Мета уроку:
освітня: розширити і поглибити знання про вулкани і їх будову, познайомити з географією їх розміщення; виявити причини виникнення вулканів, гейзерів і гарячих джерел;
розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки;
сприяти естетичному вихованню школярів на прикладі творів літератури і мистецтва;
виховна: формувати уявлення про професії, пов'язані з науками географічного напрямку, виховувати інтерес до предмета.
Урок-подорож «Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела і гейзери»
Мета уроку:
освітня: розширити і поглибити знання про вулкани і їх будову, познайомити з географією їх розміщення; виявити причини виникнення вулканів, гейзерів і гарячих джерел;
розвиваюча: розвивати вміння порівнювати, аналізувати, робити висновки;
сприяти естетичному вихованню школярів на прикладі творів літератури і мистецтва;
виховна: формувати уявлення про професії, пов'язані з науками географічного напрямку, виховувати інтерес до предмета.
Обладнання: мультимедійне обладнання, презентаційний матеріал, атласи, технологічні картки уроку для учнів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Вид уроку: комбінований.
Хід уроку.
Ι. Організація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Доброго дня, діти! Сьогодні наш урок пройде у незвичайній формі. Я хочу запросити всіх присутніх здійснити подорож у глибини літосфери. Давайте посміхнемося один одному, налаштуємося на пошук і творчість і розпочнемо урок, на якому я пропоную всім працювати під таким девізом:
«Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати»
ΙΙ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Але перед тим, як відправитись у подорож, ми зберемо багаж знань, який обов’язково знадобиться нам у дорозі. Пропоную вам вправу «Ланцюжок», яка містить перелік запитань, відповівши хоча б на одне, ви отримаєте валізку для подорожі
Вправа «Ланцюжок»
1. Літосфера це тверда, кам’яна оболонка Землі, що включає…(земну кору та верхню частину мантії - астеносферу)
2. Основні складові внутрішньої будови Землі…(земна кора, мантія, ядро)
3.Коливання, що поширюються в Землі від осередку землетрусу - це сейсмічні ...(хвилі)
4. Місце на земній поверхні, що знаходиться над вогнищем землетрусу…(епіцентр)
5. Найбільша за обсягом частина у внутрішній будові нашої Землі…(манія)
6. Материк південної півкулі, що утворився в результаті розколу материка Пангея…(Гондвана)
7. Шар мантії, розташований на глибині 150 км від поверхні землі….(астеносфера)
8. Прилад, який фіксує коливання земної кори…(сейсмограф)
9. Осередок землетрусу…(вогнище, гіпоцентр)
10. Що є «центром» Землі…(ядро)
11. Хвилі, що виникають у результаті підводного землетрусу….(цунамі)
12. Гігантські блоки, з яких складається літосфера....(тектонічні плити)
13. Швидкість з якою рухаються літосферні плити…(1-6 см/рік)
14.Розривні рухи літосфери, що зумовлюють коливання земної кори….(землетруси)
15. Сила землетрусів вимірюється в….(балах за шкалою Ріхтера)
16.Вчений, що висунув гіпотезу «дрейфу материків»….(Німецький вчений А. Вегенер 1912р.)
17.Межі літосферних плит – це …(сейсмічні пояси)
18. До найбільших літосферних плит належать…(Північноамериканська, Південноамериканська, Євразійська, Індоавстралійська, Антарктична, Тихоокеанська, Африканська)
19. Стійкі ділянки літосферних плит – це….(платформи)
20. Ядро Землі складається з двох частин…(зовнішнє та внутрішнє)
21. Температура ядра така, як на поверхні Сонця і складає…(5000 градусів)
22. Океанічний тип земної кори відрізняється від материкового - відсутністю…(гранітового шару)
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Багаж зібраний…вирушаємо в подорож!
А розпочати її я хочу з розповіді про катастрофічну історичну подію, яка відбулася дуже-дуже давно, ще на початку нашої ери, та відомості про цю трагедію, внаслідок якої загинуло тридцять тисяч жителів Апенінського півострова, дійшли до наших часів
Прийом «Дивуй!» (Історія про загибель Помпеї)
У 79 р. н.е. після спокою, що тривав кілька століть, раптом прокинувся вулкан Везувій.
24 серпня над вулканічним конусом з’явилася хмара попелу і пари. І незабаром на землю почав падати дощ із попелу і шматків пемзи. Із Везувію піднявся величезний стовп вогню.
Городяни не могли вийти з будинків, не прикривши голову подушками, тому що разом із попелом з неба сипалися великі камені.
Ошалілі люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.
Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов'язані з проявами внутрішніх сил Землі.
Перегляд відеосюжету «Загибель Помпеї».
ΙΙΙ. Вивчення нового матеріалу.
Надра гір, дно океанів —
це домівка для вулканів.
Ляжуть, вмостяться зручніше,
і дрімають в повній тиші.
Бачать віщі сни вулкани,
як крізь гори, океани
увірвуться на простори —
розхитають небо й гори.
- Вже всі напевно зрозуміли, що сьогодні під час подорожі ми будемо вивчати вулкани.
Повідомлення теми і мети уроку.
Діти, у кожного з вас на парті лежить технологічна картка, яку ви будете заповнювати по ходу подорожі. Запишіть у неї тему уроку-подорожі: «Вулканізм і вулкани. Гарячі джерела і гейзери»
Отже, Зупинка№1, нашої подорожі -
1.Уявлення давніх людей про вулкани.
- Які асоціації викликає у вас слово «вулкан»?
- Давайте послухаємо вашого однокласника(випереджуюче завдання) і дізнаємося, звідки до нас прийшла назва цього природного явища.
Походження слова «вулкан»
Слово "вулкан" походить від латинського "Вулканус", що означає "вогонь, полум'я". Людей завжди цікавило питання - чому на землі відбуваються виверження вулканів.
У Тірренському морі є невеликий острів Вулкано. На ньому височіла, здавалося б, нічим непримітна гора. Але вона здавна, час від часу, нагадувала про себе. Спочатку було чути сильний гул, від якого здригався весь острів. Потім з її вершини виривався чорний дим, яскраво-червоне полум'я, вилітали розжарені камені. Це дуже лякало місцевих жителів. Спостерігаючи за страшним видовищем, вони вважали, що там, глибоко в надрах землі, знаходяться володіння бога вогню і ковальської справи Вулкана ... Тому вогнедишні гори давні римляни прозвали вулканами. Назва ця дійшла і до наших днів, хоча вчені давно встановили справжні причини вивержень вулканів.
Зупинка№2 «Як утворюються вулкани…»
Розповідь учителя, супроводжується демонстрацією слайдів
У верхній частині мантії є шар астеносфери, речовина якого знаходиться у в'язкому стані і має високу температуру. Тут утворюється магма-розплавленого речовини мантії, насиченого газами. Під тиском магма піднімається вгору по тріщинах в земній корі. Це явище отримало назву магматизм.
Розрізняють внутрішній і зовнішній магматизм. При внутрішньому магматизмі магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах земної кори. Якщо це відбувається близько до поверхні землі, то утворюються невисокі гори - лаколіти, які ще називають "незбувшимися" вулканами. Прикладом лаколіту є гора Аю-Даг у Криму. Зовнішній магматизм називають ще вулканізм. А вулкани - це гори конічної форми, складені продуктами їх виверження.
Зупинка№3 «Будова вулкана»
Розглянемо схему "Будова вулкана"( робота з підручником , атласом)
Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не читаючи текст, встановити відповідність між моїм визначенням і назвами на малюнку.
Місце, де знаходиться і формується магма -…
Канал, по якому магма піднімається на поверхню -…
Отвір, через який виливається лава - …
Магма, що виливається на поверхню - …
Гора, що утворюється з вивержених речовин - …
Перегляд відео сюжету «Вулкани»
Виверження вулкана - одне з найбільш грізних явищ на Землі. Під час нього здригається Земля. З гулом вулкан викидає хмари гарячого попелу, по схилах тече розпечена лава. Температура вогняних річок перевищує 1000 градусів. Вулканічні гази спадають вниз по схилу зі швидкістю 300 км / год, спалюючи все на своєму шляху.
Демонстрація моделі вулкану та процесу виверження (випереджальне завдання)
Дослід (проводимо в класі)
1. Заздалегідь налити в пробірку розчин соди, підфарбований червоною акварельною фарбою, або харчовим барвником.
2. Пробірку обсипати з усіх боків піском, щоб її не було видно, а сама купка піску нагадувала гірку або обліпити пластиліном, солоним тістом, гіпсом.
3. Зверху у пробірку лити оцет. Відбувається реакція між содою і оцтом, на поверхню виливається «потік лави»
Фізкультхвилинка «Повторюй за ялинкою
Зупинка№4 «Групи вулканів»
Розповідь учителя, супроводжується демонстрацією слайдів
За своєю активності вулкани поділяються на 3 групи: діючі, згаслі,сплячі
На земній кулі нараховується близько 850 діючих вулканів, хоча ці цифри в різних джерелах інформації відрізняються. Діючі вулкани є на всіх материках, крім Австралії. Це вулкани Ключевська Сопка (найвищий діючий вулкан Євразії - 4750м), Кракатау, Фудзіяма.
Є вулкани, про виверження яких не збереглося жодних відомостей. Про їх активного життя в минулому свідчать конусоподібна форма гори і кратер на вершині. Це згаслі вулкани. До них відносяться влк. Ельбрус в гірській системі Кавказ, влк. Кенія в Африці,
Є ще й сплячі вулкани. Це ті, які вважалися згаслими, але вони знову почали вивергатися.
Майже половина діючих вулканів розташована в районах сейсмічних поясів. Наприклад, в районі Тихоокеанського вогняного кільця.
Вулкани утворюються не тільки на суші, але і на на дні океанів. Якщо вулкан підноситься над поверхнею води, то він утворює острів вулканічного походження. Наприклад, Гавайські, Курильські острови.
Виверження вулкана завжди вражає міццю, грізної, але чудовою картиною, побачивши яку розумієш силу природних процесів. Вулканічні виверження можуть призводити до катастрофічних наслідків, нерідко супроводжується незліченними людськими жертвами.
Презентація учня «Вулкан Кракатау»
Зупинка№5 «Гарячі джерела і гейзери»
У районах діючих і згаслих вулканів зустрічаються гарячі джерела. Температура води гарячих джерел досить висока. Взимку, коли температура повітря -25 ◦ С ці водойми, наповнені гарячою водою, в ній можна купатися Цією водою так само опалюють приміщення.
- Чому вони розташовані саме в цих районах?
Гарячі джерела спокійно випливають з тріщин у земній корі.
Джерела, які періодично викидають гарячу воду і пар називаються гейзерами.
- Чим же пояснити цю загадку природи?
Робота з підручником з послідуючим обговоренням процесу утворення гейзерів, приклади їх географічної концентрації.
(Гейзери - це періодично фонтануючі гарячі джерела, поширені в областях сучасної або недавньої вулканічної діяльності. З вибухом і гуркотом величезний стовп киплячої води, оповитий густим клубами пари, злітає вгору, досягаючи іноді 80 м. Фонтан б'є деякий час, потім зникає, клуби пари розсіюються, і настає спокій.
Схема дії гейзера, що знаходиться під тиском вода в підземних порожнинах поступово нагрівається вище 100 °. При досягненні критичної температури вона закипає, утворений пар з шумом викидається з гейзера, захоплюючи з собою киплячу воду.
Деякі гейзери викидають воду зовсім невисоко або тільки розбризкують її. Гейзери - дуже рідкісне і красиве явище природи. Вони є на Камчатці, в Ісландії, Новій Зеландії та Північній Америці. Невеликі поодинокі гейзери зустрічаються в деяких інших вулканічних областях земної кулі. У Росії на півострові Камчатка є Долина гейзерів. Там розташовано 20 великих і 300 дрібних гейзерів. Долина гейзерів на Камчатці.
Найбільший камчатський гейзер - Велетень, що викидає фонтан діаметром до 3 м і висотою 40 - 50 м. Він фонтанує кожні 5 - 6 годин. Вода гейзера-мінеральна, в ній містяться солі різних речовин. Остигаючи на поверхні землі, вона нагадує сніг-це пласти мінералу гейзеріта.)
ΙV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Практичне завдання. Нанесення на контурну карту вулканів - Везувій, Кракатау, Ключевська Сопка, Гекла, Етна, Кіліманджаро, Кенія, Попокатепель, Люльяльяко, Сан-Педро, Орісаба.
2. Вправа «Відгадай вулкан». За координатами знайти і нанести на контурну карту вулкани.
1°пд.ш.78°зх.д. (влк. Котопахі, Пд. Америка)
5°пн.ш. 9°сх.д. (влк. Камерун, Африка)
37°пн.ш. 140°сх.д.(влк.Фудзіяма, Японські о-ви)
3. Визначити географічне положення вулкану за планом:
V. Підведення підсумків уроку.
Оцінювання роботи учнів та роботи на уроці.
- Подорож від вулкана до вулкану на нашому уроці добігає кінця, і мені хотілося б, щоб ви прочитали, вибрали і закінчили одну з пропозицій.
Етап рефлексії. Метод «5 речень»
1. Сьогодні на уроці мені ...
2. Мене особливо здивувало те, що ...
3. До початку уроку я думала, що ..., а зараз знаю ....
4. Було б добре, якби ...
5. Мені не сподобалося ...
VI. Домашнє завдання ..
Вивчити матеріал підручника.
Визначити вулкан за географічними координатами
Підготувати кросворд з ключовим словом: вулкан.