Урок " Водойми України" Природознавство 3 клас

Про матеріал

Конспект уроку з природознавства. Розроблено для вчителів початкової школи. Метою уроку є ознайомити учнів з водоймами України, вчити користуватися картою, виховувати бережливе ставлення до водойм

Перегляд файлу

       Загальноосвітня школа I – IIIст. ім. Пулюя

смт. Гримайлів 

 

 

 

 

Природознавство.

«Водойми України»

 

 

 

 

                                 Вчитель початкових класів

Бротська Наталія Василівна

 

 

 

 

Тема.  Водойми України.

Мета.  Продовжувати формувати поняття про форми земної поверхні                                 України; сформувати поняття про водойми України, про їх різноманітність; вчити бережливо ставитися до водойм, економно витрачати прісну воду; формувати вміння учнів працювати з фізичною картою, зошитом, підручником; розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, проводити спостереження в природі; виховувати бажання оберігати і примножувати природні багатства України.

Обладнання. Фізична карта України; карти – тести; глобус; ілюстрації різних водойм України; ілюстрації рослин, тварин, які проживають у водоймах; таблиці «Заборонні знаки».

Хід  уроку

  1. Організація класу до уроку.
  1. Привітання

Діти! Давайте разом вимовимо невеличке привітання.

Добрий день, сонце золоте!

Добрий день, небо голубе!

Добрий день, моя земля!

Добрий день!

Ось таким дружнім привітанням ми почнемо наш урок з природознавства.

Девіз нашого уроку:

Знай, люби, оберігай

свій рідний край.

На уроці будуть працювати  інформатори – експерти. А ще сьогодні до нас завітала Золота рибка із цікавими завданнями.

  1. Підсумок фенологічних спостережень.

1. Гра «Мікрофон»

Золота рибка.

Доброго дня, діти! Я хочу перевірити ваші знання з природознавства.

  • Який сьогодні стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи падає дощ? сніг?
  • Хто з вас помітив, чи є вітер?
  • Що ви зауважили, коли йшли до школи?

 

Запишіть свої спостереження у зошити.

  1.   Перевірка набутих знань на попередньому уроці.
  1. Перевірка домашнього завдання.

Деякі учні будуть працювати над картами – тестами. (Роздаю картки – тести)

А інші будуть відповідати на запитання.

  1. Фронтальне  опитування
  • Яка за площею Україна в Європі? (Найбільша серед країн Європи)
  • Яке місце за територією займає Україна у світі?(На сороковому місці.)
  • З якими державами межує Україна? Покажіть на карті (мапі)
  • Яка протяжність кордону України? (7643км)
  1. Оцінювання домашнього завдання.

Що ж перевіримо, як учні справилися із тестуванням.

  1. Повідомлення теми та завдань уроку

На уроці ми продовжуємо знайомство з незвичайною речовиною – водою.

Готуючись до уроку, діти працювали з тлумачним словником.

Зачитайте, будь ласка, що ж таке вода?

Інформатор – експерт.

Вода – прозора безбарвна рідина, яка знаходиться в ріках, озерах, морях, океанах і в чистому вигляді не має запаху і смаку.

Вчитель.

Так, вода – це життя. Саме з води вийшли всі живі істоти. Вона вгамовує нашу спрагу, дає життя ланам, зігріває будинки, стелиться перед кораблями.

  Хочу звернути вашу увагу на цікаві факти, які стосуються води.

  • За все життя людина споживає в середньому 50 – 60 тонн води.
  • Медузи складаються на 95% з води.
  • Вода буває різною: густою, мов кисіль,

згубною, мов отрута; білою і розсипчастою, як пральний порошок;

солоною; срібною, що вбиває мікроби;

такою, що замерзає при температурі -50оС, та кипить при температурі +300оС.

  • Подивіться на глобус.  Майже три чверті поверхні земної кулі вкрито цією речовиною.

Довго ще можна перераховувати цікаві факти.

  • Але б я хотіла дізнатися, де ж на Землі зберігається вода?

Для цього розшифруйте чарівні слова, записані на дошці.

 

Тема.  3 19 6 19 11 17 11

   24 15  21 1 13 18 11

-     Які слова ви прочитали? (Водойми України).

V.   Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

1.    Відгадування загадок.

-     Які бувають водойми дізнаєтеся, відгадавши загадку.

1.    Не скляне воно, не з металу,

А прислухатись – дзвенить. (Джерело)

  1. Між берегів текла – текла,

Мороз зміцнів

Під скло лягла. (Річка)

  1. Стоїть корито,

Повне води налито. (Озеро, ставок.)

  1. Навкруги вода,

А з питвом – біда. (Море)

Молодці, ви вірно відгадали загадки.

2.   Розповідь вчителя.

Отже, водойми суші – це джерела, річки, озера, ставки, болота й водосховища.

Якщо вони виникли в природі – їх називають природніми, а якщо створила людина – штучними.

  •  Що ж таке джерела?

Інформатор експерт.

Джерело – потік підземної води або іншої рідини, що витікає на поверхню землі.

Джерельна вода завжди чиста, холодна, її приємно пити. Джерельна вода додає сили, здоров я.

  • Як утворюються джерело?

Дощова вода і тала вода просочується в землю. Вона легко проходить крізь грунт і пісок, але затримується глиною. Там вода збирається в підземні озера. У місцях, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Джерела утворюються на дні ярів, балок, на схилах горбів, крутих берегів річок. Джерельна вода холодна і чиста. Адже вона проходить через шар піску й очищається від домішок.

Отже, джерело – це місце, де на поверхню землі витікає підземна вода.

 

  • Що ж таке річка? Зачитайте визначення з тлумачного словника.

Інформатор експерт.

Ріка – це постійний водяний потік з природною течією по руслу, від витоку вниз до гирла.

  • Ну що ж розглянемо як утворюється річка.
  1. Робота з таблицею « Річки»

Кожна річка має витік – місце де вона починається. Витоком може бути джерело, болото, озеро або льодовик у горах. Окремі струмки зливаються і дають початок річці. На своєму шляху вона приймає воду інших річок – своїх приток. Заглиблення по якому тече річка називається руслом. Місце, де річка впадає в іншу водойму називається гирлом.

 Кожна річка має лівий і правий береги. Щоб їх визначити, потрібно стати обличчям у напрямі течії. Праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий.

На карті річку показують, починають з витоку до її гирла. А потім так само показують і її притоки.

Річки бувають рівнинні та гірські.

  • Як називається найбільша річка України? Це Дніпро.
  • Що ви знаєте про цю річку?

Інформатор – експерт.

Походження назви річки  Дніпро до цього часу не з’ясоване. Встановлено, що перша частина назви походить від слова «Дана», «Дон», що означає «ріка». Друга частина слова означає «західний». Отже, слово «Дніпро» нібито значить «Західна річка».

 Дніпро – 2285км, за довжиною посідає 26 місце в світі. Тече через територію кількох країн, а початок бере в Росії.

  • А які річки нашої місцевості ви знаєте? (Збруч, Гнила)
  • Що вам відомо про ці річки?

Назва Збруч перекладається дослівно, як «болото». Протікає річка на межі Тернопільської і Хмельницької областей. Є лівою притокою Дністра. На правому березі річки знаходиться джерело  «Гліцеринова вода», а навпроти – джерело «Збручанської Нафтусі». Ці джерела славляться лікувальними властивостями.

 Гнила – права притока Збруча. Довжина 58км. Вода річки використовується на господарські потреби. Бере початок біля міста Скалата. Над річкою розташовані місто Скалат і селище Гримайлів.

  1. Звіт експедиційних груп.

У нашому класі працювали  групи науковців. Вони отримали завдання дослідити озера і болота України.

  • Звіт юних гідрологів.
  1. Наша група досліджувала розміщення озер України і прийшли до висновку, що озеро – це водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні Землі.

Озера бувають великі і малі, глибокі і мілкі, з прісною та солоною водою.

Вони поповнюються водою річок, підземних джерел, дощовою і талою водою.

  1. На території  України близько 20 000 озер. Вони утворюють озерні краї. Найбагатша на озера Поліська низовина. Тут є знамениті Шацькі  озера, а серед них – озеро Світязь. У Карпатських горах озера невеликі, але глибокі. Вода в них чиста, прісна і холодна. Гірські озера вражають красою. Особливо славиться озеро Синевір. Його ще назвали Морським оком Карпат.
  2. На Подільській височині озера невеликі й неглибокі. Влітку добре прогріваються. Біля них ростуть різноманітні рослини і живуть тварини. Багато озер утворилося біля річки Дунай. Найбільше прісне озеро Ялпуг, а найглибше – Кагул.

На узбережжі Чорного моря є озера – лимани із солоною водою. Солоними озерами багатий Крим. Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

За неповторну красу озера називають голубими очима землі.

  • Звіт геологів.
  1. Наша група досліджувала наявність корисних копалин в озерах.

Волинським дивом називають Оконське озеро – криницю, що на Волині. У центрі його б’є вода з двох джерел. Із заглиблень, які вони утворюють, вилітають шматочки крейди.

Вода в озері кришталево чиста. Вона ніколи не замерзає – температура води у будь – яку пору року +9оС.

  1. Озеро Синяк. Воно блакитного кольору. Це сполуки сірки розчиняючись у воді, зафарбовують її в насичений блакитний  колір. Озеро Синяк знаходиться неподалік від міста Сваляви на Закарпатті.

 

  • Звіт поетів.

Я з батьками відпочивала на Шацьких озерах, що на Поліссю. І про побачене я склала вірш.

 У кожного є своє озеро в серці

 В Україні також є маленькі озерця.

 Вода блакитна надходить з джерела

 Нап’юсь і побіжу за нею аж до озерця.

 

 Понад берегом озера

 Табунцем пливуть мальки.

 Де не взявся плавунець

 Мить – і врозтіч табунець:

 Стережись того жука,

 Він полює на малька.

В озерах України ростуть такі рослини: водяний горіх плаваючий, латаття біле, рогіз, глечики.

 Поступово озера, особливо мілкі, замулюються, заростають рослинами із часом перетворюються на болота.

Болото – ділянка надмірно зволоженої земної поверхні. На ній ростуть вологолюбні рослини.

В Україні найбільше боліт на Поліській низовині. Чимало є на Поліссі озер яких називають Чорні та Білі озера. Чорні озера – заболочені, із торфовим дном білі – світлі прозорі на дні світлий пісок.

Фізкультхвилинка.

   Вийшла качечка із двору,

   Підняла крильцята вгору,

   Відвела крильцята вбік,

   Ще й підскочила: скік, скік.

   Пішла до річки, нахилилась,

   Взяла водиці, гарно вмилась.

   Крильця в боки узяла,

   І додому знов пішла.

5.   Формування поняття «море».

      -     А зараз ми ознайомимося із водоймою водойм. Це – море.

-     Хто з вас був на морі?

-     Що ви там робили? (Відпочивали).

-     Розкажіть, яке море.

       Ми з батьками відпочивали на морі. Воно велике: не видно ні початку, ні кінця. Ми з татом навіть на високий берег піднімалися, але й звідти не видно, де воно закінчується.

 

 А я на морі бачив справжні моторні човни, кораблі. До цього я бачив їх на малюнках. Бачив багато води, великі хвилі, багато різноманітних морських риб.

  • Які моря є на території України? (Азовське, Чорне)
  • А більше про моря ми дізнаємося опрацювавши статтю підручника «Моря України» с. 115 – 116.

  6.   Робота з підручником с. 115 – 116.

-  Прочитайте статтю «Моря України» на с. 115 – 116.

- Покажіть на карті моря, які омивають береги України.

- Назвіть річки, які впадають в Чорне і Азовське моря.

 Україна – морська держава. Вона має вихід до Чорного і Азовського морів. Ці моря є частиною Атлантичного океану. Вони є шляхами сполучення. Ними перевозять на кораблях людей, вантажі.

 Моря – це чудові місця відпочинку людей.

  • Поміркуйте, звідки беруться солі у морській воді?
  • Якою водою поповнюються моря? (Водою річок і струмків).
  • Чи знаєте ви, якщо всю воду в океанах і морях випарувати, то залишилося стільки солі, що розстеливши її на суші, отримали б шар завтовшки понад 150м. 

VI.  Закріплення та осмислення знань.

1.   Робота в зошитах.

      Відкрийте зошити на с.63.

Завдання 1. З’єднайте лініями поняття та його визначення.

Завдання 2. Заповни таблицю. Усно порівняй озеро і море.

Завдання 3. На контурні карті України (с.56 – 57) познач:

  моря, великі ріки й озера.

2.   Гра « Акваріум».

 Наші моря багаті на різноманітну рибу. Відгадайте,

які риби зустрічаються в підводному царстві.

(Показую малюнки риб. Діти відгадують)

3.   Обговорення проблемної ситуації.

      Послухайте, будь ласка, розповідь і скажіть, чи правильно вчинили діти?

 Одного разу прийшли діти до озера і побачили, що хтось залишив на березі купу сміття: папірці, пляшки, консервні банки.

 Обурилися діти, що хтось забруднив такий гарний берег, і вирішили все прибрати. Позбирали вони все сміття і кинули у воду. Берег знову став чистим і гарним.

  • Чи правильно вчинили діти? Чому?
  • Що потрібно було б зробити?

4.   Бесіда про охорону води і бережливе ставлення до води.

-    Чому не можна забруднювати водойми?

      (Тому, що у водоймах є вода.)

  • У чому головна цінність води?

(Без води не можуть жити люди, рослини і тварини. Без їжі людина може прожити 9 діб, без води – 2).

  • Чим забруднюються водойми?

(Побутовим сміттям, відходами фабрик і заводів, нафтою, добривами і отруто хімікатами).

-    Чи правильне твердження, що вода нас годує?

 (Так. Без води не приготувати їжі. Водойми нам дають продукти харчування).

-     Кажуть, що вода – найширший шлях. Доведіть це.

 (Жодна дорога не може мати розмірів моря, річки, океану. Там легко розминутися кораблям.)

 Ви самі довели, що вода – справжнє диво природи. Але часто люди не вміють цінувати його.

5.   Робота над знаками.

  • Поміркуйте, що означають ці знаки?

E:\Наталії Василівні  (2)\20180131_125642.jpgE:\Наталії Василівні  (2)\20180131_125631.jpg

 

  • Не кидати в водойми   
  •  Економно витрачати прісну водусторонніх предметів.

 Сталева консервна банка лежить на дні до 90 років, алюмінієва – до 500 років, поліетиленова плівка – до 200 років.

 Ми вже говорили про те, що на землі багато води, але більша частина – це солоні моря і океани. На 100л  води солоної припадає 2л прісної. Якщо вода капає з крана по краплинах, то за місяць витікає 400л води.

Отже, слідкуйте і добре закручуйте крани!

Якщо у нас, в Україні проблема тільки настає, то в Середній Азії її давно продають, як у нас напої.

6.   Екологічна задача.

 Уявіть, що ви на один день стали міністром охорони навколишнього середовища.

  • Щоб ви зробили, щоб наші водойми стали чистішими, а люди менше хворіли від забрудненої води?

Так у 1972р. було прийнято Водний кодекс України. (За забруднення річок, озер та інших водойм дорослих можуть позбавити волі терміном до 5 – ти років).

   Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути в річку сміття чи каміння. Не можна було бити по воді. Люди вірили що вода має велику цілющу силу і любили молитися біля неї, приносили жертви річкам, озерам, криницям. Навіть найменше джерельце розчищали, обкладали дерном чи камінням і, зробивши кухлик з лика, залишали його там, щоб кожен міг напитися джерельної води.

 До нас завітала дівчинка – Земля.

Звеселили і зцілили ви мене своєю любов’ю. Повік вас не забуду. Я напою вас чистою водицею, доріжки простелю перед вами зеленою травицею, уквітчаю вас квітами весняними.

Але пам’ятайте, природу треба берегти. А ось вам і пам’ятка.

Пам’ятка

1.   Не забруднювати водойми сміттям, очищати їх від нього.

2.   Розчищати джерела, оберігати їх від забруднення.

3.   Економно витрачати воду.

 

VII.  Підсумок уроку.

1.   Бесіда.

 Ну, що ж, діти, наш урок буде завершуватися.

  • Пригадайте, яку тему уроку ми вивчали? (Водойми України)..
  • То які водойми ви знаєте?
  • Назвіть річки України?
  • Назвіть озера, моря?

 Домашнє завдання.

Золота рибка кожному з вас принесла по рибинці. Кому на парту потрапить червона рибка, то він виконує завдання під №1;  кому – жовта – завдання під №2.

 Завдання №1. Вивчити тексти «Водойми України». Підготувати розповідь про

рослину або тварину річки.

Завдання №2. Вивчити тексти «Водойми України». Підготувати розповідь про

рослину або тварину моря.

docx
Додано
5 лютого 2018
Переглядів
9611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку