Урок "Водойми України. Озера і болота. Охорона водойм."

Про матеріал

Урок спрямований на те, щоб продовжувати формувати поняття про форми земної поверхні України;, поняття про водойми України, про їх різноманітність, значення та охорону; формувати вміння учнів працювати з фізичною картою, підручником, додатковим матеріалом; розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, проводити спостереження в природі; виховувати відповідальність, уміння співпрацювати, взаємодопомогу.

Перегляд файлу

Тема. Водойми України. Озера і болота. Охорона водойм.

 

Мета: продовжувати формувати поняття про форми земної поверхні України; сформувати  поняття про водойми України, про їх різноманітність,  значення то охорону; формувати вміння учнів працювати з фізичною картою, підручником, додатковим матеріалом; розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, проводити спостереження в природі; виховувати відповідальність, уміння співпрацювати, взаємодопомогу.

 

Обладнання:  фізична карта України, мультимедійний супровід, таблиці.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І Організаційна частина

  1. Привітання

  Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте теплу посмішку; скажіть ласкаве слово; побажайте плідної праці на уроці.

   Ми продовжуємо вивчати тему « Наша Батьківщина – Україна» і епіграфом нашого уроку є  слова  Василя Симоненка: « Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе»

  1. Повідомлення  синоптика. Підсумки спостережень за погодою. Сьогодні….грудня….

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Природничий диктант.

  1. Великі простори суші з майже рівною поверхнею – це…..(рівнини).
  2. Низовини на карті позначаються ….(зеленим кольором).
  3. Невеликі підвищення на рівнині – це ….(горб).
  4. Великі і глибокі з крутими схилами заглиблення називаються …..(яром).
  5. Яри з пологими і зарослими рослинами  схилами називаються…(балками).
  6. Ряд гір називають ..(гірським хребтом).
  7. На Україні гори  розташовані в ….(Карпатах та у Криму).
  8. Назвіть частини гори…(підніжжя, схил, вершина)
  9. Гори на карті позначаються …(коричневим кольором).
  10. Які гори розташовані на території України за висотою?....(середні).

 

ІІ Мотивація  навчальної діяльності

Бесіда з використанням технології «Мозковий штурм»

- Діти,  послухайте вислів французького письменника  Антуана де Сент-Екзюпері:

«… у тебе ні смаку, ні  кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя…Ти найбільше багатство у світі»

-  Подумайте  і скажіть про що він міг так сказати?

-  Хіба вода – це тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку? Океан, що вкриває ¾ нашої планети. Хмари, хмаринки, тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні. Безкраї крижані  пустелі, сніговий покрив на  гірських хребтах, річки та озера, джерела і криниці, болота та льодовики – адже це також вода. У складі всіх живих організмів переважає вода. Прояви життя дуже різноманітні. Але життя є тільки там, де є вода: солона і прісна, прозора і каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас. Хотіли б ви зробити нові відкриття про водойми України?    слайд

 

ІІІ Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

- Чи зацікавила вас тема уроку?

- Які відкриття очікуєте зробити на сьогоднішньому уроці?

 

 

Робота з підручником.

- Спираючись на власний досвід, спробуйте назвати конкретні назви водойм.

                                         Водойми України

                   природні                   штучні

                    болото                                водосховище

                    море                                   ставок

                    озеро                                  канал                            Слайд

                    річка

                    джерело

                  

  • Я  невипадково розділила назви водойм на дві групи. Водосховища, ставки, канали створені людиною. Їх називають штучними, а водойми  першої групи виникли в природі. Як  ми можемо їх назвати?
  • Демонстрація досліду ( звідки береться вода під землею і як вона витікає на поверхню?). Беремо три склянки і поміщаємо у них лійки. У першу насипаємо грунт, у другу – пісок, у третю – глину. Спостерігаємо, де вода швидше пройде через природний матеріал. Що ви помітили? Де найшвидше перейшла вода?  Який це матеріал? Де повільніше проходить вода? Отже, грунт і пісок швидше пропускають воду, а глина – повільніше.

 

ІV  Інтерактивні вправи

 

1. Повідомлення дослідника. Слайд.    А чи залишаються підземні води нерухомими?

  • Що таке джерело? Як воно утворюється?
  • Яким умовним знаком позначається джерело на плані?
  • Чому потрібно оберігати джерела?
  1. Загадка.     Синя стрічка блищить, щось тихенько гомонить, і біжить собі біжить, не зупиниться й на мить.  Розповідь про річки. Повідомлення дослідника. Слайд.

               Будова річки. Слайд.

  1. Робота в зошиті.  Схематичне зображення будови річки.

 

  Цікавинки

  Усім, напевне, цікаво знати, з чого починається річка й куди вона поспішає.

   Цікаво знати, що правий берег річки завжди крутий, а лівий, навпаки, похилий. Це зумовлено природним обертанням Землі навколо своєї осі та навколо Сонця.

 Зробити повідомлення  про річки нам допоможуть  дослідники, яким було дано завдання підготувати розповідь про річку Дніпро – найбільшу річку України. Слайди

Значення річок.

 

6.Робота з контурною картою.

- Нанесіть найбільшу  річку України на контурну карту.

 

Фізкультхвилинка

 

7. Вправа «Навчаючись – учусь». Повідомлення про  озера,

  Болота, водосховища.      Слайди.

 

8. Робота з фізичною картою України. Індивідуальні завдання. Слайди.

- Куди впадає річка Дніпро?

- Що таке море? ( Це відособлена частина океану, що входить у сушу. Якщо людина знаходиться на березі моря, то протилежного берега вона не бачить).

-  Які моря омивають Україну? ( На півдні наша країна омивається Чорним і Азовським морем.)

     Повідомлення учнів про моря.

- Море – природна водойма із солоною водою. Та чи придатна вона для пиття? Ми зможемо це зараз дослідити. ( Діти пробують на смак морську воду)

- Чи  змогли б ви втамувати спрагу  такою водою?

- Навкруги вода, а з питтям біда. Так, це про море. Солоної води на планеті дуже багато, а прісної 1/100 частина від усієї води.  Тому ви повинні бережно ставитися до прісних водоймів.  Морську воду  використовують для лікування. За чистоту морів теж потрібно  піклуватися – це домівка багатьох живих організмів.

                                                

9.  Вправа « Перевтілення». «Тече річка невеличка».

- Що сталося?  Чому ти плачеш, Краплинко?

- Я дуже турбуюся про свою родину  і розповім вам вірш про річку.

 

Тече річка – невеличка,

Та нікому не секрет,

Що знаходяться у ній

Банки, склянки і сміття.

І того не хочуть люди знати,

Що про річку треба дбати,

Аби гарною була.

Помирати рибка стала,

Бо забруднена вода,

Вже купатись перестала

В каламуті дітвора.

І не хочуть воду пити

З річки коні та воли,

Задихаються від бензину,

Масла, бруду. Хоч умри.

Як почнуть оті машини

Мити в річці шофери.

Стали люди добре жити.

Та невже оцей прогрес

Має річку погубити?

 

- З допомогою чарівної палички  ви станете чарівниками і зможете допомогти річечці. Що би ви зробили?

 

11. Тест.

- Я попрошу вас виконати тестові завдання, щоб оцінити  рівень своїх знань.

 1.  Місце, де починається річка, називається:

а) притокою;   б) руслом;   в) витоком.

2. Заглиблення, яким тече річка, називається:

а) гирлом;    б) руслом;     в) притокою.

3.Частиню океану є ….

а) річка;       б) озеро;         в) море.

4.Які річки протікають територією України?

а) Нева;    б) Дністер;   в) Дніпро.

5.Які водойми називають штучними?

а) водосховище; б) озеро; в) море.

6. Морська вода непридатна для пиття тому, що …

а) вона холодна;  б) у ній розчинено багато солей; в)  вона брудна.

 

13. Взаємоперевірка за ключем

-  Перевірте роботу свого  сусіда по парті, оцініть її.

Ключ:  1 в;  2 б; 3 в; 4 б,в; 5 а; 6 б. Вірна відповідь оцінюється двома балами.

 

  

 V Рефлексія.

 

1. Вправа  «Мікрофон»

- Чого  навчив вас сьогоднішній урок?

- Чи виправдав урок ваші сподівання?

 

VІ Домашнє завдання

 

  • Розказати батькам про водойми України ( стаття підручника «Водойми України»).
  • Нанести на контурну карту основні  річки України.
  •  Написати пам’ятку охорони водойм нашого міста.

 

  

3. Намалюйте свій  настрій, з яким ви залишаєте урок.

                                    

                                     Додаток

     

                   Це цікаво

За все життя людина споживає в середньому 50—60 тонн води.

При спразі бізони відчувають воду за 5—7 км.

Американський тушканчик взагалі не п'є води   йому досить вологи із зерняток.

Медузи складаються на 95—98% з води.

Вода буває різною: густою, мов кисіль; згубною, мов отрута; білою і розсипчастою, як  пральний порошок; со­лоною; срібною, що вбиває мікроби; магнітною, що може виводити каміння з нирок; схожою на гуму, яку можна різати ножицями, та такою, що не замерзає при — 50° С,
кипить при + 300° С. Про такі цікаві властивості води ви дізнаєтесь, коли будете вивчати хімію.

Щоб виростити 1 кг овочів, потрібно затратити 2 тонни води!

Подивіться на глобус. Майже три чверті поверхні
земної кулі вкрито цією дивовижною речовиною.

Якби розлити всю океанську воду по всій умовно розрівняній поверхні суші, шар води був би досить-таки чималим: близько 2,6м

 

              Прислів’я і приказки

  • Багато снігу    багато хліба.
  • Щоб рибу їсти, треба в воду лізти.
  • Ранні пташки росу п'ють, а пізні   слізки ллють.
  •  Не знаєш броду – не лізь у воду.
  • І за холодну воду не береться.
  • Тиха вода греблю рве.

                                   

                                      Загадки

 

  • Буває хмаркою  вона                                          Що таке: пливе і ллється,

Пушинкою буває,                                                Часом на камінь дереться,

Бува, як скло                                                       Як нема – все всихає,

Крихка й тверда -                                                 Звір і птах помирає.

Звичайна, підкажіть …(вода)                                                              (Вода)

 

  • Дивну силу воно має                                            В’ється, плине річечка,

З - під землі свій шлях долає.                             Як срібляста стрічечка.

Непримітне  й невеличке,                                    Починалась річка ця

Поїть ріки і кринички. (Джерело)                         Із  малого   ….  ( джерельця )

 

  • В нас узимку білим цвітом                                    Прозорий, мов скло,

       Сад зацвів, неначе літом. ( Іній)                          А не вставиш у вікно. ( Лід)

 

  • Синя стрічка блищить,                                          Вранці хтось в  саду блудив

Щось тихенько гомонить                                      І намисто загубив.

І біжить собі, біжить,                                              Потім сонечко гуляло,

Не зупиниться й на мить. ( Річка)                        Намистинки  всі зібрало. (Роса)

 

  • В небі хмара пролітала,                                       Зірка сніжно - біла

Білий пух порозсипала.                                        На рукав мені злетіла.

       Він на землю міцно ліг,                                        Поки ніс її сюди,

Називають його …. ( сніг )                                    Стала краплею води. ( Сніжинка)

 

 

 

 

 

                                              

~ 1 ~

 

doc
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
3411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку