Урок "Євразія. Природні зони."

Про матеріал
Формувати знання про особливості розміщення природних зон Євразії; поглибити систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; сформувати в учнів вміння складати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом удосконалити практичні уміння учнів працювати з картами, атласами.
Перегляд файлу

 

Миколаївська гімназія

 

 

 

 

 

 

 

Урок-подорож  з

мультимедійним супроводом

 

 

Природні зони Євразії

7клас

 

 

 

                       Підготувала і провела

                                                                   вчитель географії

                                                      Пурій Г.С.

 

 

 

Мета: повторити вивчений матеріал; з’ясувати рівень оволодіння учнями навчальним матеріалом з попередніх тем; формувати знання про особливості розміщення природних зон Євразії; поглибити  систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; сформувати в учнів вміння складати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом удосконалити  практичні уміння учнів працювати з картами, атласами;

 

   Розвивати :  географічне мислення,  вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; вміння працювати з додатковою літературою, комп’ютерною програмою; виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки.

 

   Виховувати:  інтерес до предмета, любов, бережне ставлення до природи; захоплення її красою і досконалістю; почуття необхідності зберігати й охороняти природне середовище кожного материка.

 

Обладнання: фізична карта, карта природних зон світу,  мультимедійна презентація, атласи,   роздатковий матеріал.

 

      Тип уроку:    урок вивчення нового матеріалу.  

      Форма :    урок - подорож.

Структура уроку.

 І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

 Девіз: « Подумайте! Пригадайте!Відшукайте!»

  1. Інтелектуальна розминка.
  2. Картографічне завдання :

   «Навколо Євразії за 2 хвилини ».

  

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

   Епіграф  (  комп’ютерне  доповнення )

   

ІV. Вивчення нового матеріалу.

                  « Творча лабораторія »

     1.Арктичні пустелі

    (дослідницька група, фрагмент комп’ютерної презентації) 

     2.Тундра і лісотундра  ( група науковців)

     3.Тайга (комп’ютерна презентація)

     4.Вічнозелені твердолисті ліси і чагарники(рекламний ролик)

     5.Мішані і широколисті ліси ( самостійна робота )

 

 V.  Закріплення  набутих знань.

 Географічний міні-практикум.

 

 VІ. Підсумок уроку.

        

 VІІ. Домашнє завдання.

 

 

ХІД УРОКУ:

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Учитель:

   Доброго дня! Сідайте. Подивіться  один на одного, посміхніться  і  подумки побажайте успіхів один одному на уроці…

   Я думаю, що ваш настрій  не погіршиться, а покращиться  до завершення уроку.

  

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

Учитель:

     На  попередніх  уроках ми мандрували з вами дивовижним і загадковим материком ─ Євразією.  

« … Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати » - говорив Пржевальський.

     І щоб переконатися в справедливості цих слів  сьогоднішній  урок є продовженням попередніх наших мандрівок.

 

 

    З чого починається  будь - яка  мандрівка?

    На мою думку, нашу мандрівку розпочинаємо зі збору рюкзака.  Нам потрібно зібрати до рюкзака необхідні  речі ( в нашому випадку ) - це  ваші знання. Від наповнення  рюкзака  ми  зможемо мандрувати далі. 

 

 

 

Ця дивовижна і унікальна Євразія!

  Яка ж вона насправді?

     « Подумайте! Пригадайте! Відшукайте!»

 

1. ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА РОЗМИНКА.

 Завдання: швидко відповідати на запитання:

    1. Площа материка … ( 54,6 млн.км.кв)

    2. В основі материка Євразія залягають платформи….

(Східноєвропейська,Сибірська,Аравійська,Індостанська,

Китайська)

    3.  Історично склалося так,що материк був поділений на дві частини світу …

                                                ( Європа,Азія)

    4. Найнижча точка материка … (Мертве море-озеро,-400м)

    5. Річки Євразії належать до басейнів …

      ( Атлантичного, Індійського, Тихого, Північного Льодовитого океанів та басейну внутрішнього стоку)

    6. Найдовша річка Євразії …. (Янцзи 6300км )

    7. Найглибше озеро материка і світу .. (Байкал)

    8.    Які види господарської діяльності людини пов’язані з річками…

(річки ─ найважливіші транспортні артерії, джерела водопостачання та електроенергії).                                                    

 З завданнями  розминки ви впоралися і  наповнюємо  рюкзачок вашими географічними знаннями.

Учитель:

Євразія нас постійно  дивує  своїми рекордами, а чи зможете Ви здивувати  рекордом:  пройти навколо Євразії за 2 хв. ( учень контролює час )

 

  1. Картографічне завдання: « Навколо Євразії за 2 хвилини » ( географічний  ланцюжок)

    Завдання: за дві хвилини пройти навколо Євразії не обминаючи і не пропускаючи  жодного географічного об’єкта, що має відношення до цього материка. ( по черзі)

  м.Рока-Піренейський п-ів-Біскайська затока-протока Ла-Манш-о.Ірландія-Північне море-Скандинавський п-ів-Баренцове море-Нова Земля-Карське море-Північна Земля-море Лаптєвих-Новосибірські  о-ви-о.Врангеля-Чукотський п-ів-Камчатка-Охотське море-о.Сахалін-Японські о-ви - п-ів Корея- Південнокитайське море-п-ів Індокитай-п-ів Індостан-Аравійський п-ів-Середземне море- Гібралтарська протока.

 

Учитель:

  Отже,  ви зрозуміли: добре знаючи географічну номенклатуру ви  зможете  мандрувати  Євразією.

Ми пригадали материк, наповнили  знаннями рюкзак.

   

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учитель:

                                   Він справді є таки найбільшим

                                   Серед шести материків,

                                   Цікавим, дуже дивовижним,

                                   Із давніх пір відомий всім.

 

                                   Тут озеро найглибше в світі,

                                   Гора найвища на Землі.

                                   І море тут є наймертвіше

                                  Та ще й найменше від усіх.

 

                                 Через усі природні зони,

                                 Звичайно, зможеш ти пройти.

                                 Ліси, степи, пустелі,гори

                                 На ньому можеш ти знайти.

                                              ( комп’ютерне доповнення мотивації )

 

 

 ІY.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Учитель:

     Тема сьогоднішнього уроку « Природні зони Євразії».

   (  учні записують в зошити)

Учитель:

   Відкривши квітку – модель ми побачили   завдання уроку:

  • З’ясувати  закономірностей  розташування  природних зон материка, їх формування;
  •  Особливості  клімату, ґрунтів, рослинного, тваринного світу.
  • Пояснити та простежити взаємозв’язки між цими компонентами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  

 

Проблемне питання:

 Ви напевно звернули увагу, що  одна пелюстка  вийшла зайвою(людина), а переконаємось у протилежному під час  нашої подорожі.

    Подивімося на карту природних зон материка ─ вона нагадує яскраво-плямистий килим.«Повний набір» кліматичних поясів Північної півкулі Євразії зумовлює наявність усіх природних зон Землі. На жодному з вивчених материків не має такого різноманіття грунтів, рослин та тварин,яке спостерігається в Євразії. На жодному з вивчених материків області висотної поясності не займають такі великі площі.

    Найчіткіше широтне простягання зон спостерігається у внутрішньоматериковій рівнинній частині Євразії, де поступово, в напрямку з півночі на південь, змінюється співвідношення тепла й вологи, а отже, змінюються і природні зони. На заході материка на формування природних зон найбільше впливає близькість Атлантичного океану, вологе повітря якого проникає далеко на схід. Тому природні зони змінюються тут з північного заходу на південний схід. У східній при тихоокеанській частині, де переважає мусонна циркуляція повітряних мас, природні зони мають меридіональне простягання.      

     

Кожна природна зона  материка характеризується за таким планом:   ( зачитати)

             

          План характеристики природної зони:

      1.  Розташування  території - географічне положення.

      2.   Кліматичні особливості ( кількість  і  режим опадів, температури

            січня й липня)

      3.   Переважання типів ґрунтів, умови його утворення

      4. Особливості рослинного покриву, основні види типових рослин.

      5.   Особливості тваринного  світу.

      6.   Видозміни природних комплексів людиною.

 

   

  Цей план  є в кожного з вас на парті, він нам знадобиться і при характеристиці.

   Але на сьогоднішній урок  ми його розташували у вигляді таблички, і це є вашою «Творчою лабораторією »   на час нашої мандрівки. 

   Потрапляючи в певну  природну зону  ваше завдання:  заповнювати  відповідну колонку таблички.  

   По закінченню уроку ми отримаємо повну картину про природні зони Євразії.

 

                                               «Творча лабораторія » 

 

Природна

зона

Географічне

положення

Клімат

Ґрунти

Рослини

Тварини

 

 

 

 

 

 

 

Учитель:

    Визначивши  природні зони материка вирушаємо в подорож . А що б ви взяли  з собою рюкзак, подорожуючи  природними зонами ?

 Учні:     ( атласи,  папір. олівці …і обов’язково фотоапарати, відеокамери).  

  Учитель:

       Будьте дуже уважними, спостережливими, допитливими і з подорожі ви повернетесь   з масою вражень і великим   багажем  знань.

       Розпочинаємо нашу мандрівку із арктичних пустель.

      До нас  завітали дослідники, які  побували в  зоні арктичних пустель та  завдяки енциклопедіям,  додатковій літературі, поділяться  своїми враженнями і знаннями.

 

  1. Учень : 

     В арктичних пустелях, які охоплюють острови Північного Льодовитого океану на сході ─  північне узбережжя материка, панує суворий арктичний клімат. Частина території зони вкрита покривними льодовиками. Тому поширені як крижані, так і кам’яні пустелі. У крижаних не утворюються ґрунти і не ростуть рослини. А в кам’яних пустелях в умовах багаторічної мерзлоти на арктичних глейових ґрунтах є лишайники і подекуди мохи. Тільки в окремих місцях улітку сніг тане, тому на слабо розвинених ґрунтах росте бідна рослинність із лишайників та мохів, іноді зустрічається полярний мак, незабудки, ломикамінь,які пристосовані до холодних умов. Тут водяться песці, північний олень, тюлені, морські зайці, лемінги і господар Арктики ─ білий ведмідь. Це найбільша тварина цієї зони. Значну частину року він живе на крижинах, живиться рибою, полює на тюленів. Білі ведмеді перебувають на межі зникнення, узяті під охорону. На важкодоступних скелях численних островів і на узбережжях гніздяться чайки, чорнодзьобі козарки, полярні птахи, утворюючи „пташині базари”.

  1. Учень : 

       Наука стверджує…

Тваринам півночі не страшні льодяні „ліжка”. 

   Вони надійно захищені від надмірно охолодженої земної поверхні. Так, у білого ведмедя навіть підошви лап укриті густою шерстю. Адже цей хижак пересувається здебільшого льодяною або засніженою поверхнею.

   Найдовше хутро серед звірів має інший мешканець високих широт – вівцебик. Це велика травоїдна тварина, релікт льодовикового періоду. На боках і череві в нього довжина хутра досягає 90 см. Завдяки такому теплозахисному “матрацу” тварина спокійно може тривалий час лежати на снігу.

                   ( комп’ютерна презентація зони )

Учитель:   ми побували  в арктичних пустелях.

                 То ж які  основні  особливості для цієї природної зони ?

                                     ( учні зачитують записи  в табличці).

Учитель:         

       Рухаємося далі. На нашому шляху  тундра й лісотундра.   

       Група науковців  побувала в цій природній зоні  і поділяться з нами  своїми  дослідженнями.

  

І учень:    Уздовж узбережжя материка вузькою смугою простягається  зона тундри,

що в перекладі з фінської –

  Клімат в тундрі суворий, літо дуже коротке (2-3 місяці) й прохолодне. Температура влітку не перевищує +14° С. Цілий рік  дують холодні вітри...

Через надмірне зволоження влітку тут утворюються тисячі озер і боліт.

Зима тут триває 8-9 місяців. Морози бувають до  -50° градусів.

В європейській тундрі не буває

 суворих зим, тому тут ще трапляються рідколісся і криволісся.

 За коротке літо поверхня тундри встигає відтанути приблизно  на

50 см у глибину, а нижче  (майже 500 м) лежить шар багаторічної  мерзлоти, який ніколи  не розтає. Тому рослинний світ дуже бідний

Улітку вона яскраво забарвлена:

червоні маки, арніка, ломикамінь. На торф’яно-болотних грунтах тут ростуть

мохи, лишайники, болотні трави, ягідні рослини.

Облямовує тундру з півдня зона лісотундри, де чергуються ділянки тундри і лісу.

На Скандинавському півострові, острові Ісландія характерні зарості скривлених беріз і вільхи, а на схід з’являються хвойні дерева – сибірська ялина, модрина.

ll учень:

   Наука стверджує…
Тундра відступає, а ліси наступають

Сучасне потепління клімату вже досить чітко відобразилось у рослинному покриві. Так, нині на північ просувається межа лісу, наступаючи на тундру. Подекуди на місці звичайних безлісих тундрових ділянок з’являються нові лісові острівки. А площа старих острівних лісових масивів з ялини сибірської поступово збільшується

Учитель : 

Підведемо підсумки  дослідження цієї зони.

 

До нас завітали представники туристичної агенції  «Я  САМ »  надаємо  їм  слово.

Учні:

Ми раді вас вітати

Сьогодні, як колись.

Звичайно,якщо ви в класі,

А не пішли кудись.

 

І просимо негайно ─

Залиште всі діла.

Турфірма„Я САМ…”

У гості прийшла.

Великодню  мандрівку варто вибирати зараз !

Туристична агенція   « Я САМ»  запрошує

 Всіх вас побувати  в зоні вічнозелених твердолистих лісів

 Це зона, у якій ви напевно  мріяли

побувати ще  з дитинства!

 

   Розташована зона на узбережжі Середземного моря,захищеному горами від північних вітрів. Тепла волога зима та сухе спекотне літо зумовлюють розвиток у рослин твердого, невеликих розмірів листя з соскоподібним нальотом, що зменшує випаровування.Водночас тепла і волога зима дає змогу деревам і чагарникам зберігати зелене листя протягом усього року.У дерев товста кора та сильна коренева система.

Найтиповішими для середземноморських лісів є кам’яний та корковий дуб, суничне дерево, лавр, олеандрове дерево, різні види сосен. Проте ці ліси зазнали дуже істотних змін,їх збереглося мало і поширилися зарості вічнозелених чагарників ─ маквіс.

   Незабутніми залишаться спогади про тваринний світ, тут зустрічаються лані,шакали,дикі кролики, багато плазунів ─ ящірок, змій, черепах. Це місце, де на тварин можна подивитися не крізь клітку зоопарку,а в їх природному середовищі.      

Запрошуємо Вас до цієї таємничої  та загадкової зони.

Набравшись сил, енергії  вражень ви будете працювати ще краще.

І результати вашої роботи  перевершать ваші сподівання !!!

 

 Тож не забудьте придбати путівку ,

подаруйте радість ближнім !

( учні роздають рекламні листівки)

Учитель:

 

  Спасибі за запрошення. Ми з великим задоволенням  побуваємо тут!

   Отже,які особливості  цієї зони ?

Учні :

 Із рекламного запрошення  ми зрозуміли, що для цієї зони характерні дві пори року: сухе і спекотне літо та тепла волога зима.

 У рослин тверде листя з воскоподібним нальотом, що зменшує випаровування. Дерева і чагарники зберігають зелене листя протягом усього року.  Ґрунти мають малий вміст перегною.  Багатий органічний світ зони.

Учитель:

  Рухаючись  далі  ми  потрапляємо в тайгу.

 І учень:   

Для тайги характерний тепліший і вологіший клімат ніж для тундри. Зима сувора і тривала, літо тепле і коротке.

Ця зона охоплює великі простори від Атлантичного до Тихого океанів – європейська і азіатська тайга трохи відрізняються.

На заході переважає сосна і ялина, за Уралом – ялиця, сибірський кедр, у Східному Сибіру – модрина. До хвойних порід домінуються листяні: береза, осика, вільха. Хвойні ліси ростуть на підзолистих грунтах із малим вмістом перегною. Рослини хвойних лісів добре переносять надлишок вологи і суворі морози. Найбільше дерево тайги сибірський кедр. Він досягає 40 м заввишки і 2 м завширшки.Живе 500 років.Модринанайстійкіше дерево, не боїться найсуворіших морозів, деревина відрізняється надзвичайною міцністю. Головне багатство тайгових лісів ─ цінна деревина. В азіатській частині поширена багаторічна мерзлота. У тайзі багатий і різноманітний тваринний світ, багато хутрових звірів: соболі, бобри, зайці, куниці, бурундуки, рисі. Із великих тварин ─ лосі, ведмеді. Багато різноманітних птахів: глухарі, рябчики, шишкарі, дятли.    

ll учень:

Найцікавіші моменти нашої подорожі ми відзняли на відеокамеру і запрошуємо до перегляду.

                                                                 (відеорепортаж)

Учитель:

 Мішані й широколисті ліси  ( комп’ютерна презентація 2 хв).

lучень:

 За тайгою розкинулись мішані й листяні ліси.

  Мішані ліси розташовані в Євразії не суцільною смугою, а тільки в Європі й Східній Азії. У цих лісах, крім хвойних ростуть дуб, липа, ясен, в’яз, граб. Грунти дерново-підзолисті. Рослинність густа й різноманітна у східній частині зони. Поряд із сибірськими породами хвойних дерев тут поширені монгольський дуб, амурська липа, клен. Тут водяться уссурійський тигр, амурський кіт, єнотоподібний собака, плямистий олень. Широколисті ліси тягнуться від південних берегів Балтійського та Північного морів поступово витягуючись на східноєвропейській рівнині. На бурих лісових ґрунтах ростуть дубові і букові ліси з домішкою граба, а в приатлантичному районі ─ благородного каштана. Тут водяться благородний олень, козуля, кабан, лісовий кіт.

            Під впливом господарської діяльності людини мішані та                     широколисті ліси майже втратили своє первісне „обличчя”.                             Великі площі лісів у Європі вирубані й замінені культурною рослинністю. 

 ll учень:

 

Ми хочемо звернути увагу на  швидку виробку  цих лісів – а це «легені» нашої планети. Вирубують ліси  заради цінних порід дерев. А разом із лісом гинуть тварини. І можливо наступні покоління  побачать їх тільки на   малюнках.

       Ми  повинні  звернути увагу,  на охорону і збереження   лісів.

   Адже це  проблема не одного материка, а всієї планети – це наше повітря !!!

            Учитель : 

    При вивчені екологічних проблем материка ми приділемо більше часу цій проблемі і звернемо на це увагу.

І пригадавши   квітку – модель  ми бачимо, що людина  має  великий вплив на  зміну природної зони.

   Дякуємо  нашим науковцям, що вони не оминули  екологічну проблему.

 

 Учитель:

Запитання:  отже,  ви переглянули презентацію і що ви записали до творчої лабораторії ?

          ( учні зачитують)

 

            Y. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ.

           Географічний міні-практикум.

Використовуючи карти атласу, визначте:

А) Яка природна зона займає найбільшу площу в Євразії;

Б) У якій природній зоні розташована територія України;

В) У яких природних зонах розташована територія Європи;

Г) Яка природна зона займає найменшу площу на материку.   

YI. ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Природні зони Євразії чітко змінюють одна одну з півночі на південь і мають широтне простягання лише у внутрішньоматериковій рівнинній частині.
  2. На захід та схід материка природні зони змінюють своє простягання на субширотне і меридіональне.
  3. Лісові природні зони займають найбільшу площу на материку.
  4. Усі лісові природні комплекси Євразії значно змінені людиною.

               YII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :

доповнити  « Творчі  лабораторії »; вивчити  56 параграф; скласти кросворд « Рослинний і тваринний світ Євразії або написати  невеликий твір

« Один день у  природній зоні …»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
14 квітня 2021
Переглядів
3016
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку