Мета. Збагатити знання учнів про воду, як найпоширенішу речовину на Землі, повторити фізичні властивості води, дати поняття про будову молекули води, показати поширеність води у природі; комплексно розвивати інтерес учнів до предмету, усі компоненти мислення учнів, почуття відповідальності , інтелектуальних здібностей, пізнавальний інтерес до предмета, формувати культуру розумової праці, комунікаційних навичок, увагу, активізувати їх пізнавальну і творчу діяльність, вміння аналізувати ситуацію, обговорювати проблему, ставити чіткі запитання і давати на них змістовні відповіді, аргументовано оцінювати діяльність на уроці; виховувати уважність, охайність, наполегливість у навчальній роботі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку: комбінований
Очікувальні результати навчальних досягнень:
Обладнання,реактиви: вода, підручник, набір для складання кулестержневих молекул води, скоч, відеофрагменти , аудіозапис«шум води».
Міжпредметні зв'язки: природознавство, біологія, українська мова, українська література, музичне мистецтвоВідділ освіти Синельниківської райдержадміністрації
КЗО Майська СЗШ
Розробка уроку у 7 класі з хімії
на тему:
Вода. Склад молекули,фізичні властивості, поширеність в природі.
Блажко О.М,
вчитель хімії
2017 р.
Тема: Вода. Склад молекули,фізичні властивості, поширеність в природі.
Мета. Збагатити знання учнів про воду, як найпоширенішу речовину на Землі, повторити фізичні властивості води, дати поняття про будову молекули води, показати поширеність води у природі; комплексно розвивати інтерес учнів до предмету, усі компоненти мислення учнів, почуття відповідальності , інтелектуальних здібностей, пізнавальний інтерес до предмета, формувати культуру розумової праці, комунікаційних навичок, увагу, активізувати їх пізнавальну і творчу діяльність, вміння аналізувати ситуацію, обговорювати проблему, ставити чіткі запитання і давати на них змістовні відповіді, аргументовано оцінювати діяльність на уроці; виховувати уважність, охайність, наполегливість у навчальній роботі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма проведення уроку: комбінований
Очікувальні результати навчальних досягнень:
Обладнання,реактиви: вода, підручник, набір для складання кулестержневих молекул води, скоч, відеофрагменти , аудіозапис«шум води».
Міжпредметні зв’язки: природознавство, біологія, українська мова, українська література, музичне мистецтво .
Хід уроку
Епіграф уроку:
Вода!
Ти не просто необхідна для життя,
ти і є саме життя!
Антуан де Сент-Екзюпері.
І. Організаційний етап.
Привітання класу. Перевірка готовності до уроку.
Психологічний настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2. Усна вправа «Третє зайве» з проектуванням на екран
Завдання: знайти зайве, пояснити чому воно зайве.
1. Залізо, повітря, мідь.
2. Молоко, кров, срібло.
3. Кава, чай, вода.
4. СО2, С2Н5ОН, О3.
5. Білки, жири, кухонна сіль.
6. Кров, молоко, ґрунт.
Прийом «Світлофор» (При правильному твердженні учні піднімають зелений кружечок, при неправильному – червоний, якщо не знає відповіді – жовтий)
1. Речовини можуть бути простими та складними.
2. Повітря – це чиста речовина.
3. Суміші можуть бути однорідними та неоднорідними.
4. Суміш є однорідною, якщо її компоненти можна побачити.
5. Суміші можуть бути природними та штучними.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Ви зустрічаєтесь з водою щоденно,а тим більше вивчали її на курсі природознавства. А чи можете ви відповісти на такі запитання:
Ці таємниці води ми обов’язково розкриємо при вивченні нової теми.
ІV.Повідослення теми, мети уроку
Запис на дошці, на екрані
Прийом «Приваблива тема» - музичний супровід - відеофрагмент «Стихія води»
План (запис на дошці)
1. Вода - найпоширеніша речовина на землі.
2. Будова молекули води.
3. Фізичні властивості
V.Вивчення нового матеріалу
1. (Стратегія «Асоціативний кущ»)
Робота в групах
Оберемо ключове слово. Запишемо його посередині дошки,праворуч запишемо прикметники (І група), з якими асоціюється слово вода, льіворуч – з якими іменниками (ІІ група) (діти, що таке іменник, а що таке прикметник)
іній жива
лід морська
дощ свята
роса прісна
айсберг джерельна
сніг питна
річка цілюща
море блакитна
Поставити глобус.
Крутнути
Запитання: Чому коли розкрутиш глобус він стає блакитним?
(Відповіді учнів.)
Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Приблизна кількість води 1,5*1018 м3 . Це означає, що на кожного мешканця планети припадає в середньому 500000000 кубометрів води, тобто ціле море. Однак, основна кількість води – це солона вода морів і океанів (95%). І тільки 5% загальної кількості становить прісна вода, з яких 3% міститься в льодовиках. Отже, практично людина може використати лише 1% води, а потреба в ній величезна. На одного жителя міста щодоби витрачається понад 100л води, а з урахуванням потреб промисловості 600л. Мешканці сільської місцевості витрачають менше води для побутових потреб, однак велику кількість води потребує сільське господарство.
4. Повідомлення учня з використанням ІКТ «Вода в організмі людини» (випереджаюче завдання)
Вода – обов’язковий компонент кожної живої клітини. Жодна жива істота не може без неї обійтися. Зневоднення організму на 12 – 15% призводить до порушення обміну речовин, а втрата води до 25% - до загибелі організму.
Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Нема хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу. Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.
Вода — джерело життя на Землі. Саме у воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме у воді 9 місяців перебуває плід дитини перш ніж народитися.
Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.
Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів. У всякому організмі вода є середовищем, у якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що частка води в рослинах складає 80 %, у водоростях — 98 %, у тілі медузі — 95—98 %, у тілі людини — 65%. Кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб. При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.
Діти, на вашу думку, яка інформація не прозвучала в повідомленнях?
6. Перегляд відео сюжету (1 хвилина) з наступним обговоренням
7. Робота в парах
Завдання: заповнити таблицю в картці, використовуючи матеріал підручника
Яку частину поверхні планети Земля займає вода? |
|
Скільки відсотків припадає на прісну воду? |
|
Чи є вода в атмосфері? |
|
Чи є вода у літосфері? |
|
Чи існує чиста вода в природі? |
|
7. Вправа: «Продовжи речення»:
Вчитель. Склад молекули води був досліджений та встановлений італійським хіміком С.Канніццаро в 1860 році. Властивості води H2O багато в чому унікальні й обумовлені її будовою. В окремій молекулі води атоми Гідрогену й Оксигену розташовані так, що утворюють рівнобедрений трикутник. У вершині його атом Оксигену, у кутах при основі — атоми Гідрогену. Зв'язки H-О-H розташовані під кутом 105º (кулестрижнева модель молекули води). Таким чином, молекула води має кутову форму. Кожна молекула води, як магніт, притягує до себе інші молекули або йони. Тому, на відміну від більшості інших рідин, вода є ідеальним розчинником для багатьох речовин. Саме завдяки взаємодії між частинками речовин, що розчиняються, і молекулами води в розчинах утворюються гідрати – сполуки речовин з водою.
(Відео-демонстрація моделі води)
Молекула води має кутову форму. Запишіть у зошит:
8. Завдання: виготовити модель води з паперу, пластилину, конструктора.
Реакція розкладу води_____________________________________________________________________________________________________________________________________
Фізкультхвилинка (відеосупровід)
Що активніше циркулює в наших організмах після фізкультхвилинок?
Кров.
Яка основна хімічна речовина є основою крові?
Вода. А в якому агрегатному стані вона в крові?
Пригадайте, які ви вивчали на курсі природознавства?
Вода може перебувати в 3 агрегатних станах.
До вашої уваги презентація «Фізичні властивості води»
9. (Випереджуюче завдання: учнівська навчальна мультимедійна презентація «Фізичні властивості води» з наступним обговоренням).
Завдання: «Графічне навчання»
Перегляд відеофрагменту.
Робота в парах з картками
Вправа «Коректор»
Вправа «Мозкова атака»
З фізики вам відомо, що при охолодженні, відстані між молекулами речовини зменшуються, зрозуміло, що зменшується і об’єм. Але чому при охолодженні скляної пляшки з водою до t 0оС вона не витримує тиску води і руйнується? Значить, при охолодженні вода розширюється! Але всі учні знають напевно, що при температурі +4оС вода стискується. Така вода опускається взимку на дно водойми і рятує життя водним мешканцям.Таку властивість води називають аномальною, і таких властивостей у води багато.
VІ.Закріплення та систематизація знань
Вправа «Хімічна вікторина»
Індивідуальна самостійна робота
Вправа «Вірю. Не вірю»
- Чи може пар знову стати рідиною або перейти в твердий стан? (Так, якщо охолодити. Хмари, краплі у ванній на стелі, град).
Висновок: Вода - чудовий мінерал. Він може бути відразу в трьох станах і переходити з одного в два інші. Іншої такої корисної копалини немає!
Так назвіть формулу води!
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія.
Гра “Мікрофон»
Оцінювання роботи активних учнів.
VІІ. Домашнє завдання:
Вивчити параграф 25, стр.147-151, виконати № 187 стр.151
Творче завдання: Перегляд дослідів про воду, їх пояснення, виготовити модель молекули води із пластилину .
Додатковий матеріал
«Екологічне лото"
Учні повинні скласти повне прислів'я.
1. Ліс і вода... |
...доброту віддячить. |
2. Де верба… |
...який поріг, така й господиня. |
3. Криниця з водою... |
...брат і сестра. |
4. Хто у воді, ... |
...там і вода. |
5. Яка криниця, такий і господар... |
…що людина з розумом. |
6. Вода за … |
...той у добрі. |
Відповіді:
1. Ліс і вода — брат і сестра.
2. Де верба — там і вода.
3. Криниця з водою —що людина з розумом.
4. Хто у вод, той у добрі.
5. Яка криниця, такий і господар, який поріг, така й господиня.
6. Вода за доброту віддячить.
Загадки про воду
• У воді родиться, а води боїться. (Сіль)
• Чого в решеті не принесеш? (Вода)
• Чого Самсон міст мостив, без сокири, без клина і без тесання (Лід на річці)
• Надворі – горою, а в хаті водою. (Сніг)
• У вогні не горить, у воді не тоне. (Лід)
• Чистий, ясний, як алмаз, та дорого не коштує
Від матері породжений і сам її народжує. (Лід)
• Без рук, без ніг догори повзе. (Водяна пара)
• Узимку гріє,
Навесні тліє,
Улітку помирає,
Восени оживає. (Сніг)
• Зоря-зоряниця,
Червона дівиця
Під лісом ходила,
Ключі загубила.
Місяць пішов – не сказав.
Сонце підняло. (Роса)
• Їду, їду, нема сліду; куди не заїду, з вибою не виїду. (Вода, якою пливуть на човні)
• До вечора прилітає, ніч на землі перебуває, а ранком на небо летить. (Роса)
• Без рук, без ніг, усе біжить. (Вода)
• Як би ти не народився, то і я б не помер. (Вода і лід)
• Текло, текло і лягло під скло. (Лід на річці)
• Кінь біжить, а шкіра лежить (Вода під льодом)