Урок «Я досліджую світ»
2 клас
Тема. Сонце в нашому житті
Мета: - формувати в здобувачів освіти уявлення про Сонце; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини, рослин, тварин;
Обладнання: малюнки: картинки із сонцем; різні пори року ; день і ніч; рослини і тварини влітку і взимку; річка влітку і взимку.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I . Організація класу
• Хвилинка емоційного настрою
— Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці —
Хай вона росте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся —
Зичу вам добра!
ІІ. Актуалізація опорних знань
• Хвилинка спостережень
Вправа «Погода»
__ Яка зараз пора року?
— Який сьогодні день?
— Яке число і місяць?
— Який стан неба?
— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
— А опади?
—З яким настроєм ви прийшли в школу?
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
— Діти, сьогодні я розповім вам про Сонце та його значення для життя на Землі. Як сонечко впливає на живу і неживу природу, від чого залежить тепло і холод, світло і темрява. Будемо розвивати спостережливість.
— Сонце — джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів.
— Пригадайте, до якої природи належить сонце?
IV . Мотивація навчальної діяльності учнів.
— Послухайте загадку і відгадайте. Що це?
• Робота над загадками
А ввечері на землю сідає. (Сонце)
День і ніч бродить,
Весь світ обходить. (Сонце)
— Правильно, ці загадки про сонце.
— Що ми бачимо на дошці? Правильно, це сонечко.
— А що сонечко дарує землі? (тепло, світло, енергію, життя. красу)
— Подаруймо сонечку промінці. (Усе назване дітьми записане на промінцях, діти прикріплюють промінці.)
V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
• Розповідь учителя
1) Сонце і тварини.
Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло і тепло. Сонце зігріває й освітлює Землю. Завдяки цьому тварини бачать навколишній світ.
— Чи всім тваринам потрібне сонячне освітлення?
— А тим тваринам, у яких немає очей?
— Чи всім тваринам потрібне сонячне тепло?
— Сонячні промені допомагають виробляти в тілі тваринних організмів дуже корисні речовини — вітаміни.
Щойно прогріється земля, витягує борсучиха усіх своїх дитинчат на сонечко.
Борсучата на галявинці деякий час вовтузяться і засинають, пригріті сонцем. Тільки потягне свіжий вітерець, починають незадоволено повискувати. Мати— борсучиха затягує всіх в нору. Вітер стихне, знову у борсучихи робота: борсучат по одному за комір витягувати на галявинку.
Люблять сонячне тепло і комахи, і змії, і ящірки. Від нього вони стають рухливими, швидкими’.
Коли ви йдете по лісовому узліссю або вздовж канави уважно оглядайте кожен великий камінь. Камені так нагріваються на яскравому сонці, що руці гаряче. Дивитеся: на камені лежить ящірка. Тіло розпластала, лапки широко розставила, очі замружила. Вона нещодавно опритомніла від зимівлі в земляній норці. Опритомніла і вибралася погрітися на сонечко. Зігріється ящірка, зробиться швидкою і рухливою, і візьметься за полювання.
2) Сонце і рослини.
— Сонячне світло і тепло потрібні не лише тваринам, але й рослинам.
Вони ростуть, цвітуть, дають плоди і насіння в теплу погоду. Узимку рослини сплять.
Спекотного літнього дня, коли Сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають
волоски захищають листя від опіків.
Якщо тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть. Сонце допомагає рослині живитися.
— Послухайте про це казку.
Живуть у листі рослин маленькі чарівники — хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво— зелений. І листя рослин зелене через те, що хлорофілових зерняток у них багато. Рано— вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники — хлорофілові зернятка. Відразу беруться до роботи.
Корінцям наказують: ‘Корінці, корінці, беріть воду із землі’. Стеблинці віддають команду: ‘Стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків’. Листочку наказують: ‘Листочок, листочок, відкривай стоми, подавай нам повітря’. (Стоми — це такі віконця в шкірці листа, в які входить і виходить повітря та пари води.) Потім зелені чарівники беруть сонячні проміннячка. Проміннячками змішують воду і вуглекислий газ, який узяли з повітря. І ось диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень.
Цукром годуються і корінець, і стеблинка, і листочки, і плоди,і насіння. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібний для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. З повітрям їм теж розрахуватися потрібно.
Увесь день зелені чарівники перемішують сонячними проміннячками воду і вуглекислий газ, годуючи рослини і вдосконалюючи повітря. Сонечко спати лягає, і хлорофіловим зерняткам настає час відпочити. Ми повинні їм подякувати за те, що вони повітря вдосконалюють і рослини годують.
А ви подумайте, перш ніж зірвати або пошкодити лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити!
— Діти, вам сподобалася казка?
• «Ланцюжок думок»
— Навіщо рослинам сонячні промені?
Висновок. У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свої золоті теплі промені й пробудило до життя всі травички, билинки, кущики і дерева. Під цими ласкавим теплом і світлом на чистому повітрі вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам. Ті, у свою чергу, дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розмірами хижі звірі й птахи.
• «Логічний ланцюжок»
— Сьогодні ми багато говорили про те, що і рослинам, і тваринам потрібні сонячні світло і тепло.
— Чи потрібні сонячні світло і тепло людині?
— Навіщо? (Розповіді дітей.)
— Чи можливе життя на Землі без їжі?
— Що, окрім сонячного світла, тепла і ґрунту, потрібно рослинам для росту і розвитку?
• Фізкультхвилинка
• Хвилинка — цікавинка
— Кого ще називають сонечком? (жучка)
— До якої природи належить жучок — сонечко? ( до живої)
У жучка — сонечка сім чорних цяток — крапочок на червоних крильцях. Але народжуються вони без крапочок. Новонароджене сонечко сидить нерухомо на місці. Поступово, одна за одним проступають плями — крапочки. Якщо такого жучка змусити рухатися — він повзе. І крапочок у нього на спині буде лише стільки, скільки встигло з’явитися до того, як його потривожили. Тому ми можемо зустріти сонечко з 2, 3 крапочками.
VІ. Осмислення учнями знань
• Читання і обговорення вірша Ганни Чубач «Сонце»
(Читання вірша Ганни Чубач «Сонце» вчителем)
— Поясни, чому соснам буде сумно без сонця?
— Що таке сонце?
— Якої форми сонце?
— Поміркуйте, чому нам здається, що Сонце менше за Землю?
— Сонце знаходиться на великій віддалі від Землі. Якщо б ви вирішили доїхати до сонця на автомобілі із швидкістю 80 кілометрів за годину, то довелося б їхати 200 років.
VІІ. Узагальнення й систематизація знань та вмінь здобувачів освіти
• Бесіда за малюнками
Метод вирішення проблеми
На дошці — малюнки, на яких зображено Сонце у різні пори доби.
— Що трапилося б, якби раптом зникло Сонце?
— А що трапилося б із живою природою?
— У яку пору доби Сонце гріє найтепліше?
— Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла?
— Чи видно Сонце, коли небо затягнуте хмарами?
— Чому хмарного дня прохолодніше?
— Яка пора доби зображена на кожному з малюнків? Чому ви так вважаєте?
— Як високо перебуває сонце над землею протягом дня?
— Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень — спекотно?
VІІІ. Творче застосування набутих знань.
• Гра «Хрестики— нулики’»
— Зараз ми пограємо в гру. Я вам зачитаю твердження, якщо твердження буде правильним, ви показуєте пальчиками значок «х», а якщо ні — «-»
• Вікторина
• Коли доба коротша — взимку чи улітку?
• Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?
• Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно?
• Що дає Землі світло і тепло?
• Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері?
• Робота над загадками
• В небі я труджуся,
Знає мене кожен.
Я на всіх дивлюся,
На мене ж — не можна.
• Всі його люблять,
Всі на нього чекають,
А хто подивиться —
Кожен скривиться.
• Гріє, гріє, припікає,
Всіх у воду заганяє. (Сонце)
Висновок. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.
— Проте, цього не станеться, тому що Сонце — зірка, яка випромінює у простір силу— силенну тепла і світла. На небі Сонце здається маленьким сліпуче— яскравим кружечком лише тому, що нас від Сонця відділяють 150 млн км. Температура сонячної поверхні — 6000 градусів, а біля центру — 15 млн градусів. Учені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років.
• Хвилинка уяви
— А зараз заплющіть очі й уявіть собі картину природи, про яку я вам прочитаю.
Сонце довше залишається на небі й гріє з кожним днем помітно дужче. Небо стає синішим, а повітря — тепліше. Дерева прокидаються від зимового сну, і розігріті сонечком, повняться соками.
ІX. Підсумок уроку. Рефлексія.
— Що таке Сонце?
— Далеко чи близько воно від нас?
— Що Сонце дає людині?
— Кому, крім людей, ще потрібне Сонце?
— Чи потрібне Сонце рослинам?
— Що Сонце дає тваринам?
— Чи однаково світить і гріє Сонце у різні частини доби? у різні пори року?
— Які загадки про Сонце ви запам'ятали?