Географія 6 клас.
Тема. Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейну і найповноводніші річки світу.
Мета: ознайомити із основними частинами річкової долини; дати відомості про річкову систему та річковий басейн, вододіл; продовжити формування навичок роботи із фізичною картою світу, розвивати вміння визначати географічне положення річки, її приток, надписувати річки на контурній карті; виховувати уважність, допитливість, дбайливе ставлення до водойм.
Тип уроку:комбінований
Обладнання: підручник, фізична карта (півкуль), муляжі «Річкова система», мультимедійний проектор.
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
Хай девізом нашого уроку стануть слова:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
1.Робота в малих групах.
2.Географічний крос.
Географічний крос
Гідросфера-це …
Океани,моря ,затоки і протоки разом утворюють …
Найменше води гідросфери перебуває у …
Планктон, нектон і бентос –це …
Морські тварини ,які активно рухаються у воді-це …
Рослини і тварини,що оселились на дні –це…
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Оголошення теми і завдань уроку.
(Ребус)
2.Мотивація навчальної діяльності.
Немає такого села чи міста в Україні, які б не стояли на березі річки або поблизу неї. І для кожного з нас річка ще з дитинства стала невід`ємною часткою життя. Незабутній О.Довженко,видатний український режисер і письменник писав: «Ріка моя, життя моє… Люблю воду твою ласкаву, животворну. І береги твої чисті, і всіх людей, що трудяться,живучи на твоїх берегах . Кланяюсь тобі за ласку,за багатство , що дала ти моєму серцю. За те,що дивлячись на тебе,стаю я добрим,людяним і щасливим, що можу любити тебе все життя,ріка моя,душа мого народу»
Річки течуть і на всіх континентах, забезпечуючи життя людині,тваринам,рослинам. Силою свого одвічного руху річки збагачують і змінюють зовнішній вигляд Землі. Каньйони,заплави,ущелини,широкі річкові долини, пороги,водоспади-все це створено водою,що стікає з височини до місця зустрічі з морем. То що ж таке річка? Які її особливості?Які елементи будови, види? Про це далі.
3.Опрацювання навчального матеріалу.
а) Що таке річка? (Прийом «Мозковий штурм»)
Усі версії, ключові слова записуються на дошці, аналізуються та формуються поняття.
б)Річка –водний об’єкт поверхневих вод(Розгляд слайда)
в) Будова річкової системи:
-(розгляд слайда);
-«Броунівський рух»
-Більш детально про кожен з елементів річки ви ознайомтесь з роздаткового матеріалу.
Зараз я вам пропоную виступити в «ролі вчителя»,встати і поділитися один з одним отриманими знаннями. Організуємо такий хаотичний броунівський рух
-Ознайомтесь з розданим матеріалом
Витік-початок річки. Може бути озеро, болото, джерело, льодовики.
Гирло-місце,де річка впадає в іншу річку.
Річкова долина-звивисте заглиблення від витоку до гирла.
Річище-частина долини, що зайнята водним потоком постійно.
Заплава-частина річкової долини, що заливається водою в період повені.
Тераса-колись була заплавою, ніколи не заливається водою.
Річкова система-головна річка з усіма притоками.
Басейн річки-територія з якої річка збирає воду.
Вододіл- межа між басейнами сусідніх річок.
Дельта- район впадіння річки в океан, море, озеро або іншу річку, розчленований рукавами і протоками.
Пороги — кам'яниста або скеляста ділянка в руслі водотоку.
Водоспа́д — падіння водного потоку річки з уступу.
-Розгляьте малюнки 212, 215,216 на ст..184, 185 вашого підручника.
- Організуємо броунівський рух.
(Робота з макетами).
г)Гірські та рівнинні річки.(Розгляд слайда ,пояснення,порівняння «Кола Венна»)
д) Найдовші, найбільші за площею басейну і найповноводніші річки світу.(Ребуси,розгляд слайду,робота з атласом та контурною картою)
Дніпро – найбільша річка України; тече територією Росії, Білорусі та України. Протяжність – 2201 км, з них 1005 км – територією України, площа бассейну – 504 тис. кв. км.
Дніпро починається у північній частині Валдайської верховини у Смоленської області Росії, біля села Бочарово Сичевського району, неподалік від озера Гаврилівське, а впадає у Дніпровський лиман Чорного моря в Україні. Дніпро має більше 15 тис. притоків. Найбільші з них: Вопь, Друпь, Березина, Прип'ять, Тетерів, Ірпінь, Рось, Базавлук, Інгулець, Десна, Оріль, Псел, Ворскла, Самара, Сож.
Амазонка—найбільша річка на нашій планеті, її витоки—могутні гірські річки Мараньйон і Укаялі — беруть початок у Перуанських Андах. Після їх злиття Амазонка протягом кількох тисяч кілометрів тече рівниною і біля міста Белена впадає в Атлантичний океан.
На цьому довгому шляху, який простягнувся від одного краю південноамериканського материка до другого, велику річку живлять сила-силенна приток, причому 17 із них являють собою великі річки завдовжки від 1500 до 3500 кілометрів. Наймогутніші притоки—Пурус, Ріу-Негру, Мадейра, Тапажос, Шінгу, Токантінс. У багатьох джерелах і досі вказується, що найдовша річка на землі —Ніл (6671). Довжина Амазонки від початку Мараньйону близько 6500 км, та коли її заміряли від витоків Укаялі, виявилося, що Амазонка довша за Ніл, це найдовша річкова система у світі—понад 7000 км.
Ча́ква — річка в Україні, в межах Сарненського та Дубровицького районів Рівненської області. Права притока Горині (басейнПрип'яті). Довжина 36 км. Площа сточища 368 км². Похил річки 0,24 м/км. Долина заболочена, невиразна, завширшки до 4 км, завглибшки до 5 м. Річище завширшки до 5 м, розгалужене, утворює окремі водойми, перетворене на магістральний канал-водоприймач осушувальної системи. Чаква бере початок на південний захід від смт Клесова. Тече по території Клесівської рівнини переважно на північ та північний захід. Впадає до Горині на північний захід від села Миляч. Річка протікає через заказник «Сомине», який є частиною Рівненського природного заповідника.
ІV.Закріплення вивченого матеріалу.
Вправа «Впіймай помилку». Підніміть руку, коли почуєте неправильні твердження барона Мюнхгаузена, і виправте його помилки.
Юний друже! У пошуках витоку однієї річки я вирушив униз за її течією. Іти довелося зарослим травою руслом. У деяких місцях мені зустрічалися невеликі моря, характерні для долин річок. Я звернув увагу, що в річки є притоки, які беруть початок від русла головної річки. У заплаві річки на соковитій траві паслися корови.
Я виявив, що річку підживляють численні джерела. Навіть у посушливий період вона не пересихає завдяки підземним водам. Узимку річка живиться тільки талими водами. У деяких місцях на схилах долини було видно тераси. Чим нижче за течією я спускався, тим річка ставала все вужчою й вужчою. Нарешті я опинився біля витоку — ним було море.
V. Підсумок уроку.
Інтерв`ю.
VI. Домашнє завдання.