Тема: Внутрішня та зовнішня політика Петра І. Поява Російської імперії.
Епіграф: " Петро - це вся Росія; її плоть і дух, характер і геній, втілення всіх її чеснот і вад."
К. Валишевский
Мета: ознайомити учнів з внутрішнім і міжнародним становищем Росії в кінці XVII століття, розглянути зовнішньополітичну діяльність Петра І, з'ясувати суть та значення петровських реформ; розвивати навички роботи з картою та вміння оцінювати роль особи в історії; виховувати інтерес до минулого інших народів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Інтерактивні методики: " Мозаїка", рольова гра, " прес ".
Хід уроку
І. Початок уроку . Організаційні моменти. Клас ділиться на 4 „ домашні групи".
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Для того, щоб пригадати основні події, дати і поняття з історії Російської держави в XVI - XVII ст., вчитель пропонує учням відповісти на питання історичної розминки „ Що?" „ Де?" „ Коли?"
Що? (учні дають визначення поняттям)
Де? (учні вказують місце подій)
Коли? (учні вказують дати подій)
III. Перехід до вивченого нового матеріалу.
Перед класом виступає учень зі словами , підготовленими на прохання вчителя заздалегідь( рольова гра)
Я російський цар Петро Олексійович Романов. Це я посів престол після смерті мого батька і кількох років правління мого брата Федора та сестри Софії. Я утвердився на російському престолі у 1689 р. і за роки мого правління здійснено багато звершень. Я започаткував російський флот, переміг Карла XII у Північній війні, зміцнив авторитет моєї держави в Європі. Я провів ряд реформ задля зміцнення Росії.
Слово вчителя:
Це все добре , Ваша величносте. Проте дозвольте нам самим розібратися і визначить вашу роль в історії Російської держави. Для цього нам потрібно розглянути нашу сьогоднішню тему „ Російська держава за часів Петра I. На цьому уроці ми маємо ознайомитись з внутрішнім та міжнародним становищем Росії в кінці XVII століття, розглянути зовнішньополітичну діяльність Петра І, з'ясувати суть та значення петровських реформ.
Далі вчитель ставить проблемне завдання, на яке учні мають відповісти в кінці уроку:
Як ви вважаєте, який вплив (позитивний чи негативний) здійснила діяльність царя Петра І на розвиток Російської держави на межі XVII- XVIII століть?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
План.
Розповідь вчителя.
Для початку давайте розглянемо ті внутрішньо та зовнішньополітичні умови Російської держави, які визріли на кінці XVII століття і засвідчили необхідність змін та необхідність приходу до влади царя-реформатора. Час на межі ХVП-ХVШ ст. виявився переломним в історії Росії. Тривале панування феодально-кріпосницьких відносин і безперервних війн загальмували економічний розвиток держави і вона значно відстала від передових західноєвропейських держав, які вже вступили на капіталістичний шлях розвитку. Проте і в Росії II пол. XVII ст. з'явилися паростки ринкових відносин. Зросла економічна роль міст як торговельно-промислових центрів, з'явились перші мануфактури, розширювалися і зміцнювалися економічні зв'язки між різними регіонами держави.
У політичному устрої панував абсолютизм, основи якого було закладено за часів Олексія Михайловича Романова. Відбувалась гостра боротьба за владу всередині пануючої верстви. Проте родовита боярська знать уже втрачала свою силу і на зміну їй йшло дворянство.
У зовнішньополітичній сфері на XVII ст. у Московської держави склалися дипломатичні стосунки з країнами Європи та Азії. Постійно відбувався обмін
посольствами з Англією, Австрією, Францією, Голландією. Російські представники
бували в Китаї, Монголії, розвивались стосунками з народами Закавказзя. Проте через прагнення Росією здобути вихід до Чорного і Балтійського морів напруженими залишались стосунки зі Швецією і Туреччиною. Стосовно найближчих східних сусідів Російської держави - України та Польщі, то з Польщею було укладено „ Вічний мир".
- З історії України пригадайте дату та суть угоди, що заклала основи російсько-українських відносин у ХVІІ столітті.
Отже, щоб досягнути подальшого зміцнення внутрішнього і зовнішнього становища, Росії необхідні були реформи, які б проводились „ згори" єдиними соціальними силами, на які міг спиратися царизм у своїй діяльності були дворянство і купецтво. Отож вивчивши досвід західноєвропейських країн молодий російський цар Петро І вирішив подолати відставання Московської держави шляхом перетворень, що торкнулись всіх сфер життя: і економічної, і політичної, і військової, і духовної. Реформи Петра І запроваджувались в умовах війн, які Росія вела з Швецією і Туреччиною за виходи до морів з метою прокладання шляху до європейської торгівлі. І якщо на півдні захоплений у 1696 р. Азов після невдалого Прутського походу (1711) довелося залишити, то у важкій Північній війні Росія перемогла і здобула вихід до Балтійського моря.
Проте потрібно зазначити, що всі ці з міни відбувалися в умовах, коли кріпосницькі відносини перебували на вершині свого розвитку. Реформи були спрямовані на зміцнення феодально-абсолютистського устрою і призвели до розорення селян і репресій проти величезної маси населення. В результаті, за підрахунком російських істориків XIX ст., його кількість скоротилась на 20 %.
Детальніше ознайомитись з зовнішньополітичною діяльністю Петра І та його
реформами вчитель пропонує учням, працюючи в „ робочих групах". Для цього вчитель роздає учням картки з номерами і учні розсідаються в групи за номерами, після виконання роботи їм потрібно буде повернутися з "робочих груп" в "домашні" і ознайомити товаришів з отриманою інформацією. Результатом роботи має бути повністю заповнена таблиця.
Вчитель роздає картки-інструкції для роботи в "робочих групах"
Картка-інструкція №1
I. Вашій групі потрібно з'ясувати прихід до влади і початок правління Петра І до 1699 року.
II. Використовуйте для роботи підручник, додаткову літературу та інші засоби навчання.
III. Під час роботи потрібно виконати такі завдання:
1. З'ясуйте, за яких умов прийшов до влади Петро І.
2. Основні дати і подій початку до діяльності царя запишіть в зошити у відповідну колонку таблиці:
Діяльність російського царя Петра І |
||
Початок правління |
Зовнішня політика |
Внутрішня політика |
3. Висловіть своє ставлення до діяльності Петра І на початку царювання, виділивши позитивні і негативні моменти.
Картка-інструкція №2
I. Вашій групі необхідно розглянути внутрішню політику російського царя Петра І
II. Використовуйте підручник, додаткову літературу та інші засоби навчання.
III. Під час роботи потрібно виконати такі завдання:
1. Перелічіть основні реформи, здійснені Петром І на початку XVIII ст. Відповідь оформіть в зошиті у відповідній колонці такої таблиці:
Діяльність російського царя Петра І |
||
Початок правління |
Зовнішня політика |
Внутрішня політика |
2. З'ясуйте зміст і значення реформ.
3. Висловіть своє ставлення до реформаторської діяльності Петра І, виділивши позитивні і негативні моменти.
Картка-інструкція №3
I. Вашій групі необхідно розглянути зовнішню політичну діяльність Петра І і хід Північної війни.
II. Використовуйте підручник, додаткову літературу та інші засоби навчання.
III. Під час роботи потрібно виконати такі завдання:
1. З'ясуйте основні напрямки зовнішньої політики Петра І і її наслідки.
2. Розгляньте хід Північної війни.
3. Результати роботи зафіксуйте в зошиті у вигляді таблиці (у відповідній колонці):
Діяльність російського царя Петра І |
||
Початок правління |
Зовнішня політика |
Внутрішня політика |
Картка-інструкція №4
I. Вашій групі необхідно розглянути зовнішньополітичну діяльність Петра І і хід Північної війни.
II. Використовуйте підручник, додаткову літературу, атлас і контурну карту.
III. Під час роботи потрібно виконати такі завдання:
1. З'ясуйте основні напрямки зовнішньої політики Петра І (Відповідь потрібно супроводжувати показом по карті).
2. Розгляньте хід Північної війни за атласом.
3. Нанесіть на контурній карті місця основних битв Північної війни. Поки учні заповнюють таблиці в зошитах, працюючи в "домашніх групах", секретарі "робочих груп" заповнюють відповідні колонки таблиці на дошці.
V. Закріплення набутих знань, умінь і навичок.
Фронтальна бесіда:
Для відповіді використовується метод „Прес". Аргументувати свою позицію потрібно за відомою схемою: Я вважаю що ... → тому, що ... → наприклад ... → отже, ...
VI. Висновок:
Отже, завдяки діяльності Петра І Росія у XVIII ст. значно розширила свою територію, ліквідувала політичну і економічну ізоляцію, перетворилась на велику державу. Завдяки петровським реформам Російська держава зробила крок вперед у розвитку економіки, торгівлі і освіти. З іншого боку, вони були спрямовані на зміцнення феодально-абсолютистського устрою і призвели до розорення селян і репресій проти величезної маси населення імперії.
VII. Домашнє завдання: Опрацювати відповідний параграф підручника, виконати завдання на контурних картах, в зошиті скласти історичний портрет Петра І.