Урок "Я досліджую світ" на тему "Класифікація тварин"

Про матеріал
Урок розроблений для учнів 4 класу. Вчитель може скористатися короткими відомостями про кожну групу тварин при вивченні теми "Класифікація тварин"
Перегляд файлу

 

Тема Як класифікують тварин

    

Мета. Ознайомити учнів із принципами класифікації тварин, основними групами тварин; розвивати  вміння розрізняти тварин цих груп; знаходити зайвий об`єкт серед їх сукупності, класифікувати, розвивати уяву; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, прагнення дітей до самовираження й самореалізації у пізнавальній діяльності.  

Очікувані результати: розповідають про різноманітність тварин, їх суттєві ознаки; наводять приклади і розпізнають тварин різних груп.

 

Обладнання: підручник «Я досліджую світ», таблиці, малюнки, слайди тварин різних груп, картки із завданнями.

 

Хід уроку

I. Ранкова зустріч

1. Вправа  «Вітання»

                  Не гаймо часу, поспішаймо,

                  Урок скоріш розпочинаймо!

                   Холодно зараз в лісах і лугах,

                   Холодно зайчикам, лискам, птахам.

                   Затишно, тепло в класі у нас.

                    Доброго дня вам, вітаю я вас!                                                                                                                       2. Обмін інформацією

Вправа «Назви тварини»

Учні називають тварину на першу літеру свого прізвища, якщо однакові букви – свого імені. Наприклад,

А- акула, Б-бджола, В- вівця, Г- гуска, Ґ- ґава, Д-дельфін, Е-ему, Є -єнот, Ж-жаба і т. д

Називають ознаки цієї тварини.

3.Групове заняття

Гра "Чий голосок?"

-         Тепер я вам пропоную послухати записи голосів тварин, назвати кому вони належать. (Звучить запис)

-         Молодці. Тепер вам потрібно у групи: «Звірі», «Птахи», «Риби», «Комахи», «Плазуни», «Земноводні». Обмінюються інформацією, що їм відомо про цих тварин.

4. Щоденні новини

- А тепер запросимо синоптика. Заповнюємо календар погоди.

І сьогодні ми з вами продовжуємо подорож Країною знань, де будемо здобувати нові знання та вміння. Давайте познайомимося із планом роботи на день… .

Сьогодні ми продовжимо працювати над темою нашого тижня ”Класифікація тварин”.

 

II. Хвилинка спостережень.

1.Технологія «Мікрофон».

Вчитель. У нас в класі працює гідрометцентр. Пропоную надати слово нашому синоптику.

Учень. Сьогодні …. 2023року, день тижня.

            Температура повітря……….

             Стан неба…………

             Опади………………

Вчитель. Погода сприятлива, отож усім бажаю гарного настрою і плідної праці.                           ( Продовжуємо бесіду за спостереженням.)

-         Яка зараз пора року?

-         Як називають місяць листопад в народі? (“напівзимник”, “падолист”, ”листогній”, ”грудкотрус”, “ворота зими”, “листопадень”.)

-         Які зміни відбулися в неживій природі за минулий тиждень?

-         У живій природі?

 

III.Перевірка домашнього завдання

 

1.Фронтальне опитування учнів.

- Де живуть тварини? (Вони живуть усюди: високо в горах, в океанах, в морях, у лісах, на луках, у пустелях, і серед вічних снігів, навіть у калюжах)

- Доведіть, що тварини належать до живої природи. (Як і всі живі організми, тварини дихають, живляться, ростуть, розмножуються, вмирають).

- Чим відрізняються тварини між собою? (Тварини різняться зовнішнім виглядом, формою тіла, розмірами, забарвленням, поведінкою).

- Порівняйте ластівок різних видів. Чим вони відрізняються? (Забарвленням, розмірами, формою хвоста).

- Щоб краще пізнати тваринний світ ви працюватимете по групах. Зараз кожній групі я пропоную дістати із загадкової торбинки по чарівному аркушику .(Діти дістають із торбинки картку із завданнями)

- Кожній групі певна тваринка пропонує виконати своє завдання. Зараз швиденько покажіть як ви це вмієте робити.

 

2  Технологія «Робота в групах»

       1 група

1.Допишіть речення

Тварини належать до………………………………………………………

2.Чому тварини переміщуються?.................................................................

        2 група

Скласти асоціативний кущ.

Як переміщуються тварини?

                                     бігають             

                                          

  плавають              Тварини →   повзають  

                                                                                                                                                         

            стрибають                     літають          

3 група          

Гронування.

Навіщо людям потрібні тварини?

 

Продукти харчування      ліки            окраса природи

                                            

 Хутро, шкіра          Тварини       пір`я, шовкові нитки

                                                                      

                           Господарська діяльність

       

Перевірка завдань учнів, що працювали в групах.

 

IV.Актуалізація опорних знань

1.Відгадуванння загадки.

Мають хвіст та гострі зуби,                 Вміють плавати, стрибати,

Кігті випускають.                                  Вигинають спини.

Що брати це наші менші                       Спробуй їх тепер назвати!

Люди добре знають.                               Звісно – це….(тварини)

2.Технологія «Мозковий штурм».

- Діти, що ви знаєте про тварин або вважаєте, що знаєте?

(Тваринний світ нашої планети дуже різноманітний. Він налічує майже 1 мільйон 500 тисяч видів. Тварини заселили усю планету. За способом живлення їх поділяють на рослиноїдні , хижі і всеїдні.    Тварини різняться зовнішнім виглядом, формою тіла, розмірами, забарвленням, поведінкою. Тварини є дикі і свійські).

3.Рубрика «Це цікаво».

- Що ж цікавого про тварин підготували наші Зоологи.

Учні.  Найсильніша на Землі істота не лев, не тигр, не слон, а жук – гнойовик скарабей. Ця комаха підіймає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за масу її тіла.

Шпак працює на добу 17 годин, ластівка – 18 годин, стриж – 20 годин.

 Ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул непромерзаючих водойм; Вужі зимують у підземних ходах кротів, норах ховрахів, у пеньках.

Сом – це риба, що може прожити більше ста років. Найбільший з сомів досягав 5 метрів, вага 420 кілограмів.

Найшвидша тварина планети – гепард. Він може розвивати швидкість до 110 кілометрів за годину.

-         Дякую за цікаву інформацію. Діти, як ви гадаєте до яких груп тварин належать жук – скарабей, осетер, жаба, вуж, шпак, кріт?

(На дошці малюнки – навпроти кожної вчитель чіпляє табличку з назвами груп тварин).

 

V.Повідомлення теми і мети уроку

- А чи хочете знати:

- Які істотні ознаки кожної групи?

- Що цікавого є в житті тварин?

- Що таке класифікація?

- Отже, на сьогоднішньому уроці ми помандруємо у царство тварин, познайомимося з різними тваринами, визначаючи їх істотні ознаки.

Сядьте всі рівненько уважно слухайте розповідь  і дивіться матеріал, який я вам пропоную переглянути.

 

VI.Вивчення нового матеріалу ( з використанням інформаційних (мультимедійних) технологій).

1.Тварини в природі

У природі існує приблизно півтора мільйон різних видів тварин. Тварин різних видів учені об`єднали в групи за певними ознаками.

Вч. –Кого ви бачите на малюнку? До якої групи тварин ми їх віднесемо?

Чи вірні ваші відповіді ми переконаємось після того як прослухаємо всю тему.

2.Комахи

Найчисельніша група тварин – це комахи. Комах на Землі у 250 млн. разів більше, ніж людей. Загальна їх маса у 30 – 40 разів більша, ніж маса всіх людей.

Вч. Якщо на Земній кулі існує понад мільйон видів комах, то на Україні їх мешкає понад 35 тисяч видів.

-         Діти, де живуть комахи? (Вони заселили ліси, луки, степи, ґрунт, прісні водойми).

-         Комахи різні за розміром від часток міліметра до 15 см. На Україні найбільша комаха – це жук – олень (завдовжки до 7,5 см) та метелик павичеве око (до 15 см у розмаху крил).

Комахи – це тварини з шістьма ногами. Більшість комах маленькі і мають крила. Тіло комахи складається з 3 частин: голова, груди, черевце.

-         Бачимо, діти, на голові розташована пара складних очей та пара вусиків, а також є ротовий отвір, щоб споживати їжу. Голова рухомо сполучається з грудним відділом, на якому як ми бачимо розміщені крильця та ноги.

-         Скільки крилець має комаха? А ніг?

І третій відділ – черевце, на якому є дихальця.

Багато комах мають яскраве забарвлення, а деякі подібні до листя або сучків. Це допомагає їм ховатися від ворогів.

Вусиками комахи розрізняють запахи і предмети. Деякі комахи відчувають смак ногами.

Вч .У мух є м`який лижучий хоботок, але органи смаку в них на кінчиках ніг.

Коників вирізняють дуже довгі вусики, які часто перевищують довжину їхнього тіла. Живляться коники, як рослинами, так і комахами (мухами, метеликами).

3.Риби

Риби живуть у річках, морях, океанах і ставках. Вони бувають різних форм та розмірів. Їх тіло вкрите слизькою лускою.

Є кісткові і хрящові риби.

- З яких частин складається тіло риби? (Голова, тулуб, хвіст).

- Що розміщено на тулубі? (Плавці). Для чого вони?

Ця луска має вигляд тонких напівпрозорих пластинок, що черепицеподібно накладаються одна на одну. Переднім краєм луска занурена в шкіру, а заднім налягає на луску наступного ряду. Якщо риба росте, відповідно і збільшуються шари луски, за якими можна визначити вік риби.

Дихають риби киснем, розчиненим у воді, пропускаючи воду через зябра.

Більшість риб плавають у воді рухаючи хвостом з боку в бік.

 

-         Вч. Є близько 350 видів скатів. Вони живуть у морях на глибині до 2700 м. Тіло пласке, широке та дископодібне.

-         Риба – скат – хвостокол( якого ми бачимо на малюнку) має на верхній частині хвоста 1-  2 голки, довжина якої може досягати 30 см ,вона захищає його від ворогів. Ці голки не тільки гострі, а й отруйні. Розмір його тіла перевищує 2,5 м. Це теплолюбива риба, яка мешкає у Чорному морі. Скати роблять хвилеподібні коливання плавниками і так пересуваються по морському дні.

4.Земноводні

-         Жаби, ропухи, саламандри і тритони – все це земноводні або амфібії.

-         Більшість земноводних народжується у воді. Коли вони підростають, то змінюються настільки, що можуть жити і на суші.

Тіло земноводних вкрите м`якою, вологою шкірою. Якщо шкіра пересохне тварина загине.

Усі земноводні дихають киснем повітря. Вони не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя вони проводять на суші, частину – у воді.

Вч. Земноводні належать до холоднокровних істот. Це означає, що температура їхнього тіла залежить від температури води чи повітря.

5.Плазуни

Ящірки, крокодили, змії, черепахи – це тварини, яких називають плазунами або рептиліями.

Ящірки: а) Степова агама; б) Гатерія –довжина її 60 см, маса 800г. Позаду очей на тім `ї під шкірою знаходиться тім `яна пляма, яку називають третім оком, адже ним вона відчуває тепло і світло.

Черепаха. Вік черепахи можна з `ясувати за її панциром. Одне кільце – валик та один жолобок означають один рік життя. Порахувавши їх кількість, можна порахувати вік черепахи.

Тіло плазунів укрите сухими лусочками. У черепах ці лусочки зрослись і утворили міцний панцир.

Деякі плазуни живуть у воді, а деякі на суші. Більша частина рептилій живе в теплих краях.

Вч. Ящірки гріються на камінні під сонячними променями.

6.Птахи

Птахи – це тварини, які мають пір я та крила. Замість зубів мають дзьоб.

Всі птахи вилуплюються з яєць.

Більшість птахів уміють літати (дикі гуси, лелека..)

7. Звірі

Звірі – це тварини, тіло яких вкрите шерстю. Забарвлення може змінюватися під час линяння.

Вони пересуваються по землі на 4 ногах.( крім китів та летючих мишей) та вигодовують дитинчат молоком.

Вч. Кажани – єдині ссавці, що вміють літати. Їхнє тіло вкрите хутром, а крила м які, гладенькі, шкірясті. Вони часто живуть у печерах. Цілий день сплять, а вночі вилітають на полювання.

Тварин дитинчата яких харчуються молоком називають ссавцями. Ссавці теплокровні . Температура їхнього тіла однакова і в жару і в холод.

 Ссавці – хребетні тварини .Мозок у них більший, ніж у інших тварин.

8. Черви, молюски, раки, павуки – це окремі групи тварин.

Вч. У павуків 8 ніг. Харчуються вони переважно комахами. Більшість павуків плетуть липку, шовкову сітку, щоб ловити здобич. Деякі вирушають на полювання самі: ховаються, чекаючи на жертву, а потім убивають її, кусаючи отруйними зубами.

-         Тіло восьминогів складається з тулуба та великої голови, а ноги перетворилися на щупальця ( їх є 8 ).

VII.Фізкультхвилинка

 

9. Розгляд таблиці « Різноманітність тварин у природі».

- Розглянемо таблицю і пригадаємо ознаки кожної групи тварин.

10. Робота з підручником.  Прочитати текст і розглянути зображення в підручнику на               с. 111

11. Заповнити перші два рядки таблиці, а останній – після вивчення теми «Класифікація тварин»

Я вже ЗНАЮ про тварин    Я ще ХОЧУ дізнатися про тварин    Я ДІЗНАВСЯ/  ДІЗНАЛАСЯ про  

                                                                                                                                                                тварин

12. Робота з картками «Хребетні, безхребетні тварини» (робота в парах)

VIII.Закріплення вивченого матеріалу

-         А тепер перевіримо, чи вмієте ви застосовувати знання, одержані на уроці.

1.Тестування ( з використанням комп`ютерних технологій).

2.Гра  «Впізнай  назви звірів за описом».

- У нього невелике тіло, носик витягнутий, лапки маленькі та короткі, замість хутра у нього голки, всеїдний.

- Вона маленька, вертлява, хутро коричнево – рудого кольору.

- Він великий, бурий, тіло вкрите хутром, лапи великі, всеїдний.

 

IХ.Підсумок уроку

1.- Визначити, до якої групи тварин належать ці тварини. ( Показ слайдів).

2.У вас на парті є кружечки. Позначте на них як ви засвоїли сьогоднішній матеріал.

3 Рефлексія.

● –повне розуміння матеріалу

○ – часткове розуміння матеріалу

▬ – нерозуміння матеріалу

- Підніміть кружечки ті учні, які повністю зрозуміли матеріал …частково зрозуміли…..не зрозуміли….

Вч. Ви всі гарно попрацювали. Молодці.

-Чи розширили  ви свої знання про тваринний світ? Вам сподобався урок?

 

4.Перегляд фрагменту з кінофільму « Блакитна планета».

 

Живої природи світ таємничий

Ми на уроці сьогодні відкрили.

Навчились красу не руйнувати,

А примножувати, любити , оберігати,

Тільки добра всім будем бажати

І намагатися не ображати.

 

Х. Домашнє завдання: подивитись відео про ссавців та птахів.

 

 

docx
Додано
9 грудня 2023
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку