Тема: Води суходолу. Річки: річкова система, басейн річки, річкова долина. Живлення, водний режим і робота річок.
Мета: Сформувати поняття «води суходолу», «річки», показати залежність річок від рельєфу та клімату; розвивати уміння показувати річку, її частини, наносити річки на контурну карту, порівнювати їх.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта півкуль, схема річкової долини, річкової системи, ілюстрації, контурні карти.
Хід уроку
Бесіда за запитаннями і завданнями
1. Назвіть води суходолу.
2. Які типи поверхневих вод ви бачили?
3. Розкажіть про річку, яку ви бачили.
4. Які елементи річки вам вже знайомі?
Значення річок у природі і житті людини дуже велике. Вони є однією з основних ланок світового кругообігу води в природі. Людина здавна використовувала річки як шляхи сполучення, засновувала на їх берегах свої поселення. Річки — джерело прісної води, риби і багато чого іншого, без них наше життя уявити дуже важко. Якщо на глобусі залишити тільки позначення всіх річок земної кулі та їх приток, то материки будуть виглядати немов вкриті блакитною павутинкою. Знання про річки, які ви отримаєте на сьогоднішньому уроці, допоможуть вам зрозуміти деякі природні процеси, а при вивченні економічної і соціальної географії – пояснити розміщення виробництва, особливості господарської діяльності населення даної місцевості тощо.
Питання. Які асоціації викликає у вас слово «річка»?
Робота зі словником. Річка — це постійний природний потік води, що тече заглибиною, яку називають річищем. Кожна з річок має початок, який називається витоком. Одна річка витікає з болота, друга починається з джерела, третя зароджується на схилах гір, четверта бере свій початок з озера. Тече річка багато кілометрів і десь упадає або в море, або в озеро, або в іншу річку. (слайд 2)
Річка тече по схилу земної поверхні: її початок завжди розташований вище, ніж закінчення. Початок ріки - це її витік. Витоки бувають різні. Дніпро починається на Валдайській височині з болота, там, де виходять підземні води.
Витоком може бути: гори, височина, плоскогір'я, озеро, болото. (слайд 3)
Гирло - це місце куди впадає річка. Дніпро впадає в Чорне море.
Гирлом може бути: інша річка, море, озеро, океан, затока. (слайд 4)
Річкова система – це річка з притоками. Притоки – ліві та праві.
Щоб дізнатися, якою притокою ріки є інша річка - правою або лівою - треба уявити, що ви стоїте лицем до гирла головної річки (вниз за течією). Якщо притока впадає в головну річку справа - вона права, якщо ліворуч - ліва. (слайд 5)
Притоки збирають воду в головну річку іноді з дуже великої місцевості. Територія з якої річка збирає свої води називається – басейном річки. Свій басейн має кожна річка, навіть маленька. (слайд 6, 7)
Робота зі словником. Місце, де річка впадає в море, озеро або в іншу річку, називається гирлом.
Бесіда
Деякі гірські породи річка розмиває швидко, інші руйнуються протягом тисячоліть, тому русло формується дуже повільно. Русло річки знаходиться в зниженні, яке називається річковою долиною. Долини рівнинних річок широкі, звивисті. Гірські річки мають глибокі вузькі долини.
Робота зі словником. Частина річкової долини, що заливається водою в період повені, називається заплавою. (слайд 9)
Корінний берег річки має форму сходинок, які називаються терасами. Тераси колись були заплавами, але річка постійно поглиблювала своє русло, тому зараз тераси вже не затоплюються водою під час розливу.
Кожна річка має притоки. Вони поділяються на праві і ліві.
Питання. Як дізнатись, яка притока ліва, а яка права?
Завдання. За фізичною картою України назвати праві і ліві притоки Дніпра.
У місцях, де випадають рясні опади, приток багато. Там, де опади випадають дуже рідко, приток мало, а іноді і взагалі немає. Так, річка Ніл, перетинаючи пустелю Сахару з півдня на північ, приток майже не має. У той же час річка Конґо, що протікає територією з вологим кліматом, має багато приток.
Річка з усіма притоками називається річковою системою. Площа суходолу, з якої вся вода стікає в одну річку, називається річковим басейном.
Річкові басейни один від одного відокремлюються підвищеннями, іноді горами.
Робота зі словником. Межа між басейнами річок називається вододілом. (слайд 8)
Напрям і швидкість течії річки залежать від рельєфу поверхні, якою тече річка. Рівнинні річки течуть спокійно, гірські набагато швидше, ніж рівнинні. Дно в рівнинних річок складене в основному м'якими породами, які легко розмиваються течією, однак у деяких місцях трапляються тверді породи, які розмиваються повільніше. Коли тверді породи перегороджують русло, на річці утворюються пороги. Багато порогів було на деяких ділянках річки Дніпро. Але в 1932 р. там, де було багато порогів, побудували дамбу Запорізької ГЕС. Створене нею водосховище затопило пороги, зробивши на значній ділянці річку судноплавною. Іноді на річках утворюються водоспади.
Робота зі словником. Водоспад — падіння річки з великого уступу, який перетинає річкове русло. (слайд 10, 11)
У Південній Америці в системі річки Оріноко існує найвищий водоспад Землі — Анхель. (слайд 12)
Завдання. За фізичною картою картою назвати водоспади Африки.
На річці Ніаґарі в Північній Америці розміщений один з найпотужніших водоспадів. (слайд 13, 14, 15)
Ми знаємо, що річка — це водний потік. Але як він поповнюється водою? Річки живляться дощовою водою, талими водами снігу і льоду, підземними водами. Але частіше за все річки мають змішане живлення з переважанням одного з джерел.
Питання. Яке живлення буде переважати в річки Дніпро взимку? влітку? восени? навесні?
Робота з підручником. Прочитати про найповноводнішу річку Землі.
Питання. Чи змінюється рівень води в річці протягом року?
Кількість води в річці змінюється за сезонами.
Робота зі словником. Зміна рівня води в річці протягом року називається режимом річки. Найвищий рівень води в річці, який наступає щороку в певний час, називається повінню. Великі дощі можуть спричинити короткочасні підняття рівня — паводки. Найнижчий рівень води в річці називається меженню.
Узимку на річках, що протікають на території, де відбувається зміна холодної (морозної) і теплої пір року, спостерігається льодостав — період нерухомого крижаного покриву на річці.
V. Закріплення нових знань, умінь, навичок
Чи згодні ви з цим описом? Поясніть чому?
«Дніпро берег риє-риє,
Яворові корінь миє»
4. На контурну карту нанести найбільші річки кожного материка
Опрацювати відповідний параграф у підручнику. Творче завдання: здійснити подорож річкою України (Дніпро або місцева річка).