Урок.Зовнішні процеси,які зумовлюють зміни земної кори.Вивітрювання.

Про матеріал
Структура уроку I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності IV. Вивчення нового матеріалу V. Закріплення нових знань і вмінь учнів VI. Підсумок уроку VII. Домашнє завдання
Перегляд файлу

Урок 21.

 Тема. Зовнішні процеси, які зумовлюють зміни земної кори. Вивітрювання.

Мета. Сформувати знання учнів про зовнішні процеси і їхню роль у формуванні рельєфу;

Вчити працювати з різними джерелами інформації: схемами атласу, підручником,малюнками.

Розвивати спостережли­вість, уміння практично використовувати здобуті знання, цікавість.

Виховувати дбайливе ставлення до навколишньої природи.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: підручник географії, глобус Землі, карта півкуль, ілюстра­ції (фотографії) ярів, балок, барханів і дюн, пісок, картки.

Структура уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

IV. Вивчення нового матеріалу

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пам’ятка

  1. Посміхніться.
  2. Будьте уважні і доброзичливі.
  3. Гарний настрій та володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці.
  4. Аналізуйте та порівнюйте нове.
  5. Не бійтеся помилитися, продемонструйте пам’ять, уяву, досвід.
  6. Робіть самостійні висновки.
  7. Я зичу вам успіху!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Бліцопитування

  1. В яку геологічну еру з’явилася і продовжує жити людина?( кайназовську)
  2. Як перекладається з грецької «літосфера»? ( кам’яна оболонка)
  3. Як називаються порівняно стійкі ділянки земної кори? ( платформи)
  4. На які групи поділяються вулкани? ( діючі та згаслі)
  5. Внаслідок яких рухів літосфери виникають землетруси? ( розривних)
  6. В межах , якої літосферної плити розташована Україна? ( Євразійської)
  7. Хто запропонував гіпотезу дрейфу материків? ( Вегенер)
  8.  Що характерно для земної кори океанічного типу? ( відсутність гранітного шару і невелика товщина)
  9. Що таке гейзери?
  10. Що таке вулкан?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Вступне слово вчителя.

Земна кора зазнала численних змін під дією внутрішніх сил, розламуючись та формуючись знову й знову, і багато з цих процесів тривають і сьогодні. Але відтоді, як почала існувати атмосфера, з’явились інші фактори, що спричиняють повільне перетворення земної поверхні. Сьгодні на уроці ми познайомимось із силами, що змінюють нашу земну кору ззовні.

( запис теми уроку і плану у зошит)

План

!. Зовнішні процеси.

2 Вивітрювання.

3.Робота вітру.

4. Робота текучих  вод., вітру, Льодовиків..

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Зовнішні процеси.

Пояснення  учителя.

Під дією зовнішніх процесів руйнуються піднесені ділянки Землі, переносяться продукти руйнування і відбувається їх накопи­чення в знижених ділянках, тобто поверхня планети вирівнюється. До зовнішніх процесів належать вивітрювання, робота текучих вод, вітру і льодовиків. Вони відбуваються на поверхні й у верхніх шарах земної кори завдяки дії сонячної енергії і силі тяжіння.

Зовнішні і внутрішні сили Землі можна порівняти зі скульптора­ми, що невтомно працюють над виглядом нашої планети. При цьому один із них (внутрішні процеси) створює великі нерівності — високі гори і глибокі западини, а інший (зовнішні процеси) руйнує гори і за­сипає западини, створюючи нові форми рельєфу.

2. Вивітрювання.

Пояснення вчителя

Вивітрювання

Фізичне

Хімічне

Органіне

Особливості

Під дією коливань температури

Під дією коливань повітря і води

Під дією живих істот

 

Фізичне вивітрювання активно відбувається там, де значні контрасти добових температур- у пустелях і горах.

Хімічне вивітрювання відбувається під дією повітря, води й речо­вин, що містяться в них. При хімічному вивітрюванні гірські породи не тільки руйнуються, але і змінюються, утворюючи нові речовини, які менше підлягають подальшим змінам. Найбільш активно хімічне вивітрювання відбувається в районах, де переважає волога і тепло.Наприклад, твердий польовий шпат перетворився на м’яку глину.

Органічне вивітрювання обумовлено дією живих організмів, що у процесі своєї життєдіяльності руйнують і подрібнюють гірські поро­ди. Наприклад, корені рослин проникають у тріщини гірських порід і, розвиваючись, «розривають» тверді брили. Дрібні безхребетні. Такі як черви, сприяють розпушенню грунту, а ще процесу метеоризації материнської породи:

Вони допомагають проникнути туди повітрю, воді та мікроорганізмам, які виділяють секрети, що роз’їдають камінь.Робота, яку виконують тварини, є допоміжною для дії інших чинників вивітрювання.

Вивітрювання можна порівняти з невидимим млином, який перемелює кам’яні брили. Внаслідок цього відбувається вирівнювання земної поверхні. Вивітрювання не тільки обумовлює руйнування великих нерівностей земної поверхні, але і сприяє утво­ренню нових форм рельєфу, наприклад рівнин.

3.  Робота текучих вод і вітру.

Робота з підручником ( випереджаючі завдання)

Клас ділиться на групи і підгрупи,І група – доповідає про роботу вітру, ставить запитання; ІІ група- робота поверхневих і підземних вод.ІІІ група- робота морів,льодовиків і людини.Учні записують у зошит наслідки дій.

Робота текучих вод ( в тому числі ерозія) – алювіальні рівнини, яри.

Робота моря ( прибійні хвилі) – пляжі, коси.

Робота вітру –бархани, дюни.

Робота льодовиків – морени ( уламки порід)

Вчитель доповнює відповіді і повідомлення учнів.

4. Словникова робота (супроводжується демонструванням малюнків,ілюстрацій, відео)

Останці- чудернацькі скульптурні форми

Брижі- дрібні піщані валики,об’єднані в ланцюжки

Дюни- піщані горби на узбережжі морів і долинах річок заввишки 10-20м, рідко -100 м

Бархани – горби  у піщаних пустелях з піску заввишки 70 -150 м

Ерозія-руйнування порід водою

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

 

1.Чия робота?

На півдні Хмельницької області протікає р. Дністер, яка несе свої води в Чорне море. Стрімкий лівий берег її ніби підпирають химерні вапнякові скелі заввишки 20-30 м, які називають тут стовпами.

При впадінні в Дністер р. Смотрич стовпи розступаються, вивільняючи місце для масиву у вигляді голови велетня заввишки 16 м. за легендою, берег Дністра в цьому місці розколовся тому, що слов’янський богатир з нелюдською силою рубав тут загарбників-кочівників, доки не скам’янів, засипаний тілами ворогів по саму шию. Під ним лежить чарівний меч-кладенець, і той, хто його знайде, стане непереможним. Як запевняють місцеві мешканці, саме цей витвір природи оспіваний О,С Пушкіним у безсмертній поемі « Руслан і Людмила».

Хто ж є скульптором цього «велетня»?

На лівому березі р. Збруч, біля села Завалля Кам’янець- Подільського району Хмельницької області є печера «Атлантида». Вона утворилася в гіпсових породах протягом мільйонів років. Це єдина на Поділлі горизонтальна печера, що має три поверхи. Довжина її лабіринтів близько 3 км , а середня висота – 5,5 м.

На другому поверсі печери – кілька десятків широких та високих залів, галерей, гротів та ніш, які вражають казковою красою. Тут природа витворила мозаїку з сніжно-білих, прозорих. Червонуватих, жовтогарячих тта медово-жовтих гіпсових сталактитів, гірлянд, кам’янистих суцвіть у вигляді троянд, жоржин, що іскряться. Спалахують, блищать під променем ліхтаря. Місцями світяться кристали гіпсу - кам’яні виноградні грона, хризантеми, маки. Коли доторкнутися до них, вони озиваються у тиші підземелля мелодійними чарівними звуками. Поряд з «Атлантидою» знаходиться печера «Малятко».  Чия це робота? ( води під землею)

2. Складіть сенкан «Вивітрювання»

( Вивітрювання

Фізичне, хімічне, органічне.

Руйнує, транспортує,творить.

Змінює форму земної поверхні.

Процес)

3. Міні –тест

1)Вкажіть, до якого типу вивітрювання належить руйнування гірських порід під впливом зміни температури:

А) фізичне вивітрювання;                  в) вивітрювання;

Б) хімічне вивітрювання;                   г) органічне вивітрювання

2) Під дією яких чинників відбувається руйнування гірських порід:

А) води;                   б) вітру;     в) живих організмів;     г) гірських порід.

 

3) Встановіть відповідність.

Види вивітрювання                                             Чинники

  1. Фізичне вивітрювання                           *  під дією води;

                                                                * під дією різниці температур;

   2. Органічне вивітрювання                        * під дією рослин;

                                                                        * під дією вітру;

                                                                        * під дією тварин.

  3. Вкажіть, причину виникнення зовнішніх процесів:

А) кислотні опади;

Б) переміщення речовини у мантії;

В) енергія Сонця;

Г) руйнування гірських порід.

 4.   Чудернацькі скульптурні форми :

А) бархани;                   б) останці;           в) брижі;      г) дюни;     д) ерозія.

5.    Горби у піщаних пустелях:

  А) бархани;                   б) останці;           в) брижі;      г) дюни;     д) ерозія

6.Дрібні піщані валики, об’єднані в ланцюжки:

А) бархани;                   б) останці;           в) брижі;      г) дюни;     д) ерозія

7. Піщані горби на узбережжі морів:

А) бархани;                   б) останці;           в) брижі;      г) дюни;     д) ерозія

8. Руйнування гірських порід водою:

А) річкова долина;             б) яр;          в) балка;  г) ерозія.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель узагальнює відповіді учнів, оцінює їхню навчальну діяль­ність на уроці.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

Завдання на вибір:

  1. Як запобігти утворенню яру? ( 5 – 10 речень)
  2. Скласти сенкан : вода, вітер.

 

 

 

docx
Додано
15 листопада 2019
Переглядів
2970
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку