять девіз: «Ми всі різні, але всі однакові, бо всі рівні».

 

1. Значення води у природі.

У природі вода відіграє надзвичайно важливу роль. Випаровуючись вона переноситься на великі відстані і там випадає у вигляді дощу та снігу.

А що скажуть географи?

Географи. Вода змінює зовнішній вигляд земної поверхні, розмиваючи гори і утворюючи долини. Вода – універсальний розчинник. Світовий океан улітку поглинаючи сонячні промені, охолоджує суходіл, а взимку віддає накопичене тепло, зігріваючи землю. Вода впливає на клімат.

 Екологи. 

Річки висихають із-за  зміни клімату, гинуть водні організми. Водойми за останні 4 роки наповнюються всього на 70% від норми. Вода бере участь у процесі фотосинтезу. Без води не з’явилось би і життя.

Біологи.

Саме мінеральне живлення рослин відбувається завдяки воді. Життя тварин залежить від водного середовища. 

Вода – дім!

Без води – не може пташка,

Навіть будь-яка комашка, І дерева хочуть пити,

І барвисті квіточки.

Не можна жити без води:

Вона навкруг, вона в тобі.

Озерах, річках, океанах.

Дощу краплинах і в фонтанах.

Вона в емоціях людини:

В сльозах від радощів чи гніву. Й краса природи на Землі Не може жити без води.

 

Вчитель:       У міфологічних уявленнях вода була божеством, з якого починалося життя на Землі. Людина не може уявити своє життя без води Де? Як? І для чого людина використовує воду ми зараз і дізнаємося.

2.  Використання води людиною.

Самостійна робота з підручником ( ст.136 (2 абзац), 137)

 Вшанування води пов’язане із старовинними святами, які існували ще до християнства, так і християнські. Багато з них святкують сучасні українці.

Що про це нам розкажуть народознавці?

Народознавці:

Вважається, що на Водохреща, з опівночі до опівночі вода набуває цілющих властивостей, і зберігає їх протягом року, лікуючи хвороби .  (Перегляд презентації «Структура святої води»).

Стрітенська вода цілюща, нею святили хату, освічували пасіки.

Свято Івана Купала, Великдень не обходились без води.

Криниця й джерело – символи української хати.

Біологи:

Вода і людина нерозривно пов’язані один з одним. Тіло кожного з нас містить 65 – 70% води. Вода – втамовує спрагу. При втраті 12% людині необхідна медична допомога, 20% - настає смерть.

Еколог:

Людина використовує воду:

-        У побуті

-        Для виробництва електроенергії

-        Для сільського господарства

-        Для розвитку водного транспорту

-        Водойми – зони відпочинку

-        Мінеральні джерела мають лікувальне значення.

-        Аналіз екологічної задачі.

Географ:

Дефіцит прісної води може бути спричинений забрудненням промисловими відходами, вирубуванням лісів. Тому ухвалено закони про охорону води, за цим стежить держава. І навіть 22 березня оголошено Міжнародним Днем води.

Біолог:

Вживання неякісної питної води призводить до захворювань: хвороби шлунка, хвороби органів дихання, холери, дизентерії.

Найчистіша вода у Фінляндії.

Показ презентації  «Негативне значення води».

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Прийом критичного мислення « Фіш боун»

-      Опрацювати матеріал та встановити причинно-наслідкові зв’язки. Зробити висновок.

(Аналіз  отриманих результатів).

VІ  . Ваші очікування здійснились (Відповіді учнів). 

VІІ . Прийом «3 М» .

-      Виділити 3 моменти, які здивували вас в процесі уроку і про які з них хотілося дізнатися?

-      Які моменти на уроці були на ваш погляд невдалими?

 

Еколог:

Жива вода дає життя

Всьому живому на світі

Якщо живе жива вода

Тоді Земля у цвіті Якщо вода буде чистою –

То нація буде здоровою.

 

VІІI. Закінчення уроку.

Флешмоб « Чиста вода - чиста нація» 

 

ІХ. Виставлення оцінок.

 

 

 

 

pdf
Додано
28 жовтня
Переглядів
12
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку