Урок. Вода у житті людини
Мета: розширити уявлення учнів про властивості води, її значення для всього живого на Землі; розвивати уміння спостерігати та проводити досліди, розвивати уяву, фантазію та зрозуміло висловлювати свою думку; виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: різні речовини, склянки, вода, серветки, барвники, умовний струмочок.
Організація учнів до уроку.
Привітання.
Доброго ранку – хлюпочить водиця,
Доброго ранку – співа джерело,
З неба краплинка дощиці злітає
Бажаючи нам гарного дня !
- Діти, відгадайте загадки:
Відома здавна рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло
Крихка, тверда,
Звичайно підскажіть …..(вода)
Що таке: тече і ллється,
Часом між камінням в’ється,
Як нема – все висихає,
Звір і птаха помирає?
Діти, що ж це ? (вода)
- Тож мова буде про воду, її значення у житті людей, тварин, усього живого на землі.
Виконуючи завдання сторіночок будемо відкривати літеру. На завершення уроку ми зможемо прочитати утворене слово.
6 |
5 |
3 |
4
|
2 |
1 |
7 |
Сторінка 1. Історична
Ми живемо з вами у мальовничій частині Полтави – мікрорайоні, що носить назву Кобищани. Дослідники нашого класу дізналися про історію походження цієї назви. Послухайте її.
Легенда про Кобищани. (Розповідь учня)
Жив один козак. Був він сильним, сміливим. Мужньо боронив свою землю від ворогів. Якось повертався козак із далекого походу і зупинився відпочити під дубом біля чистого прохолодного струмка між двома пагорбами. Вподобав козак цю місцину і вирішив тут оселитися. Прозивали козака Кобизчою, бо гарно вмів грати на кобзі. Стали люди називати це місце Кобищанами, а річку, за її темний колір, Чорною.
Козак-кобищанець передав вам розмальовку і просить домалювати на ній те, що ж він уподобав (струмочок, річечку) .
Робота над розмальовкою.
Виставка розмальовок.
Сторінка 2. Казкова
В одній чарівній країні все було добре. Сади рясніли фруктами, поля колосилися житом і пшеницею, на луках паслася худоба, у лісах співали пташки. Але сталося якесь лихо і вся благодать стала пропадати: рослини зів’яли, корови перестали давати молоко, птахи перестали співати. Засумували люди, задумалися і звернулися за порадою до Мудреця. Мудрець їх вислухав, взяв чарівну гілочку і пішов із нею по лісах, по полях, по городах. Зупинився за городом і сказав: «Копайте тут і знайдете скарб».
- Як ви думаєте, що знайшли люди? Так, вони викопали колодязь (криницю), а в криниці була вода. А вода – це скарб.
Ось і нам Мудрець передав пляшку із чистою джерельною полтавською водою та гілочку. Повідомив, що цю артезіанську воду добули на глибині 700 метрів. Гілочку, за допомогою якої він її шукав, просить поставити у воду і провести спостереження протягом двох тижнів. А з водичкою ми проведемо невеликі досліди.
Сторінка 3. Дослідницька
Робота у групах.
Кожна група має пляшки з водою, речовини, місткості для змішування, серветки, палички.
Дослід 1.
Перелийте воду із пляшки до пластикової місткості. Дайте відповідь на запитання : чи змінилася форма води ?
Висновок. Так. Вона має форму тієї місткості , у яку її наливають.
Дослід 2.
Візьміть папірець і помахом повітря над місткістю з водою понюхайте. Дайте відповідь на запитання: - чи має вода запах ?
Правило безпеки: незнайомі речовини відразу не можна вдихати, бо це небезпечно, потрібно помахом шматочка паперу вдихнути повітря.
Висновок. Вода немає запаху.
Дослід 3.
Посмакуйте водичку. Дайте відповідь на запитання: чи має вода смак ?
Висновок. Вода не має смаку.
Додайте шматочок цукру. Посмакуйте . Дайте відповідь на запитання: якою на смак стала водичка ?
Висновок. Цукор розчинився у воді і вона стала солодкою.
Припущення. Якого смаку стане водичка, якщо ми покладемо у неї сіль, лимонну кислоту?
Висновок. У воді розчиняють багато інших речовин.
Правило безпеки. Не можна вживати незнайомі напої. Це небезпечно для життя.
Дослід 4.
Покладіть у скляночку пластикову паличку. Дайте відповідь на запитання: якого кольору вода ?
Висновок. Вода не має кольору, вона безбарвна і прозора.
Дослід 5.
За допомогою пластикової палички розчинити у воді акварельну фарбу.
Висновок. Вода розчинила фарбу, змінила її колір.
До словникової скарбнички. Слово акварельна фарба походить від французького aquarelle — водяниста; італійське acquarello — техніка живопису, що використовує спеціальні акварельні фарби, які при розчиненні у воді утворюють прозору суспензію тонкого пігменту, що дозволяє створювати ефект легкості та прозорості у колірних переходах.
Дослід 6.
Вкрапнути у скляночку з водою олії, розмішати. Бачимо, що олія плаває на поверхні води.
Висновок. Бачимо, що не всі речовини розчиняються у воді.
Узагальнення дослідів.
Сторінка 4. Розважальна
Розгадайте ребус
В
Руханка
https://www.youtube.com/watch?v=t7FLa2FF2AI
Сторінка 5. Загадкова
У якому стані може бути вода :
Біле, як сорочка, В нас зимою білим цвітом
Пухнасте, як квочка, Сад зацвів , неначе
Крил не має, літом.
А гарно літає, (іній)
Що це за птиця, що сонця боїться ?
(сніг)
Сильніша від сонця, Мене часто просять, ждуть,
Слабіша від вітру, А тільки покажусь –
Ніг не має, а йде. Ховатися почнуть.
Очей не має, а плаче. (дощ)
( хмара)
З висоти великої зриваюсь, Без дощок і без топорів
Грізно я реву, Через річку міст хтось звів.
А коли об камінь розбиваюсь Міст цей – наче синє скло,
Піною стаю. ( водоспад) Слизько, міцно й весело. (лід)
Широтою широке, Без рук і без ніг
Глибиною глибоке. Із землі пробитись зміг
День та ніч об берег б ‘ється Влітку, в спеку найпалкішу
Та вода з нього не п'ється. Воду дасть найхолоднішу.
( море ) ( струмок )
Я живу під самим дахом, Вранці срібнеє намисто
Страшно глянути униз, Вкрило всю траву і листя
А могла б я жити вище, А коли їх вдень шукали
Якби дахи там знайшлись Намистинок не застали.
(бурулька) (роса)
Сторінка 6. Екологічна
Юні екологи
Інсценізована гра «Допоможемо річці» за віршем
«Що сталося з річкою?»
Де від спеки заховатись?
Може підемо купатись?
Що це з річкою? Вона
Непривітна і сумна…
Ти ж була колись глибока,
Швидкоплинна, світлоока,
Чом же стала каламутна
Чом хлюпочуть хвилі смутно?
Як мені не сумувати,
Всі отрутохімікати
Постікали в мою воду.
Вже течу між болотами,
Заросла очеретами,
Зникла риба, навіть раки
Повтікали небораки…
Завдання від групи « Юних екологів»
Допоможемо річечці стати чистою. Завдання «Розчистити річечку». Залиште на струмочку-килимочку ті предмети, які можуть в ній залишитися (рибки, жабки, раки, краби, дельфіни). Виберіть із неї речі, які її забруднюють. Скажіть, де їх треба дівати, щоб навколишнє середовище було чистим?
Перегорнувши і відкривши сторіночки ми можемо прочитати утворене слово.
В |
Е |
С |
Е |
Л |
К |
А |
Так, це – веселка. Веселка, або ще її називають райдугою, утворена із краплинок водички, які виблискують на сонечку різними кольорами після дощу.
Сторінка 7. Довідкова.
https://www.youtube.com/watch?v=62GI2jqor5o
Вода – найважливіша складова життя на землі. Вода – це саме життя. Вона має пам’ять. Реагує на добро, правду, радість, сум. Структура молекули реагує на слова, музику. Перегляд відеоролику із інтернету.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ.
- Що цікавого і нового ви дізналися про воду ?
- Чому треба берегти воду і дбати про її чистоту ?