Урок "Вроджена і набута поведінка тварин"

Про матеріал
Конспект уроку для дистанційного навчання для учняв 7 класу на тему: Вроджена і набута поведінка тварин
Перегляд файлу

Павленко М.В.,

учитель біології категорії «спеціаліст»

КУ ЗОШ І-ІІІ ст. № 12

ім. Б. Берестовського

м. Суми, Сумської області

 

Конспект уроку для дистанційного навчання

Біологія 7 клас

Тема:

Вроджена і набута поведінка тварин

Мета:

Знаннєвий компонент: знати поняття: вроджена поведінка, набута поведінка, научіння, безумовний рефлекс, пам’ять, інстинкт, називати типи научіння та наводити приклади продженої та набутої поведінки.

Діяльнісний компонент: вміти аналізувати та порівнювати вроджену  та набуту поведінку, типи научіння.

Ціннісний компонент: висловити судження щодо біологічного значення вродженої та набутої поведінки в житті тварини;

Підручник:

Біологія: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. /Л.І. Остапченко та ін.. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.:іл.

Хід заняття

І. Актуалізація опорних знань

«Поміркуй».

Установити, який метод вивчення поведінки тварин зображений на малюнку. Схарактеризувати цей метод.

http://kor-psiholog.ru/images/stories/1.jpg

 

Вправа «Вірю – не вірю»

  1. Біологічна наука, що вивчає поведінку тварин – це етологія.
  2. Поведінка тварин не впливає на виживання виду.
  3. Справжні дії тварин у відповідь на зовнішні та внутрішні подразники – це поведінка тварин.
  4. Вперше термін «етологія» ввів у 1859 році вчений І. Жоффруа Сент-Ілер.
  5. Методом цілеспрямованого сприйняття та опису поведінки тварин є експеримент.
  6. Для дослідження міграції птахів над відкритим океаном використовують радари.
  7. Методом дослідження поведінки тварин у керованих умовах є спостереження.
  8. Мічення комах здійснюється мітками з радіоактивними речовинами.
  9. Мічення птахів здійснюється кільцями.
  10. Експерименти проводять у природних та штучних умовах.
  11. Поведінка тварин не впливає на відтворення виду.
  12. Знакові стимули – це зовнішні подразники, що спричиняють специфічну поведінкову реакцію у тварин.

 

«Пригадайте»

  • Що таке рефлекс.
  • Що таке подразник?

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Епіграф до уроку:

«Природа – це єдина книга з великим змістом на кожній сторінці».

Й. Гете

Сьогодні ми продовжимо гортати сторінки книги «Природа». Дізнаємося більше про поведінку тварин та вивчимо особливості різних типів поведінки.

 

Прийом «Фотозагадка»

Перед вами картинки різної поведінки тварин. Розрізняють два типи поведінки тварин. Перший слайд показує поведінку одного типу, другий – іншого. Спробуйте здогадатися, які це типи поведінки?

 

Проблемне запитання:

Для чого нам вивчати поведінку тварин?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Опорний конспект

Вроджена поведінкаце сукупність поведінкових реакцій, які визначаються спадковістю і не вимагають для свого розвитку спеціального навчання чи тренування. Базується на безумовних рефлексах

Безумовні рефлекси – відносно постійні, стереотипні, вроджені реакції організму на внутрішні и зовнішні подразники.

Інстинкт – це сукупність складних спадково зумовлених стереотипних дій.

Набута поведінка – це сукупність поведінкових реакцій, які формуються упродовж життя поступово, з накопиченням індивідуального досвіду.

Научіння – це зміна індивідуальної поведінки в результаті попереднього досвіду.

Пам’ять – здатность зберігати та використовувати інформацію з попереднього досвіду

Типи научіння:

  1. Імпринтинг – фіксація в пам’яті ознак об’єктів під час формування або корегування вроджених поведінкових дій.

Перегляньте відео «Імпритинг в каченят» за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=sO-wZAvh5xU

  1. Метод проб і помилок – полягає в тому, що тварина в разі виникнення потреби робить безліч різних дій (проб); більшість з них виявляються марними (помилки). Але деякі допомагають досягти мети, і тоді вони закріплюються.

Перегляньте відео «Метод спроб і помилок» за посиланням. https://www.youtube.com/watch?v=SdzgGAK6lJs

  1. Наслідування – форма научіння, при якій відбувається повторення певних дій за більш дорослою або досвідченою особиною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Узагальнення, систематизація знань і вмінь

Вправа «Впізнай поведінку».

Розподіліть на дві групи поведінку тварин: І варіант – набуту, ІІ варіант – вроджену:

  1. Коли настає холодна погода, жаби пірнають у водойму, закопують себе в мул і залишаються там до кінця зими.
  2. Хамелеон швидко змінює своє забарвлення залежно від того, який колір мають предмети навколо нього.
  3. Собака «задоволено» крутить хвостом, коли бачить, як хазяїн відкриває пачку з кормом.
  4. Кобри, що плюються, вприскують отруту зі своїх іклів на відстань до 2,5 м, намагаючись вцілити в очі жертви (жертва після цього сліпне).
  5. Самка метелика відкладає декілька тисяч яєць, намагаючись розмістити їх на тих рослинах, які будуть корисними для її нащадків.
  6. Гусенята рухаються ланцюжком за «мамою»-качкою.
  7. Слоненя кидає на себе порох, повторюючи цю дію за старшими в табуні.
  8. Зозуленя, яке щойно вилупилось, викидає яйця з гнізда «пташки-мами».

 

V. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 43;
  • Відповісти на запитання до § 43 (усно);
  • Складіть кросворд на тему «Вроджена і набута поведінка тварин»

(роботу відправити на електронну адресу ________________________)

 

 

 

Використані джерела

  1. Біологія: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. /Л.І. Остапченко та ін.. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.:іл.
  2. Гонтар В.Д. План-конспект уроку з біолоії «Вроджена і набута поведінка тварин» URL: https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-biologi-dlya-7-klasu-na-temu-vrodzhena-ta-nabuta-povedinka-tvarin-13161.html

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Івашків Лариса Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Подпалая Виктория Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сулік Оксана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 травня 2020
Переглядів
6128
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку