Нижнєнський НВК «ДНЗ-ЗНЗ» №36
Попаснянської районної ради
Луганської області
Вуглеводи, ліпіди:
огляд будови й біологічної ролі
Урок біології в 10 класі
Підготувала: Клокол Ольга Вікторівна,
вчитель біології і географії
Нижнєнського НВК
«ДНЗ-ЗНЗ» №36
2019
Тема: Вуглеводи, ліпіді: огляд будови й біологічної ролі.
Мета:
освітня: розширити знання про різноманіття й функції вуглеводів і ліпідів, встановити зв’язок між будовою та виконуваними ними функціями; з’ясувати значення вуглеводів та ліпідів для живих організмів;
розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та функціями біологічних структур;
виховна: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Обладнання і матеріали: презентація «Вуглеводи, ліпіді: огляд будови й біологічної ролі»; фрукти та овочі, які мають у складі вуглеводи; додатковий матеріал;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Ключові компетентності:
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів до уроку.
Девіз: «Урок творчих і винахідливих»
Починаємо урок, а на уроці ми –
У – УВАЖНІ!
Р – РОЗУМНІ!
О – ОРГАНІЗОВАНІ!
К – КМІТЛИВІ!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Урок у нас незвичайний, урок-подорож країною «Вуглеводія». Під час подорожі ми повторимо поняття вуглеводи, ознайомимось із класифікацією та значенням вуглеводів і ліпідів у природі та процесах життєдіяльності людини.
Запитання для обговорення
1. Який склад поживних речовин наших продуктів харчування? (Білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, вода)
2. Які є з них органічними? Чому? (Білки, жири, вуглеводи. У складі їх карбон, оксисен, гідроген)
3. Яка їх роль для живих організмів? (Білки - будівельний матеріал, вуглеводи - джерело енергії, ліпіди - форма запасання енергії)
ІІІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності
Прийом «Асоціативне гроно»
Вуглеводи
(Відповіді учнів)
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Учитель
Оскільки у нас урок-подорож країною «Вуглеводія», тож спочатку потрібно познайомитись.
2. Прийом «Знайомство».
Ознайомлення зі зразками фруктів та овочів, у складі яких є вуглеводи. (На столі розміщені зразки найбільш уживаних людиною овочів, фруктів, хлібобулочних виробів, тістечок)
3. Учитель
Скільки б подорож не тривала, але найкраще познайомитись з визначними «подіями», «місцями» можна тільки під час зупинок.
3.1. Перша зупинка «Історична»
3.2. Друга зупинка «Хімічна будова»
Учитель. Вуглеводи входять до складу усіх живих організмів: 90% у складі рослин, 2 - 5% у складі тварин.
Робота над слайдами 3, 4
Прийом «Продовжити речення»
Учитель
- З уроків біології ви знаєте, що в зеленому листі ... (продовжити речення)
- Цей процес називається …. (продовжити речення)
Запис на дошці
Енергія Сонця
6СО2+6Н2О С6Н12О6+6О2
Хлорофіл
- Загальна формула вуглеводів – Сn(Н2О)m
- Походження назви «вуглеводи» (назва походить від слів «вуглець» та «вода». «Вуглець» - називали елемент С - карбон, але назва так і залишилась).
- Вуглеводи - це оксигеномісні органічні сполуки, склад яких можна записати загальною формулою Сn(Н2О)m.
3.3. Третя зупинка «Класифікація вуглеводів»
Учитель
Моносахариди - тверді кристалічні речовини білого кольору, легко розчиняються у воді, залежно від кількості атомів карбону поділяються на тріоди (3С), пентози (5С), гексози (6С).
Виступи учнів
Розповідь учнів про глюкозу, фруктозу, галактозу, рибозу, дезоксирибозу (додаток 1).
Учитель
Дисахариди - група вуглеводів, в яких два або кілька залишків молекул моносахаридів, з’єднаних між собою ковалентними зв’язками.
Сахароза = глюкоза + фруктоза
Мальтоза = глюкоза + галактоза
Виступи учнів
Розповідь учнів про сахарозу, мальтозу (додаток 2)
Учитель
Полісахариди – молекули, молекулярна маса яких може сягати кількох мільйонів. Нерозчинні в воді, не мають солодкого присмаку.
Виступи учнів
Розповідь учнів про крохмаль, целюлозу, глікоген (додаток 3).
3.4. Четверта зупинка «Значення і функції»
Учитель
Значення вуглеводів описує одне містке твердження «Без цих речовин життя на планеті Земля не було б таким солодким»
Прийом «Мозковий штурм»
- Як ви пояснюєте це твердження?
Презентація слайду 6, 7
Прийом «Невідоме про відоме»
Виступи учнів:
- Вуглеводи - основний компонент складу харчового раціону людини і більш ніж на 50% забезпечують організм у добовій потребі калорій та енергії.
- Вуглеводи вживають у їжу в декілька разів більше, ніж жирів і білків (у співвідношенні 1:1:4).
- Протягом життя людина в середньому споживає 15 тон вуглеводів, в тому числі 2,5 тони моносахаридів.
3.5. П’ята зупинка « Правильне і збалансоване харчування»
Учитель
- Гіпократ - батько сучасної медицини, сказав: «Ми є те, що ми їмо».
Прийом «Мозковий штурм»
- Як ви розумієте дане твердження? Висловіть свою думку.
(Почніть словами «Я вважаю…»)
- Які наслідки можуть бути через неправильне і незбалансоване харчування?
(Відповіді учнів - проблеми зі здоров’ям, а саме: надмірна вага, захворювання шлунково-кишкового тракту, цукровий діабет)
5. Презентація «Ліпіди»
Прийом «Навчаючи - учусь»
Робота в парі над слайдами 8, 9, 10
V. Узагальнення вивченого
1) Мандрівка закінчена і нам потрібно повертатись.
Повторення матеріалу, слідуючи станціями у зворотньому напрямку.
2) Тестові завдання. Слайд 11,12,13
VІ. Підсумки уроку
Що вам сподобалось на уроці, а що – ні ?
Рефлексія
Намалюйте смайлик у своєму зошиті: ви - «веселий, байдужий чи засмучений учень на уроці»
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 22, скласти міні-проєкт «Вуглеводи в моєму житті»
Список використаних джерел
1. Євсеєв Р.С.Біологія.10 клас/Р.С.Євсеєв, К.М.Задорожній. Х.: Вид. група «Основа», 2018. 128 с.: іл. табл.(Серія «Мій конспект)
2. Задорожній К.М. Біологія і екологія (профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти/К.М.Задорожній, О.М.Утєвська. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 240с.
4. https://ukrhealth.net/produkti-shho-mistyat-vuglevodi
Додаток 1
Глюкоза
Самий «знаменитий» вуглевод – глюкоза. Вона відіграє дуже важливу роль в обміні речовин. Більшість енергетичних потреб нашого організму забезпечує саме цей вуглевод.
Недостатність цієї речовини в крові призводить до втоми, дратівливості, нудоті, поганий працездатності, втрати свідомості.
Щоб цього уникнути ми повинні своєчасно постачати організму ця речовина.
Глюкоза в чистому вигляді міститься в багатьох фруктах. До продуктів, які містять велику кількість цієї речовини, відносять виноград, черешню, малину, полуницю, кавун і інші солодкі фрукти. Є глюкоза і в овочах.
Фруктоза
На відміну від глюкози цей вуглевод практично не потребує участі гормону-інсуліну для того, щоб потрапити з крові в клітини організму. Частина фруктози в печінці перетворюється на глюкозу.
Багато фруктози у винограді, яблуках, черешні, вишні, грушах, дині, суниці, смородині, кавунах. Міститься вона і в овочах, але в значно меншій кількості. Крім того джерелом фруктози є мед.
Додаток 2
Галактоза і лактоза
Простий вуглевод галактоза в чистому вигляді в продуктах харчування не зустрічається. Але, з’єднуючись з глюкозою, вона утворює дисахарид, лактозу, яка надходить в наш організм з молочними продуктами: молоком, сметаною, сиром, йогуртом, кефіром. У шлунково-кишковому тракті лактоза розщеплюється на глюкозу і галактозу. Потім галактоза, потрапивши в кров, перетворюється в печінці в глюкозу.
Сахароза
Сахароза – дисахарид, який включає в себе глюкозу і фруктозу. Самий звичайний цукор на 99,5% складається з сахарози. У шлунково-кишковому тракті цукор швидко розщеплюється на глюкозу і фруктозу, які швидко потрапляють в кров. Про продукти з великим вмістом цукру кажуть, що вони містять порожні калорії. І це дійсно так, адже вживаючи дуже солодкі продукти, ми отримуємо багато енергії, надлишки якої відкладаються у вигляді жирових відкладень, і не отримуємо інших речовин, потрібних організму.
Сахарози багато в буряках, дині персиках, мандаринах. Ну і звичайно варення, печива, тістечка, цукерки, морозиво та напої, де за рецептом покладено багато цукру – теж джерело сахарози.
Додаток 3
Крохмаль
Це складний добре перетравлюваний вуглевод, який в нашому організмі розщеплюється до глюкози. Основне джерело крохмалю – крупи, борошняні вироби, картопля. Зі злакових продуктів найменше крохмалю міститься у вівсянці і найбільше в гречці і рисі. Багато цього вуглеводу і в бобових: гороху, квасолі, сочевиці. А ось в сої його значно менше.
Глікоген
Глікоген – вуглевод тваринного походження. У невеликих кількостях він міститься в печінці та м’ясі.
Клітковина (целюлоза) і пектини
Ці вуглеводи мають складну структуру і практично не перетравлюються нашим організмом. Колись через це їх вважали зайвими в нашому раціоні. Але виявилося, що вони виконують дуже важливу функцію: стимулюють процеси травлення, виводять з організму токсини і створюють умови для розвитку корисних бактерій в кишечнику. Клітковини і пектинів багато в овочах, фруктах, висівках і продуктах з борошна грубого помолу.