Урок "Володимир Винниченко. Дитинство письменника. "Федько-халамидник"

Про матеріал
Конспект уроку вивчення нового матеріалу "Володимир Винниченко. Дитинство письменника. "Федько-халамидник".
Перегляд файлу

Тема:  Володимир Винниченко. Дитинство письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками, добро і зло, благородство і підлість у творі.

Мета: ознайомити учнів із життям та творчість Володимира Винниченка, змістом твору «Федько-халамидник»; розвивати логічне мислення, спостережливість, уміння висловлювати власну думку; виховувати в учнів любов до правди, повагу до друзів, почуття відповідальності.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, презентація до твору «Федько-халамидник».

Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, учнівські повідомлення, словникова робота, бесіда, творча робота, прийом «Лови помилку».

Випереджувальні завдання: прочитати оповідання Володимира Винниченка «Федько-халамидник», підготувати повідомлення про Володимира Винниченка.

Перебіг уроку

Мотиваційний етап. Привітання. Підготовка до уроку.

Актуалізація опорних знань учнів.

  • Що ми знаємо про жанр «оповідання»? Які його особливості?
  • Які оповідання про дітей ми вже читали?
  • Що ми знаємо про Володимира Винниченка?

Оголошення теми та мети уроку.

Опрацювання навчального матеріалу.

Учитель: Сьогодні на уроці ви познайомитесь  із Федьком – головним героєм оповідання Володимира Винниченка, халамидником, шибеником, шибайголовою, великодушною, готовою у скрутну хвилину допомогти товаришеві людиною. І написав про цього унікального персонажа Володимир Винниченко, письменник, політичний діяч, один із організаторів уряду Української Народної Республіки в 1917 році.

Володимир Винниченко народився 28 липня 1880 року в Єлисаведграді. Цікавим є той факт, що Володимир мав дуже добру пам’ять, самостійно навчився читати, а першим «букварем» були афіші, принесені із друкарні його старшим братом Андрієм, з яких наш письменник любив вирізати літери.

Освіту здобув у єласеведградській гімназії, згодом став студентом юридичного факультету Київського університету.

Із юних років почав активно цікавитися революційною діяльністю, очолював уряд УНР, а після захоплення України більшовиками виїхав за кордон, виїжджає до Австрії, а згодом до Франції, де проживає в селі Мужен поблизу Канн до смерті.

Творчий доробок автора становить 14 романів, більше 100 повістей та оповідань, 100 власних картин.

Для дітей Володимир Винниченко написав книжку оповідань «Намисто», у якій змалював побут, краєвиди рідного краю, навіть герої мають риси характеру автора. Збереглися спогади матері Винниченка про деякі деталі із життя письменника, що згадані в оповіданні «Федько-халамидник».

Бесіда про твір.

  • Як ми дізнаємося вперше про Федька? Якими рисами характеру наділяє автор свого героя?
  • Хто такий Толик і який зв’язок він має із життям Федька?
  • Про кого ми дізнаємося ще, окрім Федька і Толика?
  • Як ви гадаєте, чому Федько постійно робив збитки іншим хлопцям, а потім ішов до них вибачатися?
  • Чому Толик попри заборону батьків постійно йшов бавитися із Федьком?
  • Чому так важливо для Федька було переплисти ріку на крижині?
  • Чому Толик також хотів перебратися через ріку і як його врятував Федько?
  • Які риси вдачі допомогли Федькові врятувати Толика? Яка була подяка Толика?
  • Які риси характеру проявив Толик, коли Федько його врятував?
  • Яким виросте Толя й чи зможе він мати багато друзів?
  • Яка була справжня причина Федькової смерті?
  • Як дорослі ставилися до Федька й до Толика?

Словникова робота. Опрацюйте за підручником слова, подані у виносках до тексту твору.

Творча робота. Складіть невелику усну розповідь про події, які б відбулися після смерті Федька (як будуть далі жити батьки Федька та Толика, чи Толик далі буде дружити із хлопцями).

Прийом «Лови помилку» (учні знаходять помилки, які допускає вчитель)

  • Батьки часто Толика називали «сибірякою».
  • Толя не хотів бігати по калюжах, але його туди штовхнув Федько.
  • Батько Федькові давав гроші тільки тоді, коли той поводився чемно.
  • Федько часто любив брехати батькам.
  • Федько спеціально штовхнув Толика на крижину, щоб подивитися, як той буде плакати.
  • Толик не любив бавитися із дітьми, бо вважав їх не вартими його уваги.
  • Толика батьки часто били, тому він їх боявся.
  • За Толиком не доглядали, тому він робив все, що хотів.
  • Толик любив принижувати Федька, коли той був із хлопцями, щоб показати, що не такий той Федько й цікавий в іграх.
  • Федько заступився за Толика, бо знав, що Толик його переміг.

Рефлексія. Які риси характеру ви б обрали від Федька і Толика? Що, на вашу думку, ви б не робили такого, що виконали Федько і Толик?

Домашнє завдання. Створити ілюстрації до оповідання «Федбко-халамидник» або виписати епізоди із твору, які найбільше характеризують Федька та Толика.

 

docx
Додано
14 січня 2023
Переглядів
553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку