Літературне читання
Тема. Всеволод Нестайко «Космонавти з нашого будинку» (І частина).
Мета: удосконалювати читацькі навички, читання в особах; розвивати уміння характеризувати дійових осіб; збагачувати словниковий запас; виховувати інтерес до читання творів В. Нестайка, почуття дружби, взаємодопомоги, взаєморозуміння між дівчатками і хлопчиками.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Змістова й мотиваційна підготовка учнів до сприйняття теми.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вікторина «Знавці назв творів та їх авторів».
«Чорна кішка, або магічне число сім». Валентин Чемерис
«Я і мій телевізор». Віктор Кава
«Як Миколка став хоробрим». Василь Сухомлинський
«Жевжик». Всеволод Нестайко
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Ознайомлення із життєвим творчим шляхом В. Нестайка.
- Всеволод Нестайко народився в місті Бердичів Житомирської області. Батька майже не пам’ятає. Йому було чотири роки, коли прийшла звістка про те, що тато загинув за кордоном, виконуючи державне завдання.
Про Бердичів хлопчик нічого не пам’ятає , окрім страшного голоду тридцять третього. Після марних прохань дати йому хоч чогось поїсти, він, зітхаючи, просив маму: «Ну то дай хоч води напитися». Рятуючись від голоду, сім’ я переїхала до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком. З тих пір Київ став рідним містом для письменника.
Іноді стає моторошно від спогадів про ті часи. Та найстрашніша подія трапилася у Бабиному Яру. Відступаючи, німці палили свої жертви. Вони заставляли робити це військовополонених. Одного разу кілька полонених утекло. Фашисти з собаками кинулися їх шукати. А Всеволод з товаришем Павлом неподалік рвали горіхи, Німець подумав, що це втікачі, вистрелив Павлуші прямо у скроню і націлився на Всеволода, але потім розгледів, що це були діти…
Багато професій поміняв Всеволод Нестайко. Він був і столяром, і слюсарем, візником, репетитором. Але найбільшу втіху він одержує від написання творів для дітей.
Вже самі назви книжок Всеволода Нестайка заохочують до читання: «Незвичайні пригоди у лісовій школі», «В країні Сонячних Зайчиків», «Скринька з секретом», «Чудеса в Гарбузянах», «Пригоди Грицька Половинкина» та інші.
VІ. Опрацювання першої частини твору В. Нестайка «Космонавти з нашого будинку».
а) Контроль техніки читання.
Учні отримають картки з надрукованими словами, які вони повинні прочитати за 30 секунд.
Нещасний аніякогісінької покататися
дружних зачухані шкода
колективних нікчема натякав
образилася глузливо міжпланетні
тріснула зціпила тренажер
ланцюжок противний одночасно
нітрішечки доводилось несподівано
перебивна приготувати точнісінько
захоплено нудна змучений.
б) Тлумачення незрозумілих слів.
3. Читання твору вголос «ланцюжком».
- Де відбуваються події твору? Хто головні дійові особи оповідання?
- Хто вони, де живуть, навчаються?
4. Аналіз змісту твору. Вибіркове читання.
- Кого Натка любила найбільше? А що не могла терпіти? Прочитайте.
- Знайдіть і прочитайте, як дівчина згадує час дружби з Вадькою.
- Чому діти перестали товаришувати?
- Що робила Натка, щоб довести, що вона не гірша за хлопців? Чи їй це вдалося? Як саме?
- Яку таємницю дізналася Натка? Прочитайте, що міркувала з цього приводу?
- Які риси характеру Вадька і Борки виявилися під час «тренувань»?
5. Вправи на розвиток читання.
а) Гра «Хто читає швидше?»
- Знайдіть і прочитайте абзаци, в яких є речення:
«Що, з’]в, задавака противний!»
«От вони де!»
«В обох вигляд нещасний і жалюгідний».
б) Читання в особах діалогу Бориса і Вадьки. (Діти в парах з’ясовують, де чиї слова, з яким настроєм, силою голосу треба їх читати.)
6. Характеристика головних героїв твору.
- Якими ви уявляєте Натку і Вадьку?
- Як дівчина говорить про Вадьку? А як характеризує себе?
- Яке враження справили на вас діти?
- Що ви можете сказати про їх вдачу?
- Як вони ставилися до пригод?
VІ. Підсумок уроку.