Урок. "Володимир Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Образи Федька і Толі".

Про матеріал

Допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання; розвивати навичкиви разного читання; висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки; сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину душевно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.


Перегляд файлу

 

Тема: Володимир  Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий  на  добро  внутрішній  світ  героя. Федько  як  особистість. Образи  Федька  і  Толі.

Мета: допомогти  учням  розібратися  в  складнощах  характерів  та  вчинків  героїв  оповідання; розвивати  навички  виразного  читання, висловлення  власного  ставлення  до  прочитаного, обґрунтування  своєї  думки; сприяти  усвідомленню  найважливіших  цінностей  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою  і  щедрою  на  добро, порядність, чесність.

Тип  уроку: урок  узагальнення  і  систематизації  знань  з інтерактивними  елементами.

Обладнання: портрет  автора, підручники, картки, ілюстрації до твору.

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. Мотиваційний етап уроку.

Забезпечення емоційної готовості до уроку.

Учитель. З яким настроєм ви прийшли на урок, що ви відчуваєте? Подаруємо один одному усмішку.  Вона додасть настрою та надії. Ваша усмішка не схожа на інші, вона індивідуальна, властива тільки вам, бо кожен з вас – окрема людина, неповторна.

  • Чи ви вважаєте себе особистістю?   Ви неповторні?
  • Що відрізняє вас від інших?

D:\Маминые документы\Портреты\Портреты укр писателей-25.jpgІІ. Актуалізація  опорних  знань  учнів.

       Кілька  уроків  тому  ми  з  вами  вивчили  поезію  Лесі  Українки «Як  дитиною  бувало…». Пригадаймо  її  зараз.

  • Чи  у  вашому  характері  присутні  такі  риси, як  гордість, чесність, справедливість, людяність?
  • Асоціативний диктант.

Завдання: записати слова, що асоціюються з Федьком або Толею.

Покірний, спритний, чесний, черствий, безсердечний, бешкетливий, ласкавий, ніжний, делікатний, підлий, правдивий, справедливий, пихатий, вірний у дружбі, зарозумілий, боягузливий, мужній, сміливий, відчайдушний, добрий, милосердний, непередбачуваний, дволикий, ввічливий, лицемірний, необережний, плаксивий, жалісливий, гордий, любить славу, неслухняний, веселий, тактовний.

ІІІ.  Оголошення  теми  і  мети, завдань уроку.

    Тема  нашого  уроку: Володимир  Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий  на  добро  внутрішній  світ  героя. Федько  як  особистість. Образи  Федька  і  Толі.

    На  уроці  ми  з  вами виділимо риси  характеру  Федька, які  вирізняють  його  з  кола  друзів- однолітків. Висловимо  своє  ставлення  до  героя. Порівняємо  Федька  і  Толю, зробимо  відповідні  висновки. А  ще  я  сподіваюся, що наша  сьогоднішня  розмова  залишить  добрий  слід  у  душі  в  кожного  із  вас.

       Сьогодні  на  уроці ми  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність.

D:\Маминые документы\федя.jpg

ІV. Сприйняття навчального матеріалу.

Учитель. Федько, на перший погляд, безтурботний, розбишакуватий хлопчина, який прагне бути першим у дитячому колективі, часто ризикує. Риси вдачі Федька письменник розкриває через його вчинки, зокрема поведінку у виняткових ситуаціях.

  • Робота з картками.

Прокоментуйте слова з тексту. Визначте рису характеру героя.

  Картка №1

   «Не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде.  Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст. Сидить і мовчить. »   (гордий).

  Картка №2

  «Федько міг би підійти до хлопців тихенько, так що й не почув би ніхто, але він того не любив.»  (відвертий).

  Картка №3

  « За ремінь не сердиться, розуміє, що так і треба.» (справедливий).

  Картка №4

  Якби схотів, то міг би й одбрехатися, але Федько брехати не любив.  (чесний).

  Картка №5

Не любить також  Федько й товаришів видавати  (вірний ).

  • Складання асоціативного ґрона.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок. Отже, Федько – дитячий отаман.  У нього багато недоліків. Він забіяка й бешкетник. Але хлопчина, як і справжній ватажок, гордий, відвертий, справедливий. Його життєві правила – чесність і вірність у дружбі

  • Проблемне запитання. 

Чи може забіяка і бешкетник Федько  бути людиною щедрою на добро?

  • Метод «Коло ідей.
  1. Яким ми бачимо Федька біля річки?
  2. У чому незвичність поведінки хлопчика?
  3. Поміркуйте, чому для Федька було важливим перейти по крижинах повеневу річку?
  4. Як Толя сприяв ризикованому вчинку Федька? Оцініть поведінку.
  5. Опишіть внутрішній стан героя перед прийняттям рішення  перейти на інший берег річки. Використайте цитату «… у нього навіть губи побіліли,  а очі стали такі чудні, гострі, коли він вдивлявся в кригу».
  6. Як увиразнює  характери Толі і Федька їхня поведінка на кризі?
  7. Які риси вдачі допомогли Федькові врятуватися?
  8. Про що допитувався Федько в останні хвилини свого життя?

        Висновок. Федько, напруживши всі свої  фізичні й душевні сили, рятує Толю від смерті. Малий сміливець ризикує життям, щоб допомогти паничеві. У той вирішальний момент хлопчина думає, у першу чергу, про порятунок іншого. Перебуваючи на кризі біля переляканого Толі, Федько проявив найкращі риси свого характеру.

Отже,  головний герой твору – людина  щедра на добро.

  • Проблемне запитання

Чому Федько, який завжди говорив правду, обдурив Толиного батька?

  1. Навіщо Толя оббрехав свого рятівника?
  2. Чому Федько готовий узяти на себе гріхи іншого?
  3. Чи усвідомив Толя свою провину  в смерті Федька?
  4. Поміркуйте, чи відбулося духовне очищення панича?
  • Прийом «Обери позицію».

Чи виправдовуєте ви те, що Федько сказав неправду Толиному батькові?

Завдання: обрати позицію.

  • Так, виправдовую.
  •  Ні, не виправдовую.   Пояснити свій вибір.

V. Узагальнення.

  • Визначити спільні риси героїв.

(однолітки, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди).

  • Визначити відмінні риси героїв.

 

Федько

 

Толя

Син робітника.

Сміливий.

 Справедливий.

Сильний.

 Вправний.

 Благородний

Син пана.

Боягуз.

 Звалює вину на інших.

Слабкий фізично.

Розгублений.

Підлий.

 

VI. Підсумки уроку.

“Мікрофон”.

  • Чи правильно виховували батьки Толю?
  •  До чого може призвести таке виховання?

“Незакінчене речення”:

  1. прочитавши оповідання “Федько - халамидник” я зрозумів...
  2. я ніколи не буду...
  3. я буду старатися...
  4. я вірю, що...

      Учитель. Кожна людина  неповторна,  а інколи  складна й суперечлива. Проаналізувавши вчинки героїв, зробивши висновки, ми впевнилися, що такі чесноти як щирість, милосердя, чесність повинні супроводжувати  нас протягом усього життя.

VII. Домашнє завдання: написати лист до Толі або твір “Мої роздуми над оповіданням  В.Винниченка “Федько - халамидник”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку з української літератури

в 6 класі

 

Володимир  Винниченко. «Федько - халамидник». Щедрий  на  добро  внутрішній  світ  героя. Федько  як  особистість. Образи  Федька  і  Толі.

 

 

 

 

                           Робота учителя    української    

                                        мови та літератури

                                        Ковпитської ЗОШ I-III ступенів

                                        Чернігівської районної ради       Чернігівської області

                                        Цокоти Валентини Сергіївни

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стебновська Наталя Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
10779
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку