Урок «Я досліджую світ»

Про матеріал
- формувати в здобувачів освіти уявлення про Сонце; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини, рослин, тварин; - учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю; - сприяти формуванню в здобувачів освіти потреби до пізнання світу; - розвивати уяву, світогляд, спостережливість, кмітливість; - виховувати доброзичливість, почуття взаємоповаги й підтримки у спілкуванні між дітьми.
Перегляд файлу

Урок «Я досліджую світ»

 2 клас

Тема. Сонце в нашому житті

Мета: - формувати в здобувачів освіти уявлення про Сонце; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини,  рослин, тварин;

  • учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю;
  •  сприяти формуванню в здобувачів освіти потреби до пізнання світу;
  • розвивати  уяву,  світогляд, спостережливість,  кмітливість;
  • виховувати  доброзичливість,  почуття  взаємоповаги  й  підтримки  у  спілкуванні  між  дітьми.

Обладнання:  малюнки:  картинки  із  сонцем;  різні  пори  року ;  день  і  ніч;  рослини  і  тварини  влітку  і  взимку;  річка  влітку  і  взимку.

Тип  уроку: урок  засвоєння  нових  знань.

Хід уроку

I . Організація  класу

• Хвилинка  емоційного  настрою

 — Я  всміхаюсь  сонечку:

 — Здрастуй,  золоте!

Я  всміхаюсь  квіточці —    

Хай  вона  росте!

Я  всміхаюсь  дощику:

— Лийся,   мов  з  відра!

Друзям  усміхаюся — 

Зичу  вам добра!

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

• Хвилинка  спостережень

Вправа «Погода»

 __  Яка  зараз  пора  року?

— Який сьогодні день?

— Яке число і місяць?

— Який стан неба?

— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

— А опади?

—З  яким  настроєм  ви  прийшли  в  школу?

ІІІ.  Повідомлення  теми,  мети  і  завдань  уроку

 — Діти,  сьогодні я розповім вам про Сонце та його значення для життя на Землі. Як  сонечко  впливає  на  живу  і  неживу  природу, від  чого  залежить  тепло  і  холод,   світло  і  темрява. Будемо  розвивати  спостережливість. 

 — Сонце — джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів.

 — Пригадайте,  до  якої  природи  належить  сонце?

IV . Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.

 — Послухайте  загадку і  відгадайте. Що  це?

• Робота над загадками

  • Вдень у небі гуляє,

                         А ввечері на землю сідає. (Сонце)

  • Постійного місця не має,

                          День і ніч бродить,

                         Весь світ обходить. (Сонце)

  • Гарне, добре, на всіх дивиться,
    А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)

 — Правильно,  ці  загадки  про  сонце.

  • Мовна  гра ‘Дари Сонця’

 — Що  ми  бачимо  на  дошці?  Правильно,  це  сонечко.

 — А  що  сонечко  дарує  землі?  (тепло,  світло,  енергію,  життя.  красу)

 — Подаруймо  сонечку  промінці. (Усе  назване  дітьми  записане  на промінцях,  діти  прикріплюють  промінці.)

V. Сприймання  та  засвоєння  навчального  матеріалу.

 • Розповідь учителя

1) Сонце і тварини.  

Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло і тепло. Сонце зігріває й освітлює Землю. Завдяки цьому тварини бачать навколишній світ.

— Чи всім тваринам потрібне сонячне освітлення?

— А тим тваринам, у яких немає очей?

— Чи всім тваринам потрібне сонячне тепло?

— Сонячні промені допомагають виробляти в тілі тваринних організмів дуже корисні речовини — вітаміни.

 Щойно прогріється земля, витягує борсучиха усіх своїх дитинчат на сонечко.

Борсучата на галявинці деякий час вовтузяться і засинають, пригріті сонцем. Тільки потягне свіжий вітерець, починають незадоволено повискувати. Мати— борсучиха затягує всіх в нору. Вітер стихне, знову у борсучихи робота: борсучат по одному за комір витягувати на галявинку.

     Люблять сонячне тепло і комахи, і змії, і ящірки. Від нього вони стають рухливими, швидкими’.

    Коли  ви   йдете по лісовому узліссю або вздовж канави  уважно оглядайте кожен великий камінь. Камені так нагріваються на яскравому сонці, що руці гаряче. Дивитеся: на камені лежить ящірка. Тіло розпластала, лапки широко розставила, очі замружила. Вона нещодавно опритомніла від зимівлі в земляній норці. Опритомніла і вибралася погрітися на сонечко. Зігріється ящірка, зробиться швидкою і рухливою, і візьметься за полювання. 

2) Сонце і рослини.

— Сонячне світло і тепло потрібні не лише тваринам, але й рослинам.

Вони ростуть, цвітуть, дають плоди і насіння в теплу погоду. Узимку рослини сплять.

Спекотного літнього дня, коли Сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають

волоски захищають листя від опіків.

Якщо тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть. Сонце допомагає рослині живитися. 

 — Послухайте про це казку.

Живуть у листі рослин маленькі чарівники — хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво— зелений. І листя рослин зелене через те, що хлорофілових зерняток у них багато. Рано— вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники — хлорофілові зернятка. Відразу беруться до роботи.

Корінцям наказують: ‘Корінці, корінці, беріть воду із землі’. Стеблинці віддають команду: ‘Стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків’. Листочку наказують: ‘Листочок, листочок, відкривай стоми, подавай нам повітря’. (Стоми — це такі віконця в шкірці листа, в які входить і виходить повітря та пари води.) Потім зелені чарівники беруть сонячні проміннячка. Проміннячками змішують воду і вуглекислий газ, який узяли з повітря. І ось  диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень.

Цукром годуються і корінець, і стеблинка, і листочки, і плоди,і насіння. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібний для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. З повітрям  їм теж розрахуватися потрібно.

Увесь день зелені чарівники перемішують сонячними проміннячками воду і вуглекислий газ, годуючи рослини і вдосконалюючи повітря. Сонечко спати лягає, і хлорофіловим зерняткам настає час відпочити. Ми повинні їм подякувати за те, що вони повітря вдосконалюють і рослини годують.

А ви подумайте, перш ніж зірвати або пошкодити лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити!

— Діти, вам сподобалася казка?

• «Ланцюжок  думок»

— Навіщо рослинам сонячні промені?

Висновок. У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свої золоті теплі промені й пробудило до життя всі травички, билинки, кущики і дерева. Під цими ласкавим теплом і світлом на чистому повітрі вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам. Ті, у свою чергу, дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розмірами хижі звірі й птахи.

• «Логічний  ланцюжок»

— Сьогодні ми багато говорили про те, що і рослинам, і тваринам потрібні сонячні світло і тепло.

— Чи потрібні сонячні світло і тепло людині?

— Навіщо? (Розповіді дітей.)

— Чи можливе життя на Землі без їжі?

— Що, окрім сонячного світла, тепла і ґрунту, потрібно рослинам для росту і розвитку?

  Фізкультхвилинка

• Хвилинка —  цікавинка

 — Кого  ще  називають  сонечком? (жучка)

  — До  якої  природи  належить  жучок —  сонечко? ( до  живої)

У  жучка —  сонечка  сім  чорних  цяток —  крапочок  на  червоних  крильцях.  Але  народжуються  вони  без  крапочок.  Новонароджене  сонечко  сидить  нерухомо  на  місці.  Поступово,  одна  за  одним  проступають  плями —  крапочки.  Якщо  такого  жучка  змусити  рухатися —  він  повзе. І  крапочок  у  нього  на  спині буде   лише  стільки,  скільки  встигло  з’явитися  до  того,  як  його  потривожили.  Тому  ми  можемо  зустріти  сонечко  з  2,  3   крапочками.

 VІ. Осмислення  учнями  знань

• Читання і обговорення вірша Ганни Чубач «Сонце»

(Читання  вірша  Ганни Чубач «Сонце» вчителем)

 — Поясни, чому соснам буде сумно без сонця?

— Що  таке  сонце?

— Якої  форми  сонце?

 — Поміркуйте,  чому  нам  здається,  що  Сонце  менше  за  Землю?

 — Сонце  знаходиться  на  великій  віддалі  від  Землі.  Якщо  б  ви  вирішили  доїхати  до  сонця  на  автомобілі   із  швидкістю  80  кілометрів  за  годину,  то  довелося  б   їхати  200  років.

VІІ. Узагальнення й систематизація знань та вмінь здобувачів освіти

Бесіда за малюнками   

Метод  вирішення  проблеми 

На дошці — малюнки, на яких зображено Сонце у різні пори доби.

— Що трапилося б, якби раптом зникло Сонце?

— А що трапилося б із живою природою?

— У яку пору доби Сонце гріє найтепліше?

— Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла?

— Чи видно Сонце, коли небо затягнуте хмарами?

— Чому хмарного дня прохолодніше?

— Яка пора доби зображена на кожному з малюнків? Чому ви так вважаєте?

— Як високо перебуває сонце над землею протягом дня?

— Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень — спекотно?

VІІІ. Творче  застосування  набутих  знань.

Гра «Хрестики— нулики’»

— Зараз  ми  пограємо  в  гру. Я вам  зачитаю  твердження,  якщо  твердження буде правильним,  ви  показуєте пальчиками  значок  «х», а якщо  ні —  «-»

  • Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало тепла.
  • Сонце завжди гріє однаково.
  • Хмари затримують тепло сонячних променів.
  • Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.
  • У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.
  • Сонце потрібно всьому живому.

Вікторина

• Коли доба коротша — взимку чи улітку?

• Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?

• Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно?

• Що дає Землі світло і тепло?

• Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері?

Робота над загадками

• В небі я труджуся,

Знає мене кожен.

Я на всіх дивлюся,

На мене ж — не можна.

 

• Всі його люблять,

Всі на нього чекають,

А хто подивиться —

Кожен скривиться.

 

• Гріє, гріє, припікає,

Всіх у воду заганяє. (Сонце)

Висновок. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.

— Проте, цього не станеться, тому що Сонце — зірка, яка випромінює у простір силу— силенну тепла і світла. На небі Сонце здається маленьким сліпуче— яскравим кружечком лише тому, що нас від Сонця відділяють 150 млн км. Температура сонячної поверхні — 6000 градусів, а біля центру — 15 млн градусів. Учені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років.

• Хвилинка  уяви

 — А  зараз  заплющіть  очі  й  уявіть  собі  картину  природи,  про  яку  я  вам  прочитаю.

   Сонце  довше  залишається  на  небі  й  гріє   з  кожним   днем  помітно  дужче.  Небо  стає  синішим,  а  повітря —  тепліше.  Дерева  прокидаються  від  зимового  сну,  і  розігріті  сонечком,  повняться  соками. 

ІX.  Підсумок уроку.   Рефлексія.

— Що таке Сонце?

— Далеко чи близько воно від нас?

— Що Сонце дає людині?

— Кому, крім людей, ще потрібне Сонце?

— Чи потрібне Сонце рослинам?

— Що Сонце дає тваринам?

— Чи однаково світить і гріє Сонце у різні частини доби? у різні пори року?

— Які загадки про Сонце ви запам'ятали?

 

 

 

docx
Додано
19 грудня 2022
Переглядів
1899
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку