Тема уроку. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про походження та будову вулканів та гейзерів, та закономірності їх розташування, продовжити формування навичок роботи з підручником, шкільним навчальним атласом та географічними картами, контурними картами, вміння користуватися додатковими джерелами географічних знань; розвивати пам’ять, вміння аналізувати, робити висновки, виділяти головне; виховувати почуття відповідальності та дбайливе ставлення до навколишнього середовища та власного здоров’я.
Обладнання: підручник, атлас, настінна фізична карта світу, контурні карти, ноутбук, макет вулкана.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Закінчи речення.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Перегляд відео, створеного за допомогою ШІ Vidnoz Al
https://share.vidnoz.com/aishare-wyOnrbCwx4mQVufLVMzslpZI17127739821055513
IV. Вивчення нового матеріалу Метод «Ґроно»
Запишіть та накресліть у вигляді ґрона всі слова, із якими у вас асоціюються вулкани. (Діти по черзі виходять до дошки і маркерами роблять записи). (Можливі слова: гора, дим, попіл, лава, гаряче каміння, вершина, грязь, вибух та ін..), а вчитель тим часом за допомогою ШІ генерує зображення до даного грона. Приклад згенерованого малюнка представлено у конспекті.
Прийом «Слово вчителя» з демонстрацією презентації створеної за допомогою ШІ Gamma App. Презентація доступна за посиланням: https://gamma.app/docs/Untitled-ng6kkssvhh3klcc
У Тірренському морі в групі Ліпарських островів є невеликий острів Вулькано. Більшу частину острова займає гора. Давні римляни вважали цей
острів входом до підземного царства, де живуть душі померлих людей, а також володінням Бога вогню і ковальського ремесла – Вулкана. За ім’ям цього Бога вогнедишні гори згодом стали називатися вулканами.
Піднімання і опускання земної кори, рух літосферних плит супроводжується розломами. По цих тріщинах із глибин Землі, де температура сягає кількох тисяч градусів, піднімається магма. Розплавлені гірські породи стають схожими на рідину і розтікаються по земній поверхні. Відбувається виверження вулкана. При цьому магма втрачає частину газів і перетворюється на лаву. Застигаючи на земній поверхні, розплавлені гірські породи знову стають твердими. Магма піднімається жерлом вулкана і виливається через його кратер. Більша частина лави застигає ближче до кратера, тому поступово утворюється конус вулкана
3D експеримент від AR Book «Будова вулкана» (Перегляд експерименту)
На Землі небагато вулканів, які вивергають лаву постійно. Більшість із них діють періодично, то «засинаючи», то «прокидаючись» знову. Це так звані діючі вулкани. Усього їх на нашій планеті близько тисячі. Багато і згаслих вулканів. Це вулкани, про виверження яких немає ні письмових, ні усних свідчень.
На дошці картина К. Брюллова «Останній день Помпеї».
Учень, який отримував випереджувальне завдання, підготував розповідь про вулкан Везувій.
Повідомлення учня.
Згаслим вважався і вулкан Везувій в Італії. Люди густо селилися на його пологих схилах, укритих родючою застиглою лавою. Але в 79 р. Везувій прокинувся і залив потоками лави, засипав гарячим попелом міста – Помпею, Геркуланум, Стабію. Минув час, і люди знову забули про те, що Везувій – діючий вулкан. Вони знову поселилися на його схилах, побудували нові села. У середині ХVIII ст. один селянин, що жив неподалік Везувію, на дні викопаної ями знайшов голову мармурової статуї. Люди зацікавилися: як вона потрапила в землю? Почали копати глибше. Знайшли посуд, різні інструменти, хатнє начиння. Відкопали стіни одного будинку, потім – іншого. Незабаром від попелу й лави очистили цілу вулицю. І побачили стародавнє місто Помпею, що було поховане близько 2000 років тому.
Важко описати словами трагедію, яка трапилася в той далекий по-святковому сонячний і теплий день 29 серпня 79 р. н.е. Здавалося, ніщо не віщувало біди. І ось перший підземний поштовх. Хижі тріщини поповзли по стінах будинків. А далі творилося щось незбагненне….
Учитель зачитує вірш «Вулкани»
Ударив грім, земний, утробний,
І все потонуло в пітьмі.
І рев, оглушливий та злобний,
Звучав, як у примарнім сні.
І попіл злякано носився,
Готуючи землі броню,
І хижо кратер засвітився
Від знавіснілого вогню.
Палила все на схилах лава,
Вмирало місто на очах.
І як від погляду удава,
Серця людські морозив жах.
Спливуть віки, і наче в море
Той рев потоне в небуття.
Як добре, що біди та горя
Не нагромаджує життя.
Прийом «Географічний кінозал» перегляд відео про Везувій.
https://www.youtube.com/watch?v=yE7oyBDIEwE&vl=ru
Картина К. Брюллова «Останній день Помпеї»
Слово учителя. Розгляньте репродукцію картини Карла Брюллова «Останній день Помпеї». Зверніть увагу,що самого вулкана тут не зображено. Образно кажучи, головний герой картини – жах. Йому підвладні всі. Від немовляти до суворого воїна. Сили природи грізні й невмолимі. Дивлячись на падаючі з будинків статуї. Хочеться зробити висновок, що величезне горе спричинила дія зовнішніх сил природи. Насправді ж, хто є головним винуватцем? Так, головним винуватцем є дія внутрішніх сил Землі. Ще раз вдивіться в картину і схиліть голови перед силою матінки-природи.
Знайдіть та покажіть Везувій на карті.
Завдання учням. За допомогою програми learning apps виконати інтерактивну вправу «Будова вулкана».
https://learningapps.org/1168195
Розповідь учителя.
У вулканічних районах розжарена магма, наближаючись до земної поверхні, нагріває підземні води. Так утворюються джерела гарячої води і гейзери.
Гейзер – це гаряче джерело, що постійно або періодично фонтанує, викидаючи в атмосферу пару і воду. Найбільше гарячих джерел розташовано на Курильських островах і в Новій Зеландії, а гейзерів – на Камчатці (Долина гейзерів), Ісландії та США.
Робота з підручником. Діти самостійно опрацьовують матеріал у підручнику і ознайомлюються з поняттям сейсмічні пояси, знаходять їх на карті.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Робота з картами атласу та контурними картами.
На дошці перелік вулканів: Ключевська Сопка, Фудзіяма, Кракатау, Везувій, Етна, Гекла, Сан Педро, Котопахі, Орісаба, Катмай.
Діти знаходять дані вулкани на картах та підписують їх на контурних картах.
VI. Підсумки уроку
Прийом «Ланцюжок»
Учні по черзі, не повторюючись, висловлюють свої думки, що вони найбільше запам’ятали на сьогоднішньому уроці.
VII. Домашнє завдання