Урок « Води суходолу. Річки»

Про матеріал
ознайомити учнів з поняттям "річка” та її частинами, розповісти про роль і значення річок в природі і в житті людини, розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою, виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.
Перегляд файлу

Ліцей села Кримне

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з географії

 для 6 класу

на тему

« Води суходолу.  Річки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель Глущук Н.Г.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Води суходолу.  Річки

 Мета уроку:ознайомити учнів з поняттям "річка” та її частинами, розповісти про роль і значення річок в природі і в житті людини, розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння працювати з фізичною картою,  виховувати любов і бережливе ставлення до природних багатств свого краю.

Метод уроку: пояснювальний

Обладнання: Фізична карта світу.

Хід уроку

I .    Організаційний момент.

Вітання, перевірка присутніх.

1. Прийом «Географічна розминка» (без атласу й настінної карти)

Завдання. Не зазираючи до карти, скажіть, де знаходяться: Балтійське море, Ґібралтарська протока,  Бенґальська затока, півострів Антарктичний, Маґелланова протока, Японські острови, течія Західних Вітрів, течія Куросіо, Каліфорнійська течія та ін.

2.Тестові завдання «Знайди пару»  

«Знайди пару»

(Встанови відповідність між поняттям та його визначенням)

1. Найсолоніше море

2. Найшвидша тепла течія  Атлантичного океану

3. Рух води, що виникає під впливом вітру

4. Плаваючі крижані брили

5. Висока хвиля, що утворюється від підводних землетрусів

6. Одиниця виміру солоності

7. Властивість води

8. Найширша і найглибша протока на Землі

А айсберг

Б проміле

В солоність

Г Червоне

Ґ  Дрейка

Д цунамі

Є Гольфстрім

Ж хвиля

III.    Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

І. Розповідь вчителя про лист з Австралії

       Діти,нещодавно, мені на електронну пошту надійшов лист, який мене дуже зацікавив, його надіслав мені Джек – учень 6 класу з Австралії. У цьому листі він запитує мене, що таке річки, які вони бувають, і як утворюються? Для нас з вами, діти, це питання здасться, звичайно, дивним, тому що кожен з вас уявляє, що таке річка. А ось в Австралії, самому сухому материку, річок дуже мало, а через високу температуру повітря деякі з них можуть навіть пересихати. Джек живе на півдні материка, тому він ніколи не бачив річок. Давайте  розберемо цю тему на нашому уроці, і врешті-решт разом з вами спробуємо написати лист-відповідь Джеку.

IV. Вивчення нового матеріалу

Оголошення теми  та мети уроку

--Географічний тренінг.

Скласти схему «Води суходолу», використовуючи опорні слова: хмари, океани, затоки, озера, моря, льодовики, болота, підземні води, річки, штучні водойми,

  1.   А)..................Б)..............В)...............Г)...............Д)...............Є)...................
  1.          Води суходолу

                        Поверхневі                                   Підземні знаходяться під землею в породах тріщинах порід                              Річки  озера  болота Штучні водойми                                                      і порожнинах земної кори                                                                    канали Льодовики        

--Ввідний контроль

Поняття і явища

Річка. Витік. Гирло.

Річкова система.

Вододіл.

Басейн річки.

Заплава. Долина.

Як виміряти довжину річки по карті?

Найбільші річки

Знаю!

 

Дізнаюсь!

 

  1.          Що таке річка (робота з картою, підручник ст 174 .

Кожен з вас на слові річка, напевно, уявляє водоток, який тече в заглиблені, і ви будете праві. Річка - це постійний потік води, що тече в розвиненій нею западині - руслі річки. Проаналізуємо докладніше структуру річки.

       Кожна річка має свій витік. Витік є початком річки. Вони можуть починатися як джерело, вихід на поверхню ґрунтових вод.

 Початок річки може дати гірський льодовик,. Річка може витікати з озера, з болота.

       Річкова вода вибирає напрямок свого руху, підкоряючись силі тяжіння. Вона тече зверху вниз, в напрямку опускання рельєфу. Всі річки несуть свої води в іншу річку або іншу водойму: озеро, море, океан. Місце впадіння річки в цю водойму називають гирлом річки. Гирло річки Амазонки - Атлантичний океан. Гирло річки Іртиш - це річка Об, в яку вона впадає, а гирло Дону - Азовське море, гирло Дніпра - Чорне море. 

 На географічних картах річки завжди показують від джерела до гирла. Відстань від джерела річки до її гирла називається довжиною річки.

       Отже, давайте підпишемо основні елементи річки на схемі. А потім спробуємо показати річки на карті.

    Лінійно витягнута западина на земній поверхні, по якій тече річка, називається річковою долиною.

Русло - природний водний потiк, що рухається в заглибленнi, створеному його рухом.

Заплава -  частина річкової долини, яка затоплюється під час повені.

Тераси - це залишки колишніх заплав, розташованих на різних висотах, як величезні сходи.

      Річкова система ( робота з опорною схемою, підручник).

      Річки мають свої притоки. Притока річки - це водний потік, який приносить в неї свої води.. Річка з усіма її притоками утворює річкову систему.

       Територія, з якої річки збирають свої води, називається річковим басейном. Басейн, діти, має будь-яка річка, в межах одного річкового басейну можуть бути навіть цілі міста і країни.

Найбільшою територією, з якої річка збирає свої води, є Амазонка. Тільки уявіть, 7 мільйонів квадратних кілометрів. Ця площа трохи менше, ніж площа Австралії.

Басейни двох річок розділені вододілом. Найчастіше вододілами є гірські хребти, а на рівнинах - пагорби.     Режим та живлення річок ( складання опорної схеми у зошиті)

       . Цей тип живлення характерний для річок, які розташовані в районах, де постійно випадають рясні дощі. Такі річки повноводні цілий рік. Дощовий тип живлення характерний для рік Амазонка, Конго, Ніл, Амур. Льодовикове живлення притаманно для річок, які беруть свій початок у горах. У цих річках найвищий рівень води спостерігається влітку, коли починають танути льодовики. До такого типу живлення  відносяться річки: Амудар’я чи Кубань. Більшість річок мають змішане живлення. У цьому типі живлення складно виділити головне джерело поповнення річкових вод. Річки в різні пори року поповнюють свої води дощовими, сніговими, підземними або льодовиковими водами. Взимку, коли річки вкриті льодом, джерелом поповнення є підземні води, навесні річки поповнюють свої води за рахунок снігу, що тане, влітку, коли встановлюються високі температури повітря, дощова вода випаровується, тому живлення річок відбувається за рахунок підземних вод. Восени, коли йдуть затяжні дощі, річки поповнюються дощовими водами.

       Від живлення річки залежить її режим – періодична зміна рівня води у річці протягом року. Закономірний, очікуваний підйом води називають повінь. Повінь спостерігається щороку навесні, коли рівень води в річці піднімається через снігові води, що тануть. Води переповнюють русло та заливають частину річкової долини, заплаву річки. Цікавим є той факт, що річки, які течуть з півдня на північ, іноді приносять дуже багато проблем. Так на півдні, де знаходиться річка, як правило льодохід починається раніше, ніж на півночі. Тому дуже часто на таких річках утворюються затори. При повені річкові води можуть розливатись на десятки км, дуже часто такі явища відбуваються на річках Об та Лєна.

Короткочасне, раптове підняття рівня води в річці називають паводком. Паводок може виникати взимку при різкому потеплінні, призводячи до швидкого підняття рівня води в річці, підтопленні берегів та прибережних ділянок. Але найчастіше такі явища спостерігаються восени, коли випадають рясні дощі. Ще до режиму річки відноситься межень - це період, який характеризується незначною водністю і низьким рівнем води в річці і льодостав - період, коли спостерігається на річці або іншій водоймі нерухомий крижаний покрив. Заповніть схему у конспекті.

  1.          Гірські та рівнинні річки

       Всі річки Землі протікають або рівнинною, або гірською місцевістю. Тому виділяють рівнинні та гірські річки. Вони відрізняються один від одного швидкістю течії та річковими долинами. Так рівнинні річки протікають, переважно по рівнинній місцевості, тому мають спокійну течію і широку річкову долину. Вони зручні для судноплавства. До таких річок належать Дон, Амазонка. Гірські ж річки протікають у горах, тому мають дуже швидку течію. Вони не утворюють велику кількість звивин і згинів як рівнинні річки, їх річкові долини вузькі і глибокі. До таких річок відносяться Колорадо, Вітім, Кубань.

V .  Закріплення вивченого матеріалу.

  1.          Прийом «Географічний диктант»

       Тепер діти ви знаєте практично все про річки. І можете допомогти мені написати відповідь Джеку. Я підготувала вам листи, тільки не вставила слова – поняття про які ви сьогодні дізналися під час  уроку. (учні заповнюють листи, додаток 4)

  1.          Практична робота № 6. Позначення на контурній карті назв  річок.

Нагадую, що назви лінійних об'єктів, як, наприклад, гір, річок або течій, потрібно розміщувати по протяжності, так, щоб їх можна було прочитати, не перевертаючи карту.

VI. Рефлексія

Малювання своєї річки

       Нехай кожен із Вас намалює на дошці річку з такою кількістю приток, яка покаже, скільки нових знань ви сьогодні отримали під час уроку. Якщо ви нічого не дізналися з теми уроку - намалюйте річку без приток, якщо дізналися не дуже багато - намалюйте річку з кількома притоками. Ну а якщо вам все було зрозуміло, і Ви отримали величезний багаж знань - намалюйте річку з дуже великою кількістю приток.

VIІ. Домашнє завдання

  1.          Опрацювати відповідний матеріал підручника .
  2.          Практична робота №7 (річки)

 

VIІI. Підсумок уроку.

        Діти, чи досягли ми з вами мети, яку ставили перед собою на самому початку уроку? Чи заповнили ви прогалини у знаннях, які ми виявили у таблиці «Знаю! Дізнаюся!»?

• Робота з карткою «Ввідний контроль»

 Виставлення оцінок за роботу на уроці.

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2022
Переглядів
956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку