Урок "Леся Українка «Хотіла б я піснею стати» - зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні."

Про матеріал
Урок у 8 класі. Тема: "Леся Українка «Хотіла б я піснею стати» - зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні." У конспекті є робота з текстом, ідейно-художній аналіз поезії, робота з кроссенсом та ребусом.
Перегляд файлу

 

Тема: Леся Українка «Хотіла б я піснею стати» - зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні.

Мета: опрацьовувати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов’язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви вірша; розвивати вміння коментувати прочитане, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, любові до поетичної творчості Лесі Українки, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет Лесі Українки, презентація уроку, тексти її творів, дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

Епіграф: «Пісня – це, коли

душа сповідається»

Г. Тютюнник

І. Організаційний момент.

Добрий ранок, діти.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка домашнього завдання

 

Діти мали підготувати сенкан про Лесю Українку. Зачитування деяких сенканів.

 

  1. Цифровий диктант

 

4 – навчилася читати

5 – навчилася писати і грати на фортепіано

6 – навчилася шити і вишивати

9 –  написала перший вірш «Надія»

10 – захворіла

13 – виник псевдонім Леся Українка

19 – написала підручник з історії

36 – вийшла заміж за Климентія Квітку

270 – стільки віршів написала

 

  1. Пригадування життєвих фактів за допомогою кросенсу:

 

Слово вчителя: Є такі імена в українській літературі, які не потребують високих означень та епітетів, не потребують  королівських шат і дорогих діадем, бо вони супроводжують нас змалечку. Входять у наш світогляд, як сонце і залишаються у наших серцях як назва рідної Батьківщини. До таких імен і належить ім’я безсмертної Лесі Українки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Розгадування ребусу

  1. Слово вчителя:

Пісня…Яке велике значення має вона у житті людства. У ній щемить минуле, гримить сучасне і виблискує майбутнє. Пісня – це душа народу, одна із його найбільших святинь і найдорогоцінніших скарбів. У ній і сміх, і біль, радість і журба, ненависть і любов. Г. Тютюнник писав: «Пісня – це коли душа сповідається». Ці слова я невипадково взяла епіграфом до нашого уроку. Бо саме сьогодні ми познайомимося із ліричною сповіддю Лесі Українки, а саме з поезією «Хотіла б я піснею стати» і дамо відповідь на проблемне питання: «Чому лірична героїня захотіла стати піснею?»

ІV. Оголошення теми і мети уроку

Розгорніть свої зошити та запишіть тему сьогоднішнього уроку і епіграф.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Бесіда:

Пригадайте збірки з поезіями Лесі Українки («На крилах пісень» - 1893, «Думи і мрії» - 1899, «Відгуки» -1902р.)

До якої збірки входить поезія «Давня весна»? («Думи і мрії», цикл «Мелодії»)

От і поезія «Хотіла б я піснею стати…» також належить до збірки «Думи і мрії», цикл «Мелодії». Вперше поезія надрукована 1894 року в журналі «Зоря»

2. Бесіда:

  1. Що таке пісня?  (словесно-музичний твір, призначений для співу)
  2. Які пісні ви знаєте? (Пісні є народні і літературні. Народні надбання народу, а літературні написані окремим автором. Народні пісні поділяються на: календарно-обрядові, історичні, суспільно-побутові, родинно-побутові)
  3. Чи знаєте ви ліричні твори, які стали піснями?  (Твори А. Малишка, Т. Шевченка, І. Франка)
  4. Що виражає людина в пісні?
  5. Яке значення в житті Лесі Українки мала музика, пісня? (Леся дуже любила музику, старанно вчилась грати на фортепіано. Вважала навіть, що з неї був би кращий музика, ніж поет. Але хвороба (туберкульоз кісток) змусила перервати це захоплення. З болем прощалася з інструментом, якому виливала свої радощі і жалі (“До мого фортепіано”).

Давайте спробуємо скласти сенкан до слова «пісня»

  1. Виразне читання вірша вчителем (відеоряд у презентації?)

Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.

Щоб геть аж під яснії зорі
Полинути співом дзвінким,
Упасти на хвилі прозорі,
Буяти над морем хибким.

Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне,
Ясніші, ніж зорі яснії,
Гучніші, ніж море гучне.

 

Словникова робота за текстом поезії:

 

  1. Бесіда за змістом поезії:

 

  1. Ким у поезії постає лірична героїня? (піснею, луною, співом)
  2. З чим ділиться з нами лірична героїня
  3. Про що мріє?
  4. Чи можна сказати, що це сповідь ліричної героїні?
  5. Чи є у поезії слова, що позначають кольори й звуки? Для чого вони в поезії?
  6. Чи можна, на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте, про що воно співає.
  7. Який настрій цієї поезії?

 

  1. Ідейно-художній аналіз вірша

Жанр лірики: ліричний вірш

Вид лірики: філософська і пейзажна

Тема: бажання ліричної героїні стати піснею, щоб радіти життю і долати труднощі.

Ідея: возвеличення людської мрії, прагнення творити красу і дарувати всім щастя.

Основна думка: «хотіла б я піснею стати…щоб вільно по світі літати»

 

  1. «Впіймай художній засіб»  (Вправа на лернінг апс)

 

  1. Слово вчителя: Повернімося до нашого проблемного питання: «Чому лірична героїня захотіла стати піснею?»

(Леся Українка мала могутню зброю – уяву, слово і величезний талант. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі і радіти з ними в радості.)

 

 

VІ. Закріплення навчального матеріалу

 

  1. Поезія Лесі Українки «Яка вона?»

Раскраска Ангельские крылья | Раскраски для детей печать онлайн

  1. Тести під музику Шопена

1. Леся Українка забажала стати:

А легендою;           Б піснею;

В казкою;     Г мудрою порадою.

2. Поетеса прагне:

А возвеличити красу на землі;

Б бути корисною суспільству;

В вільно по світу літати;

Г порозумітися з природою.

3. Який прикметник-характеристика найчастіше використаний авторкою твору?

А Ясний;  Б гучніший;

В прозорий;         Г вільний.

4. Спів героїні поезії можна буде почутим:

А на хвилях людських; 

Б на узбережжі моря;

В під зорями небесними; 

Г серед ланів широких.

5. Як Леся Українка характеризує свої мрії? Вони:

А ясні і гучні;               Б крилаті й вільні;

В щирі й благородні;   Г чисті й прозорі.

6. Вітер у творі розносив:

А пісню поетеси;         Б бризки морські;

В пахощі квітів;          Г луну.

7. Щастя в поетеси:

А чарівне;                Б таємне;

В приховане;     Г здобуте в боротьбі.

8. Одним із бажань ліричної героїні було:

А піднятися на гору високу;

Б буяти над морем;

В віднайти квітку щастя;

Г насолоджуватися красою квітів.

      9.Спів поетеси під зорями буде:

А дзвінким;  Б гучним;

В знайомим;  Г тривалим.

10. Якими в поезії зображені хвилі морські?

А Каламутними;       Б високими;

В прозорими;            Г сяючими.

 

1. Леся Українка забажала стати:

А легендою;           Б піснею;

В казкою;     Г мудрою порадою.

2. Поетеса прагне:

А возвеличити красу на землі;

Б бути корисною суспільству;

В вільно по світу літати;

Г порозумітися з природою.

3. Який прикметник-характеристика найчастіше використаний авторкою твору?

А Ясний;  Б гучніший;

В прозорий;         Г вільний.

4. Спів героїні поезії можна буде почутим:

А на хвилях людських; 

Б на узбережжі моря;

В під зорями небесними; 

Г серед ланів широких.

5. Як Леся Українка характеризує свої мрії? Вони:

А ясні і гучні;               Б крилаті й вільні;

В щирі й благородні;   Г чисті й прозорі.

6. Вітер у творі розносив:

А пісню поетеси;         Б бризки морські;

В пахощі квітів;          Г луну.

7. Щастя в поетеси:

А чарівне;                Б таємне;

В приховане;     Г здобуте в боротьбі.

8. Одним із бажань ліричної героїні було:

А піднятися на гору високу;

Б буяти над морем;

В віднайти квітку щастя;

Г насолоджуватися красою квітів.

      9.Спів поетеси під зорями буде:

А дзвінким;  Б гучним;

В знайомим;  Г тривалим.

10. Якими в поезії зображені хвилі морські?

А Каламутними;       Б високими;

В прозорими;            Г сяючими.

 

 

 

VІІ. Підсумки. Рефлексія

  1. Вправа «Долонька»

VІІІ. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять поезію Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»

 

 

 

 

docx
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
1059
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку