Урок 21.
Тема. Зовнішні процеси, які зумовлюють зміни земної кори. Вивітрювання.
Мета. Сформувати знання учнів про зовнішні процеси і їхню роль у формуванні рельєфу;
Вчити працювати з різними джерелами інформації: схемами атласу, підручником,малюнками.
Розвивати спостережливість, уміння практично використовувати здобуті знання, цікавість.
Виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: підручник географії, глобус Землі, карта півкуль, ілюстрації (фотографії) ярів, балок, барханів і дюн, пісок, картки.
Структура уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
Пам’ятка
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Бліцопитування
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вступне слово вчителя.
Земна кора зазнала численних змін під дією внутрішніх сил, розламуючись та формуючись знову й знову, і багато з цих процесів тривають і сьогодні. Але відтоді, як почала існувати атмосфера, з’явились інші фактори, що спричиняють повільне перетворення земної поверхні. Сьгодні на уроці ми познайомимось із силами, що змінюють нашу земну кору ззовні.
( запис теми уроку і плану у зошит)
План
!. Зовнішні процеси.
2 Вивітрювання.
3.Робота вітру.
4. Робота текучих вод., вітру, Льодовиків..
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Зовнішні процеси.
Пояснення учителя.
Під дією зовнішніх процесів руйнуються піднесені ділянки Землі, переносяться продукти руйнування і відбувається їх накопичення в знижених ділянках, тобто поверхня планети вирівнюється. До зовнішніх процесів належать вивітрювання, робота текучих вод, вітру і льодовиків. Вони відбуваються на поверхні й у верхніх шарах земної кори завдяки дії сонячної енергії і силі тяжіння.
Зовнішні і внутрішні сили Землі можна порівняти зі скульпторами, що невтомно працюють над виглядом нашої планети. При цьому один із них (внутрішні процеси) створює великі нерівності — високі гори і глибокі западини, а інший (зовнішні процеси) руйнує гори і засипає западини, створюючи нові форми рельєфу.
2. Вивітрювання.
Пояснення вчителя
Вивітрювання |
||||
Фізичне |
Хімічне |
Органіне |
||
Особливості |
||||
Під дією коливань температури |
Під дією коливань повітря і води |
Під дією живих істот |
||
Фізичне вивітрювання активно відбувається там, де значні контрасти добових температур- у пустелях і горах.
Хімічне вивітрювання відбувається під дією повітря, води й речовин, що містяться в них. При хімічному вивітрюванні гірські породи не тільки руйнуються, але і змінюються, утворюючи нові речовини, які менше підлягають подальшим змінам. Найбільш активно хімічне вивітрювання відбувається в районах, де переважає волога і тепло.Наприклад, твердий польовий шпат перетворився на м’яку глину.
Органічне вивітрювання обумовлено дією живих організмів, що у процесі своєї життєдіяльності руйнують і подрібнюють гірські породи. Наприклад, корені рослин проникають у тріщини гірських порід і, розвиваючись, «розривають» тверді брили. Дрібні безхребетні. Такі як черви, сприяють розпушенню грунту, а ще процесу метеоризації материнської породи:
Вони допомагають проникнути туди повітрю, воді та мікроорганізмам, які виділяють секрети, що роз’їдають камінь.Робота, яку виконують тварини, є допоміжною для дії інших чинників вивітрювання.
Вивітрювання можна порівняти з невидимим млином, який перемелює кам’яні брили. Внаслідок цього відбувається вирівнювання земної поверхні. Вивітрювання не тільки обумовлює руйнування великих нерівностей земної поверхні, але і сприяє утворенню нових форм рельєфу, наприклад рівнин.
3. Робота текучих вод і вітру.
Робота з підручником ( випереджаючі завдання)
Клас ділиться на групи і підгрупи,І група – доповідає про роботу вітру, ставить запитання; ІІ група- робота поверхневих і підземних вод.ІІІ група- робота морів,льодовиків і людини.Учні записують у зошит наслідки дій.
Робота текучих вод ( в тому числі ерозія) – алювіальні рівнини, яри.
Робота моря ( прибійні хвилі) – пляжі, коси.
Робота вітру –бархани, дюни.
Робота льодовиків – морени ( уламки порід)
Вчитель доповнює відповіді і повідомлення учнів.
4. Словникова робота (супроводжується демонструванням малюнків,ілюстрацій, відео)
Останці- чудернацькі скульптурні форми
Брижі- дрібні піщані валики,об’єднані в ланцюжки
Дюни- піщані горби на узбережжі морів і долинах річок заввишки 10-20м, рідко -100 м
Бархани – горби у піщаних пустелях з піску заввишки 70 -150 м
Ерозія-руйнування порід водою
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
1.Чия робота?
На півдні Хмельницької області протікає р. Дністер, яка несе свої води в Чорне море. Стрімкий лівий берег її ніби підпирають химерні вапнякові скелі заввишки 20-30 м, які називають тут стовпами.
При впадінні в Дністер р. Смотрич стовпи розступаються, вивільняючи місце для масиву у вигляді голови велетня заввишки 16 м. за легендою, берег Дністра в цьому місці розколовся тому, що слов’янський богатир з нелюдською силою рубав тут загарбників-кочівників, доки не скам’янів, засипаний тілами ворогів по саму шию. Під ним лежить чарівний меч-кладенець, і той, хто його знайде, стане непереможним. Як запевняють місцеві мешканці, саме цей витвір природи оспіваний О,С Пушкіним у безсмертній поемі « Руслан і Людмила».
Хто ж є скульптором цього «велетня»?
На лівому березі р. Збруч, біля села Завалля Кам’янець- Подільського району Хмельницької області є печера «Атлантида». Вона утворилася в гіпсових породах протягом мільйонів років. Це єдина на Поділлі горизонтальна печера, що має три поверхи. Довжина її лабіринтів близько 3 км , а середня висота – 5,5 м.
На другому поверсі печери – кілька десятків широких та високих залів, галерей, гротів та ніш, які вражають казковою красою. Тут природа витворила мозаїку з сніжно-білих, прозорих. Червонуватих, жовтогарячих тта медово-жовтих гіпсових сталактитів, гірлянд, кам’янистих суцвіть у вигляді троянд, жоржин, що іскряться. Спалахують, блищать під променем ліхтаря. Місцями світяться кристали гіпсу - кам’яні виноградні грона, хризантеми, маки. Коли доторкнутися до них, вони озиваються у тиші підземелля мелодійними чарівними звуками. Поряд з «Атлантидою» знаходиться печера «Малятко». Чия це робота? ( води під землею)
2. Складіть сенкан «Вивітрювання»
( Вивітрювання
Фізичне, хімічне, органічне.
Руйнує, транспортує,творить.
Змінює форму земної поверхні.
Процес)
3. Міні –тест
1)Вкажіть, до якого типу вивітрювання належить руйнування гірських порід під впливом зміни температури:
А) фізичне вивітрювання; в) вивітрювання;
Б) хімічне вивітрювання; г) органічне вивітрювання
2) Під дією яких чинників відбувається руйнування гірських порід:
А) води; б) вітру; в) живих організмів; г) гірських порід.
3) Встановіть відповідність.
Види вивітрювання Чинники
* під дією різниці температур;
2. Органічне вивітрювання * під дією рослин;
* під дією вітру;
* під дією тварин.
3. Вкажіть, причину виникнення зовнішніх процесів:
А) кислотні опади;
Б) переміщення речовини у мантії;
В) енергія Сонця;
Г) руйнування гірських порід.
4. Чудернацькі скульптурні форми :
А) бархани; б) останці; в) брижі; г) дюни; д) ерозія.
5. Горби у піщаних пустелях:
А) бархани; б) останці; в) брижі; г) дюни; д) ерозія
6.Дрібні піщані валики, об’єднані в ланцюжки:
А) бархани; б) останці; в) брижі; г) дюни; д) ерозія
7. Піщані горби на узбережжі морів:
А) бархани; б) останці; в) брижі; г) дюни; д) ерозія
8. Руйнування гірських порід водою:
А) річкова долина; б) яр; в) балка; г) ерозія.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель узагальнює відповіді учнів, оцінює їхню навчальну діяльність на уроці.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання на вибір: