Тема: Леся Українка «Хотіла б я піснею стати» - зразок ліричної мініатюри, романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні.
Мета: опрацьовувати ідейно-художній зміст програмового твору Лесі Українки, пов’язуючи його з життям поетеси; з’ясувати основні мотиви вірша; розвивати вміння коментувати прочитане, логічно мислити, зіставляти, узагальнювати; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати почуття поваги, любові до поетичної творчості Лесі Українки, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Обладнання: портрет Лесі Українки, презентація уроку, тексти її творів, дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
Епіграф: «Пісня – це, коли
душа сповідається»
Г. Тютюнник
І. Організаційний момент.
Добрий ранок, діти.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Діти мали підготувати сенкан про Лесю Українку. Зачитування деяких сенканів.
4 – навчилася читати
5 – навчилася писати і грати на фортепіано
6 – навчилася шити і вишивати
9 – написала перший вірш «Надія»
10 – захворіла
13 – виник псевдонім Леся Українка
19 – написала підручник з історії
36 – вийшла заміж за Климентія Квітку
270 – стільки віршів написала
Слово вчителя: Є такі імена в українській літературі, які не потребують високих означень та епітетів, не потребують королівських шат і дорогих діадем, бо вони супроводжують нас змалечку. Входять у наш світогляд, як сонце і залишаються у наших серцях як назва рідної Батьківщини. До таких імен і належить ім’я безсмертної Лесі Українки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Пісня…Яке велике значення має вона у житті людства. У ній щемить минуле, гримить сучасне і виблискує майбутнє. Пісня – це душа народу, одна із його найбільших святинь і найдорогоцінніших скарбів. У ній і сміх, і біль, радість і журба, ненависть і любов. Г. Тютюнник писав: «Пісня – це коли душа сповідається». Ці слова я невипадково взяла епіграфом до нашого уроку. Бо саме сьогодні ми познайомимося із ліричною сповіддю Лесі Українки, а саме з поезією «Хотіла б я піснею стати» і дамо відповідь на проблемне питання: «Чому лірична героїня захотіла стати піснею?»
ІV. Оголошення теми і мети уроку
Розгорніть свої зошити та запишіть тему сьогоднішнього уроку і епіграф.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда:
Пригадайте збірки з поезіями Лесі Українки («На крилах пісень» - 1893, «Думи і мрії» - 1899, «Відгуки» -1902р.)
До якої збірки входить поезія «Давня весна»? («Думи і мрії», цикл «Мелодії»)
От і поезія «Хотіла б я піснею стати…» також належить до збірки «Думи і мрії», цикл «Мелодії». Вперше поезія надрукована 1894 року в журналі «Зоря»
2. Бесіда:
Давайте спробуємо скласти сенкан до слова «пісня»
Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
Щоб геть аж під яснії зорі
Полинути співом дзвінким,
Упасти на хвилі прозорі,
Буяти над морем хибким.
Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне,
Ясніші, ніж зорі яснії,
Гучніші, ніж море гучне.
Словникова робота за текстом поезії:
Жанр лірики: ліричний вірш
Вид лірики: філософська і пейзажна
Тема: бажання ліричної героїні стати піснею, щоб радіти життю і долати труднощі.
Ідея: возвеличення людської мрії, прагнення творити красу і дарувати всім щастя.
Основна думка: «хотіла б я піснею стати…щоб вільно по світі літати»
(Леся Українка мала могутню зброю – уяву, слово і величезний талант. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі і радіти з ними в радості.)
VІ. Закріплення навчального матеріалу
1. Леся Українка забажала стати: А легендою; Б піснею; В казкою; Г мудрою порадою. 2. Поетеса прагне: А возвеличити красу на землі; Б бути корисною суспільству; В вільно по світу літати; Г порозумітися з природою. 3. Який прикметник-характеристика найчастіше використаний авторкою твору? А Ясний; Б гучніший; В прозорий; Г вільний. 4. Спів героїні поезії можна буде почутим: А на хвилях людських; Б на узбережжі моря; В під зорями небесними; Г серед ланів широких. 5. Як Леся Українка характеризує свої мрії? Вони: А ясні і гучні; Б крилаті й вільні; В щирі й благородні; Г чисті й прозорі. 6. Вітер у творі розносив: А пісню поетеси; Б бризки морські; В пахощі квітів; Г луну. 7. Щастя в поетеси: А чарівне; Б таємне; В приховане; Г здобуте в боротьбі. 8. Одним із бажань ліричної героїні було: А піднятися на гору високу; Б буяти над морем; В віднайти квітку щастя; Г насолоджуватися красою квітів. 9.Спів поетеси під зорями буде: А дзвінким; Б гучним; В знайомим; Г тривалим. 10. Якими в поезії зображені хвилі морські? А Каламутними; Б високими; В прозорими; Г сяючими.
|
1. Леся Українка забажала стати: А легендою; Б піснею; В казкою; Г мудрою порадою. 2. Поетеса прагне: А возвеличити красу на землі; Б бути корисною суспільству; В вільно по світу літати; Г порозумітися з природою. 3. Який прикметник-характеристика найчастіше використаний авторкою твору? А Ясний; Б гучніший; В прозорий; Г вільний. 4. Спів героїні поезії можна буде почутим: А на хвилях людських; Б на узбережжі моря; В під зорями небесними; Г серед ланів широких. 5. Як Леся Українка характеризує свої мрії? Вони: А ясні і гучні; Б крилаті й вільні; В щирі й благородні; Г чисті й прозорі. 6. Вітер у творі розносив: А пісню поетеси; Б бризки морські; В пахощі квітів; Г луну. 7. Щастя в поетеси: А чарівне; Б таємне; В приховане; Г здобуте в боротьбі. 8. Одним із бажань ліричної героїні було: А піднятися на гору високу; Б буяти над морем; В віднайти квітку щастя; Г насолоджуватися красою квітів. 9.Спів поетеси під зорями буде: А дзвінким; Б гучним; В знайомим; Г тривалим. 10. Якими в поезії зображені хвилі морські? А Каламутними; Б високими; В прозорими; Г сяючими.
|
VІІ. Підсумки. Рефлексія
VІІІ. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять поезію Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»