Урок всесвітньої історії в 6 класі "Ахейська та Мінойська палацові цивілізації"

Про матеріал
Урок всесвітньої історії в 6 класі "Ахейська та Мінойська палацові цивілізації" розроблений згідно до чинної програми з використанням компетентісного підходу. Містить розроблені критерії оцінювання роботи здобувачів освіти на уроці.
Перегляд файлу

 

Тема: Мінойська та Ахейська палацові цивілізації.

 

Мета: формувати предметні компетентності:   уявлення про характерні ознаки Мінойської та Ахейської палацової цивілізації, їх основні центри, розквіт та занепад; ознайомитися з цивілізацією острова Крит, з історією Мікенської Греції, дати уявлення про господарське життя і суспільні відносини в Греції в  XI-IX ст. до н. є.   Ключові компетентності: уміння навчатись впродовж життя - вміння порівнювати грецькі цивілізації та висловлювати власну думку з приводу причин занепаду Мінойської та Ахейської цивілізації; розвивати навики самооцінювання та взаємооцінювання; полікультурну – збагачуватись знаннями про культурні надбання народів.

 Обладнання: Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів П.В.Мороз. - К.: Видавництво «Педагогічна думка», 2019 - 224 с. Картка  оцінювання, таблиця – маршрутний лист уроку.             

Основні поняття: фреска

Очікувані результати:

  • Учні повинні називати хронологічні межі існування Мінойської та Ахейської палацових цивілізацій;
  • визначати вплив природних умов на життя людей та їхні релігійні вірування;
  • показувати на карті основні центри Мінойської та Ахейської цивілізації;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «фреска»;
  • характеризувати і порівнювати суспільний устрій, культурні досягнення Мінойської та Ахейської палацових держав, періоду розквіту і занепаду Мінойської та Ахейської цивілізації;
  • показувати на карті  територію Ахейської цивілізації, напрями морських походів ахейців та вторгнення дорійців;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «тиранія»;
  • наводити приклади культурних досягнень у Мікенах, розквіту і занепаду давньогрецьких держав;

.

Тип уроку: комбінований.

 

ХІД УРОКУ

 

І.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Робота з картою.

Покажіть на карті:

а) Балканський півострів і моря, що його омивають;

б) На  які частини Греція розділена горами.?

 В) Як відбувався економічний і політичний розвиток у найдавні­ший період історії Греції?

2) Історичний диктант

1)  На якому півострові розташована Греція? (Балканський півострів)

2)  Який великий острів розташований поряд із Грецією? (Крит)

3)  Яке море назване на честь царя Афін? (Егейське)

4)  Як греки називали Грецію? (Еллада)

5)Найвища горо Греції? (Олімп)

6)Які племена у ІІІ тис. до н.е. захопили Балкани? (Ахейці)

    

        III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

 

На південь від Греції, у Середземному морі розташований острів Крит. Тривалий час він не привертав уваги археологів. Про найдавнішу історію Криту майже нічого не було відомо. І коли в 1900 р. англійський археолог Артур Еванс починав тут перші археологічні розкопки, він і гадки не мав, що відкриє зовсім невідому епоху європейської історії.

Оголошення критеріїв оцінювання роботи здобувачів освіти на уроці

(додаток 1 – роздається кожному учню)

 

      IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

За параграфами 25,26, відео, матеріалами презентації та розповіді вчителя заповнити таблицю (маршрутний лист уроку – Додаток 2) та дати відповідь на запитання:

Чому Ахейська та Мінойська цивілізації називалися палацовими?

План вивчення

 

1

Хто та коли

відкрив?

2

Де виникла цивілізація?

3

Коли виникла?

4

Хто правив?

5

Найбільше місто (чи міста)

6

Основні заняття

Землеробство

Ремесло

Торгівля

Військова справа

Будівництво

7

Період розквіту

8

Найбільші досягнення

8

Причини занепаду

9

Чому називались палацовою цивілізацією?

 

1. Археологічне відкриття Мінойської цивілізації, її основні центри.

Учитель повідомляє, що найдавніша цивілізація на території Європи виникла на острові Крит.

Перший із Критських палаців був відкритий Артуром Авансом у Кноссі. За переказами, тут розташовувалась головна резиденція легендарного володаря Криту - царя Міноса.

Сер Артур Еванс народився у 1851 р., здобув освіту в найкращих навчальних закладах Великої Британії. За фахом історик, він найбільше цікавився давніми системами письма. Особливо його зацікавили знаки, знайдені Генріхом Шліманом при розкопках Тірінфу і Мікен. їхнє дослідження привело його на о. Крит, де від теорії археології він перейшов до практики, і в 1900 р. почав розкопки. За два тижні Еванс знайшов славетний Кносський палац. Він уражав своїми розмірами і вишуканістю. Про багатство його мешканців свідчили комори палацу: глеки для зберігання олії, знайдені в них, у сукупнос­тей ємність 75 тис. літрів. Стіни палацу, кераміка були покриті розписом, на якому зображувалося населення Криту. Парадоксально, що в Кносському палаці не було знайдено жодного зображення воїна; люди на фресках грають, займаються гімнастикою, ведуть господарство, полюють, одним словом, насолоджуються мирним і спокійним, життям. Фактом, який уразив Еванса, була наявність у палаці каналізаційної системи (знову каналізація в Європі з'являється лише, через 4000 тис. років).

Найперший  з  усіх  палаців  був відкритий А. Евансом у Кноссі (центральна частина Крита). За переказами, тут знаходилася резиденція легендарного володаря Крита - царя Міноса, якому острів був переданий у володіння його батьком Зевсом. Палац  налічував  понад  півтори  тисячі  приміщень.  Греки  називали  палац Міноса «лабіринтом».

На  яскравих  розписах  критського  палацу  відтворено  мирні  сцени: походи, релігійні обряди, ігри. В одному з коридорів художники виявили зображення процесії з п’ятисот придворних у натуральний розмір. В іншому місці збереглася двометрова фігура молодого царя жерця: з довгим волоссям, у пишному головному уборі з пташиного пір’я, урочисто прогулюється  він  по  ланах  серед  лілій.  Багато  разів  повторюються  серед критських розписів зображення ігор з биком: спритні хлопці та дівчата виконують на спині тварини акробатичні вправи.

Про рівень культури цих цивілізацій свідчить той факт, що кносські архітектори спроектували і проклали одні з найдавніших водогонів та каналізацію. Добре була продумана також система вентиляції та освітлення. Всю товщу будівлі перерізали зверху до низу спеціальні світлові колодязі,  якими  сонячне  світло  і  повітря  надходили  до  нижніх  поверхів палацу.

Основним  заняттям  населення  Криту  було  землеробство:  тут  вирощували  оливки,  виноград,  ячмінь,  були  поширені  гончарна,  ювелірна справа, різьблення по дереву. Іноді природа грала з критянами злий жарт. Досить часто на острові траплялися шторми й грози. Землетруси руйнували міста, змінювали берегову лінію острова.

На Криті не знайдено жодних укріплень: від ворогів Крит був захищений морем та царським флотом. За переказами, флот царя Міноса панував  у  навколишніх  водах,  збираючи  данину  з  прибережних  міст  для кровожерного Мінотавра, доки він не був убитий знаменитим героєм Тесеєм.

Головним питанням, яке ставив перед собою Еванс, була причин загибелі цієї цивілізації. Ученим того часу було відомо, що Крито-Мікенська цивілізація загинула в результаті двох навал: ахейської і дорійської. Однак археологічні знахідки свідчили про практично миттєве знищення критської культури. Відповідь Еванс знайшов за­вдяки випадку: 26 червня 1926 р. на Криті стався землетрус, який і наштовхнув Еванса на думку, що саме цей природний катаклізм міг спричинити такі наслідки. І справді, нині вчені вважають, що при­чиною остаточної загибелі Критської цивілізації був землетрус, спри­чинений виверженням вулкана на сусідньому острові Фера, а також хвиля-цунамі, що була спричинена цим катаклізмом. При цьому, острів Фера був зруйнований на дві третини.

 

2. Розквіт і занепад Мінойської палацової цивілізації.

Робота з підручником.

Опрацювати відповідний текст параграфа і дати відповіді на за­питання.

1)   На який період припадає розквіт Критської цивілізації?

2)   Які факти підтверджують існування розвинутої цивілізації на острові Крит?

3)   Які причини призвели до занепаду цієї цивілізації?

Додаткова інформація

3. Ахейська цивілізація

Робота з відео на ютуб-каналі https://www.youtube.com/watch?v=4AUuSZLk2L0

  Дати  відповіді на за­питання та записати до порівняльної таблиці (маршрутний лист).

1)    Коли на території Греції з'явилися ахейські племена?

2)    Як вплинула на розвиток ахейських племен культура острова Крит?

3)    Де виникли перші держави на території Давньої Греції?

4)    Хто стояв на чолі держави?

5)     Кому належала земля?

6)     Які ремесла розвивалися в ахейців?

7)   Назвіть причини занепаду ахейських держав.

Питання про Троянський цикл учні опрацьовують за підручником самостійно.

 

4. Археологічне відкриття Ахейської цивілізації, її основні центри.

Розповідь учителя.

До подій, викладених у поемах Гомера, не завжди ставилися як до історично вірогідних фактів. У другій половині XIX ст. сумніви в ре­альному існуванні Гомера переносилися й на відомості, які дійшли до нас у його творах. Але була в ті часи людина, яка свято вірила у правдивість усього, про що писав Гомер. Цю людину звали Генріх Шліман. Коли він був семирічним хлопчиком, то пообіцяв батькові: «Коли я виросту, я знайду Трою і скарби царя».

Із цією вірою мільйонер Генріх Шліман вирушив на сорок шос­тому році життя у свою подорож до царства ахейців. У 1870 р. по­чалися розкопки на пагорбі Гіссарлик у Малій Азії, під час яких археологи знайшли кілька культурних шарів поселень на місці Трої. Шліман уважав, що Троя була в другому знизу культурному шарі. і лише незадовго до його смерті було доведено, що він припустився помилки. Троя була не в другому шарі, а значно вище. Коштовності, які знайшов Шліман під час розкопок, теж належали не цареві Пріаму (як думав археолог), а цареві, який жив за тисячу років до Пріама.

У галузі археології Шліман досяг трьох вершин - відкрив «скар­би царя Пріама», царські поховання в Мікенах, поселення в Тірінфі. Завдяки розкопкам Шлімана, а також тим відкриттям, які зробив на Криті через десять років англійський археолог Артур Еванс, поступово почали вимальовуватися обриси давньої цивілізації, поширеної колись в усьому Середземномор'ї.

 

5.   Занепад Ахейських держав і прихід дорійців.

Евристична бесіда.

1)    Які причини викликали загибель відомих вам могутніх держав давнини?

2)  Як ви вважаєте, чи існували причини для протиріч у мікенському суспільстві?

3)    Чи були в мікенців зовнішні вороги?

4)    Якими, на вашу думку, були причини занепаду ахейських дер­жав?

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування.

1)    Назвіть і покажіть на карті центри перших державних утворень у Греції.

2)    Як підтвердилася вірогідність існування Трої?

3)    Чию долю нагадує вам історія життя Г. Шлімана? Чим вони схожі?

5)    Як вплинуло на розвиток Греції переселення дорійців?

6) Чому Ахейська та Мінойська цивілізації називалися палацовими?

 

VІ.  ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ.

Виконати тести на сайті «На урок»

Самостійна робота з теми "Ахейська та Мінойська палацові цивілізації"

Тести  Всесвітня історія  6 клас  Івченко Т. В.

 

VІІ. ОЦІНЮВАННЯ. ЗВОРОТНІЙ ЗВ’ЯЗОК ( за додатком 1)

 

VІІІ. Підсумки уроку

Заключне слово вчителя.

  • Ахейська та Мінойська палацові цивілізації – перші держави на території Європи, які утворилися в ІІІ-ІІ тисячолітті до н.е.
  •   Мінойська палацова цивілізація виникла на острові Крит та зазнала найбільшого розквіту в ХVІ-ХV ст. до н.е, а Ахейська на півострові Пелопонес, період розквіту ХV-ХІІІ ст. до н.е.
  • Центром життя в держав стали палаци (звідси назва «палацові цивілізації»)
  •  Ахейська (Мікенська) культура загинула в результаті завоювань дорійців.

 

IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1)    Опрацювати § 25,26 підручника.

2)    Порівняти розвиток Мінойської  та Ахейської палацових цивілізацій.

3)    Описати  свої враження від екскурсії одним із палаців

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Критерії  оцінювання роботи здобувачів освіти на уроці

 

Історичний диктант (2 б)

Характеристика

Мінойської цивілізації (2б)

Характеристика

Ахейської цивілізації (2 б)

Робота з підручником та джерелами

(2 б)

Тести «На Урок»

(2 б)

Виснок, загальна активність на уроці (2 б)

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Оцінка за роботу на уроці

 

с/о -  самооцінювання

уч.     – оцінка вчителя

 

 

Історичний диктант (2 б)

Характеристика

Мінойської цивілізації (2б)

Характеристика

Ахейської цивілізації (2 б)

Робота з підручником та джерелами

(2 б)

Тести «На Урок»

(2 б)

Виснок, загальна активність на уроці (2 б)

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Оцінка за роботу на уроці

 

с/о -  самооцінювання

уч.     – оцінка вчителя

 

 

Історичний диктант (2 б)

Характеристика

Мінойської цивілізації (2б)

Характеристика

Ахейської цивілізації (2 б)

Робота з підручником та джерелами

(2 б)

Тести «На Урок»

(2 б)

Виснок, загальна активність на уроці (2 б)

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

с/о

уч.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Оцінка за роботу на уроці

 

 

с/о -  самооцінювання

уч.     – оцінка вчителя

 

 

 

Додаток 2

Маршрутний лист уроку

 

 

 

План

характеристики

Мінойська

Ахейська

 

1

Хто та коли

відкрив?

 

 

2

Де виникла цивілізація?

 

 

3

Коли виникла?

 

 

 

4

Хто правив?

 

 

 

5

Найбільше місто (чи міста)

 

 

6

Основні заняття

 

Землеробство

 

 

 

Землеробство

 

Ремесло

 

 

 

Ремесло

 

Торгівля

купували

продавали

 

Торгівля

купували

продавали

 

 

 

 

 

 

 

Військова справа

 

 

 

Військова справа

 

Будівництво

 

 

 

Будівництво

 

7

Період розквіту

 

 

 

8

Найбільші досягнення

 

 

8

Причини занепаду

 

 

9

Чому називались палацовою цивілізацією?

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
29 січня 2023
Переглядів
1227
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку