Я досліджую світ:
Сонце – джерело світла і тепла на землі.
Правила безпечного перебування на сонці.
Вчитель Поведа Г. П.
Мета: - розширити відомості про Сонце як джерело світла на Землі;
- розвивати спостережливість;
- виховувати бажання вивчати навколишнє середовище;
- розкрити значення сонячних променів для організму людини;
- поглибити знання про ознаки сонячних теплових ударів, опіків та їх попередження;
- виховувати товариськість, взаємоповагу, взаємодопомогу.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
- Молодці! Всі постаралися,
Під час перерви до уроку підготувалися.
Будемо завжди радіти
небу, сонцю,
звірам, людям…
І тоді обов’язково
день завжди найкращим буде!
- А коли буває день гарним? Від чого залежить гарний день?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Запросимо на урок сонечко і почнемо урок із гри.
Гра « Жива чи нежива природа»
( картки голубого кольору – жива природа, білого кольору – нежива природа, червоного кольору – предмети, створені руками людей)
Сонце, буряк, береза, півень, сад, білка, дощ, автобус, земля, мати, качка, автомобіль, бабуся, підручник, кінь, зорі, небо.
ІІІ. Робота над темою.
1. – Коли ви подивитесь на вечірнє небо, що ви там побачите?
Багато яскравих зірок горить, їх ніхто не запалює. Вони самі там горять. Але є одна зірка, яка не схожа на інші. Що це за зірка? Допоможе загадка.
« Гарне, добре на всіх людей дивиться, а людям на себе дивитись не дозволяє»
Сонце – це зірка, величезна вогняна куля, що світиться. На відміну від Сонця, Земля – холодна тверда куля. Сама не може світитися. Її освітлює Сонце. Земля не зірка, а планета. Планет є 9. Всі вони разом із Сонцем утворюють Сонячну систему. Якщо уявити Землю завбільшки з горошину, тоді Сонце буде таке, як величезний кавун. Уявіть собі, що сталося б на Землі, коли б погасло Сонце? ( Земля поринула б у темряву, загинуло все живе).
- То нам потрібне Сонце?
2. Слухання і обговорення тексту « Сонце, соняшник та сонечко».
« Засперечались якось між собою сонечко семикрапкове та соняшник: хто головніший – рослини чи тварини. Соняшник відстоював честь свого царства – рослинного. І його докази були досить вагомими. Адже, що не кажи, а без рослин, як їжі тварини, не обходиться жодного дня. Пригадав соняшник, що й житло своє багато тварин знаходять саме в коренях дерев та кущів, у гущавині трав і що вони повітря для них очищують від пилу і бруду. Говорив він ще багато про що, на останку висловивши одну дуже важливу думку, що вразила сонечко в саме серце: « І щоб ви, тварини, без нас рослин робили? Нічого! Навіть дихати не змогли б».
Сонечко від тих слів ще більше почервоніло: « А без нас ваші прекрасні великі квіти ніколи б не давали плодів. І не залишивши після себе потомства, вмерли б ви у всій своїй красі та неповторності. А навіть якби й утворювали ви плоди без нас, тварин, то хто б допомагав вам розселитися по білому світу? А ще ми покращуємо грунт, де ви ростете. А ще… А ще… А ще…».
І тривала б суперечка безкінечно довго, якби не втрутилося в неї саме Сонце. Могутнє і величаве, воно лише посміхнулось у відповідь на це лепетання.
- Діти мої, не варто сперечатися. У кожного з вас своя роль на цій планеті. У матінки – Землі немає хороших чи поганих, корисних чи непотрібних дітей – рослин та тварин. Усі ви досить важливі й необхідні. Проте без мене, Сонця, не можливе ваше життя. Адже я не просто розганяю морок ночі чи зігріваю вас. Моє тепло та енергія не пропадають даремно. Так, рослини творять із моєї енергії справжні чудеса, непідвладні жодним іншим організмам на Землі. Лише вони із води, вуглекислого газу та мого промінчика можуть створити те, що є їжею для всіх без винятку тварин. Наприклад, рослиноїдні тварини, з’ївши травичку чи листочок, у яких за моєю допомогою утворився крохмаль або цукор, у свою чергу стають жертвою хижих тварин. Таким чином, хоча хижі й не їдять трави, проте через рослиноїдних вони отримують деяку порцію сонячної енергії. Хижими тваринами живляться інші, аж поки самі не помруть і не перетворяться на прах землі.
Так моя енергія розподіляється між усіма живими організмами на Землі».
-То чому неможливе життя на Землі без Сонця?
- Кожен рік завдяки Сонцю виростають тисячі видів рослин, які годують тисячі видів тварин. Від висоти Сонця над Землею залежить зміна пір року, кількість тепла, яке Сонце посилає на Землю вранці, вдень, ввечері.
3. Робота в зошитах.
ІV. Фізкультхвилинка.
V. Усвідомлення нового матеріалу.
1. Розповідь про значення сонячних променів для організму людини.
- Сонячне проміння дуже корисне для організму дітей. Під його впливом гинуть хвороботворні мікроби на шкірі. Під дією сонячних променів утворюється вітамін Д, який запобігає розвитку у дітей страшної хвороби – рахіту.
Проте потрібно пам’ятати, що тривале перебування під Сонцем шкідливо впливає на організм людини.
2. Щоб не сталося теплового удару ( поради).
( Сонце в центрі, а на промінчиках поради).
*Часто провітрюйте душні приміщення.
* Носіть легкий одяг.
* Часто пийте воду.
* Завжди одягайте головний убір.
*Більше часу проводьте у затінку.
* Не перебувайте довго на сонці .
* Не перегрівайтеся.
*Припиняйте приймати сонячні ванни до появи почервоніння – отримання легкого опіку.
VI. Рефлексія
1. Інтерактивна технологія. Вправа « Коло»
« Я дружу із сонечком, тому що…»
2. Ілюстрація до мультфільму « Черепаха і Левеня»
- До нас завітали герої мультфільму.
- Що робили герої цього мультфільму? ( засмагали і співали)
( Звучить пісня з цього мультфільму)
- Чи дотримуються вони правил перебування на сонці?
- Що б ви порадили їм?
- Скільки часу можуть засмагати?
- Що потрібно зробити Черепасі і Левенятку, якщо хтось із них відчує нудоту, головний біль?
- Я сподіваюсь, що і Черепаха, і Левеня, і ви завжди дружитимете із Сонечком.
Любо сонцю, коли діти
Дружні, мов одна сім’я.
Коли чується навколо
Пісня сонячна твоя.
Домашнє завдання. Запитання для кмітливих « Кого, коли і чому називають «сонечком»». Прислів’я про сонечко.