13 серпня о 18:00Вебінар: Готуємось до навчального року з онлайн-тестами «На Урок»: плануємо наперед

Урок "Вживання дієслів у переносному значенні. Закріплення знань і вмінь, пов'язаних із лексико-логічними значеннями дієслів"

Про матеріал
Матеріал уроку складений за підручником української мови автора М. С. Вашуленка.
Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

Тема. Вживання дієслів у переносному значенні. Закріплення знань і                      вмінь, повязаних із лексико-логічними значеннями дієслів

Мета.  Поглибити і розширити знання учнів про дієслово; удосконалювати вміння  розрізняти дієслова, вжиті в прямому і переносному значеннях, знаходити  їх  в текстах,  доречно  використовувати, з'ясову­вати  роль  у мовленні; збагачувати активний словниковий запас;  розвивати зв'язне мовлення школярів, творчу  уяву, образне мис­лення;  виховувати бажання гарно володіти українським словом.

Хід уроку

І. Організація класу. Рефлексія

Ось і знову дзвінок лунає,

Мелодійно і срібно звучить.

Він до класу дітей скликає,

Щоб успішно нового навчить.

ІІ. Актуалізація опорних знань

     Хвилинка каліграфії

Жж жу жр ель

-Відгадайте загадку.                                  

 Довгоногий ґречний пан

 Сірий одягнув жупан:

 До бабиних конопель

 Повадився... (журавель).

Ґречний — шанобливий, увічливий у поводженні з людьми; чемний.

-Запишіть слово-відґадку.

-Зробіть звуко-буквений аналіз цього слова.

(Один учень працює біля дошки)

 

                                            Журавль — птица. Описание журавля с картинками

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

      Повідомлення теми, мети уроку

-Прочитайте текст. Знайдіть дієслова, які зв’язані зі словом сонечко.       Випишіть їх, поставте питання.

Прокинулося весняне сонечко. Умилося теплим дощем і пішло гуляти по небу. Бачить: прекрасна земля! Майнуло сонечко золотим рукавом і засвіти­лися всюди маленькі жовті вогники — кульбабки.

Сонечко (що зробило?) прокинулося, умилося, пішло гуляти, майнуло; (що робить?) бачить.

-У якому значенні вжиті дієслова?

-Сьогодні ми будемо спостерігати за дієсловами, які вживаються в пря­мому і переносному значеннях;  продовжимо удосконалювати свої знання про дієслово. Бу­демо відшуковувати дієслова у текстах, доречно вживати в своєму мовленні.

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Фронтальна робота (вправа 408, с. 164)

-Прочитайте текст. Це розповідь чи опис? Доведіть свою думку.

-Відшукайте у тексті дієслова, вжиті в переносному значенні. Випишіть їх разом з іменниками.

(Купалася квітка, оточували листки, світилися пелюстки, серединка).

  1. Попрацюємо разом (вправа409, с. 164)

-Доберіть із довідки слова, які відповідають змісту, і вставте їх на місце пропуску, щоб відновити вірш Тараса Шевченка.

-Відшукайте в тексті дієслова, вжиті в переносному значенні.

- Випишіть  їх разом з іменниками.

(Заходить сонце, чорніють гори,  німіє поле, лину серцем).

  1. Збагачуємо словниковий запас (вправа 410, с. 164)

-Складіть словосполучення з дієсловами гріє, летить так, щоб ці діє­слова у них уживались у прямому й переносному значеннях.

(Кілька учнів зачитують складені словосполучення, називають у прямому чи переносному значенні вжиті дієслова).

  1. Вправа 413 коментовано

-Прочитайте вірш.

-Назвіть дієслова, поставте до них питання. Запишіть дієслова і позначте у них префікси.

-Знайдіть у тексті слова-синоніми. (Матусю, неньку).

(2 учні працюють біля дошки)

Поглядаю, дожидаю, підмела, прибрала, набрала (префікси:по,до,під,при,на).

  1. Самостійна робота з наступною взаємоперевіркою в парах (вправа 414, с. 165)

-Прочитайте і спишіть, розкриваючи дужки. 

       6. Вправа «Мікрофон»

-Усно поставте питання до дієслів.

Фізкультхвилинка

 

V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

    1. Робота над деформованими реченнями

-Складіть з поданих слів речення і запишіть їх у такому порядку, щоб ви­йшла зв’язна розповідь.

- Підкресліть дієслова, вжиті в переносному значенні.

Весна, по, швидко, землі, крокує.

Гілки, на, бруньках, скоро, тоненьких, набубнявіють.

Летять, країв, з, птахи, теплих.

Криги, від, звільнилися, ріки.

Неба, з, лагідне, посміхається, сонце.

   2. Гра «Упіймай дієслово» 

ЗЕМЛЯ ДИТИНСТВА

Дзвони літа я чую над лугом,

Чую голос вільшанки в гаю.

Ми ще вранці зібралися з другом

 Знов піти на лугівку свою.

Там веселка у росах іскриться,

Тиху думу нашіптує  гай.

Там у кожного є таємниця, '

То ж попробуй знайди, відгадай...

                          М. Сингаївський

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

Гра «Закінчи речення»

-Сьогодні на уроці я вчився...

-Найбільше мені сподобалося... .

-Урок закінчую з ... настроєм.

VІІ. Домашнє завдання

С. 166, вправа 417, списати, замінюючи виділені слова синонімами з довідки.

 

 

 

docx
Додано
14 квітня
Переглядів
553
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку