Урок "Володимир Сосюра. Патріотичні мотиви його творів. «Любіть Україну!» – любов до Батьківщини як важливий складник життя людини "

Про матеріал
Конспект уроку з української літератури для 8-го класу "Володимир Сосюра. Патріотичні мотиви його творів. «Любіть Україну!» – любов до Батьківщини як важливий складник життя людини "
Перегляд файлу

Урок української літератури у 8 класі

Тема. Володимир Сосюра. Патріотичні мотиви його творів. «Любіть Україну!» – любов до Батьківщини як важливий складник життя людини

Мета: формувати компетентності:

предметні: виразно й осмислено читати поезію та коментувати прочитане, визначати й розуміти роль художніх засобів, розуміти особливості патріотичної та інтимної лірики; розуміти зміст поезії;

ключові: висловлювати судження про патріотизм, про активну позицію; порівнювати специфіку виражальних засобів у поезії в розкритті патріотичних мотивів; вивчити вірш напам’ять;

емоційно-ціннісне ставлення: усвідомлення того, що любов до своєї країни – одна з найбільших людських чеснот.

Обладнання: портрет В. Сосюри, фото, відеоролик, пантбуки учнів, презентація, кроссенс, картки самооцінювання.

Тип уроку:  урок формування компетентностей.

Методи, прийоми та форми роботи: метод евристичної бесіди, робота в групах, робота в парах, слово вчителя, інтерактивні вправи «мозковий штурм», «мікрофон», «незакінчене речення».

Епіграф уроку:

Свою Україну любіть.

Любіть її… Во врем’я люте.

В останню тяжкую минуту

За неї Господа моліть.

Т.Шевченко

 

                                              ХІД УРОКУ

 

І. Мотиваційний етап.

(Спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя)

1. Створення емоційного настрою.

       Бажаю вам доброго дня, учні. Усміхніться один одному – і до вас прийде радісний настрій, а тоді дістаньте листочок і напишіть: «Я бажаю тобі…».  Побажайте собі того, чого б ви хотіли. А тепер згорніть листок у кульку, передайте їй тепло своїх рук і покладіть поряд. Нехай вона зігріває вас протягом уроку. 

2. Актуалізація  суб'єктного досвіду («мозковий штурм»).

        Як ви ставитесь до поезії?

  •         Чи відчуваєте ви задоволення, читаючи її?

        Зверніть увагу на вірш. Прочитаймо його.

У всiх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рiднiша їм своя пустиня,

Анiж земний в чужинi рай.

Їм красить все їх рiдний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батькiвщини.

М. Чернявський

  •         Про яку святиню говориться у вiршi?
  •         Цей вірш незвичайний. У чому його незвичайність?

   Що ви відчуваєте, вимовляючи слово Україна?

       Отже, сьогодні ми говоримо про Україну. Подивіться, будь ласка, відеоролик «Богдан Ступка про Україну».

  •         А якою є Україна для вас? («мікрофон»).

       Вашим завданням було створити пантбуки про Україну.  Пропоную розглянути їх (діти представляють свої роботи).

 

3. Актуалізація опорних знань.

  •         Хто такий В.Сосюра?
  •         З якими його віршами ви ознайомились в початковій школі?
  •         Поясніть, як ви розумієте слово патріотизм?
  •         Яку людину можна назвати патріотом?

       Кожна людина найбiльше любить той край, де народилася i живе, і завжди хоче сказати про неї найкраще. Сьогодні у нас знайомство з поетом, якого можна назвати справжнім патріотом. В. Сосюра… Подивіться на його портрет. Мабуть, це  одна з найцікавіших постатей серед митців. Любов до рідної Батьківщини – це той неоціненний скарб, який лірик передає своїм нащадкам рядками поетичних творів. Кредо його життя і творчості просте, як аксіома: Любити свій край – це для народу жити, боротися за юне, за нове. Любити свій край – це значить все любити, У чім його святе ім'я живе.

      Звичайно, ви  вже здогадалися, якою є тема нашого уроку. (У ході проведеної роботи учні самостійно формулюють тему уроку, отже, є безпосередніми співтворцями  заняття).

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

III. Цілевизначення і планування.

(Спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя)

  •         Яких цілей ми маємо досягти?

         Епіграфом нашого уроку я обрала слова відомого поета. Прочитаймо їх. Про що пише поет, віддалений від нас часом? (висловлювання учнів).

 

IV. Опрацювання  навчального матеріалу.

(Спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя; математична компетентність;  ініціативність і підприємливість)

1. Слово вчителя.

  •         Широкоплечий, кремезний, обличчя смагляве, вишнево-карі очі.

Швидка хода, Голос високий, ніжний. Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. Безліч його творів  присвячено патріотичній темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у вірності рідній землі. Саме за незгасну любов до України  В. Сосюрі судилося зазнати найбільше прикрощів, але ніщо не змусили його відректися від найдорожчого. Але є в доробку поета вірші про красу рідного краю, кохання. З ними ми познайомимось на наступних уроках.

  2. Ознайомлення з біографією В.Сосюри.

  •         У метричних свідоцтвах вказують, де людина народилася, але тільки

їй самій вирішувати, який слід вона залишить після себе. Цікаво, чи так думав В.Сосюра? Отже, ваше завдання: ознайомившись із основними відомостями його біографії, заповнити фрейм-блок.

 

                              Письменник В. Сосюра

Хто він?

Який він?

Важливо!

Людина

Громадський діяч

Митець

Риси характеру, уподобання, мрії, бажання тощо

Що потрібно 

запам’ятати?

 

 

 

 

4.   Історія написання твору.

 (Розповідає заздалегідь підготовлений учень)

5. Робота з текстом «Любіть Україну».

           Прослуховування аудіозапису поезії.

           Робота з підручником. Виразне читання вірша В.Сосюри «Любіть Україну!»

  •         Давайте ще раз торкнемося серцем цих прекрасних рядків,

прочитавши поезію по два рядочки (читання ланцюжком).

  •         Чи сподобався вам вірш?

          Словникова робота.

  •         Під час читання ви зустріли такі слова, з’ясуймо їхнє значення.

Купина – кущ, який горить і якимсь чудом не згорає;

зойки – крики;

пурпуровий – темно - червоний;

канонади – гучні звуки від пострілів;

багнети – ножі на рушницях.

          Усне опитування.

         Назвіть стихії, що згадуються у поезії «Любіть Україну!».

( Вогонь, повітря, земля, вода, сонце, вітер, трави, води)

       – Який птах згадується у вірші? (Соловей)

       – Які твори фольклору згадано? (Пісні, думи)

       – Які кольори згадує поет? (Пурпуровий, багряний, зелений, голубий)

       – Назвіть антоніми, що є у вірші. (У сні – наяву, в радості мить – в годину негоди, серцем – ділами)

       – Яка ріка згадується в поезії? (Дніпро)

 

          Фізкультфилинка.

       Візьміть свої кульки в праву руку і міняйтесь нею один з одним. Залишить її у лівій руці. Покладіть поряд, нехай вона далі зігріває вас своїм теплом.

 

         Робота в групах.

    

І група. Дослідити тему, ідею, основну думку та жанр поезії «Любіть Україну!» В.Сосюри

ІI група. Розкрити задум автора у вірші за схемою-лайфаком.

Я побачив (зорові образи)

 

Я почув (слухові образи)

 

      Що відчуває серце, душа поета     Що відчуваю я

 

 

 

       Цей твір можна віднести до жанру(філософської, громадянської,  

                              інтимної, пейзажної лірики).

 

                                    Уява автора створює картини

 

 

 

Все це відіграє важливу роль у розкритті авторського задуму і робить твір

своєрідним та неповторним.

Я вважаю, що…   

ІІI група. Проаналізувати художні особливості твору за схемою-лайфаком.

 Емоційному наснаженню твору сприяють такі художні засоби:

        Лексичні

    Синтаксичні

    Фонетичні

Епітет, метафора, алегорія,

порівняння, символ, персоніфікація, літота, гіпербола, діалектизми, архаїзми, неологізми

Повтори, анафора, рефрен, обрамлення,

інверсія, контраст,

риторичне запитання

 

Звуконаслідування, алітерація, асонанс

 

 

                Надають  поезії своєрідності такі особливості віршування:

       Рима

            Римування

Віршовий розмір

Чоловіча, жіноча,

дактилічна

Суміжне, кільцеве, перехресне

Ямб, хорей, дактиль,

амфібрахій, анапест

 

            Представлення  роботи груп.

            Дослідження-порівняння.

       – На уроці ми працюємо з первинним текстом поезії «Любіть Україну», написаним 1944 року. Як ви вже знаєте, згодом вірш зазнав змін: окремі фрагменти були виправлені (1951). Зіставте обидва варіанти, знайдіть відмінності. Подумайте, чим були продиктовані такі зміни, а також, що втратив вірш від цього (відповіді учнів).

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

(Спілкування державною мовою; інформаційно-цифрова компетентність;

уміння вчитися впродовж життя; ініціативність і підприємливість)

          Слово вчителя.

       Підрахуйте кількість ужитого у вірші дієслова «любити» в різних формах, іменника «Україна». Зробіть висновок про те, чому вірш «Любіть Україну» має знати кожен українець. (Відповіді учнів).                                                                  

        Роки незалежності України переконали світ у тому, що наша держава несе всім світло миру, добра і злагоди.  Про це особливо важливо говорити зараз, коли над Україною нависла страшна загроза. Погодьтеся, що дуже легко проголошувати урочисто: «Я люблю Батьківщину!» Важче довести ці слова справами.

           А зараз уявіть, що ви перенеслись в Україну майбутнього і від  кожного з вас залежить майбутнє нашої держави. Спрогнозуйте майбутнє України («незакінчене речення»).

• Я бачу Україну…

• Я хотів би, щоб Україна… .

 

          Рефлексія.

        На уроці я дізналась…

  •         Я зрозуміла…
  •         Мене захопило…

        Розгорніть свої кульки. Які побажання ви побачили? Хай вони збудуться.

          Оцінювання.

Заповнення картки «Я оцінюю себе»

Самостійна робота

 

Робота в групі

 

 

        Домашнє завдання.

        Завдання для всього класу.

Вивчити напам’ять вірш «Любіть Україну!».

         Індивідуальне завдання.

Скласти проєкт «Письменник В. Сосюра» одним з видів джигсоу  або створити профіль поета в соцмережах.

 

 

docx
Додано
7 січня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку