Урок "Всеволод Нестайко. Повість «Тореадори з Васюківки» . Пригодницький, захоплюючий сюжет, мрія і дійсність,смішне, комічне та романтичне у творі"

Про матеріал
Даний урок присвячений вивченню творчості В. Нестайка. Зокрема , продовження опрацювання змісту твору"Тореадори з Васюківки"( дев’ятий розділ «В якому Павлуша розповідає, як він подружив з Явою». )
Перегляд файлу

 

Українська література                                   6 клас                     

 

Тема уроку. Всеволод Нестайко. Повість «Тореадори з Васюківки» .  Пригодницький, захоплюючий сюжет, мрія і дійсність,смішне, комічне та романтичне у творі Мета уроку. 

           Продовжити опрацювання змісту твору( дев’ятий розділ «В якому Павлуша розповідає, як він подружив  з Явою». ), знаходити у повісті елементи гумору,  романтики, простежити, як зображується мрія і дійсність у стосунках і поведінці героїв, вміти їх аналізувати;

          розвивати навички виразного читання, комунікативні навички, аналізу поведінки героїв, їхніх вчинків, морального вибору в різних ситуаціях, вміння толерантно і аргументовано висловлювати свої думки, відстоювати  власну позицію;          виховувати у школярів моральні та вольові якості, оптимістичне сприйняття світу, формувати соціальну, комунікативну компетентність.

 

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: урок з використанням інтерактивних технологій та інтеграцій. Очікувані результати

Учні знатимуть: особливості романтичного, комічного у пригодницькому творі; тему, ідею прочитаних розділів.

Учні вмітимуть: характеризувати вчинки героїв; докладно переказувати епізоди з твору; виразно читати текст; виділяти ознаки романтизму у творі; працювати в групах. Випереджувальне завдання: 

ü  Зробити міні – конспект із зазначенням літературних понять та їх аналізом;

ü  виписати незрозумілі слова з розділу і пояснити їх за тлумачним словником «В якому Павлуша розповідає, як він подружив  з Явою»; 

ü  Міні – проект групи «Мультиплікаторів»;

 

 

Хід уроку.

І.Організаційний момент.

Як завжди, рада зустрічі з вами і мрію про те, що на цьому уроці ви порадуєте мене гарними оцінками, цікавими думками, правильно виконаним домашнім завданням.

         А ви про що мрієте? Чого очікуєте від уроку?

( на гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)

         Як бачите, наші бажання співпадають, докладемо зусиль - і мрії наші здійсняться. Будемо на це сподіватися? Я пропоную, щоб  девізом нашого уроку були слова:

Життя-це мрія. Здійсни її.                                                                 Слайд 1

Ви згодні? Тоді повторимо як девіз: життя-це мрія, здійсни її. Молодці!

 

ІІ. Мотивація.

Гра «Впізнай героя»

Перегляд фрагмента фільму№1 «Тореадори з Васюківки»           Слайд 2

         Ви впізнали цих хлопчаків?

         Хто ці хлопці, які щодуху тікали від діда? Після якої пригоди хлопцям довелося тікати від діда Варави?

У 1965 році режисер Самарій Зелікін на основі трилогії Всеволода Нестайка зняв Слайд 3,4 короткометражний  фільм(дитячу комедію) з  однойменною назвою «Тореадори з Васюківки». Фільм отримав Гран – прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені, Німеччина 1968р. і головну премію на Міжнародному фестивалі в Олександрії, Єгипет, 1969р.

         Чому В. Нестайко став саме дитячим письменником?( Сам він вважав, що бути дитиною йому завадила Друга світова війна. Тому й став дитячим письменником, щоб у творах повертатися у дитинство, догратися досміятися, надолужити усе те, чого не встиг зробити у дитинстві).

Головні герої повісті: Павлик       Ява Які вони?

Бешкетники

Неслухняні Кмітливі

Винахідливі

Люблять тварин

Вміють дружити…

-А чи з самого початку твору Ява і Павлуша були  друзями?

-Молодці, я від вас іншого і не чекала. Бачу, що моя мрія починає здійснюватись.

 

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

Сьогодні на уроці ми продовжимо аналізувати твір В. Нестайка, визначимо елементи смішного та романтичного в пригодницькому творі,що є мрією, а що є дійсністю; охарактеризуємо вчинки героїв(Яви та Павлуші), виразно читатимемо уривки, які найбільше сподобалися у тексті.

 

Проблемне  питання уроку: 

       -    Пригодницький твір навчає чи розважає?

 

      Розгорніть свої зошити, запишіть число, класна робота і тему уроку.  Слайд 5

      Кожна виконана робота на уроці має своє оцінювання. Підпишіть картки самооцінювання, на яких зазначено бал за виконану роботу; протягом уроку ставите + проти кожного правильно виконаного вами завдання й матимете відповідну оцінку.

 

Картка самооцінювання

Прізвище, ім’я   _____________________________________

 

1

Вправа «Незакінчене речення»

1 бал

 

2.

Домашнє завдання-проект

5

 

3.

Я робив правильні висновки

2,5

 

4.

Явиразно читав та  аналізував текст

2

 

5.

«Хвилинка мудрості»

1

 

6.

Я зрозумів , про що ішла мова на уроці

0, 5

 

7.

Інтерактивна вправа «Дерево рішень»

1

 

8

Активно працював у групі

1

 

10.

Визначав тему, ідею, основну думку розділу

3

 

 

ІІІ.Актуалізація опорних знань.

Для досягнення нашої мети, ми з вами повинні повторити матеріал, який знадобиться для подальшої роботи.

     1.Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»  Слайд 6

      Повість  - це …              Романтика – це….

      Пригодницький твір – це ….   Синоніми  до слова романтичний ……

      Тореадори - це….

      Корида – це…

 

ІУ. Вивчення нового матеріалу. Вчитель: Ява і Павлуша не просто вигадники, це дві «бомби уповільненої дії». 

 

«Хвилинка мудрості»

-Поясніть, будь ласка, вислів: «Кожна пригода – до мужності дорога»?   Слайд 7

 

Висновок: так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба. А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?

 

Представлення груп. Для кращого опрацювання розділу клас був поділений на домашні групи: -літературознавці

-мультиплікатори

-мовознавці-дослідники

1. Робота над дев’ятим розділом «В якому Павлуша розповідає, як він подружив  з Явою». -Отже, приступаємо до опрацювання  дев`ятого розділу, де Павлуша розповідає, як він потоваришував з Явою.

 Словникова робота.(Вашим домашнім завданням було виписати незрозумілі слова з розділу і пояснити їх за тлумачним словником).

Шевйот -  дорогий сорт м’якої, легкої, трохи ворсистої шерстяної або напівшерстяної тканини. У раймазі – районний магазин(складноскорочене слово).

Сільмаг – сільський магазин.

             Не розшолопали – не зрозуміли, не второпали.                               Слайд 8

Гигне – помре.

Кумпол – голова. Шелегейдики – шибеники, розбишаки.

 

Презентація міні-проекту учнів групи №1-  мультиплікаторів:

Деякі учні побували у ролі мультиплікаторів і під керівництвом режисера – постановника Вадима Олександровича(вчителя  образотворчого мистецтва) створили власний мультик. 

-      Вашим завданням було визначити основні події розділу , занотувавши їх ланцюжком.(малюнками).Композицію розділу представити у сюжетних малюнках.А також підготувати запитання іншим групам по змісту розділу.

                                                                                                                        Слайд 9

Експозиція: розповідь про дружні стосунки Павла з Антончиком Мацієвським.

Зав’язка: вирішення хлопцями збудувати єгипетську піраміду із кавунів і замурувати в ній Павлушу — як фараона Гаменхотепа...Кульмінація: допомога Яви Павлу втекти від розлюченого діда Салимона.Розв’язка: покарання хлопців батьками за шкоду на баштані.

 

 

 Б е с і д а з вибірковим читанням.

  Чим пояснює Павлуша своє недоброзичливе ставлення до Яви на початку розділу?

      Що найбільше приваблювало Павлушу у дружбі з Антончиком Мацієвським?

  Яким зображено баштан? Опишіть його.(« Такого баштана нема ніде. Кінця краю не видно. Од обрію до обрію. І кавунів – тисячі, мільйони…. І всі смугасті. Як тигри. Тисячі, мільйони тигрів».)

  Як ви розцінюєте вчинок хлопців, які не тільки їли чужі кавуни, а просто трощили їх?

  Охарактеризуйте Стьопу Карафольку. Чим пояснити те, що хлопці його не поважали? («Він щодня чистив зуби, робив зарядку і взагалі був свиня. Коротше, він був те, що називається зразковий учень: учився на самі п’ятірки, поводився в школі бездоганно, не бешкетував, не бив вікон, не вмочав косу дівчинки, що сидить попереду, в чорнило, не підпалював на уроці «жабку» з кінострічки...»)

  Поясніть вираз у творі: «Стьопа — був свого роду ходячим довідником».

  Яким чином Павлуша втік від діда Салимона? Хто йому допоміг?

      Що придумав Ява, щоб урятувати Павлушу від гніву діда Соломона?

 

 

- Я пропоную переглянути виступ наших акторів і побувати на баштані.

(Інсценізація уривку твору).

 

      Куди поділися учасники гри «в фараона», коли з’явився сторож? 

 

  Охарактеризуйте внутрішній стан Павла, коли він тікав з Явою від діда («І мені здавалося, що серця наші теж б’ються, наче одне серце. Мені було дуже хороше! Мабуть, таке відчувають справжні друзі — солдати, коли плече в плече йдуть в атаку. Отак біг би й біг на край світу...») • Чи зрозумів Павло, чим вимірюється справжня дружба? Що про це свідчить?

  Яке покарання дістали хлопці за шкоду на баштані?

  На ваш погляд, дружба Павла з Явою буде тривалою чи тимчасовою? Обґрунтуйте особисті міркування.

  Чого вчить вас цей твір?  

        -     А узагальнить наші думки група літературознавців.

 

Робота в групах: 

2-га група літературознавців Пригадайте, що називається оповіданням, основні ознаки цього жанру. Чому твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» не можна назвати оповіданням? Доведіть, що повість « Тореадори з Васюківки» - це пригодницький твір.        Слайд 10,11 Визначте тему, ідею та основну думку розділу.

 

 Тема: зображення стосунків між хлопцями, в результаті яких перевіряється цінність справжньої дружби.

  Ідея: засудження тих, хто розуміє дружбу тільки на словах; уславлення дружніх стосунків, які перевірені часом, конкретними справами.

Основна думка: «Поміч у свій час як дощ у посуху» (народне прислів’я), «Нема нічого кращого в житті за дружбу» (В. Нестайко). «Кожна пригода до мужності дорога»

 

Визначення засобів творення комічного.

Вчитель. 

-          Енергія у хлопців б’є через край. Тому навіть добрі справи часто перетворюються на комічні ситуації, що викликають сміх. Вже з перших рядків повісті починаєш  розуміти: доведеться сміятися. І сміятися багато і весело. 

-          Дотепним гумором пронизана повість Всеволода Нестайка про «тореадорів»  з Васюківки. 

 

Словничок

Комічне – явища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дієюй наслідками, між метою і засобами досягнення її.

 

3 – тя група: група мовознавців-дослідників:                                          Слайд 12

Завданням групи було дослідити мову твору, використання автором мовних засобів, які надають твору комічного характеру, зокрема роль фразеологізмів у тексті; з'ясувати, якою є роль лайливих, просторічних слів у творі

- Вкажіть засоби комічного у розділі «В якому Павлуша розповідає, як він подружив  з Явою».

  

Без сліз і сміху читати «Тореадори з Васюківки» неможливо! Здається, що я знайомий з цими хлопцями вже кілька років!

 

Павлуша і Ява («насправді його Іваном звати») — «найкращі друзяки і напарники». Гострий на язик дід Салимон каже про них: «Одно... Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні».

 

Павлуша і Ява роблять дошкульні витівки не тому, що злі за характером: їм хочеться, щоб про них «слава... гриміла на всю Васюківку, як радіо на Перше травня».

 

Використання фразеологізмів, прислів’їв, приказок: «Шукай вітра в полі» , «дружба… так би мовити, кров’ю скроплена», «От понаїдались кавунів! Що називається, од пуза», «Булька з носа вискочила..» «… лопотіли п’ятами» « Я біг поряд  з Явою нога в ногу, наче ми були одним механізмом»;

Використання лайливої лексики: «Ох, шелегейдики! Ох, щмарогузи! Ох, катові гаспиди!» Прийом перебільшення: «І батьки наші зробили на 428- ме серйозне попередження по тому місцю, про яке …».

-    Кожна пригода колоритного сільського дитинства двох друзів написана живою, барвистою  мовою, яка змушує нас то співчувати хлопцям, то сміятися з них, то задуматися, чи не родимо й ми таких вчинків, як вони.

 

Висновок: Такі мовні засоби наближають читача до реального життя, до дитячої, підліткової мови,роблять розповідь щирою, емоційною, викликають довіру щодо дійсності того, що відбувається. У трилогії письменник органічно поєднує суцільне художнє полотно, авторську мову і мову персонажів. Розмовна мова, що лягла в основу фразеології і синтаксису твору, тому що «в нас веселий народ, усі люблять жартувати і сміятися».

 

• Як ви розумієте вислів: «Дружба! Велике це слово – дружба! Може, найбільше з усіх слів людських»?  Хто їх сказав у творі?(Павлуша).(Цими словами закінчується розділ).

Нема нічого кращого в житті за дружбу

 

                                                              В. Нестайко

 

Робота у групах. Прийом «Ромашка»Складіть асоціативні ланцюжки до слова дружба зі слів однієї частини мови: 

1-ш а г р у п а – іменників,

2-г а – прикметників, 

3-т я – дієслів, прислівників.

 

О р і є н т о в н е    в и к о н а н н я. 1-ш а г р у п а: товариство, приязнь, взаєморозуміння,прихильність, відданість, вірність,солідарність, довіра, вдячність, заступництво,симпатія, повага, самопожертва. 2-г а г р у п а: непорушна, багаторічна, безкорислива,взаємна, задушевна, нерозривна, міцна, вічна, палка, зворушлива, кревна, сердечна.

 

 

Висновок:   Кого ми можемо назвати справжнім другом?

 

 

3-т я г р у п а: міцніти, перерости, дорожити, скріпити, заручитися, здобути, цінувати, відновити,зав’язати, зародитися, заводити, зміцнювати,відчувати, завоювати, дарувати, затьмарювати, заохочувати, звести. прислівники: навіки, відверто, щиро, назавжди, відкрито.

 



 

5.Хвилина музики.                                                      Слайд 13

- Яке слово пропущено: « ….. смелеев бой, …., … . Там ждет тебя любовь, там ждет тебя любовь»?

-Це слова з  пісні, яка звучить в опері «Кармен» Жоржа Бізе. Слайд 14

 

Ми знову повернулися до тореадорів. Пропоную переглянути, як Павлусь та Ява мріяли про кориду.

 

 

6.      Перегляд фрагмента кінострічки(«Ми – фантазери)                  Слайд 15

Які риси характеру хлопців підкреслені сценаристом фільму?(Фантазери, мрійники, романтики)- Романтично настроєна людина. Схильна до мрійності, до ідеалізації дійсності.

 

 

        -    Що у творі є мрією, а що дійсністю, що романтичним, а що реальним? Свою відповідь

оформіть у вигляді схеми

 

С л о в н и ч о к.

Мрія – те, що створене уявою, фантазією людини.

Дійсність – те, що насправді існує або існувало.

Романтичне – те, що приваблює, захоплює своєю незвичайністю, таємничістю, казковістю і т. ін.

Буденне – позбавлене радості, яскравості; одноманітне, сіре.

 

 

  ЗАПОВНИТИ   ТАБЛИЦЮ  ЗА  ПОВІСТЮ : Слайд 16

МРІЯ

ДІЙСНІСТЬ

 

 

СМІШНЕ,    КОМІЧНЕ

СУМНЕ

 

 

РОМАНТИЧНЕ

ПРИЗЕМЛЕНЕ,   БУДЕННЕ

 

 

7.      Робота з текстом.( під час роботи з таблицею).

 

-                     Які ще мрії були у Яви та Павлуші?

 

VІ. Домашнє завдання.                                               Слайд 17

Низький і середній рівень:  заповнити до кінця схему «Що у творі є мрією, а що дійсністю, що романтичним, а що реальним». Прочитати розділ «Усе! Кінець! Я дарую велосипед…».

Підготуватися до виразного читання цього розділу.

Достатній рівень:  Самостійно опрацювати статтю «Комічне. Засоби творення комічного».

Дібрати та записати в робочий зошит приклади з тексту до кожного засобу комічного. Високий рівень:  Скласти фразеологічну характеристику – жарт(жартівливу характеристику однокласника) за допомогою влучних висловів, які підкреслюють найсуттєвіші риси вдачі, поведінки, зовнішності.

 

 

«Займи позицію»

-                     То чи можна Яву і Павлушу назвати романтиками?

 

                     Так                                                              Ні

У хлопців добрі наміри.

У буденному бачать незвичайне.

Заради мети готові на випробування, не шукають легких шляхів.

Готові надати допомогу.

Цінують дружбу. 

Витівки  обертаються проти них.

Не замислюються над наслідками.

Створюють навколо проблеми.

 

Висновок за таблицею.

-                     Отже, в який бік схиляються наші терези: романтики чи ні?

Давайте зробимо висновок , склавши вірш, що називається сенкан

Ява, Павлик дотепні, кмітливі

прагнуть, бешкетують, пізнають дві «бомби уповільненої дії» романтики

 

8.Аналіз ситуацій . Евристична бесіда.

-                     Чи справді хлопці є такими фантазерами, якими себе вважають?

-                     Чи здійснюються усі їхні задуми? Чому?

-                     Чому не вдалось побудувати метро?(не вистачило знань, взялись за непосильну роботу) - Чим же закінчився бій биків?(це теж наука,небезпечне заняття,воно вимагає певних фізичних якостей, вміння,  вольових якостей, чого у хлопчиків ще не було ,)

-                     Як ви думаєте, чи стане Павлуша льотчиком? А чому так часто змінює свої мрії стосовно професії Ява? (Цілеспрямований Павло і навпаки-Ява)

-                     Чи візьмуть у міліцію Яву?(ст..191) кар’єру зіпсував йому Павлуша, бо ненароком зачепив ночовки, через які і сталась чергова пригода з хлопцями. Так це пояснив Ява.

Які риси притаманні міліціонеру? (хоробрість)

-Чи є вона у хлопців, зокрема у Яви?(ні, тікали від дядька і міліціонера, тільки п’яти мелькали).

-                     А чому ж не побудували підводний човен?(Доки спасали Собакевича, забули про свою мрію)

 

Висновок. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони  розбивались об дійсність, не збувались.

 

V. Узагальнення і систематизація.

      Інтерактивна вправа «Дерево рішень» Ви співчуваєте героям повісті Яві і Павлуші?

Давайте порадимо їм, що треба зробити, щоб їхні мрії здійснились. Запишемо на листочках рішення

– поради. Діти зачитують і прикріпляють до дерева рішення.

 

VІІ.     Рефлексія                                                 Слайд 18

      Хвилинка - медитація «Подорож на хмарі» (К. Фопель) з супроводом музики.   Сядь зручніше і закрий очі. Два-три рази глибоко вдихни і видихни. Я хочу запросити тебе в подорож на хмарі. Стрибни на білу пухнасту хмаринку, схожу на м'яку гору з пухких подушок.

Відчуй, як твої ноги, спина, тіло зручно розташувались на цій великій хмарній подушечці.   Тепер починається подорож. Твоя хмара повільно піднімається в синє небо. Відчуваєш, як вітер обвиває твоє обличчя?

  Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Хай твоя хмара перенесе тебе зараз в чарівну країну твоїх мрій, де ти будеш щасливим.

   Постарайся в думках «побачити» цю країну як можна більш детально. Тут ти відчуваєш себе абсолютно спокійно і щасливо. Тут може відбутися щось чудове і чарівне (30 секунд).

-     Подумай про свою мрію і випусти її у світ прекрасний, чистий, як твої мрії. Хай летять вони на своїх крилах у світ, допомагають вам його відкривати. 

  Тепер ти знову на своїй хмарі, і воно везе тебе назад, на твоє місце. Злізь з хмари і подякуй їй за те, що вона так добре тебе покатала. Тепер поспостерігай, як вона повільно розтане в повітрі.

Потягнися, випрямися і знову будь бадьорим, свіжим і уважним.

Життя – це мрія. Здійсни її.

      Враження дітей від уроку VІІІ.Підсумки уроку.

 Вчитель.Коли читаєш твір, то на перший погляд васюківські тореадори Ява Рень і

Павлуша Завгородній – звичайнісінькі бешкетники, хулігани, зривники дисципліни. Але якщо придивитися пильніше – то вони схожі на кожного з вас, нас у дитинстві.

  Герої не поділяються на лише гарних – позитивних та лише поганих – негативних, вони такі, які бувають у житті.

   Головне у такій неприємній ситуації зрозуміти, яка причина такого вчинку, які були наміри – лихі чи добрі.

 

-                      Діти, існує думка, ніби пригодницькиц твір має розважальний характер, а його герої не можуть навчити нас нічого корисного.  Проблемне запитання.

-                      То чи може пригодницький твір  навчати чогось корисного?

 

ІХ. Оцінювальний етап

-                      Заповніть ваші картки самооцінювання і поставте собі оцінку за урок. Картки вкладіть у

папки і здайте.

 

-Я дякую Вам за урок, за ще одну мрію, втілену у життя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
11529
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку