Конспект уроку з природознавства. Розроблено для вчителів початкової школи. Метою уроку є ознайомити учнів з водоймами України, вчити користуватися картою, виховувати бережливе ставлення до водойм
Загальноосвітня школа I – IIIст. ім. Пулюя
смт. Гримайлів
Природознавство.
«Водойми України»
Вчитель початкових класів
Бротська Наталія Василівна
Тема. Водойми України.
Мета. Продовжувати формувати поняття про форми земної поверхні України; сформувати поняття про водойми України, про їх різноманітність; вчити бережливо ставитися до водойм, економно витрачати прісну воду; формувати вміння учнів працювати з фізичною картою, зошитом, підручником; розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, проводити спостереження в природі; виховувати бажання оберігати і примножувати природні багатства України.
Обладнання. Фізична карта України; карти – тести; глобус; ілюстрації різних водойм України; ілюстрації рослин, тварин, які проживають у водоймах; таблиці «Заборонні знаки».
Хід уроку
Діти! Давайте разом вимовимо невеличке привітання.
Добрий день, сонце золоте!
Добрий день, небо голубе!
Добрий день, моя земля!
Добрий день!
Ось таким дружнім привітанням ми почнемо наш урок з природознавства.
Девіз нашого уроку:
Знай, люби, оберігай
свій рідний край.
На уроці будуть працювати інформатори – експерти. А ще сьогодні до нас завітала Золота рибка із цікавими завданнями.
1. Гра «Мікрофон»
Золота рибка.
Доброго дня, діти! Я хочу перевірити ваші знання з природознавства.
Запишіть свої спостереження у зошити.
Деякі учні будуть працювати над картами – тестами. (Роздаю картки – тести)
А інші будуть відповідати на запитання.
Що ж перевіримо, як учні справилися із тестуванням.
На уроці ми продовжуємо знайомство з незвичайною речовиною – водою.
Готуючись до уроку, діти працювали з тлумачним словником.
Зачитайте, будь ласка, що ж таке вода?
Інформатор – експерт.
Вода – прозора безбарвна рідина, яка знаходиться в ріках, озерах, морях, океанах і в чистому вигляді не має запаху і смаку.
Вчитель.
Так, вода – це життя. Саме з води вийшли всі живі істоти. Вона вгамовує нашу спрагу, дає життя ланам, зігріває будинки, стелиться перед кораблями.
Хочу звернути вашу увагу на цікаві факти, які стосуються води.
згубною, мов отрута; білою і розсипчастою, як пральний порошок;
солоною; срібною, що вбиває мікроби;
такою, що замерзає при температурі -50оС, та кипить при температурі +300оС.
Довго ще можна перераховувати цікаві факти.
Для цього розшифруйте чарівні слова, записані на дошці.
Тема. 3 19 6 19 11 17 11
24 15 21 1 13 18 11
- Які слова ви прочитали? (Водойми України).
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1. Відгадування загадок.
- Які бувають водойми дізнаєтеся, відгадавши загадку.
1. Не скляне воно, не з металу,
А прислухатись – дзвенить. (Джерело)
Мороз зміцнів
Під скло лягла. (Річка)
Повне води налито. (Озеро, ставок.)
А з питвом – біда. (Море)
Молодці, ви вірно відгадали загадки.
2. Розповідь вчителя.
Отже, водойми суші – це джерела, річки, озера, ставки, болота й водосховища.
Якщо вони виникли в природі – їх називають природніми, а якщо створила людина – штучними.
Інформатор експерт.
Джерело – потік підземної води або іншої рідини, що витікає на поверхню землі.
Джерельна вода завжди чиста, холодна, її приємно пити. Джерельна вода додає сили, здоров я.
Дощова вода і тала вода просочується в землю. Вона легко проходить крізь грунт і пісок, але затримується глиною. Там вода збирається в підземні озера. У місцях, де глина підходить до поверхні землі, вода витікає на поверхню. Джерела утворюються на дні ярів, балок, на схилах горбів, крутих берегів річок. Джерельна вода холодна і чиста. Адже вона проходить через шар піску й очищається від домішок.
Отже, джерело – це місце, де на поверхню землі витікає підземна вода.
Інформатор експерт.
Ріка – це постійний водяний потік з природною течією по руслу, від витоку вниз до гирла.
Кожна річка має витік – місце де вона починається. Витоком може бути джерело, болото, озеро або льодовик у горах. Окремі струмки зливаються і дають початок річці. На своєму шляху вона приймає воду інших річок – своїх приток. Заглиблення по якому тече річка називається руслом. Місце, де річка впадає в іншу водойму називається гирлом.
Кожна річка має лівий і правий береги. Щоб їх визначити, потрібно стати обличчям у напрямі течії. Праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий.
На карті річку показують, починають з витоку до її гирла. А потім так само показують і її притоки.
Річки бувають рівнинні та гірські.
Інформатор – експерт.
Походження назви річки Дніпро до цього часу не з’ясоване. Встановлено, що перша частина назви походить від слова «Дана», «Дон», що означає «ріка». Друга частина слова означає «західний». Отже, слово «Дніпро» нібито значить «Західна річка».
Дніпро – 2285км, за довжиною посідає 26 місце в світі. Тече через територію кількох країн, а початок бере в Росії.
Назва Збруч перекладається дослівно, як «болото». Протікає річка на межі Тернопільської і Хмельницької областей. Є лівою притокою Дністра. На правому березі річки знаходиться джерело «Гліцеринова вода», а навпроти – джерело «Збручанської Нафтусі». Ці джерела славляться лікувальними властивостями.
Гнила – права притока Збруча. Довжина 58км. Вода річки використовується на господарські потреби. Бере початок біля міста Скалата. Над річкою розташовані місто Скалат і селище Гримайлів.
У нашому класі працювали групи науковців. Вони отримали завдання дослідити озера і болота України.
Озера бувають великі і малі, глибокі і мілкі, з прісною та солоною водою.
Вони поповнюються водою річок, підземних джерел, дощовою і талою водою.
На узбережжі Чорного моря є озера – лимани із солоною водою. Солоними озерами багатий Крим. Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.
За неповторну красу озера називають голубими очима землі.
Волинським дивом називають Оконське озеро – криницю, що на Волині. У центрі його б’є вода з двох джерел. Із заглиблень, які вони утворюють, вилітають шматочки крейди.
Вода в озері кришталево чиста. Вона ніколи не замерзає – температура води у будь – яку пору року +9оС.
Я з батьками відпочивала на Шацьких озерах, що на Поліссю. І про побачене я склала вірш.
У кожного є своє озеро в серці
В Україні також є маленькі озерця.
Вода блакитна надходить з джерела
Нап’юсь і побіжу за нею аж до озерця.
Понад берегом озера
Табунцем пливуть мальки.
Де не взявся плавунець
Мить – і врозтіч табунець:
Стережись того жука,
Він полює на малька.
В озерах України ростуть такі рослини: водяний горіх плаваючий, латаття біле, рогіз, глечики.
Поступово озера, особливо мілкі, замулюються, заростають рослинами із часом перетворюються на болота.
Болото – ділянка надмірно зволоженої земної поверхні. На ній ростуть вологолюбні рослини.
В Україні найбільше боліт на Поліській низовині. Чимало є на Поліссі озер яких називають Чорні та Білі озера. Чорні озера – заболочені, із торфовим дном білі – світлі прозорі на дні світлий пісок.
Фізкультхвилинка.
Вийшла качечка із двору,
Підняла крильцята вгору,
Відвела крильцята вбік,
Ще й підскочила: скік, скік.
Пішла до річки, нахилилась,
Взяла водиці, гарно вмилась.
Крильця в боки узяла,
І додому знов пішла.
5. Формування поняття «море».
- А зараз ми ознайомимося із водоймою водойм. Це – море.
- Хто з вас був на морі?
- Що ви там робили? (Відпочивали).
- Розкажіть, яке море.
Ми з батьками відпочивали на морі. Воно велике: не видно ні початку, ні кінця. Ми з татом навіть на високий берег піднімалися, але й звідти не видно, де воно закінчується.
А я на морі бачив справжні моторні човни, кораблі. До цього я бачив їх на малюнках. Бачив багато води, великі хвилі, багато різноманітних морських риб.
6. Робота з підручником с. 115 – 116.
- Прочитайте статтю «Моря України» на с. 115 – 116.
- Покажіть на карті моря, які омивають береги України.
- Назвіть річки, які впадають в Чорне і Азовське моря.
Україна – морська держава. Вона має вихід до Чорного і Азовського морів. Ці моря є частиною Атлантичного океану. Вони є шляхами сполучення. Ними перевозять на кораблях людей, вантажі.
Моря – це чудові місця відпочинку людей.
VI. Закріплення та осмислення знань.
1. Робота в зошитах.
Відкрийте зошити на с.63.
Завдання 1. З’єднайте лініями поняття та його визначення.
Завдання 2. Заповни таблицю. Усно порівняй озеро і море.
Завдання 3. На контурні карті України (с.56 – 57) познач:
моря, великі ріки й озера.
2. Гра « Акваріум».
Наші моря багаті на різноманітну рибу. Відгадайте,
які риби зустрічаються в підводному царстві.
(Показую малюнки риб. Діти відгадують)
3. Обговорення проблемної ситуації.
Послухайте, будь ласка, розповідь і скажіть, чи правильно вчинили діти?
Одного разу прийшли діти до озера і побачили, що хтось залишив на березі купу сміття: папірці, пляшки, консервні банки.
Обурилися діти, що хтось забруднив такий гарний берег, і вирішили все прибрати. Позбирали вони все сміття і кинули у воду. Берег знову став чистим і гарним.
4. Бесіда про охорону води і бережливе ставлення до води.
- Чому не можна забруднювати водойми?
(Тому, що у водоймах є вода.)
(Без води не можуть жити люди, рослини і тварини. Без їжі людина може прожити 9 діб, без води – 2).
(Побутовим сміттям, відходами фабрик і заводів, нафтою, добривами і отруто хімікатами).
- Чи правильне твердження, що вода нас годує?
(Так. Без води не приготувати їжі. Водойми нам дають продукти харчування).
- Кажуть, що вода – найширший шлях. Доведіть це.
(Жодна дорога не може мати розмірів моря, річки, океану. Там легко розминутися кораблям.)
Ви самі довели, що вода – справжнє диво природи. Але часто люди не вміють цінувати його.
5. Робота над знаками.
Сталева консервна банка лежить на дні до 90 років, алюмінієва – до 500 років, поліетиленова плівка – до 200 років.
Ми вже говорили про те, що на землі багато води, але більша частина – це солоні моря і океани. На 100л води солоної припадає 2л прісної. Якщо вода капає з крана по краплинах, то за місяць витікає 400л води.
Отже, слідкуйте і добре закручуйте крани!
Якщо у нас, в Україні проблема тільки настає, то в Середній Азії її давно продають, як у нас напої.
6. Екологічна задача.
Уявіть, що ви на один день стали міністром охорони навколишнього середовища.
Так у 1972р. було прийнято Водний кодекс України. (За забруднення річок, озер та інших водойм дорослих можуть позбавити волі терміном до 5 – ти років).
Наші предки дуже шанували воду. Вважалося великим гріхом кинути в річку сміття чи каміння. Не можна було бити по воді. Люди вірили що вода має велику цілющу силу і любили молитися біля неї, приносили жертви річкам, озерам, криницям. Навіть найменше джерельце розчищали, обкладали дерном чи камінням і, зробивши кухлик з лика, залишали його там, щоб кожен міг напитися джерельної води.
До нас завітала дівчинка – Земля.
Звеселили і зцілили ви мене своєю любов’ю. Повік вас не забуду. Я напою вас чистою водицею, доріжки простелю перед вами зеленою травицею, уквітчаю вас квітами весняними.
Але пам’ятайте, природу треба берегти. А ось вам і пам’ятка.
Пам’ятка
1. Не забруднювати водойми сміттям, очищати їх від нього.
2. Розчищати джерела, оберігати їх від забруднення.
3. Економно витрачати воду.
VII. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
Ну, що ж, діти, наш урок буде завершуватися.
Домашнє завдання.
Золота рибка кожному з вас принесла по рибинці. Кому на парту потрапить червона рибка, то він виконує завдання під №1; кому – жовта – завдання під №2.
Завдання №1. Вивчити тексти «Водойми України». Підготувати розповідь про
рослину або тварину річки.
Завдання №2. Вивчити тексти «Водойми України». Підготувати розповідь про
рослину або тварину моря.