Матеріал підготовлено для проведення уроку про європейські середньовічні міста, населення та їх розвиток, зовнішній вигляд, причини та місця утворення, їх ролі в економічному та соціальному розвитку середньовічної Європи
Тема уроку: Європейське середньовічне місто.
Мета уроку: сформувати уявлення про середньовічне місто, його населення та зовнішній вигляд;
розвивати уміння учнів установлювати причинно- наслідкові зв’язки, досліджуючи причини та місця утворення середньовічних міст, порівнювати античні та середньовічні міста;
висловлювати власні судження щодо ролі міст в економічному та соціальному розвитку середньовічної Європи.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати:
Основні поняття: ратуша, барельєф, комуна, хартія, привілеї, комунальний рух, магістрат, магдебурзьке право, цех, підмайстер, цеховий статут, патриціат, шедевр.
Обладнання: підручник, стінна карта, атлас, інтерактивна дошка, слайди, роздатковий матеріал.
Структура уроку
Хід уроку
Перша група учнів.
Виконання завдання біля дошки.
Відтворіть таблицю “Держава і право в середньовічній Європі”.
Період |
Форма державної влади |
Право й суд |
VIII–XII ст. |
Ранньофеодальна монархія – це держава, яка базувалася на одноосібній владі короля. Цей період означився для європейських держав феодальною роздробленістю – розпадом на незалежні князівства. |
В умовах ранньофеодальної монархії спочатку діяло звичаєве право. Звичаї мали племінний характер, і кожний одноплемінник підпадав під дію звичаїв свого племені незалежно від того, де він перебував. У V–IX ст. на території Франкської держави звичаєве право почало фіксуватися в різного роду збірниках, відбувався запис звивів племен у вигляді так званих “варварських правд”. Найвідомішою серед них стала Салічна правда, укладена за правління короля Хлодвіґа наприкінці V–початку VI ст. |
XII–XV ст. |
Станова монархія – це монархія, обмежена представницькими органами влади, які виражали інтереси представлених станів. У ряді європейських держав формуються станово представницькі установи, які включали до свого складу представників основних станів: духівництва, дворянства й міщан. Королівська влада не тільки мала потребу у їх підтримці, але певною мірою залежала від них і була змушена зважати на інтереси цих станів. |
Більшого значення набувають нормативні акти, які видавалися королями – ордонанси, едикти, декларації. У Франції джерелом права стають рішення генеральних штатів, у Німеччині – постанови рейхстагу, в Англії – статути. Суд поступово стає становим: для кожного суспільного стану існував свій суд. |
Друга група учнів.
Історичний диктант.
Пояснити терміни: панщина, оброк, васал, монархія, станова монархія, товарне виробництво, феодал, феод, феодальне помістя, податок, рента, дворянство.
Фронтальне опитування.
Підводячи підсумки опитування, учитель аналізує виконання учнями завдання біля дошки, робить загальний висновок цього етапу уроку: період феодалізму в країнах Європи охоплює значний проміжок часу, протягом якого феодальна держава і право не залишаються незмінними; розвиток феодального суспільства і передусім відокремлення ремесла від землеробства створили в X–XI ст. передумови для відособлення міста від села; міста стали центрами товарного виробництва й торгівлі.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з картою.
Розповідь учителя.
Найбільш урбанізованими регіонами Західної Європи ставали місцевості, де, з одного боку, спостерігався розвиток сільського господарства, з іншого – закінчувалися або перехрещувалися торговельні шляхи.
Головними причинами виникнення західноєвропейських міст були:
Розвиток виробництва сільськогосподарської продукції дозволяв виробляти продукцію не тільки для власних потреб, а й на продаж. Виробництво різноманітної харчової та сировинної сільськогосподарської продукції забезпечувало її обмін на ремісничі товари, а отже, сприяло розвитку ремісництва.
Ремісники, які поступово виділялися з-поміж залежного селянства, поспішали залишити село, утекти від феодальної залежності та оселитися в тій місцевості, де існували сприятливі умови для виробництва та збуту їхньої продукції. Вони осідали, як правило, на територіях, які в період Раннього Середньовіччя відігравали роль адміністративних, військових і релігійних центрів. Багато з них були укріпленими, що забезпечувало необхідні захист та безпеку. Концентрація населення – феодалів із численними слугами та почтом, представників місцевої та королівської адміністрації – створювало сприятливі умови для збуту продукції. Поряд із цим ремісників приваблювали місцевості, які були розміщені поблизу великих феодальних маєтків; монастирі, куди сходилася значна кількість богомольців; пункти, що розташовувалися на перехресті важливих доріг, біля річкових переправ, мостів, у витоках річок, на берегах, зручних для стоянки кораблів.
Де виникають міста?
Ремісники почали тікати з феодальних помість у пошуках замовників і покупців, бо більшу частину їхніх виробів забирав феодал під час збирання оброку.
Спочатку вони мандрували, продаючи свої вироби, а згодом почали засновувати свої поселення. Так з'явилися міста. Вони виникали:
Висновок.
Міста виникали там, де було багато замовників і покупців ремісничих виробів, а за стінами замків і монастирів жителі міст могли сховатися під час нападів ворогів.
Презентація учнів про історію міст: Страсбург, Париж, Кельн, Оксфорд, Франкфурт-на-Майні, Кембридж, Марсель, Венеція, Любек.
2. Населення та зовнішній вигляд міста.
У містах проживали такі верстви населення:
Вони стояли на чолі управління містом, пригноблювали ремісників і бідняків.
Зайняті в сфері обслуговування:
3. Найбідніша частина населення міст – плебеї:
Великі міста ставали столицею королівства. Тут проживали королі зі своїми придворними, слугами та воїнами, феодали зі своїми слугами та воїнами, королівські службовці тощо, а також лікарі, вчителі, науковці.
Середньовічне місто було обнесене муром, спочатку земляним валом чи дерев'яною огорожею, а згодом кам'яними зубчастими стінами з круглими вежами. Тільки велике військо могло здолати міські укріплення.
Увійти в місто можна було звідним мостом через масивну браму, яку пильно охороняли. Місто було малим, тісним і невпорядкованим.
Вулиці міста вузькі (7-8 метрів), а ширина провулків становила 1-2 метри. Будинки дво-, триповерхові, дерев'яні, покриті соломою або черепицею, впритул підходили один до одного, верхні поверхи виступали, нависаючи над вулицею. При частих пожежах вигоряли цілі квартали.
Тривалий час у містах Західної Європи на вулицях не було бруківки і вуличного освітлення, водопроводу, каналізації. Помиї часто виливали з вікон прямо на вулицю, сміття викидали в річки та рови. Вулиці були брудними, калюжі не висихали і за сухої погоди. В XV ст. на одній з таких вулиць у багнюці ледь не втопився зі своїм конем німецький імператор Фрідріх III. У вуличній багнюці лежали свині та домашня птиця, тут же гралися діти.
Через тісняву і бруд у містах часто поширювалися інфекційні хвороби.
Вуличного освітлення не було. Нічні пішоходи самі собі освітлювали дорогу ліхтарем або смолоскипом.
Посеред міста знаходилася ринкова площа, яка була центром ділового і культурного життя, тут страчували злочинців. Недалеко від площі була головна міська церква – собор, будинок міської ради – ратуша.
Індивідуальна робота з підручником.
(Проводиться із використанням технології критичного читання.)
Учні опрацьовують відповідний пункт параграфу підручника, роблячи позначки олівцем на полях:
“+” – те, що добре відомо;
“–” – нова інформація;
“!” – найважливіша думка;
“?” – положення, які треба додатково дослідити.
На індивідуальну роботу відводиться 5–7 хвилин. Після цього відбувається обговорення тексту.
Фронтальна бесіда.
Розповідь учителя.
Сеньйори, у чиїх володіннях виникали міста, були зацікавлені в їхньому процвітанні, у тому, щоб розвивалися міські ремесла і торгівля. Проте, з часом їхні влада і свавілля стали обтяжливими для городян. Прагнення городян здобути для себе певні свободи і привілеї вилилося в антисеньйоріальний, або комунальний, рух. Метою комунального руху стало звільнення від зловживань сеньйоріальної адміністрації, здобуття свободи ринкової діяльності та набуття статусу городянина.
Комунальний рух розпочався із X ст. і в XI ст. охопив усю Західну Європу. Він тривав три-чотири століття і затягнув у вихор боротьби імператорів, пап, королів, територіальних князів. На першому етапі городяни боролися за торгові привілеї – охорону життя, майна й гідності всіх тих (передусім купців), хто виходив на міський ринок зі своїми товарами. Сеньйори, зацікавлені в ринкових прибутках, охоче йшли на такі поступки. Другим етапом комунального руху стала боротьба за політичну й фінансову незалежність. Городяни почали вимагати самоврядування. Цього разу сеньйори не були такими поступливими.
Форми комунальної боротьби були різноманітними й залежали від багатьох чинників: економічного та стратегічного значення міста, становища його сеньйора у феодальній ієрархії, загальної політичної ситуації, співвідношення сил у регіоні. Інколи місто купувало вільності й привілеї, інколи домагалося їх за допомогою зброї. Комплекс здобутих містом привілеїв включав: право самоврядування (політичну самостійність), підсудність власному суду (правову автономію), право стягувати податки і розпоряджатися ними, ринкове право, монополію на торгівлю і певні ремесла, право на міську округу з прилеглими угіддями, а також право на відокремлення від не городян, тобто тих, хто не був жителем певного міста. “Отримуючи привілеї, місто перетворювалося на замкнену спільноту, де повноправність – право громадянства, або бюргерства – мала не лише особистий, а й винятково місцевий характер, тобто поширювалася тільки на жителів певного міста”.
Слід зазначити, що більшості середньовічних міст так і не вдалося набути повної самостійності. Проте один із головних результатів комунального руху стосувався всіх міст: він закріпив загальний статус бюргера.
Французькі міста уже в X–XII ст. отримали певну автономію, звільнившись із-під влади феодального сеньйора. Багато з них стали носіями політичної влади. Вони обирали власні органи управління, видавали законодавчі акти, мали свій суд. Управління містом, як правило, здійснювалося міською радою, що складалася з присяжних, які обирали мера міста.
В Англії інтенсивний розвиток міст відбувся після нормандського завоювання. У XII ст. розпочався процес їх звільнення від влади феодалів. Звичайною умовою був щорічний грошовий внесок королю або барону.
Наприкінці XIII ст. більшість англійських міст отримала самоврядування. Купецька верхівка Лондона за особливий грошовий внесок купила собі право призначати членів міської думи й самого мера.
У Німеччині міста за своїм статусом розподілялися на імперські та земські. Перші з них (Любек, Аусбурґ) набули значної незалежності – вони управлялися міською радою та магістратом, карбували власну монету, мали військо, свої судові органи. Надалі “вільними” імперськими містами стали Майнц, Страсбурґ, Ґамбурґ тощо. Для захисту від феодального свавілля й розширення своїх привілеїв німецькі міста об'єднувалися в союзи. Одним із них був, наприклад, Рейнський союз, утворений у 1254 р. До його складу входило близько 100 рейнських, баварських, швабських та інших міст. Управляв союзом особливий орган – бундесрат. Існував і свій союзний суд.
Але найбільш повното самоврядування досягли італійські міста. В Італії більшість міст (Венеція, Генуя) не тільки завоювали повну незалежність від центральної та місцевої влади, але й підкорили навколишню сільську округу, а самі перетворилися на міські республіки.
Понад 200 років виборювали незалежність жителі північнофранцузького міста Лана, яке було власністю єпископа. Спочатку жителі міста відкупилися від єпископа і він визнав їхнє самоврядування, але згодом скасував своє рішення. Обурені жителі міста повстали і вбили єпископа, але “порядок” у місті навів король. Городяни продовжували боротьбу і нарешті здобули незалежність, проти якої виступали французькі королі – Людовик VII, Філіпп II, Август та багато великих і дрібних феодалів. Ланську комуну (самоврядування) було ліквідовано, а місто потрапило під управління королівських чиновників.
Якщо залежний селянин утік від свого феодала у місто і йому вдалося там прожити один рік і один день, то він ставав вільною людиною. В середні віки склалося прислів'я: “Міське повітря робить людину вільною”.
Управління містом, яке здобуло самоврядування.
Міська рада – магістрат
Обирали городяни. Стояла на чолі міста.
Видавала постанови, обов'язкові для виконання всіма жителями міста.
Завідувала всіма господарськими, судовими, військовими, фінансовими справами.
Очолював міську раду, яка його обирала.
Влада в місті належала патриціату – багатим купцям та лихварям. Ремісники, дрібні торговці вели теж боротьбу проти патриціату, щоб брати участь в управлінні міста.
Розповідь учителя.
Особливістю середньовічного міста був цеховий устрій, коли ремісники однієї професії обов'язково входили до певного цеху, а купецтво об'єднувалося в гільдії.
Робота з документом.
Опрацюйте уривок з документа і дайте відповідь на запитання до нього.
XIII ст. Зі статуту паризьких ткачів вовни
§ 1. Жоден не може бути в Парижі ткачем вовни, якщо він не купив право на це у короля...
§ 3. Кожен ткач вовни може мати лише одного учня не менш як на 4 роки служби за плату 4 паризькі ліври... або на 7 років без грошей...
§ 12. Якщо учень втече від майстра з легкодумства, він мусить повернути майстру всі збитки...
§ 17. Старшина і двоє присяжних повинні дивитися, чи має майстер достатньо майна і чи здатен він передати майстерність своєму учню...
§ 31. Жоден при виготовленні сукна не повинен домішувати до справжньої вовни вовну ягнятка під загрозою штрафу...
§ 40. Кожен ткач має сплачувати торгове мито в розмірі 6 деньє з будь-якого куска сукна...
§ 47. Жоден не має права починати роботу до сходу сонця під загрозою штрафу.
Завдання.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Графічний диктант.
Серед запропонованих тверджень є правильні й помилкові. Правильне твердження учні мають позначити знаком “+”, а помилкове – “-”.
Учитель перевіряє виконання диктанта (якщо часу не вистачає, перевірка може здійснюватися вибірково) і аналізує типові помилки, що зустрічаються в роботах учнів, робить узагальнення:
– виникаючи на землях світських чи духовних феодалів або на землях королівського домена, міста підпадали під владу феодальних сеньйорів. Вони вважалися власністю феодалів і були зобов'язані відбувати різноманітні повинності на користь своїх сеньйорів. Це спричинило напружену боротьбу між містами і феодалами-землевласниками, яка визначила основний напрям політичного розвитку середньовічних міст.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1