Урок української літератури "Світ героїв оповідання "Федько-халамидник" у 6 класі

Про матеріал
У розробці уроку враховано ключові компетентності, зміст та структура націлені на виховання високих моральних якостей особистості, формування життєвих цінностей, розвиток критичного та креативного мислення.
Перегляд файлу

Тема. Світ героїв оповідання В.Винниченка "Федько- халамидник"

Мета уроку:

  • на прикладі образів Федька і Толі розкрити значення високих моральних якостей у житті людини, навчитися характеризувати героїв оповідання, давати оцінку їхнім вчинкам;
  •  розвивати вміння висловлювати свою думку, критичне та креативне мислення, уяву, увагу, пам’ять;
  • виховувати свідоме ставлення до найважливіших цінностей: порядності, чесності, добра,  чуйності, мужності, саможертовності, відданості громадянському обов’язку;допомогти усвідомити цінність життя та здоров’я,  заперечення будь-якого насильства; прищеплювати інтерес до культури та мистецтва.

 

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: скріпки та прищіпки, картини В.Винниченка, «чарівна скринька», роздатковий матеріал («Сніжинка настрою та наміру», «хмари слів», «кадри фільму»,  «Кола Вена», цитати , «Амбулаторна картка хворого» та «Рецепт», «Права дитини», «Заходи безпеки на льоду», паперові сердечка та «Червона книга цінностей»),   презентація, підручник

Форми і методи роботи:

  • пояснювально-ілюстративний;
  • «Кола Вена»;
  • прийом «Амбулаторна картка хворого»
  • «Хмари слів»;
  • рольова гра;
  • «Віднови послідовність»;
  • «Цитатний навігатор».

Міжпредметні зв’язки: історія , мистецтво, громадянська освіта, правознавство, медицина, екологія, англійська мова, зарубіжна література, етика, математика

Формування ключових компетентностей:

  1. Спілкування державною мовою.
  2. Спілкування іноземними мовами( діалог між Федьком і Томом Соєром)
  3. Математична грамотність (підрахунок позитивних та негативних якостей Федька та Толі, виведення нерівності)
  4. Компетентності в галузі природничих наук (повідомлення про Червону книгу, порівняння яблука із зовнішністю та характером людини, інформація про пристрій навігатор)
  5. Інформаційно-комунікаційна компетентність ( домашнє завдання : створити «хмарку» за допомогою сервісу WordArt)
  6. Громадянська компетентність (В.Винниченко як громадський діяч, політик; права дитини, громадянський подвиг Федька)
  7. Культурна компетентність (В.Винниченко як художник, створення кадрів фільму за змістом оповідання)
  8. Навчання впродовж життя.
  9. Ініціативність і підприємливість .
  10.  Екологічна грамотність та здорове життя (фізкультхвилинка, правила безпеки на льоду, заперечення будь-якого насильства)

Хід уроку

І. Організаційний момент ( слайд 1)

-  Доброго ранку, діти! Сідайте. Ви звернули увагу, як непомітно прийшла зима? Сподіваюсь, що цього зимового дня ви прийшли на урок із настроєм та наміром гарно попрацювати, поміркувати, висловити свої думки, дізнатися щось нове. Ви об’єднані у дві групи.  Тож чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Я дам вам «Сніжинку», на кінчиках якої ви прикріпите прищіпки відповідно до свого настрою та наміру на  сьогоднішньому уроці .

Учитель дає «Сніжинку», де написано :

  1. Я сьогодні спокійний (а) і буду уважно слухати.
  2. Я сьогодні енергійний (а), буду активно працювати.
  3. Я  покажу свої знання та дізнаюся щось нове.
  4. Мені цікаво, що ми будемо робити?
  5. Я налаштований (а) на позитив.
  6. Я хочу, щоб мені сподобалося.

Учні кріплять прищіпки .

ІІ. Актуалізація  опорних  знань. Мотивація навчальної  діяльності

Учитель : Молодці ! Бачу, що ви всі більш-менш налаштовані на позитив і вмієте дружно працювати. А от чи вмієте ви бути справжнім другом і вибирати друзів? Чи вмієте ви відрізняти злу і підступну людину від доброї? Сьогодні на уроці ми поміркуємо про світ героїв оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», яке ви прочитали вдома, і спробуємо зрозуміти, що таке добро і зло та  чи завжди їх видно на поверхні. За кожну правильно сказану відповідь та висловлену думку я даватиму кожному по цій скріпочці, а ви можете, нанизуючи їх одна на одну, утворити «ланцюжок думок». Подивимось, у кого він буде найдовший?

ІІІ. Оголошення теми та мети урок (слайд).

ІV. Основна частина уроку.

Учитель : Перш за все я пропоную  поговорити про те, що вам відомо про автора оповідання «Федько-халамидник» (слайд)?  Зверніть увагу на екран (слайд): у «хмарці слів» заховано певні слова  та словосполучення, які стосуються життєпису В.Винниченка. Ваше завдання – знайти їх та прокоментувати, яким чином вони асоціюються з певним періодом життя автора. Також я дам кожній із груп роздруковану «хмарку».

Учні розглядають «хмарку слів» і коментують слова та словосполучення , отримуючи скріпочки :

  1. Письменник .
  2. Громадський діяч.
  3. Політик: зробив великий внесок в українське державотворення на початку ХХ століття.
  4. Драматург: відомий в усьому світі, його п’єси досі не сходять зі сцен різних країн.
  5. Художник: був вправним майстром пензля, гри кольорів, особливо чудово вдавалися пейзажі, навчився малювати, перебуваючи у Франції.
  6. Франція: жив певний період і помер, саме у Франції написав оповідання «Федько-халамидник»
  7. Фантастичний роман: є автором першого науково-фантастичного роману «Сонячна машина».

Молодці! Упоралися із завданням. А зараз ми перевіримо, наскільки уважно ви читали твір.  Уявіть  себе режисерами: вам потрібно зняти фільм за оповіданням «Федько-халамидник». Я пропоную  таку гру: зараз я вам роздам набір кадрів, на яких написані епізоди з твору (слайд). Ваше завдання: розташувати їх у правильній послідовності, як було у змісті оповідання (учитель роздає кожній із груп «кадри», на яких написані епізоди із оповідання, їхнє завдання – відновити послідовність подій у творі)- слайд

1.Пригода з повітряним змієм.

2.  Виховання вдома батьками Федька та Толі.

3.Поведінка хлопців під час дощу.

4. Толя пристає до гурту хлопців під час зливи.

5. Події на льодоході.

6. Толя хоче повторити «подвиг» Федька.

7. Порятунок Толі.

8. Покарання Федька батьками.

9. Смерть Федька.

10. Байдужість Толі до чужого горя.

 

Молодці, упоралися із завданням. А скажіть , що означає слово «халамидник»? (слайд) (Відповіді учнів). Спробуйте дібрати до цього слова синоніми (розбишака, забіяка, бешкетник, пустун). (слайд) А з яких слів розпочинається оповідання? Прочитайте у підручнику. (Діти зачитують). Коли ми починаємо читати цей твір, то яке перше враження у нас викликає образ Федька? ( негативне). Навіть сама назва нас нібито наводить на думку, що оповідання буде про негативного героя. Але чи дійсно це так? (Ні, Федько показав себе з позитивного боку).

    Скажіть, будь ласка, а чи нікого з героїв зарубіжної літератури вам не нагадує образ Федька –халамидника? (Тома Соєра). Так, дійсно, вони такі ж обидва розбишакуваті і неслухняні, на перший погляд, але в дійсності мають чимало позитивних рис, на які потрібно орієнтуватися у своєму житті. Уявімо, що ці герої з різних літератур зустрілися у наш час (слайд). Як вважаєте: чи змогли б вони порозумітися? А якою б мовою вони могли б поспілкуватися? (англійською, бо це мова міжнародного спілкування).

    Розігрується сценка-діалог між Федьком та Томом:

-Hello! 

-Hello!    

- My name is Tom Soyer.  

-My name is Fedko.   

-I am from USA ...  

- I am from Ukraine.

- My author is Mark Twen.

-My author is Volodymyr Vynnychenko.

- Let’s be friends!   

-Ok.      

Молодці!    

Назвіть, будь ласка, інших героїв оповідання « Федько-халамидник»? (Діти називають).(слайд)  Хто є головними , а хто – другорядними? (Федько і Толя- головні, інші- другорядні) Молодці! Дійсно, у змісті оповідання виразно окреслюються два герої – Федько і Толя. Спробуємо порівняти їх (слайд). Для цього я кожній із груп дам по такій схемці – «Кола Вена» (там, де кола перетинаються, -спільне у хлопців: «ровесники». Завдання: взяти зі скриньки цитату, по черзі зачитувати і говорити, про кого з героїв йдеться , а також яку рису характеру відображає кожна цитата, записавши відповідно у коло:

Федько:

-розбишака: « …неодмінно, щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»

-дратівливий : «наче біс якийсь сидів у хлопцеві»;

-відкритий: «він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, - але …такого не любив»;

- правдолюб: «Якби  схотів, то міг би одбрехатися, але … брехати не любить».

- спритний: «ловкий хлопчак…Стриба, як кішка»;

- хороший друг: «Не любить також… й товаришів видавати»;

-шанобливий до батька: «…якби  зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би»;

-кмітливий : «…не мігши схопити шворку закляклими від холоду руками, схопився зубами»;

-щедрий: «коли хлопці далеко і не можуть йому нічого зробити, він раптом вертається і віддає змія. Навіть принес еще своїх ниток і дасть»;

- терплячий: «хоч би попросило тата, хоч би заплакало…»;

 

Толя:

- сором'язливий: «Він завжди виходив надвір трішки боязко, жмурився від сонця й соромливо посміхався своїми невинними синіми очима»;

-ніжний: «…чистенький. Ніжний, з щічками, як проскура»;

- пихатий: «…кричати на вулиці не личить благородним дітям»;

- брехливий: «Неправда! Неправда!-…Я не хотів іти, а вони мене потягли на річку. А потім Федько узяв і пхнув мене на кригу…спитайте всіх…Я не винен»;

- байдужий до горя інших: «Коли  Федькова труна сховалася за рогом вулиці й не було вже нікого видно, …одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком»;

- підступний: «чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька»;

- заздрісний : «…аж задихався, дивлячись, як Федько перебирався по крижинах»;

-боягуз : «…зробилося страшно… Хотілося впасти на лід , притулитися до нього всім тілом і кричати, кликати на поміч»;

- самовпевнений: «Нічого там страшного нема на тих крижинах… То зовсім не трудно. Узяти у Федька палицю, устромляти в лід і стрибати. Велика штука!»

- бездушний : «А йому було цікаво подивитись, як будуть ховати Федька-халамидника».

 

   Тепер я кожній із груп дам два олівці – чорного і жовтого кольорів. Замалюйте жовтим позитивні риси, а чорним – негативні. Порахуємо, скільки жовтих смужок у Федька? (8), а в Толі? (2), скільки чорних смужок у Федька? (2), а у Толі ( 8)Учитель пише на дошці нерівності під буквами «Ф» та «Т» (позитивні риси і негативні риси). Порахуємо, у скільки разів Толя має негативних рис більше, ніж Федько? А Федько позитивних?

Який можем зробити висновок ? Те, що, на перший погляд, погане , насправді, - хороше, а хороше – погане, треба лише уміти розбиратися, де добро і зло, як оце яблуко, чи не так? ( на слайді – яблуко, де одна половинка гарна, а інша –червива).

 

 Втомилися? Нумо , трішки розімнемося. Прошу вас встати на фізкультхвилинку(слайд) і повторювати рухи за мною:

 

Оце – Федько (права рука вгору і трішки вбік),

А це є Толя ( ліва рука вгору і трішки вбік):

Вони різні є доволі…(розвести руки в різні боки).

Федько – бідний( права рука вниз і присісти),

Толя – багатий (ліва рука вгору і підтягтися),

Цей – спокійний(ліва рука – до тулуба і стати струнко),

Цей – завзятий (  повертіти правою рукою),

Цей – манірний( повертіти лівим плечем і рукою),

Цей – розбишака (відставити праву ногу, права рука на поясі),

Толя – тендітний (змахнути ніжно лівою рукою),

 Федько – забіяка ( вдарити правою рукою кулаком униз і тупнути ногою),

Цей лиш заздрить і спостерігає ( лівою рукою нібито дивимося вдаль),

Федько ж велике серце має! ( правою рукою обвести у повітрі серце).

Молодці! Сідайте. Як бачимо, засуджувати варто не Федька, а Толю, який, як виявилося, є негативним героєм із низкою поганих  якостей. Зачитайте 2 останні речення оповідання (діти зачитують). Як бачимо, автор починає оповідання з Федька, а завершує Толею , ніби спонукає нас до роздумів.

Як ви вважаєте, чи можливо «вилікувати» Толю від його «недуг»? Уявіть, що ви –лікарі , і вам потрібно допомогти Толі вилікуватися від його «хвороби»(слайд).

Прийом «Амбулаторна картка хворого»  ( учитель роздає «Амбулаторну картку хворого» для обох груп. Завдання: заповнити її (ім’я хворого, назва хвороби (риса характеру), симптоми хвороби (вчинки),  далі дає аркуш-«Рецепт», де учні повинні написати поради, як «вилікуватись» Толі від його «недуг»).

Ім’я: Толя

Діагноз: заздрість, підступність, жорстокість,

Симптоми хвороби:боягуз, заздрив Федькові, брехав, щоб його не покарали, егоїстичне ставлення до оточуючих.

Рецепт:

  1. Не брехати
  2. Навчитися бути добрим.
  3. Не корчити з себе .
  4. Усвідомити свої вчинки і покаятися.

Дійсно, дуже шкода Федька, який ціною власного життя врятував Толю від загибелі, але своєю смертю хлопчик довів нам, що таке самопожертва і добро.

Так, він зробив помилку, хизуючись тим, що може легко і безстрашно стрибати по крижинах. Можливо, це через те, що ніхто йому не розказував про правила безпеки на льоду взимку і навесні. А ви їх знаєте? (відповіді учнів) (слайд) Я хочу кожному з вас роздати пам’ятки «Заходи безпеки на льоду», які , я сподіваюсь, знадобляться вам у майбутньому і застережуть від біди. Дбайте про своє здоров’я і життя!

Тож хто винен у смерті Федька? (не можна сказати напевне: і сам вчинок хлопця, і порятунок невдячного Толі , і батьки, які вчасно не зрозуміли небезпеки).

Дійсно, якби батьки більше часу приділяли Федькові, його вихованню, то, можливо, це не призвело до таких фатальних наслідків, адже він, як і всі його ровесники, хотів виділитися , заявити про те, що  він теж людина. 10 грудня у всьому світі відзначатиметься День прав людини, .Часто діти не зовсім знають свої права і часто плутають їх із обов’язками. Зверніть увагу на перелік прав дитини , які я дам кожній із груп. Перегляньте їх. (слайд)Як ви вважаєте, які права Федька були порушені в оповіданні? (усі діти рівні в правах, жодна дитина не повинна бути жертвою насильства, жодна дитина не повинна бути зневажена і скривджена, кожна дитина має право на любов і піклування).

V. Закріплення вивченого матеріалу

   Діти, скажіть, чи багато у світі таких добрих і благородних людей, як Федько?Дійсно, вони -  велика рідкість, адже поступово, на жаль, стало «немодно» робити добро просто так, і мало хто жертвує собою заради інших. Ті моральні якості, якими володіє Федько, потрібно зараз ,зважаючи на реалії сьогодення, заносити до Червоної книги як рідкісні або тих, які  перебувають на межі зникнення. А що таке Червона книга, ви знаєте? (Книга, де міститься перелік рідкісних рослин і тварин або тих ,які перебувають під загрозою зникнення) (слайд). Дійсно, дбати про збереження природи, про екологію  дуже важливо, але не менш важливим є дбати про екологію душі, про збереження моральних  життєвих цінностей. Уявіть, що вам треба створити Червону книгу цінностей (слайд). Які б із них ви туди вписали, зважаючи на сьогоднішній урок, а також на ті питання , які були порушені, на ті думки, які були висловлені?  Для цього я вам роздам ось такі сердечка – хай це будуть частинки великого серця Федька, який озивається до нас своїм багатством душі. Упишіть у них ті риси характеру або моральні якості , які ви б взяли у Федька і внесли до Червоної книги цінностей. (Учні вписують  і кріплять до книги).

Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання (слайд)

  1. Спробувати створити «хмарки слів» - рис характеру Федька і Толі  за допомогою сервісу WordArt.

2.Написати власну кінцівку твору.

3. Підготуватися до уроку позакласного читання: знати зміст оповідання В.Винниченка «Кумедія з Костем»

VІІ. Підбиття підсумків уроку.

   Ви поступово зростаєте , і вас щодня оточують різні люди. Як і всі діти, ви любите побешкетувати, можете бути і відповідальними, і ні, чесними і не завжди, правда? Як і кожна дитина, ви можете робити певні помилки, але головне, щоб ви визнавали ці помилки і не йшли проти людей. Головне, щоб ви плекали у собі паростки добра і йшли у світ із широко розкритою душею. Не засмічуйте свою душу заздрістю , підступністю, жорстокістю, а творіть добро, де це можливо. Дякую всім за активну участь і сподіваюся, що урок не минув для вас даремно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
1500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку