Урок "Вуглеводи, ліпіді: огляд будови й біологічної ролі"

Про матеріал
Урок розроблено у формі подорожі країною "Вуглеводія", під час зупинок якою подано матеріал про хімічний склад, функції та значення вуглеводів і ліпідів.
Перегляд файлу

Нижнєнський НВК «ДНЗ-ЗНЗ» №36

Попаснянської районної ради

Луганської області

 

 

 

 

 

 

Вуглеводи, ліпіди:

огляд будови й біологічної ролі

 

Урок біології в 10 класі

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:     Клокол Ольга Вікторівна,

вчитель біології і географії

Нижнєнського НВК

«ДНЗ-ЗНЗ» №36

 

 

 

 

2019

Тема: Вуглеводи, ліпіді: огляд будови й біологічної ролі.

Мета:

освітня: розширити знання про різноманіття й функції вуглеводів і ліпідів, встановити  зв’язок між будовою та виконуваними ними функціями; з’ясувати значення вуглеводів та ліпідів для живих організмів;

розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв’язки між особливостями будови та функціями біологічних структур;

виховна: виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.

 

Обладнання і матеріали: презентація «Вуглеводи, ліпіді: огляд будови й біологічної ролі»; фрукти та овочі, які мають у складі вуглеводи; додатковий матеріал;

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Ключові компетентності:

  •   спілкування державною мовою;
  •   наукове розуміння природи;
  •   уміння аналізувати, формувати висновки;
  •   знання та розуміння фундаментальних принципів біології.

 

                                  Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, перевірка присутніх та готовності учнів до уроку.

                Девіз: «Урок творчих і винахідливих»

Починаємо урок, а на уроці ми –

У – УВАЖНІ!

Р – РОЗУМНІ!

О – ОРГАНІЗОВАНІ!

К – КМІТЛИВІ!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Урок у нас незвичайний, урок-подорож країною «Вуглеводія». Під час подорожі ми повторимо поняття вуглеводи, ознайомимось із класифікацією та значенням вуглеводів і ліпідів у природі та процесах життєдіяльності людини.

Запитання для обговорення

1. Який склад поживних речовин наших продуктів харчування? (Білки, жири, вуглеводи, вітаміни, мінеральні солі, вода)

2. Які є з них органічними? Чому? (Білки, жири, вуглеводи. У складі їх карбон, оксисен, гідроген)

3. Яка їх роль для живих організмів? (Білки - будівельний матеріал, вуглеводи - джерело енергії, ліпіди - форма запасання енергії)

ІІІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності

Прийом «Асоціативне гроно»

                                                  Вуглеводи            

 

 

(Відповіді учнів)

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Учитель

Оскільки у нас урок-подорож країною «Вуглеводія», тож спочатку потрібно познайомитись.

2. Прийом «Знайомство».

Ознайомлення зі зразками фруктів та овочів, у складі яких є вуглеводи. (На столі розміщені зразки найбільш уживаних людиною овочів, фруктів, хлібобулочних виробів, тістечок)

3. Учитель

Скільки б подорож не тривала, але найкраще познайомитись з визначними «подіями», «місцями» можна тільки під час зупинок.

3.1. Перша зупинка «Історична»

  •                 презентація слайду № 2
  •                 виступ учня «Історія відкриття вуглеводів».

3.2. Друга зупинка «Хімічна будова»

Учитель. Вуглеводи входять до складу усіх живих організмів: 90% у складі рослин, 2 - 5% у складі тварин.

Робота над слайдами 3, 4

Прийом «Продовжити речення»

Учитель

- З уроків біології ви знаєте, що в зеленому листі ... (продовжити речення)

- Цей процес називається …. (продовжити речення)

Запис на дошці

                             Енергія Сонця                            

6СО2+6Н2О                               С6Н12О6+6О2

                               Хлорофіл

- Загальна формула вуглеводів – Сn2О)m

- Походження назви «вуглеводи» (назва походить від слів «вуглець» та «вода». «Вуглець» - називали елемент С - карбон, але назва так і залишилась).

- Вуглеводи - це оксигеномісні органічні сполуки, склад яких можна записати загальною формулою Сn2О)m.

3.3. Третя зупинка «Класифікація вуглеводів»

  •                 презентація слайду 5

Учитель

Моносахариди - тверді кристалічні речовини білого кольору, легко розчиняються у воді, залежно від кількості атомів карбону поділяються на тріоди (3С), пентози (5С), гексози (6С).

Виступи учнів

Розповідь учнів про глюкозу, фруктозу, галактозу, рибозу, дезоксирибозу (додаток 1).

Учитель

Дисахариди - група вуглеводів, в яких два або кілька залишків молекул моносахаридів, з’єднаних між собою ковалентними зв’язками.

Сахароза = глюкоза + фруктоза

Мальтоза = глюкоза + галактоза

Виступи учнів

Розповідь учнів про сахарозу, мальтозу (додаток 2)

Учитель

Полісахариди – молекули, молекулярна маса яких може сягати кількох мільйонів. Нерозчинні в воді, не мають солодкого присмаку.

Виступи учнів

Розповідь учнів про крохмаль, целюлозу, глікоген (додаток 3).

3.4. Четверта зупинка «Значення і функції»  

Учитель

Значення вуглеводів описує одне містке твердження «Без цих речовин життя на планеті Земля не було б таким солодким»

Прийом «Мозковий штурм»

- Як ви пояснюєте це твердження?

Презентація слайду 6, 7

Прийом «Невідоме про відоме»

Виступи учнів:

- Вуглеводи - основний компонент складу харчового раціону людини і більш ніж на 50% забезпечують організм у добовій потребі калорій та енергії.

- Вуглеводи вживають у їжу в декілька разів більше, ніж жирів і білків (у співвідношенні 1:1:4).

- Протягом життя людина в середньому споживає 15 тон вуглеводів, в тому числі 2,5 тони моносахаридів.

 

3.5. П’ята зупинка « Правильне і збалансоване харчування»

Учитель

- Гіпократ - батько сучасної медицини, сказав: «Ми є те, що ми їмо».

Прийом «Мозковий штурм»

- Як ви розумієте дане твердження? Висловіть свою думку.

(Почніть словами «Я вважаю…»)

- Які наслідки можуть бути через неправильне і незбалансоване харчування?

(Відповіді учнів - проблеми зі здоров’ям, а саме: надмірна вага, захворювання шлунково-кишкового тракту, цукровий діабет)

5. Презентація «Ліпіди»

Прийом «Навчаючи - учусь»

Робота в парі над слайдами 8, 9, 10

  •                  Що таке ліпіди?
  •                  Назвати групи ліпідів.
  •                  В чому значення і функції ліпідів?

V. Узагальнення вивченого

1) Мандрівка закінчена і нам потрібно повертатись.

Повторення матеріалу, слідуючи станціями у зворотньому напрямку.

2) Тестові завдання.  Слайд 11,12,13

VІ. Підсумки уроку

Що вам сподобалось на уроці, а що – ні ?

Рефлексія

Намалюйте смайлик у своєму зошиті: ви - «веселий, байдужий чи засмучений учень на уроці»

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 22, скласти міні-проєкт «Вуглеводи в моєму житті»

Список використаних джерел

1. Євсеєв Р.С.Біологія.10 клас/Р.С.Євсеєв, К.М.Задорожній. Х.: Вид. група «Основа», 2018. 128 с.: іл. табл.(Серія «Мій конспект)

2. Задорожній К.М. Біологія і екологія (профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти/К.М.Задорожній, О.М.Утєвська. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 240с.

3. https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-biologi-v-10-klasi-za-novoyu-programoyu-vuglevodi-lipidi-85038.html

4. https://ukrhealth.net/produkti-shho-mistyat-vuglevodi

 

 

 

Додаток 1

Глюкоза

 

Самий «знаменитий» вуглевод – глюкоза. Вона відіграє дуже важливу роль в обміні речовин. Більшість енергетичних потреб нашого організму забезпечує саме цей вуглевод.

Недостатність цієї речовини в крові призводить до втоми, дратівливості, нудоті, поганий працездатності, втрати свідомості.

Щоб цього уникнути ми повинні своєчасно постачати організму ця речовина.

Глюкоза в чистому вигляді міститься в багатьох фруктах. До продуктів, які містять велику кількість цієї речовини, відносять виноград, черешню, малину, полуницю, кавун і інші солодкі фрукти. Є глюкоза і в овочах.

 

Фруктоза

 

На відміну від глюкози цей вуглевод практично не потребує участі гормону-інсуліну для того, щоб потрапити з крові в клітини організму. Частина фруктози в печінці перетворюється на глюкозу.

Багато фруктози у винограді, яблуках, черешні, вишні, грушах, дині, суниці, смородині, кавунах. Міститься вона і в овочах, але в значно меншій кількості. Крім того джерелом фруктози є мед.

Додаток 2

Галактоза і лактоза

 

Простий вуглевод галактоза в чистому вигляді в продуктах харчування не зустрічається. Але, з’єднуючись з глюкозою, вона утворює дисахарид, лактозу, яка надходить в наш організм з молочними продуктами: молоком, сметаною, сиром, йогуртом, кефіром. У шлунково-кишковому тракті лактоза розщеплюється на глюкозу і галактозу. Потім галактоза, потрапивши в кров, перетворюється в печінці в глюкозу.

 

Сахароза

 

Сахароза – дисахарид, який включає в себе глюкозу і фруктозу. Самий звичайний цукор на 99,5% складається з сахарози. У шлунково-кишковому тракті цукор швидко розщеплюється на глюкозу і фруктозу, які швидко потрапляють в кров. Про продукти з великим вмістом цукру кажуть, що вони містять порожні калорії. І це дійсно так, адже вживаючи дуже солодкі продукти, ми отримуємо багато енергії, надлишки якої відкладаються у вигляді жирових відкладень, і не отримуємо інших речовин, потрібних організму.

Сахарози багато в буряках, дині персиках, мандаринах. Ну і звичайно варення, печива, тістечка, цукерки, морозиво та напої, де за рецептом покладено багато цукру – теж джерело сахарози.

 

Додаток 3

Крохмаль

 

Це складний добре перетравлюваний вуглевод, який в нашому організмі розщеплюється до глюкози. Основне джерело крохмалю – крупи, борошняні вироби, картопля. Зі злакових продуктів найменше крохмалю міститься у вівсянці і найбільше в гречці і рисі. Багато цього вуглеводу і в бобових: гороху, квасолі, сочевиці. А ось в сої його значно менше.

 

Глікоген

 

Глікоген – вуглевод тваринного походження. У невеликих кількостях він міститься в печінці та м’ясі.

 

Клітковина (целюлоза) і пектини

 

Ці вуглеводи мають складну структуру і практично не перетравлюються нашим організмом. Колись через це їх вважали зайвими в нашому раціоні. Але виявилося, що вони виконують дуже важливу функцію: стимулюють процеси травлення, виводять з організму токсини і створюють умови для розвитку корисних бактерій в кишечнику. Клітковини і пектинів багато в овочах, фруктах, висівках і продуктах з борошна грубого помолу.

docx
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
3029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку