Українська література 6 клас
Тема уроку. Всеволод Нестайко. Повість «Тореадори з Васюківки» . Пригодницький, захоплюючий сюжет, мрія і дійсність,смішне, комічне та романтичне у творі Мета уроку.
Продовжити опрацювання змісту твору( дев’ятий розділ «В якому Павлуша розповідає, як він подружив з Явою». ), знаходити у повісті елементи гумору, романтики, простежити, як зображується мрія і дійсність у стосунках і поведінці героїв, вміти їх аналізувати;
розвивати навички виразного читання, комунікативні навички, аналізу поведінки героїв, їхніх вчинків, морального вибору в різних ситуаціях, вміння толерантно і аргументовано висловлювати свої думки, відстоювати власну позицію; виховувати у школярів моральні та вольові якості, оптимістичне сприйняття світу, формувати соціальну, комунікативну компетентність.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок з використанням інтерактивних технологій та інтеграцій. Очікувані результати
Учні знатимуть: особливості романтичного, комічного у пригодницькому творі; тему, ідею прочитаних розділів.
Учні вмітимуть: характеризувати вчинки героїв; докладно переказувати епізоди з твору; виразно читати текст; виділяти ознаки романтизму у творі; працювати в групах. Випереджувальне завдання:
ü Зробити міні – конспект із зазначенням літературних понять та їх аналізом;
ü виписати незрозумілі слова з розділу і пояснити їх за тлумачним словником «В якому Павлуша розповідає, як він подружив з Явою»;
ü Міні – проект групи «Мультиплікаторів»;
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
Як завжди, рада зустрічі з вами і мрію про те, що на цьому уроці ви порадуєте мене гарними оцінками, цікавими думками, правильно виконаним домашнім завданням.
• А ви про що мрієте? Чого очікуєте від уроку?
( на гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)
• Як бачите, наші бажання співпадають, докладемо зусиль - і мрії наші здійсняться. Будемо на це сподіватися? Я пропоную, щоб девізом нашого уроку були слова:
Життя-це мрія. Здійсни її. Слайд 1
Ви згодні? Тоді повторимо як девіз: життя-це мрія, здійсни її. Молодці!
ІІ. Мотивація.
Гра «Впізнай героя»
Перегляд фрагмента фільму№1 «Тореадори з Васюківки» Слайд 2
• Ви впізнали цих хлопчаків?
• Хто ці хлопці, які щодуху тікали від діда? Після якої пригоди хлопцям довелося тікати від діда Варави?
У 1965 році режисер Самарій Зелікін на основі трилогії Всеволода Нестайка зняв Слайд 3,4 короткометражний фільм(дитячу комедію) з однойменною назвою «Тореадори з Васюківки». Фільм отримав Гран – прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені, Німеччина 1968р. і головну премію на Міжнародному фестивалі в Олександрії, Єгипет, 1969р.
• Чому В. Нестайко став саме дитячим письменником?( Сам він вважав, що бути дитиною йому завадила Друга світова війна. Тому й став дитячим письменником, щоб у творах повертатися у дитинство, догратися досміятися, надолужити усе те, чого не встиг зробити у дитинстві).
Головні герої повісті: Павлик Ява Які вони?
Бешкетники
Неслухняні Кмітливі
Винахідливі
Люблять тварин
Вміють дружити…
-А чи з самого початку твору Ява і Павлуша були друзями?
-Молодці, я від вас іншого і не чекала. Бачу, що моя мрія починає здійснюватись.
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо аналізувати твір В. Нестайка, визначимо елементи смішного та романтичного в пригодницькому творі,що є мрією, а що є дійсністю; охарактеризуємо вчинки героїв(Яви та Павлуші), виразно читатимемо уривки, які найбільше сподобалися у тексті.
Проблемне питання уроку:
- Пригодницький твір навчає чи розважає?
• Розгорніть свої зошити, запишіть число, класна робота і тему уроку. Слайд 5
• Кожна виконана робота на уроці має своє оцінювання. Підпишіть картки самооцінювання, на яких зазначено бал за виконану роботу; протягом уроку ставите + проти кожного правильно виконаного вами завдання й матимете відповідну оцінку.
Картка самооцінювання
Прізвище, ім’я _____________________________________
1 |
Вправа «Незакінчене речення» |
1 бал |
|
2. |
Домашнє завдання-проект |
5 |
|
3. |
Я робив правильні висновки |
2,5 |
|
4. |
Явиразно читав та аналізував текст |
2 |
|
5. |
«Хвилинка мудрості» |
1 |
|
6. |
Я зрозумів , про що ішла мова на уроці |
0, 5 |
|
7. |
Інтерактивна вправа «Дерево рішень» |
1 |
|
8 |
Активно працював у групі |
1 |
|
10. |
Визначав тему, ідею, основну думку розділу |
3 |
|
ІІІ.Актуалізація опорних знань.
Для досягнення нашої мети, ми з вами повинні повторити матеріал, який знадобиться для подальшої роботи.
1.Перевірка домашнього завдання. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення» Слайд 6
• Повість - це … Романтика – це….
• Пригодницький твір – це …. Синоніми до слова романтичний ……
• Тореадори - це….
• Корида – це…
ІУ. Вивчення нового матеріалу. Вчитель: Ява і Павлуша не просто вигадники, це дві «бомби уповільненої дії».
«Хвилинка мудрості»
Висновок: так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба. А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
Представлення груп. Для кращого опрацювання розділу клас був поділений на домашні групи: -літературознавці
-мультиплікатори
-мовознавці-дослідники
1. Робота над дев’ятим розділом «В якому Павлуша розповідає, як він подружив з Явою». -Отже, приступаємо до опрацювання дев`ятого розділу, де Павлуша розповідає, як він потоваришував з Явою.
Словникова робота.(Вашим домашнім завданням було виписати незрозумілі слова з розділу і пояснити їх за тлумачним словником).
Шевйот - дорогий сорт м’якої, легкої, трохи ворсистої шерстяної або напівшерстяної тканини. У раймазі – районний магазин(складноскорочене слово).
Сільмаг – сільський магазин.
Не розшолопали – не зрозуміли, не второпали. Слайд 8
Гигне – помре.
Кумпол – голова. Шелегейдики – шибеники, розбишаки.
Презентація міні-проекту учнів групи №1- мультиплікаторів:
Деякі учні побували у ролі мультиплікаторів і під керівництвом режисера – постановника Вадима Олександровича(вчителя образотворчого мистецтва) створили власний мультик.
- Вашим завданням було визначити основні події розділу , занотувавши їх ланцюжком.(малюнками).Композицію розділу представити у сюжетних малюнках.А також підготувати запитання іншим групам по змісту розділу.
Слайд 9
Експозиція: розповідь про дружні стосунки Павла з Антончиком Мацієвським.
Зав’язка: вирішення хлопцями збудувати єгипетську піраміду із кавунів і замурувати в ній Павлушу — як фараона Гаменхотепа...Кульмінація: допомога Яви Павлу втекти від розлюченого діда Салимона.Розв’язка: покарання хлопців батьками за шкоду на баштані.
Б е с і д а з вибірковим читанням.
• Чим пояснює Павлуша своє недоброзичливе ставлення до Яви на початку розділу?
• Що найбільше приваблювало Павлушу у дружбі з Антончиком Мацієвським?
• Яким зображено баштан? Опишіть його.(« Такого баштана нема ніде. Кінця краю не видно. Од обрію до обрію. І кавунів – тисячі, мільйони…. І всі смугасті. Як тигри. Тисячі, мільйони тигрів».)
• Як ви розцінюєте вчинок хлопців, які не тільки їли чужі кавуни, а просто трощили їх?
• Охарактеризуйте Стьопу Карафольку. Чим пояснити те, що хлопці його не поважали? («Він щодня чистив зуби, робив зарядку і взагалі був свиня. Коротше, він був те, що називається зразковий учень: учився на самі п’ятірки, поводився в школі бездоганно, не бешкетував, не бив вікон, не вмочав косу дівчинки, що сидить попереду, в чорнило, не підпалював на уроці «жабку» з кінострічки...»)
• Поясніть вираз у творі: «Стьопа — був свого роду ходячим довідником».
• Яким чином Павлуша втік від діда Салимона? Хто йому допоміг?
• Що придумав Ява, щоб урятувати Павлушу від гніву діда Соломона?
- Я пропоную переглянути виступ наших акторів і побувати на баштані.
(Інсценізація уривку твору).
• Куди поділися учасники гри «в фараона», коли з’явився сторож?
• Охарактеризуйте внутрішній стан Павла, коли він тікав з Явою від діда («І мені здавалося, що серця наші теж б’ються, наче одне серце. Мені було дуже хороше! Мабуть, таке відчувають справжні друзі — солдати, коли плече в плече йдуть в атаку. Отак біг би й біг на край світу...») • Чи зрозумів Павло, чим вимірюється справжня дружба? Що про це свідчить?
• Яке покарання дістали хлопці за шкоду на баштані?
• На ваш погляд, дружба Павла з Явою буде тривалою чи тимчасовою? Обґрунтуйте особисті міркування.
• Чого вчить вас цей твір?
- А узагальнить наші думки група літературознавців.
Робота в групах:
2-га група літературознавців: Пригадайте, що називається оповіданням, основні ознаки цього жанру. Чому твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки» не можна назвати оповіданням? Доведіть, що повість « Тореадори з Васюківки» - це пригодницький твір. Слайд 10,11 Визначте тему, ідею та основну думку розділу.
Тема: зображення стосунків між хлопцями, в результаті яких перевіряється цінність справжньої дружби.
Ідея: засудження тих, хто розуміє дружбу тільки на словах; уславлення дружніх стосунків, які перевірені часом, конкретними справами.
Основна думка: «Поміч у свій час як дощ у посуху» (народне прислів’я), «Нема нічого кращого в житті за дружбу» (В. Нестайко). «Кожна пригода до мужності дорога»
Визначення засобів творення комічного.
Вчитель.
- Енергія у хлопців б’є через край. Тому навіть добрі справи часто перетворюються на комічні ситуації, що викликають сміх. Вже з перших рядків повісті починаєш розуміти: доведеться сміятися. І сміятися багато і весело.
- Дотепним гумором пронизана повість Всеволода Нестайка про «тореадорів» з Васюківки.
Словничок
Комічне – явища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дієюй наслідками, між метою і засобами досягнення її.
3 – тя група: група мовознавців-дослідників: Слайд 12
Завданням групи було дослідити мову твору, використання автором мовних засобів, які надають твору комічного характеру, зокрема роль фразеологізмів у тексті; з'ясувати, якою є роль лайливих, просторічних слів у творі
- Вкажіть засоби комічного у розділі «В якому Павлуша розповідає, як він подружив з Явою».
Без сліз і сміху читати «Тореадори з Васюківки» неможливо! Здається, що я знайомий з цими хлопцями вже кілька років!
Павлуша і Ява («насправді його Іваном звати») — «найкращі друзяки і напарники». Гострий на язик дід Салимон каже про них: «Одно... Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні».
Павлуша і Ява роблять дошкульні витівки не тому, що злі за характером: їм хочеться, щоб про них «слава... гриміла на всю Васюківку, як радіо на Перше травня».
Використання фразеологізмів, прислів’їв, приказок: «Шукай вітра в полі» , «дружба… так би мовити, кров’ю скроплена», «От понаїдались кавунів! Що називається, од пуза», «Булька з носа вискочила..» «… лопотіли п’ятами» « Я біг поряд з Явою нога в ногу, наче ми були одним механізмом»;
Використання лайливої лексики: «Ох, шелегейдики! Ох, щмарогузи! Ох, катові гаспиди!» Прийом перебільшення: «І батьки наші зробили на 428- ме серйозне попередження по тому місцю, про яке …».
- Кожна пригода колоритного сільського дитинства двох друзів написана живою, барвистою мовою, яка змушує нас то співчувати хлопцям, то сміятися з них, то задуматися, чи не родимо й ми таких вчинків, як вони.
Висновок: Такі мовні засоби наближають читача до реального життя, до дитячої, підліткової мови,роблять розповідь щирою, емоційною, викликають довіру щодо дійсності того, що відбувається. У трилогії письменник органічно поєднує суцільне художнє полотно, авторську мову і мову персонажів. Розмовна мова, що лягла в основу фразеології і синтаксису твору, тому що «в нас веселий народ, усі люблять жартувати і сміятися».
• Як ви розумієте вислів: «Дружба! Велике це слово – дружба! Може, найбільше з усіх слів людських»? Хто їх сказав у творі?(Павлуша).(Цими словами закінчується розділ).
Нема нічого кращого в житті за дружбу
В. Нестайко
Робота у групах. Прийом «Ромашка»Складіть асоціативні ланцюжки до слова дружба зі слів однієї частини мови:
1-ш а г р у п а – іменників,
2-г а – прикметників,
3-т я – дієслів, прислівників.
О р і є н т о в н е в и к о н а н н я. 1-ш а г р у п а: товариство, приязнь, взаєморозуміння,прихильність, відданість, вірність,солідарність, довіра, вдячність, заступництво,симпатія, повага, самопожертва. 2-г а г р у п а: непорушна, багаторічна, безкорислива,взаємна, задушевна, нерозривна, міцна, вічна, палка, зворушлива, кревна, сердечна.
Висновок: Кого ми можемо назвати справжнім другом? |
3-т я г р у п а: міцніти, перерости, дорожити, скріпити, заручитися, здобути, цінувати, відновити,зав’язати, зародитися, заводити, зміцнювати,відчувати, завоювати, дарувати, затьмарювати, заохочувати, звести. прислівники: навіки, відверто, щиро, назавжди, відкрито.
|
5.Хвилина музики. Слайд 13
- Яке слово пропущено: « ….. смелеев бой, …., … . Там ждет тебя любовь, там ждет тебя любовь»?
-Це слова з пісні, яка звучить в опері «Кармен» Жоржа Бізе. Слайд 14
Ми знову повернулися до тореадорів. Пропоную переглянути, як Павлусь та Ява мріяли про кориду.
6. Перегляд фрагмента кінострічки(«Ми – фантазери) Слайд 15
Які риси характеру хлопців підкреслені сценаристом фільму?(Фантазери, мрійники, романтики)- Романтично настроєна людина. Схильна до мрійності, до ідеалізації дійсності.
- Що у творі є мрією, а що дійсністю, що романтичним, а що реальним? Свою відповідь
оформіть у вигляді схеми
С л о в н и ч о к.
Мрія – те, що створене уявою, фантазією людини.
Дійсність – те, що насправді існує або існувало.
Романтичне – те, що приваблює, захоплює своєю незвичайністю, таємничістю, казковістю і т. ін.
Буденне – позбавлене радості, яскравості; одноманітне, сіре.
ЗАПОВНИТИ ТАБЛИЦЮ ЗА ПОВІСТЮ : Слайд 16
МРІЯ |
ДІЙСНІСТЬ |
|
|
СМІШНЕ, КОМІЧНЕ |
СУМНЕ |
|
|
РОМАНТИЧНЕ |
ПРИЗЕМЛЕНЕ, БУДЕННЕ |
|
|
7. Робота з текстом.( під час роботи з таблицею).
- Які ще мрії були у Яви та Павлуші?
VІ. Домашнє завдання. Слайд 17
Низький і середній рівень: заповнити до кінця схему «Що у творі є мрією, а що дійсністю, що романтичним, а що реальним». Прочитати розділ «Усе! Кінець! Я дарую велосипед…».
Підготуватися до виразного читання цього розділу.
Достатній рівень: Самостійно опрацювати статтю «Комічне. Засоби творення комічного».
Дібрати та записати в робочий зошит приклади з тексту до кожного засобу комічного. Високий рівень: Скласти фразеологічну характеристику – жарт(жартівливу характеристику однокласника) за допомогою влучних висловів, які підкреслюють найсуттєвіші риси вдачі, поведінки, зовнішності.
«Займи позицію»
- То чи можна Яву і Павлушу назвати романтиками?
Так Ні
|
У хлопців добрі наміри. У буденному бачать незвичайне. Заради мети готові на випробування, не шукають легких шляхів. Готові надати допомогу. Цінують дружбу. |
|
Витівки обертаються проти них. Не замислюються над наслідками. Створюють навколо проблеми. |
Висновок за таблицею.
- Отже, в який бік схиляються наші терези: романтики чи ні?
Давайте зробимо висновок , склавши вірш, що називається сенкан
Ява, Павлик дотепні, кмітливі
прагнуть, бешкетують, пізнають дві «бомби уповільненої дії» романтики
8.Аналіз ситуацій . Евристична бесіда.
- Чи справді хлопці є такими фантазерами, якими себе вважають?
- Чи здійснюються усі їхні задуми? Чому?
- Чому не вдалось побудувати метро?(не вистачило знань, взялись за непосильну роботу) - Чим же закінчився бій биків?(це теж наука,небезпечне заняття,воно вимагає певних фізичних якостей, вміння, вольових якостей, чого у хлопчиків ще не було ,)
- Як ви думаєте, чи стане Павлуша льотчиком? А чому так часто змінює свої мрії стосовно професії Ява? (Цілеспрямований Павло і навпаки-Ява)
- Чи візьмуть у міліцію Яву?(ст..191) кар’єру зіпсував йому Павлуша, бо ненароком зачепив ночовки, через які і сталась чергова пригода з хлопцями. Так це пояснив Ява.
Які риси притаманні міліціонеру? (хоробрість)
-Чи є вона у хлопців, зокрема у Яви?(ні, тікали від дядька і міліціонера, тільки п’яти мелькали).
- А чому ж не побудували підводний човен?(Доки спасали Собакевича, забули про свою мрію)
Висновок. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.
V. Узагальнення і систематизація.
Інтерактивна вправа «Дерево рішень» Ви співчуваєте героям повісті Яві і Павлуші?
Давайте порадимо їм, що треба зробити, щоб їхні мрії здійснились. Запишемо на листочках рішення
– поради. Діти зачитують і прикріпляють до дерева рішення.
VІІ. Рефлексія Слайд 18
• Хвилинка - медитація «Подорож на хмарі» (К. Фопель) з супроводом музики. Сядь зручніше і закрий очі. Два-три рази глибоко вдихни і видихни. Я хочу запросити тебе в подорож на хмарі. Стрибни на білу пухнасту хмаринку, схожу на м'яку гору з пухких подушок.
Відчуй, як твої ноги, спина, тіло зручно розташувались на цій великій хмарній подушечці. Тепер починається подорож. Твоя хмара повільно піднімається в синє небо. Відчуваєш, як вітер обвиває твоє обличчя?
Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Хай твоя хмара перенесе тебе зараз в чарівну країну твоїх мрій, де ти будеш щасливим.
Постарайся в думках «побачити» цю країну як можна більш детально. Тут ти відчуваєш себе абсолютно спокійно і щасливо. Тут може відбутися щось чудове і чарівне (30 секунд).
- Подумай про свою мрію і випусти її у світ прекрасний, чистий, як твої мрії. Хай летять вони на своїх крилах у світ, допомагають вам його відкривати.
Тепер ти знову на своїй хмарі, і воно везе тебе назад, на твоє місце. Злізь з хмари і подякуй їй за те, що вона так добре тебе покатала. Тепер поспостерігай, як вона повільно розтане в повітрі.
Потягнися, випрямися і знову будь бадьорим, свіжим і уважним.
Життя – це мрія. Здійсни її.
• Враження дітей від уроку VІІІ.Підсумки уроку.
Вчитель.Коли читаєш твір, то на перший погляд васюківські тореадори Ява Рень і
Павлуша Завгородній – звичайнісінькі бешкетники, хулігани, зривники дисципліни. Але якщо придивитися пильніше – то вони схожі на кожного з вас, нас у дитинстві.
Герої не поділяються на лише гарних – позитивних та лише поганих – негативних, вони такі, які бувають у житті.
Головне у такій неприємній ситуації зрозуміти, яка причина такого вчинку, які були наміри – лихі чи добрі.
- Діти, існує думка, ніби пригодницькиц твір має розважальний характер, а його герої не можуть навчити нас нічого корисного. Проблемне запитання.
- То чи може пригодницький твір навчати чогось корисного?
ІХ. Оцінювальний етап
- Заповніть ваші картки самооцінювання і поставте собі оцінку за урок. Картки вкладіть у
папки і здайте.
-Я дякую Вам за урок, за ще одну мрію, втілену у життя.