Урок української літератури у 8 класі
Тема. Володимир Сосюра. Патріотичні мотиви його творів. «Любіть Україну!» – любов до Батьківщини як важливий складник життя людини
Мета: формувати компетентності:
предметні: виразно й осмислено читати поезію та коментувати прочитане, визначати й розуміти роль художніх засобів, розуміти особливості патріотичної та інтимної лірики; розуміти зміст поезії;
ключові: висловлювати судження про патріотизм, про активну позицію; порівнювати специфіку виражальних засобів у поезії в розкритті патріотичних мотивів; вивчити вірш напам’ять;
емоційно-ціннісне ставлення: усвідомлення того, що любов до своєї країни – одна з найбільших людських чеснот.
Обладнання: портрет В. Сосюри, фото, відеоролик, пантбуки учнів, презентація, кроссенс, картки самооцінювання.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Методи, прийоми та форми роботи: метод евристичної бесіди, робота в групах, робота в парах, слово вчителя, інтерактивні вправи «мозковий штурм», «мікрофон», «незакінчене речення».
Епіграф уроку:
Свою Україну любіть.
Любіть її… Во врем’я люте.
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Т.Шевченко
ХІД УРОКУ
І. Мотиваційний етап.
(Спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя)
1. Створення емоційного настрою.
– Бажаю вам доброго дня, учні. Усміхніться один одному – і до вас прийде радісний настрій, а тоді дістаньте листочок і напишіть: «Я бажаю тобі…». Побажайте собі того, чого б ви хотіли. А тепер згорніть листок у кульку, передайте їй тепло своїх рук і покладіть поряд. Нехай вона зігріває вас протягом уроку.
2. Актуалізація суб'єктного досвіду («мозковий штурм»).
– Як ви ставитесь до поезії?
– Зверніть увагу на вірш. Прочитаймо його.
У всiх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рiднiша їм своя пустиня,
Анiж земний в чужинi рай.
Їм красить все їх рiдний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батькiвщини.
М. Чернявський
– Що ви відчуваєте, вимовляючи слово Україна?
– Отже, сьогодні ми говоримо про Україну. Подивіться, будь ласка, відеоролик «Богдан Ступка про Україну».
– Вашим завданням було створити пантбуки про Україну. Пропоную розглянути їх (діти представляють свої роботи).
3. Актуалізація опорних знань.
– Кожна людина найбiльше любить той край, де народилася i живе, і завжди хоче сказати про неї найкраще. Сьогодні у нас знайомство з поетом, якого можна назвати справжнім патріотом. В. Сосюра… Подивіться на його портрет. Мабуть, це одна з найцікавіших постатей серед митців. Любов до рідної Батьківщини – це той неоціненний скарб, який лірик передає своїм нащадкам рядками поетичних творів. Кредо його життя і творчості просте, як аксіома: Любити свій край – це для народу жити, боротися за юне, за нове. Любити свій край – це значить все любити, У чім його святе ім'я живе.
– Звичайно, ви вже здогадалися, якою є тема нашого уроку. (У ході проведеної роботи учні самостійно формулюють тему уроку, отже, є безпосередніми співтворцями заняття).
ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
III. Цілевизначення і планування.
(Спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя)
– Епіграфом нашого уроку я обрала слова відомого поета. Прочитаймо їх. Про що пише поет, віддалений від нас часом? (висловлювання учнів).
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
(Спілкування державною мовою; уміння вчитися впродовж життя; математична компетентність; ініціативність і підприємливість)
1. Слово вчителя.
Швидка хода, Голос високий, ніжний. Таким був В. Сосюра – виразник поетичної душі свого народу. Безліч його творів присвячено патріотичній темі, протягом цілого життя він повсякчас сповідається в любові та клянеться у вірності рідній землі. Саме за незгасну любов до України В. Сосюрі судилося зазнати найбільше прикрощів, але ніщо не змусили його відректися від найдорожчого. Але є в доробку поета вірші про красу рідного краю, кохання. З ними ми познайомимось на наступних уроках.
2. Ознайомлення з біографією В.Сосюри.
їй самій вирішувати, який слід вона залишить після себе. Цікаво, чи так думав В.Сосюра? Отже, ваше завдання: ознайомившись із основними відомостями його біографії, заповнити фрейм-блок.
Письменник В. Сосюра
Хто він? |
Який він? |
Важливо! |
Людина Громадський діяч Митець |
Риси характеру, уподобання, мрії, бажання тощо |
Що потрібно запам’ятати? |
|
|
|
4. Історія написання твору.
(Розповідає заздалегідь підготовлений учень)
5. Робота з текстом «Любіть Україну».
Прослуховування аудіозапису поезії.
Робота з підручником. Виразне читання вірша В.Сосюри «Любіть Україну!»
прочитавши поезію по два рядочки (читання ланцюжком).
Словникова робота.
Купина – кущ, який горить і якимсь чудом не згорає;
зойки – крики;
пурпуровий – темно - червоний;
канонади – гучні звуки від пострілів;
багнети – ножі на рушницях.
Усне опитування.
– Назвіть стихії, що згадуються у поезії «Любіть Україну!».
( Вогонь, повітря, земля, вода, сонце, вітер, трави, води)
– Який птах згадується у вірші? (Соловей)
– Які твори фольклору згадано? (Пісні, думи)
– Які кольори згадує поет? (Пурпуровий, багряний, зелений, голубий)
– Назвіть антоніми, що є у вірші. (У сні – наяву, в радості мить – в годину негоди, серцем – ділами)
– Яка ріка згадується в поезії? (Дніпро)
Фізкультфилинка.
– Візьміть свої кульки в праву руку і міняйтесь нею один з одним. Залишить її у лівій руці. Покладіть поряд, нехай вона далі зігріває вас своїм теплом.
Робота в групах.
І група. Дослідити тему, ідею, основну думку та жанр поезії «Любіть Україну!» В.Сосюри
ІI група. Розкрити задум автора у вірші за схемою-лайфаком.
Я побачив (зорові образи)
|
Я почув (слухові образи)
|
Що відчуває серце, душа поета Що відчуваю я
|
|
Цей твір можна віднести до жанру(філософської, громадянської,
інтимної, пейзажної лірики).
Уява автора створює картини
|
Все це відіграє важливу роль у розкритті авторського задуму і робить твір
своєрідним та неповторним.
Я вважаю, що…
ІІI група. Проаналізувати художні особливості твору за схемою-лайфаком.
Емоційному наснаженню твору сприяють такі художні засоби:
Лексичні |
Синтаксичні |
Фонетичні |
Епітет, метафора, алегорія, порівняння, символ, персоніфікація, літота, гіпербола, діалектизми, архаїзми, неологізми |
Повтори, анафора, рефрен, обрамлення, інверсія, контраст, риторичне запитання
|
Звуконаслідування, алітерація, асонанс
|
Надають поезії своєрідності такі особливості віршування:
Рима |
Римування |
Віршовий розмір |
Чоловіча, жіноча, дактилічна |
Суміжне, кільцеве, перехресне |
Ямб, хорей, дактиль, амфібрахій, анапест |
Представлення роботи груп.
Дослідження-порівняння.
– На уроці ми працюємо з первинним текстом поезії «Любіть Україну», написаним 1944 року. Як ви вже знаєте, згодом вірш зазнав змін: окремі фрагменти були виправлені (1951). Зіставте обидва варіанти, знайдіть відмінності. Подумайте, чим були продиктовані такі зміни, а також, що втратив вірш від цього (відповіді учнів).
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
(Спілкування державною мовою; інформаційно-цифрова компетентність;
уміння вчитися впродовж життя; ініціативність і підприємливість)
Слово вчителя.
– Підрахуйте кількість ужитого у вірші дієслова «любити» в різних формах, іменника «Україна». Зробіть висновок про те, чому вірш «Любіть Україну» має знати кожен українець. (Відповіді учнів).
– Роки незалежності України переконали світ у тому, що наша держава несе всім світло миру, добра і злагоди. Про це особливо важливо говорити зараз, коли над Україною нависла страшна загроза. Погодьтеся, що дуже легко проголошувати урочисто: «Я люблю Батьківщину!» Важче довести ці слова справами.
А зараз уявіть, що ви перенеслись в Україну майбутнього і від кожного з вас залежить майбутнє нашої держави. Спрогнозуйте майбутнє України («незакінчене речення»).
• Я бачу Україну…
• Я хотів би, щоб Україна… .
Рефлексія.
– На уроці я дізналась…
– Розгорніть свої кульки. Які побажання ви побачили? Хай вони збудуться.
Оцінювання.
Заповнення картки «Я оцінюю себе»
Самостійна робота |
|
Робота в групі |
|
Домашнє завдання.
Завдання для всього класу.
Вивчити напам’ять вірш «Любіть Україну!».
Індивідуальне завдання.
Скласти проєкт «Письменник В. Сосюра» одним з видів джигсоу або створити профіль поета в соцмережах.