Урок "Води суходолу Африки"

Про матеріал

План-конспект уроку географії у 7 класі на тему "Води суходолу Африки". В цій розробці уроку-подорожі зазначені компетентності, які формуються в ході вивчення даної теми, використані індивідуальні, фронтальні та групові форми роботи.

Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ГЕОГРАФІЇ У 7 КЛАСІ

ТЕМА УРОКУ: “ВОДИ СУХОДОЛУ АФРИКИ”

УРОК–ПОДОРОЖ

Наталія Гапон, вчитель географії, вчитель-методист Прилуцького закладу загальної середньої освіти І–ІІІ ступенів №10 (ліцею №10) Прилуцької міської ради Чернігівської області

При проведенні уроків дистанційно не пізніше ніж напередодні на платформі classroom або human розміщується інформація про тему, яка буде вивчатися, завдання по роботі з підручником, атласом, практичні роботи,  покликання на відеоурок відповідної теми, тести для самоконтролю або контролю знань, зазначається час проведення уроку на платформі zoom. Доціьно використовувати зал персональної конференції, оскільки покликання залишається постійним, що зручніше для учнів та економить час вчителя при плануванні таких уроків. Під час роботи на платформі zoom вчитель проводить інструктаж з техніки безпеки при заняттях з використанням технологій дистанційного навчання.

ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ:

  •                 Предметна географічна компетентність: вивчити головні річкові системи та озера Африки, з'ясувати їх гідрологічні особливості та значення для природи й населення, вивчити поширення підземних вод на материку та їх значення;

встановити залежність особливостей режиму та живлення, швидкості течії річок від клімату і рельєфу; розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; сприяти екологічному вихованню.

  •                 Спілкування державною мовою: усно й письмово тлумачити географічні поняття, факти, явища, описувати (усно чи письмово) географічні об’єкти, явища, послуговуючись багатим арсеналом мовних засобів. 
  •                 Математична компетентність: використовуємо знання з математики при розвязанні географічних задач, порівнянні довжин річок та площ озер Африки, визначенні відстаней.
  •                 Інформаційно-цифрова компетентність: уміння створювати мультимедійні презентації природничо-географічного спрямування;
  •                 Уміння вчитися впродовж життя: уміння організовувати свою навчально-пізнавальну діяльність;
  •                 Екологічна грамотність і здорове життя: уміння застлосовувати набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших.

ОБЛАДНАННЯ: комп’ютери, планшети (телефони) з доступом до мережі Інтернет, підручники та атласи, мультимедійна презентація до уроку «Води суходолу Африки», відеофрагменти про річки та озера Африки.

ТИП УРОКУ:      урок засвоєння нових знань.

ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ УРОКУ: колективна, групова, індивідуальна, фронтальна.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

 Вступне слово вчителя. Шановні семикласники! Ми мандруємо незвіданими стежками нашої загадкової планети. Сьогодні здійснимо надзвичайно цікаву подорож до Африки.  А досліджувати ми будемо води суходолу найспекотнішого континенту. Погляньте на фізичну карту Африки. Найдовша річка цього материка бере початок від екватора, а найповноводніша річка Африки двічі його перетинає. Як називаються ці річки? (Учні дають відповідь на це запитання: Ніл та Конго).

Яку ж відстань нам потрібно подолати від нашого міста до екватора? Визначаємо.

Широта Прилук  — 51° пн. ш., 1°=111,1 км; 111,1км  × 51° = 5666,1 км. Якщо швидкість літака 800 км/год, час польоту становитиме  понад  7 год. (5666,1 : 800 = 7,08 год).

Чим найшвидше дістатися до Африки? Звісно, літаком. Ми ж зможемо подолати цей шлях миттєво, якщо ви дасте відповідь на запитання: про яке явище йде мова?

 «Блискавки борознять хмари, що клубочуться, там і тут, кидаючи свої вогняні стріли; громи розкочуються з оглушливим тріском, далеко відлунюючись у глибині лісів. Нарешті хмари, згустившись до чорноти, востаннє окидають місцевість білим світлом, дощ вибухає з шаленою люттю — усе перетворюється на хаос, ви нічого більше не бачите та стоїте у безмовнім жасі, приголомшені силою урагану. Але за кілька хвилин злива ніби гасить усю цю вогняну бурю, і, коли вона закінчується, ліс знову стоїть тихо та велично, шляхетний гнів його минув безслідно».

Отже, про яке явище йде мова? (Злива в екваторіальному поясі).

Ми наближаємося до Африки. З висоти польоту добре видно цей материк. Ось він перед нами. Для повторення об’єктів географічної номенклатури використовуємо   методичний прийом “Карта — хором”: Середземне море, Червоне море, Суецький канал, Гібралтарська протока, Півострів Сомалі, Баб-ель-Мандебська протока, Аденська затока, Гвінейська затока, острів Мадагаскар, Мозамбіцька протока, мис Альмаді, мис Агульяс, мис Рас-Енгела, мис Рас-Гафун (вчитель показує зазначені об’єкти на контурній карті, учні називають їх хором).    

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

 Слово вчителя. Наявність, обсяг та якість поверхневих вод є важливими для будь-якої території, а для Африки з її величезними пустелями — особливо. Характер розподілу поверхневих вод залежить від багатьох чинників, головний серед яких — клімат.

 Під час нашої експедиції ми дослідимо річки та озера Африки. Кожний з вас сьогодні — дослідник. А пропуском у літак на зворотній шлях будуть заповнені вами контурні карти. Ті, хто зможуть скласти найкращі звіти про експедицію, займуть місця біля ілюмінаторів.

IІІ.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Дослідження річок. Отже, розпочинаємо наше дослідження. Великі відмінності у розподілі опадів у Африці зумовлюють нерівномірність поширення поверхневих вод на материку. У Африці протікає  одна з найдовших річок світу – Ніл (пояснюємо змагання між Амазонкою та Нілом за першість за довжиною), і друга за повноводністю після Амазонки — Конго, але забезпечення багатьох країн водою потребує пошуку та використання підземних артезіанських вод.

Фронтальна робота. Усі річки Африки належать до трьох басейнів. Яких? (робота із схемою підручника та атласом: Атлантичного та Індійського океанів, басейну внутрішнього стоку.

Групова робота. Тепер наша експедиція розділяється на три групи, кожна з яких дослідить одну з трьох найбільших річок Африки:

І група — р. Ніл; ІІ група — р. Конго; ІІІ група — р. Нігер

Декілька хвилин учні працюють з текстом підручника та картами атласу.

Демонструється  слайд « План вивчення річки».

1) назва річки;

2) до басейну якого океану належить;

3) місце витоку;

4) куди впадає;

5) напрям течії;

6) режим та живлення;

7) господарське значення.

Звіти членів експедиції про річки. (Під час характеристики кожної річки демонструються відповідні слайди та відеосюжети).

Що є спільним для цих трьох річок?

1) належать до басейну Атлантичного океану;

2) мають переважно дощове живлення;

3) мають пороги та водоспади.

Звертаємо увагу на залежність режиму і живлення річок від клімату, а характеру течії – від рельєфу, адже річки - це “діти” клімату та рельєфу.

Індивідуальна робота. 1.  Повідомлення дослідника.  Особливо грандіозним в Африці є водоспад Вікторія на річці Замбезі. Інформація про водоспад супроводжується демонстрацією відеосюжету. 2. Ваді (уеди) в пустелі Сахара.

 Фронтальна робота. Практична робота  3 (продовження). Позначення на контурній карті найбільших річок та озер Африки.

Які особливості режиму та живлення має наша річка Удай? (Зв’язок з краєзнавчим матеріалом). Інформація про клімат нашої місцевості та нашу річку Удай, про її режим  та живлення.

Характеристика озер.

Групова робота. Працює чотири групи учнів, вони складають характеристику озер:

I — озеро Вікторія; II — озеро Танганьїка; III — озеро Ньяса; IV — озеро Чад.      Демонструються відповідні слайди презентації.

Пояснюємо, чому змінюється рівень води в озері Чад та його площа протягом року?

Індивідуальна робота. Учасник експедиції пояснює походження назв річок та озер.

Увага! Небезпека на річках та озерах Африки (реалізація наскрізної змістової лінії «Здоров'я і безпека»).

Рефлексія: сигнальними картками учні демонструють рівень розуміння опрацьованої теми, за необхідності здійснюється корекція розуміння та засвоєння  навчального матеріалу.

Озера підписуємо на контурній карті.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ.

Проходимо тест-контроль.

  •     Найповноводнішою річкою Африки є :

а) Ніл;  б) Конго;   в) Замбезі.

  •     Водоспад Вікторія знаходиться на річці :

а) Оранжева; б) Замбезі;   в) Лімпопо.

  •     Річки Африки переважно мають живлення :

а) снігове;  б) дощове;   в) підземними водами.

  •     Другим за площею прісноводним озером світу вважається озеро:

а) Вікторія;  б) Тана;   в) Чад.

  •     Найбільша площа басейну річок Африки:

а) Атлантичного океану; б) Індійського океану.

  •     Походження озер Танганьїка і Ньяса :

а) вулканічне; б) льодовикове;  в) тектонічне.

  •     Пересихаючі річки Африки називаються:

а) кріки;  б) лагуни;   в) ваді.

  •     Річка Конго повноводна :

а) влітку;  б) взимку;   в) цілий рік.

V. ПІДСУМКИ. Учням пропонується поділитися враженнями про дослідження під час подорожі до Африки.

 - Про що вам хочеться написати у своїх подорожніх замітках?

- Про що буде ваш відеорепортаж?

VI.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Опрацювати § 15, підготувати цікаві повідомлення,  реферати, презентації про річки або озера з використанням інтернет-ресурсів.

Повернення в Україну.

 Ми здійснили  цікаву мандрівку до Африки, наша експедиція завершилася, але продовжується подорож у безмежний світ географії.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Навчальна програма  з географії в загальноосвітніх навчальних закладах, затверджених і рекомендованих наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 року № 698.

2. Бойко В. М. Міхелі С. В.  Географія: підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів/- Харків: СИЦИЯ, 2016.- 288 с.

3. Інтернет-ресурси

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
3 листопада 2022
Переглядів
483
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку